Zappa66 circuit AX 16v en CUP AX 1.4 MP inj
Moderator: webmasters
Zappa66 circuit AX 16v en CUP AX 1.4 MP inj
In 2009 ben ik samen met een vriend bij de HARC op circuit park zandvoort gaan rijden. Als auto hebben we gekozen voor een AX GTI inclusief een rolkooi.
Deze AX was al aardig aangepakt door de vorige eigenaar:
- Voor onder en boven een veerpootbrug
- OMP rollcage
- Raceland stoeltjes
- Interieur grotendeels verwijdert
- achter raampjes van plexiglas
- stuur positie aangepast
Na de eerste race zijn we verder gegaan met aanpassen:
Originele tank verwijdert en RVS tank geplaatst
Ferodo 2500 remblokken
Accu naar achter geplaatst
Nieuwe lucht filter met een ram-air intake
13 inch velgen met gebruikte michelin slicks
Dashboard verwijdert
Kachel verwijdert
Achteras verlaagd
Cup ECU geplaatst
Einde AX Gti nadat iemand in een vw corrado er achter kwam dat die AX erg hard kan REMMEN!
Nadat op de laatste circuitdag van 2009 de AX serieuze schade opliep, is er besloten om een nieuwe circuit auto te bouwen.
Al snel is er een AX 1.1 uit 1994 als een donor auto aangeschaft. Nadat er toevallig een 106 GTI met schade op ons pad kwam is het motorblok uit deze auto aangeschaft voor een serieuze vermogens upgrade.
Donor AX is roest vrij gemaakt:
op 4 plaatsen een nieuw stuk ingelast.
Citroën AX specificaties:
NFX motorblok 1.6 16v
KDFI motor management systeem
Gele koni schokbrekers rondom
OMP rolkooi
2 x OMP veerpootbrug (boven en beneden)
RVS benzine tank met nieuwe benzinepomp
Accu met bak achterin de auto geplaatst
Laptop voor motormanagement en data logging
Ram air intake
Race stoel
toerenteller met shiftlight en 3 meters
Voorophanging voorzien van een schroefset
Interieur en dashboard verwijdert voor gewicht besparing
We hadden het vermoeden dat de orginele motormanagement niet meer werkt.
Dit zal vervangen gaan worden door een KDFI motormanagement.
Deze AX was al aardig aangepakt door de vorige eigenaar:
- Voor onder en boven een veerpootbrug
- OMP rollcage
- Raceland stoeltjes
- Interieur grotendeels verwijdert
- achter raampjes van plexiglas
- stuur positie aangepast
Na de eerste race zijn we verder gegaan met aanpassen:
Originele tank verwijdert en RVS tank geplaatst
Ferodo 2500 remblokken
Accu naar achter geplaatst
Nieuwe lucht filter met een ram-air intake
13 inch velgen met gebruikte michelin slicks
Dashboard verwijdert
Kachel verwijdert
Achteras verlaagd
Cup ECU geplaatst
Einde AX Gti nadat iemand in een vw corrado er achter kwam dat die AX erg hard kan REMMEN!
Nadat op de laatste circuitdag van 2009 de AX serieuze schade opliep, is er besloten om een nieuwe circuit auto te bouwen.
Al snel is er een AX 1.1 uit 1994 als een donor auto aangeschaft. Nadat er toevallig een 106 GTI met schade op ons pad kwam is het motorblok uit deze auto aangeschaft voor een serieuze vermogens upgrade.
Donor AX is roest vrij gemaakt:
op 4 plaatsen een nieuw stuk ingelast.
Citroën AX specificaties:
NFX motorblok 1.6 16v
KDFI motor management systeem
Gele koni schokbrekers rondom
OMP rolkooi
2 x OMP veerpootbrug (boven en beneden)
RVS benzine tank met nieuwe benzinepomp
Accu met bak achterin de auto geplaatst
Laptop voor motormanagement en data logging
Ram air intake
Race stoel
toerenteller met shiftlight en 3 meters
Voorophanging voorzien van een schroefset
Interieur en dashboard verwijdert voor gewicht besparing
We hadden het vermoeden dat de orginele motormanagement niet meer werkt.
Dit zal vervangen gaan worden door een KDFI motormanagement.
Last edited by zappa66 on ThuAug04, 2011 10:20:13 PM, edited 6 times in total.
Voor de KDFI motormanagement hebben we de orginele 106 gti draadboom en motormanagement connector gebruikt.
Bedrading uitgezocht van een 106 gti 1.6 16v uit 1996
ECU 1.6 16v
pin
1 injector 2 en 3
2 injector 1 en 4
3 stationair regeling pin 4 (1-4 spoel)
4 lambda signaal
5 –
6 –
7 Fuel/ign/injectoren rode draad
8 –
9 Motorregeling? Wit draad
10 –
11 –
12 Gele draad
13 Startblokkering invoer rode draad
14 Diagnose stekker
15 Klop sensor
16 Gasklep positie sensor +
17 Massa toerental sensor
18 Klopsensor
19 Toerental sensor
20 Stationair regeling pin 3 (2-3 spoel)
21 Stationair regeling pin2 spoel 2-3
22 Lambda signaal
23 Gasklep waarde
24 Klep koolstofvat rode draad
25 –
26 Airco
27 Start blokkering geel
28 Snelheid meter
29 Inlaat temperatuur sensor
30 Toerental sensor
31 Diagnose stekker rode draad
32 –
33 –
34 Inlaatluchtdruk sensor
35 Oranje draad
36 Massa lambda
37 Ontsteking 1 en 4
38 –
39 Massa lambda
40 Stationair regeling pin 1 (spoel1-4)
41 Inlaatluchtdruk sensor
42 Toerenteller/snelheid groene draad
43 –
44 –
45 –
46 –
47 –
48 Startblokkering
49 Toeren teller
50 Airco
51 –
52 geledraad
53 Gaskleppositie sensor gezamenlijk met koelvloeistof temp
54 Massa lambda gezamenlijk met 36
55 Ontsteking 2 en 3
Draadboom aangepast voor gebruik van een bosch gti stationaar klep en
een wideband lambda sensor.
CONNECTORS:
------------------------------------------------
IGN
Pin1 ecu55 kdfi ign b1 (ign a1 en b1 moeten waarschijnlijk andersom)
Pin2 ecu37 kdfi ign_a1
Pin3 12v---------------------------------ecu13 fuse 4
Pin4 2.2uf naar massa
Kdfi ign_gnd ecu48
--------------------------------------------
VR trigger
Pin1 ecu49 (+ signaal) kdfi rpm
Pin2 ecu30 (- signaal gnd) kdfi gnd
Pin3 ecu 19 (gnd/shield) kdfi gnd
----------------------------------------------
Klop sensor
Pin1 ecu15 (signaal) kdfi js5
Pin2 ecu18 (gnd) kdfi gnd
-----------------------------------------------
INJECTOR
Pin1 +12v------------------------------ecu24 en ecu7 fuse 5
Pin2 ecu2 kdfi inj2 (2+3)
Pin3 ecu1 kdfi inj1 (1+4)
Kdfi inj_gnd ecu42
---------------------------------------------
INLAATTEMP
Pin1 ecu29 (signaal) kdfi air
Pin2 ecu17 (massa) kdfi gnd
------------------------------------------
Ringoog massa
Ecu54/ecu36
--------------------------------------------
LAMBDA afgeknipt
Pin1 ecu21
Pin2 ecu 4
Pin3 ecu54
Pin4 12v
Aangepast naar bosch lsu wideband
Pin1 ecu 22 ? rood
Pin2 ecu 52 groen
Pin3 ecu31
Pin4 ecu12
Pin5 ecu 4 groen
Pin6 ecu 35 rood
Shield ecu 54
--------------------------------------
Snelheidmeter ongebruikt
Pin1 +12v
Pin2 Ecu54/ecu36
Pin3 ecu28
---------------------------------------
Koelvloeistof temp
Pin1 ecu47 kdfi clt
Pin2 ecu53 kdfi gnd
---------------------------------------
Gaspositie
Pin1 ecu23 kdfi tps
Pin2 ecu16 kdfi 5v
Pin3 ecu53 kdfi gnd
----------------------------------------
Stationairregeling stappenmotor (afgeknipt)
Pin1 ecu3
Pin2 ecu20
Pin3 ecu21
Pin4 ecu40
Ombouw naar 3 polige Bosch pwm klep
Pin1 dicht ecu20 fdl3z
Pin2 +12v ecu40----------------------fuse 2
Pin3 open ecu21 fdl3a
--------------------------------------------
Alles in een behuizing gebouwd en starten maar.
Na een uurtje vol met benzinedamp en heel veel voor en naverbranding deed de ax het nog niet op de KDFI. Hierna moest er maar gemeten worden.
trigger wiel is 60/2 dus 58 tanden met 2 missende tanden.
Je kan de compressie slag in het signaal zien.
hier is de oorzaak te zien.........................
Hij vonkt precies 180 graden verkeerd. Waarschijnlijk ign bank a1 en bank b1 omgekeerd. (gemeten op bank a1 en de VR trigger wiel opnemer)
Nu is het starten en lopen. ( min of meer)
Bedrading uitgezocht van een 106 gti 1.6 16v uit 1996
ECU 1.6 16v
pin
1 injector 2 en 3
2 injector 1 en 4
3 stationair regeling pin 4 (1-4 spoel)
4 lambda signaal
5 –
6 –
7 Fuel/ign/injectoren rode draad
8 –
9 Motorregeling? Wit draad
10 –
11 –
12 Gele draad
13 Startblokkering invoer rode draad
14 Diagnose stekker
15 Klop sensor
16 Gasklep positie sensor +
17 Massa toerental sensor
18 Klopsensor
19 Toerental sensor
20 Stationair regeling pin 3 (2-3 spoel)
21 Stationair regeling pin2 spoel 2-3
22 Lambda signaal
23 Gasklep waarde
24 Klep koolstofvat rode draad
25 –
26 Airco
27 Start blokkering geel
28 Snelheid meter
29 Inlaat temperatuur sensor
30 Toerental sensor
31 Diagnose stekker rode draad
32 –
33 –
34 Inlaatluchtdruk sensor
35 Oranje draad
36 Massa lambda
37 Ontsteking 1 en 4
38 –
39 Massa lambda
40 Stationair regeling pin 1 (spoel1-4)
41 Inlaatluchtdruk sensor
42 Toerenteller/snelheid groene draad
43 –
44 –
45 –
46 –
47 –
48 Startblokkering
49 Toeren teller
50 Airco
51 –
52 geledraad
53 Gaskleppositie sensor gezamenlijk met koelvloeistof temp
54 Massa lambda gezamenlijk met 36
55 Ontsteking 2 en 3
Draadboom aangepast voor gebruik van een bosch gti stationaar klep en
een wideband lambda sensor.
CONNECTORS:
------------------------------------------------
IGN
Pin1 ecu55 kdfi ign b1 (ign a1 en b1 moeten waarschijnlijk andersom)
Pin2 ecu37 kdfi ign_a1
Pin3 12v---------------------------------ecu13 fuse 4
Pin4 2.2uf naar massa
Kdfi ign_gnd ecu48
--------------------------------------------
VR trigger
Pin1 ecu49 (+ signaal) kdfi rpm
Pin2 ecu30 (- signaal gnd) kdfi gnd
Pin3 ecu 19 (gnd/shield) kdfi gnd
----------------------------------------------
Klop sensor
Pin1 ecu15 (signaal) kdfi js5
Pin2 ecu18 (gnd) kdfi gnd
-----------------------------------------------
INJECTOR
Pin1 +12v------------------------------ecu24 en ecu7 fuse 5
Pin2 ecu2 kdfi inj2 (2+3)
Pin3 ecu1 kdfi inj1 (1+4)
Kdfi inj_gnd ecu42
---------------------------------------------
INLAATTEMP
Pin1 ecu29 (signaal) kdfi air
Pin2 ecu17 (massa) kdfi gnd
------------------------------------------
Ringoog massa
Ecu54/ecu36
--------------------------------------------
LAMBDA afgeknipt
Pin1 ecu21
Pin2 ecu 4
Pin3 ecu54
Pin4 12v
Aangepast naar bosch lsu wideband
Pin1 ecu 22 ? rood
Pin2 ecu 52 groen
Pin3 ecu31
Pin4 ecu12
Pin5 ecu 4 groen
Pin6 ecu 35 rood
Shield ecu 54
--------------------------------------
Snelheidmeter ongebruikt
Pin1 +12v
Pin2 Ecu54/ecu36
Pin3 ecu28
---------------------------------------
Koelvloeistof temp
Pin1 ecu47 kdfi clt
Pin2 ecu53 kdfi gnd
---------------------------------------
Gaspositie
Pin1 ecu23 kdfi tps
Pin2 ecu16 kdfi 5v
Pin3 ecu53 kdfi gnd
----------------------------------------
Stationairregeling stappenmotor (afgeknipt)
Pin1 ecu3
Pin2 ecu20
Pin3 ecu21
Pin4 ecu40
Ombouw naar 3 polige Bosch pwm klep
Pin1 dicht ecu20 fdl3z
Pin2 +12v ecu40----------------------fuse 2
Pin3 open ecu21 fdl3a
--------------------------------------------
Alles in een behuizing gebouwd en starten maar.
Na een uurtje vol met benzinedamp en heel veel voor en naverbranding deed de ax het nog niet op de KDFI. Hierna moest er maar gemeten worden.
trigger wiel is 60/2 dus 58 tanden met 2 missende tanden.
Je kan de compressie slag in het signaal zien.
hier is de oorzaak te zien.........................
Hij vonkt precies 180 graden verkeerd. Waarschijnlijk ign bank a1 en bank b1 omgekeerd. (gemeten op bank a1 en de VR trigger wiel opnemer)
Nu is het starten en lopen. ( min of meer)
Last edited by zappa66 on SunFeb21, 2010 12:12:28 AM, edited 6 times in total.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Fokking hell, lekker bezig!!!! Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik ook eens?!?!
Goed bezig mannen!!!!!
Goed bezig mannen!!!!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Over twee weken gaan we weer starten met sleutelen. Hierna zullen we trachten de vorderingen hier op het forum te plaatsen.
TO DO:
***gewijzigt 5 maart 2010***
***gewijzigt 18 maart 2010***
- montage van besturingskast op een frame. DONE
- laptop beugel maken
- radiateur vastzetten bovenkantDONE
- lassen/netjes maken radiateur montageDONE
- plamuren carroserieDONE
- schuren carroserieDONE
- spuiten carroserieDONE
- montage vooruit
- elektrische bedrading lichten/ruitenwissers/claxon/richting aanwijzers/enz.
- montage toerenteller + shiftlight
- montage boven veerpoot brugDONE
- motorkap plaatsen + sluiting DONE
- zijspiegels plaatsen
- uitlijnen voorwielen
- koplampen plaatsen + ram-airintake DONE
- verder afstellen KDFI
De ax is nu af!!
en we zullen nog wel meer verzinnen om te doen.
TO DO:
***gewijzigt 5 maart 2010***
***gewijzigt 18 maart 2010***
- montage van besturingskast op een frame. DONE
- laptop beugel maken
- radiateur vastzetten bovenkantDONE
- lassen/netjes maken radiateur montageDONE
- plamuren carroserieDONE
- schuren carroserieDONE
- spuiten carroserieDONE
- montage vooruit
- elektrische bedrading lichten/ruitenwissers/claxon/richting aanwijzers/enz.
- montage toerenteller + shiftlight
- montage boven veerpoot brugDONE
- motorkap plaatsen + sluiting DONE
- zijspiegels plaatsen
- uitlijnen voorwielen
- koplampen plaatsen + ram-airintake DONE
- verder afstellen KDFI
De ax is nu af!!
en we zullen nog wel meer verzinnen om te doen.
Last edited by zappa66 on MonJun07, 2010 6:13:28 PM, edited 4 times in total.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
WELKOM!
Leuk project om te volgen
De GTI in betere tijden: KLIK
Leuk project om te volgen
De GTI in betere tijden: KLIK
zappa66 wrote:Einde AX Gti nadat iemand in een vw corrado er achter kwam dat die AX erg hard kan REMMEN!
DuFF wrote:Mag nou alsjeblieft dat suzuki-logo eraf ?
Heel gaaf project Ben benieuwd naar de rest v/d updates.
Heb ik ook meteen 2 vragen;
1. Laat je het blok standaard?
2. Welke pin v/d ecu heb jij gebruikt voor het aansturen van de brandstofpomp? Ik het volgende ECU connector pin 52 (Dubbelrelais pin 10), twijfel er echter aan
Heb ik ook meteen 2 vragen;
1. Laat je het blok standaard?
2. Welke pin v/d ecu heb jij gebruikt voor het aansturen van de brandstofpomp? Ik het volgende ECU connector pin 52 (Dubbelrelais pin 10), twijfel er echter aan
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Het blok laten we voorlopig standaard, op het spagettispruitstuk na. Tegen de tijd dat de auto af is zouden we nog naar de vermogensbank kunnen gaan voor wat PK winst. Maar dat zien we wel tegen die tijd.Rooney wrote:Heel gaaf project Ben benieuwd naar de rest v/d updates.
Heb ik ook meteen 2 vragen;
1. Laat je het blok standaard?
2. Welke pin v/d ecu heb jij gebruikt voor het aansturen van de brandstofpomp? Ik het volgende ECU connector pin 52 (Dubbelrelais pin 10), twijfel er echter aan
Het hoofd relais bestaat uit een dubbel relais. Ik heb de andere relais gebruikt voor fuel/ontsteking en injectoren.
Op het orginele ECU schema is pin 7 ecu verbonden aan relais pin 7
( ingebruik voor 12v voeding fuel pomp+ontsteking en injectoren)
bij mij:
pin 7 relais naar de FP (fuel pump uitgang KDFI) en +12v aangesloten op pin 14
pin 8 en 5 aangesloten op 12v
pin 13,4,5 en 6 zijn dan de uitgangen
We zouden eigelijk een poll moeten houden of het suzuki logo er af moet of niet?Pgoddijn wrote:Hey! Wa's dat? Eerst een foto plaatsen zonder motor, dan te trots zijn op de gemonteerde motorkap! Foto's van de motor! En foto's van een motorkap met een Citroën logo ipv Suzuki
Misschien leuk als ik die pin-outs in een PDF'je zet, kunnen er meer mensen mee aan de slag .
Ziet er overigens weer bijna uit als voorheen
Als de ax klaar is, wou ik een howto maken over dit project. (Pin-out + instellingen megatune)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: