Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Een Citroën temidden van de herstkleurtjes

Image
Image
Image

Mijn moeder heeft hem een paar weekjes en heeft de plaatjes gemaakt. Ze wilde perse een keer met de ax naar de Ardennen omdat haar voluptueuze V40 de bodem heel snel raakt, zelfs stapvoets, op de slechte weg naar ons vakantiehuisje. Met mijn de ax kan je lekker over alle kuilen heen knallen met 30-40 zonder problemen.

En ik rij nou lekker in een 1.8 :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

kwam nog iets tegen:

Image

werkt perfect als dat kapje los zit. Dealer af haha.

en dan 't raadsel vd benzine meter..
nieuw

Image
oud

Image

zie het verschil met het aantal schroeven waar hij vast zit...dus is denk ik geen ax meter die is overgezet.. kan me eerlijk gezegd weinig schelen aangezien het gewoon werkt :).

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

kleine update:

kleine beurt onlangs gedaan, geen rare dingen
zomerbandjes gister eronder, en toen zag ik dat deze keer de rechter ashoes lek is:( dus maar niet naar de meeting gekomen, weet niet hoeveel vet er al uit was.

en besloten om alle kleine beginnende roestplekjes eens aan te pakken deze lente/zomer!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by Johannus »

Even een sneak preview:

Image

Wat is Joop hier aan het doen?!........
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Hier dan de rest van het verhaal!

https://picasaweb.google.com/1030676763 ... directlink

Na lang zoeken op citromobile dachten we eindelijk één goede olieniveau sensor voor onze auto's gevonden te hebben, maar dat bleek dezelfde sensor te zijn als die we al hadden, de foute. Terwijl ik teleurgesteld de overbodige sensor uit elkaar trok, vond Johan op internet dat er geen sensor voor de 1.1 blokken bestaat uberhaupt.

Kort daarna brak uiteraard dat ini-mini draadje van een contact af, en daarna besloot ik maar eens te testen of de sensor dan maar in te korten was met een zaag. En zo bleek. Met een uur geduld, een soldeerbout, halve liters alfa-bier en vooral heel veel priegelen is het uiteindelijk gelukt een nieuwe sensor te fabrieken. W

Uiteraard moest die onder de AX ookal was het allang donker, en ik besloot dan maar meteen een van draden onder de auto kapot te trekken toen ik er toch lag. Dus eerst nog een extra half uurtje aan liggen kloten met nieuwe connectors en daarna, eindelijk, was het tijd om te testen! Hij geeft leeg ietsje boven het minimum aan en half-gevuld is ongeveer 3 kwart op de schaal. We zagen al snel dat er eigenlijk te weinig was afgezaagd en wat extra lengte gesnoept door 3 carterringen te gebruiken ipv eentje. Nou nog die andere versnijden voor Johan! Kunnen we eventueel een howtoetje maken.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

Eeuh.. ze zijn dr toch wel voor alu blok 1.4's? die hebben toch gewoon dezelfde carterpan als een 1.1?

Verder, goed bezig :) gewoon t buisje ingekort zodat de sensor-draad hoger hangt :) nice..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

hmpf, ik dacht dat er meer olie ging in een 1.4 blok dan 1.1 en dat daarom de carterpan wel zou verschillen..maar lees net in de haynes dat ze dezelfde inhoud hebben...nouja nog altijd voor 10 euro de goeie sensor ipv voor 35 euro bij de dealer :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by Johannus »

Er is geen kortere dan dat wij nu hebben voor zover ik weet, wel een langere...

Dan weet ik ook niet waarom ie dit doet, maar voor zover ik weet hebben wij de kortste die er te krijgen is (voor 1.4 Alu onderblok)
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by grietje »

Jullie zijn geniaal :D

Leg is uit bij de foto's wat je precies doet :P Ik snap eerlijk gezegt niet wat die sensor precies doet (ja nivo meten, maar hoe dan?) Maar ben er wel erg nieuwsgierig naar!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by Johannus »

De sensor bestaat uit 1 draadje met een bepaalde weerstand (heel dun, net zoiets als visdraad). Deze zit op een bepaalde manier in het plastic puntje van de sensor gewikkeld, zodat hij 2 keer op- en neer gaat, vanaf de aansluitpunten naar de top, terug, weer naar de top en terug om aan het andere aansluit punt te zitten. dit draadje word in de top van de sensor op spanning gehouden met een veertje.

Omdat ik het plastic van het metaal wilde scheiden trok ik net te hard en brak het draadje bij het soldeerpunt. Gevog was dat we het metaal eenvoudig konden inkorten, maar het draadje moest dus opnieuw gewikkeld, gespannen en gesoldeerd worden. Op de foto's is door het formaat van de vingers te zien wat voor kl*te priegel werkje dat is geweest...

Als de olie tussen die wikkelingen van de draadjes staat, neemt de weerstand kennelijk toe, naarmate er meer olie tussen de draadjes staat (en het peil dus hoger is) de weerstand bepaald dus het peil dat aangegeven wordt.
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het werkt. Dit denk ik, lijkt me verreweg het meest plausibele verhaal:

Als je carter leeg is loopt alle meet-stroom door dat draadje.
Als er olie in zit loopt er niet alleen stroom door het draadje, maar kan er ook een stroom lopen tussen de draadjes door de olie. Daarmee snij je een stuk draad af, dus je slaat een stuk weerstand over, de weerstand wordt lager, en dat is wat je kan meten.

Op internet las ik echter dat de weerstand juist toeneemt als je de sensor in de olie doet....dus ik snap het zelf ook niet echt... feit is dat deze sensor het doet!!! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

Nee, anders... (verse olie zou ook niet mogen geleiden in principe, metaaldeeltjes of water dr in, maybe.. maar das beide niet goed..)

Eerst wordt de weerstand van de draad gemeten, daarna de draad een seconde (of 2) verwarmd (het is eigenlijk gewoon een "gloei" draad (maar zal niet echt gloeien, alleen opwarmen)) en na de verwarmingsperiode, wordt de weerstand weer gemeten. De olie koelt de draad af (verder in de olie = meer afkoelen) en kouder = minder weerstand.

en door het verschil tussen de metingen, en een vooraf bekende "ijking" van het geheel, wordt de hoogte van het oliepijl op de draad gemeten.. :)
Last edited by AlexanderB on SunMay06, 2012 10:54:37 PM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

[wut, niet mezelf quoten]
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by Johannus »

AlexanderB wrote:Nee, anders... (verse olie zou ook niet mogen geleiden in principe, metaaldeeltjes of water dr in, maybe.. maar das beide niet goed..)

Eerst wordt de weerstand van de draad gemeten, daarna de draad een seconde (of 2) verwarmd (het is eigenlijk gewoon een "gloei" draad (maar zal niet echt gloeien, alleen opwarmen)) en na de verwarmingsperiode, wordt de weerstand weer gemeten. De olie koelt de draad af (verder in de olie = meer afkoelen) en kouder = minder weerstand.

en door het verschil tussen de metingen, en een vooraf bekende "ijking" van het geheel, wordt de hoogte van het oliepijl op de draad gemeten.. :)
Dat is wel een bazenmethode! :)
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

Ik heb de datasheet voor je, als je wilt :P

LM1042 (Fluid Level Detector)
en met enige modificatie aan t printje in de tellerbak kan je dus OOK nog olietemperatuur op de meter in t dash krijgen, daar ben ik nog mee bezig (als t goed is 1 weerstandje weghalen en vervangen door n sensor, en 1 spoortje doorsnijden..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Johannus wrote:
AlexanderB wrote:Nee, anders... (verse olie zou ook niet mogen geleiden in principe, metaaldeeltjes of water dr in, maybe.. maar das beide niet goed..)

Eerst wordt de weerstand van de draad gemeten, daarna de draad een seconde (of 2) verwarmd (het is eigenlijk gewoon een "gloei" draad (maar zal niet echt gloeien, alleen opwarmen)) en na de verwarmingsperiode, wordt de weerstand weer gemeten. De olie koelt de draad af (verder in de olie = meer afkoelen) en kouder = minder weerstand.

en door het verschil tussen de metingen, en een vooraf bekende "ijking" van het geheel, wordt de hoogte van het oliepijl op de draad gemeten.. :)
Dat is wel een bazenmethode! :)
Zooo zeker wel! Deze methode klinkt ook heel ongevoelig voor 2x de draad afbreken en hem daarna anders wikkelen dan Citroën ooit bedoeld had :wink:

Als je net gereden hebt en de olie ook door heel het blok zit geeft hij het juiste peil aan :) nog 2 ringetjes ofzo en problem solved. Dankzij Drake weet ik nou ook hoe ik mn klokje moet verzetten dus eindelijk (na een jaar..) doet alles in mn tellerbak wattie moet doen haha

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by Johannus »

AlexanderB wrote:Ik heb de datasheet voor je, als je wilt :P

LM1042 (Fluid Level Detector)
en met enige modificatie aan t printje in de tellerbak kan je dus OOK nog olietemperatuur op de meter in t dash krijgen, daar ben ik nog mee bezig (als t goed is 1 weerstandje weghalen en vervangen door n sensor, en 1 spoortje doorsnijden..)
DAT WIL IK OOK!!! :) Hou me op de hoogte aub!
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

Ik had al zo'n vermoeden.. ;)

Ik moet n keer de tellerbak dr uit halen en goed kijken hoe de print nou zit aangesloten, want de mensen bij Citroën hebben, tov het voorbeeldcircuit (dat bijna 1:1 is overgenomen) nog wat extra prutzooi toegevoegd, met zo te zien als functie om het lampje 15 seconden aan te houden, en daarna het hele printje stroomloos te maken.. maar hoe het precies werkt heb ik nog niet kunnen uitvissen, daarvoor moet ik de rest van de tellerbak ook nog eens doormeten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Kan je niet een peugeot-meter voorzien van een Citroën-wijzerplaatje, sensor + kabel toevoegen en heel het gedoe overslaan?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by AlexanderB »

dat kan zeker, in fact, je hebt alleen het printplaatje nodig wat erachter zit, en dan moet je dus alsnog n hele tellerbak hebben.. :)

als je het AX printje met 2 acties kan modificeren, dan zou dat dus n stuk goedkoper en sneller zijn. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply