Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zo, en toen stond hij voor de derde keer op een sleepwagen.

Toen ik gisteravond rond 22:00 naar huis reed vanaf de bioscoop begon de auto op de snelweg enorm te gieren. De afgelopen weken hoorde ik hem al wel vaker gieren en tjirpen. De auto heeft sinds ik hem kocht altijd al een raar metalig zoemgeluid gehad, wat overigens volkomen ophield op de momenten dat hij begon te gieren. Je kon het gieren aan voelen komen, omdat het zoemgeluid (dat er dus al anderhalf jaar constant is) soms ineens ophield, waarna dan na een halve seconde het gegier begon. Als het gegier ophield kwam het metalige zoemgeluid weer terug.
Ik dacht dat het de dynamo was die eraan ging, omdat tijdens het gieren ook mijn lichten begonnen te dimmen, en ik was van plan dit weekend de dynamo te vervangen.

Enfin, gisteren bleef hij onophoudelijk gieren op de sneleg. Toen hoorde ik een knal, het gegier stopte abrupt en ik had geen waterpomp en dynamo meer. Op dat moment was de auto trouwens wel stiller dan hij ooit geweest is, omdat het kenmerkende harde metalige zoem-geluid dat hij altijd gehad heeft er ineens ook niet meer was.
Ik probeerde nog thuis te geraken, denkende dat bij -20 de motor het wel even uithoudt zonder waterpomp, maar na 45 seconden begon de temperatuurmeter rap te stijgen, dus heb direct de motor uitgezet.

Uiteraard was m'n telefoon leeg, dus ik kon niemand bellen. Pech komt nooit alleen. :evil:

Aan de kant van de snelweg geprobeerd wat auto's aan te houden om een lift te krijgen, maar niemand stopte. Er reed overigens ook maar weinig verkeer. Ik stond ongeveer 8 kilometer van huis bij -20c, en besloot naar huis te lopen. Geen goed idee. Ook al had ik wel een dikke jas en handschoenen, ondertussen droeg ik alleen een lichte spijkerbroek en afgetrapte tennisschoenen. Mijn voeten voelden na een paar honderd meter als twee blokken ijs. Dat deed echt zeer. Het deed me beseffen dat het hier in elk geval erg belangrijk is om te allen tijde warme kleding in je auto te hebben liggen, juist voor die momenten als het mis gaat.
Tijdens het naar huis lopen stopte er gelukkig een ouder echtpaar- in een ouwe witte Chevrolet vol deuken - op de vluchtstrook, en zij brachten me thuis. Faith in humanity restored! :D

Thuis via Candice's telefoon de sleepdienst gebeld, met de Toyota naar de plek van de Mazda gereden en de auto bij ons thuis laten brengen.

Ook al heb ik altijd gedacht dat dat harde zoemgeluid "gewoon bij de Mazda hoorde", ik begin me nu te beseffen dat dat altijd al een teken geweest moet zijn dat er ergens een lager niet goed is.. Ik moet er vanavond even beter naar kijken, maar gezien het gezoem ineens stopte nadat de rem knapte moet het óf de waterpomp óf de dynamo zijn.
Zowel de dynamo als de waterpomp zijn met de hand gewoon soepel draaibaar (de waterpomp heeft íetsje weerstand, de dynamo helemaal niets), dus compleet vastgelopen zijn ze in elk geval niet.

Ik hoop dat het niet de waterpomp is. Ook al drijft de distributieriem de waterpomp niet aan, toch moet de distributieriem er vanaf om de waterpomp eraf te kunnen halen. Ik ga nog even bedenken of ik me daar wel aan durf te wagen...Voorlopig is de Mazda in elk geval even uit de running...
Hij heeft overigens wel bijna al het koelwater uit het expansievat gekotst (zag ik pas toen hij in de garage stond), maar de motor heeft volgens mij niet (te) heet gelopen. Op het moment dat de temperatuur begon te stijgen op de meter heb ik 'm direct uitgezet, dus ik ga er vooralsnog maar vanuit dat er verder niets beschadigd is.

Image
Last edited by Ceristimo on FriDec06, 2013 7:04:43 AM, edited 5 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Plan van aanpak:
  • De dynamo is hoe dan ook gaar. Die maakt een knarsend/brommend geluid als ik hem ronddraai, en je voelt hem ook knarsen. Is sowieso dus aan vervanging toe.
  • De waterpomp is mogelijk ook gaar, maar ik ben niet technisch genoeg een goede diagnose te stellen. De waterpomp maakt een soort van ruisend/krrkrrkrrkrrkrr geluid als ik hem met de hand ronddraai, maar hij voelt soepel, heeft geen speling en lekt niet. Ik gok erop dat hij nog goed is...
  • Ik ga morgen twee nieuwe snaren en een dynamo kopen. Totaal kost dat 250 piek, maar ik was dat sowieso al van plan
  • Zaterdagmiddag (moet 's ochtends helaas werken) de dynamo en snaren vervangen.
Als het zoem/jank geluid dan nog aanwezig is, zal de waterpomp ook vervangen moeten worden. Maar geld weggooien aan de dynamo is het sowieso niet, want of dat nou de oorzaak van de knappende riem is geweest of niet, die moet sowieso vervangen worden.

Áls blijkt dat de waterpomp vervangen moet worden dan ga ik daar eens diep over nadenken. Ik heb echt totaal geen zin om aan een distributieriem te gaan lopen klooien, omdat ik er bang voor ben dat ik daarmee de boel alleen maar nóg erger aan gruzelementen help, maar aan de andere kant: de Mazda heeft een non-interference motor, dus ook al krijgt deze domme lul met twee linkerhanden de motor niet goed op tijd, ik zal de kleppen sowieso niet slopen.

Ik ben hoopvol dat het door de dynamo veroorzaakt is, omdat nu ik aan de afgelopen weken en het gierende geluid terugdenk, ik me ineens begin te realiseren dat het gegier begon als de auto veel stroom nodig had. Als ik de ventilator bijvoorbeeld op standje 3 zette, of de achterruitverwarming inschakelde.

Heeft er iemand trouwens een tip hoe je die zwarte rubber-troep van een verbrande riem van de poelies af kunt krijgen? Het is net cement, maar zowel de waterpomp- als de krukaspoelie zijn nu zwart, en die troep zal er toch af moeten omdat anders de nieuwe riem hoe dan ook slippen gaat. Poelie van de dynamo is ook zwart, maar dat maakt nu niks meer uit.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Wat een verhaal weer! Met min 20 en acht kilometer lopen, wow. Bear Grylls is er niks bij.. Fijn dat je een lift hebt kunnen krijgen!

Lastige keuze, de waterpomp zou geen geluid mogen maken? Lijkt erop dat de lagers versleten zijn. Zekere voor het onzekere is nooit verkeerd, tenzij je twijfels hebt bij het plaatsen ervan. Lastig :( Wat betreft de rubber troep, met een hobbymes & remmenreiniger? Anders met een polijstborstel :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Oh, dat gaat weer lekker. Goed dat je een lift hebt gekregen! :)

Is de dynamo laten reviseren geen optie? Wil nog al eens flink geld besparen tov nieuwe...

kr-kr-kr is lichtelijk versleten lagers ja, wellicht tijd om die ook te vervangen. Als ik een gok mag wagen: het zoemende geluid was de waterpomp, het gierende geluid was de dynamo die vastsloeg en/of op de riem begon te slippen, de dynamo is duidelijk degene die de riem doormidden gekauwd heeft...
Waarschijnlijk stond de riem ook een beetje te strak, wat kan wijzen op t feit dat die dynamo al eerder slipte...

Distributieriem bij een non-interferentiemotor is relatief low-risk inderdaad, het enige wat je ff moet doen is met een witte marker/witte verf ff streepjes zetten op de riem en riemwielen, dan kan je bij terug-inelkaarzetten controleren of alles nog op dezelfde plek staat. :)
(Of uitzoeken waar de blokkeerpinnen in de krukas en nokkenas(sen?) moeten, dat zou nog beter zijn. :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Jurjenz
Neenee, gelukkig hoefde ik maar een halve kilometer ofzo te lopen totdat die lieve mensen stopten en me een lift gaven... Remmreiniger is helemaal geen gek idee! Ga ik vanavond eens proberen
@AlexanderB
Ik weet eigenlijk niet waar ik die hier zou kunnen reviseren. En de Mazda moet eigenlijk maandag klaar zijn. Ik zou de onderdelen goedkoper kunnen krijgen, maar voor 250 piek heb je de duurste dynamo met levenslange garantie (maar of daar nou lagers enzo ondervallen durf ik te betwijfelen), en hoge kwaliteit v-snaren. Ik doe het liever in 1 keer goed, en ik heb deze auto al bijna twee jaar en er is eigenlijk nog nooit ook maar iets mis mee gegaan. Kost qua onderhoud echt niks, omdat er nooit iets stuk gaat. Nouja, bijna nooit dan...:P
Dus dan mag er wat mij betreft ook wel wat meer geld ingestoken worden als er wat misgaat, zodat je in elk geval goed spul hebt.

Wat een supertip trouwens Alexander! Streepje zetten op de riem en de wielen! Want je zou - in theorie - bij een non-interference de kruk- en nokkenas totaal onafhankelijk van elkaar mogen draaien, toch?
Dat zou dus zelfs ik wel voor ellaar kunnen krijgen. Moet - als ik dus de distributieriem eraf moet halen - alleen even opzoeken hoe je zo'n ding weer op de juiste spanning krijgt. Bij een V-snaar is dat een beetje natte vinger-werk, maar bij een distributieriem steekt dat natuurlijk wat nauwer.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

V-snaar: Gespannen moet je hem ongeveer 1 tot 2 centimeter in kunnen drukken, geloof ik. Maar dat is, zoals je zelf al zei, een beetje nattevingerwerk.
In ieder geval: Als je hem met je vingers over de poelies kunt slepen staat hij te slap, als je er kwartjes vanaf kunt stuiteren dan staat hij te strak.
(Is trouwens ook niet bevorderlijk voor lagertjes)

Distributieriem:
Als het goed is moeten er zowel op de nokkenas- als de krukastandwielen (in sommige gevallen op de poelie ipv het tandwiel) een markeringspunt staan, met corresponderende markeringen op de kop en het blok.
Zet VOORDAT je begint die markeringen goed, en markeer dan met witte verf oid de plaatsen van de markeringen op de riem en de tandwielen.
Leg de oude riem naast de nieuwe, en neem de streepjes over.
Monteer dan de nieuwe riem, en zorg ervoor dat de streepjes overeen komen. (Alexander zei precies hetzelfde eigenlijk)

Als je de riem ontspant, kan het wel eens zo zijn dat de nokkenas(sen?) een tikje verdraait, omdat die terug geduwd wordt door de kleppen.
Maakt niet zoveel uit, je moet de nokkenas dan alleen weer op de markering draaien.

Nog iets belangrijks: Ik weet niet of de krukaspoelie bij jouw Mazda met dezelfde bout vast zit als het krukastandwiel, of dat de krukaspoelie met een paar kleinere boutjes aan het krukastandwiel vastzit, of dat die poelie überhaupt los moet, maar indien je het krukastandwiel los moet halen, ZORG DAT DIE BOUT MET DE JUISTE AANHAALMOMENTEN WEER VAST KOMT TE ZITTEN! Ik heb het wel eens meegemaakt dat die bout los kwam, en dan krijg je hetzelfde effect als een gebroken riem...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Ja, ik vind dat altijd zo lastig om te meten hoe ver je een riem in kunt drukken. IK heb wel eens gelezen dat je een riem 90 graden moet kunnen draaien, en dat heb ik dus maar gedaan. Staat wel vrij strak nu, maar dat stonden de riemen ook altijd al. Denk eerlijk gezegd wel dat ik er een kwartje vanaf zou kunnen stuiteren....
Volgens mij zit de krukaspoelie (zijn twee op elkaar, want heb twee v-snaren) met dezelfde bout als het krukastandwiel vast, maar ik heb er tijdens het sleutelen vandaag niet echt bijzonder op gelet. Als mijn distributieriem knapt zou ik overigens alleen maar stil komen te staan. Er zou verder niks stuk moeten gaan...:)

De status qua sleutelen is dat:
- De nieuwe dynamo erin zit
- Ik nog niet kan uitproberen of de auto werkt, omdat mijn accu volledig dood is en mijn startkabels stuk zijn.
- De buren zijn niet thuis, dus kan ook geen startkabels lenen.

Oftewel, morgen nieuwe accu erin hangen en een poging wagen. De accu is al meer dan een jaar bezig dood te gaan. De enige reden waarom hij het nog zolang heeft volgehouden is omdat ik een druppellader in de Mazda heb hangen, die bij de rest van de wintersatie is aangesloten. Iedere keer dat de auto in de winter ingeplugd staat, zorgt die ervoor dat de accu afgetopt wordt. Kennelijk heeft de motor een paar minuten op de accu laten lopen, plus de alarmlichten een uur aan, plus drie dagen in de kou staan de accu volledig genekt.
Mijn druppellader heeft denk ik niet genoeg vermogen om een lege accu op te laden.

Enfin, de dynamo loshalen was allemaal niet zo erg, maar dat rotding eruit manoeuvreren was een ramp. Onderlangs ging niet vanwege een aandrijfas aan de ene kant in de weg, en de uitlaat aan de andere kant.

Bovenlangs zat er van alles in de weg, dus dat kon ook niet. Op internet gezocht, en de tips die men had varieerden van de uitlaatklemmen loshalen zodat je net die ene extra centimeter ruimte krijgt, tot de aandrijfas vrijwel helemaal uit de bak trekken zodat je hem een centimeter naar achteren kan drukken. Maar als je er te ver uitschiet kan je nieuwe bakolie gaan halen en de vloer opruimen. Had ik ook niet zo'n zin in.

Bovenop de rechter veerpoot zit een enorme pot geschroefd. Eerlijk gezegd geen idee wat dat ding doet, maar er gaan een zooitje vacuumslangen in. Heb die pot verwijderd, plus een cilinder die erachter zit tegen het schutbord aan en waarvan ik ook de werking niet weet. Ook de Vervolgens de bevestiging van de dynamo van het blok geschroefd (ook bijna niet bij te komen) en de klemmen van de vacuümslangen. Dat gaf nét genoeg ruimte om de dynamo er via bovenlangs eruit te krijgen.
De nieuwe dynamo erin was ook even klooien en vloeken, maar kreeg hem er uiteindelijk in. In totaal koste het de dynamo en de v-snaar eraf halen 45 minuten, de dynamo eruit halen 2.5 uur, en alles terugzetten een uur.

Morgen na een nieuwe accu weten we of het ook werkt. Zal zo eens nieuwe startkabels bestellen....

Overigens, de Mazda heeft wielmoeren, dus je hebt vijf van die stangetjes met schroefdraad die door de naaf steken. Ééntje daarvan brak af, omdat die hotemoten bij de plaatselijke bandenhal de moer er met de luchttol scheef hebben opgedraaid toen ik van zomer- naar winterbanden ging.

Kan dus komende zaterdag weer aan de klus om de remklauw en -schijf te verwijderen, dat afgebroken ding eruit te tikken en er een nieuwe in te zetten. *zucht*. En ik vind klussen eigenlijk helemaal niet meer leuk! :oops:

Image
Image
Image

En nu maar hopen dat de waterpomp niet ook stuk is, want dan wordt het dus de Mazda-dealer.... Daar ben ik echt niet handig genoeg voor.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Meh, ik weet het even niet meer. De motor wil amper draaien. De buren kwamen zojuist thuis en heb zijn startkabels even geleend. De Mazda krijgt stroom, en als ik probeer te starten dimmen de lichten op de Toyota, maar de Mazda draait moeizaam één keer rond en dat is het dan.
Heb de accu 10 minuten aangesloten gehouden en het nog eens geprobeerd. Zelfde verhaal, motor draait moeizaam één keer rond en dat is het dan. De plus van de accu wordt kokend heet. De computer is in elk geval van slag, want m'n airbag-lampje begon te knipperen.
Alles draait goed rond, en er zitten geen poelies vast. Dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp en airco-pomp draaien allemaal netjes een moeizaam slagje mee.

Je zou toch een auto zónder accu nog met startkabels moeten kunnen starten? Ik ben een beetje bang dat er iets anders stuk is nu...Toen de auto afgelopen woensdag van de sleepwagen kwam, kon ik 'm nog starten (motor was koud) en hem omdraaien op de oprit en parkeren. Ging probleemloos, al waren mijn koplampen tegen die tijd wel nog maar op 50% van de felheid, dus de accu was bijna leeg.
Dat m'n accu dood is geloof ik wel. Dat ik hem met startkabels niet kan starten vind ik raar.

EDIT:
Volgens mij heb ik gewoon een cel in de accu dood ofzo. Ik kan 'm 10 minuten aan de startkabels hangen. Als ik dan de startkabels loshaal heb ik overal stroom en doen de koplampen en de ventilator op standje vier het allemaal perfect.
Als ik de contactsleutel omdraai, gaat de motor moeizaam rond en heb ik vervolgens geen stroom meer en raakt de computer weer van slag.

Morgen eerst een nieuwe accu halen, dan verder kijken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ha! Soms als je aan het sleutelen bent vergeet je domste dingen. Ik had de pluskabel niet vastgedraaid op de accu, dus die maakte amper contact. Enfin, auto start nu prima.

De eerste minuut leek alles goed te gaan. En toen ging m'n batterijlampje branden. Als ik flink gas geef (rond de 3000 toeren) dan begint de dynamo abrupt een hard fluit-geluid te maken (geen slippende riem) en heb ik goed stroom en gaat het batterijlampje uit.

Als ik dan m'n gas loslaat moet de motor echt ontzettend z'n best doen stationair te lopen, omdat er schijnbaar iets heel moeizaam ronddraait. Dan stopt het fluit geluid, de auto loopt netjes stationair en het batterijlampje springt na een paar tellen weer aan.

Dynamo wordt niet heet, riemen worden ook niet heet. Alles lijkt goed. Geen idee wat er aan de hand is. Morgen bij daglicht (nouja, licht...schemer zullen we maar zeggen) eens een beter kijkje nemen.
Ben er wel flink flauw van dat zo'n simpel klusje ineens zo ingewikkeld begint te worden...
Last edited by Ceristimo on SunDec08, 2013 9:36:49 AM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Fruit »

Kan het fluit geluid niet verklaren. Maar heb je nergens een kabelbreukje?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Staat die v-snaar (of aan je poelies te zien: multiriem) écht niet te strak?
Het enige andere wat ik kan verzinnen is dat je waterpomp toch kapot is, of dat je startmotor blijft hangen.

Oh, en als je geluk hebt, dan steekt het afgebroken stukje van de wielbout nog een stukje uit, die kan je dan met een griptang (vice) proberen los te draaien.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote:De plus van de accu wordt kokend heet.
Well, daar is je antwoord, maar daar kwam je even later zelf ook al achter. :)
Ceristimo wrote: Je zou toch een auto zónder accu nog met startkabels moeten kunnen starten?
Nope, de meeste consumenten-startkabels hebben een dusdanig hoge interne weerstand, dat het meer (snel-)oplaad-kabels zijn dan startkabels..
Wheelnut wrote:Oh, en als je geluk hebt, dan steekt het afgebroken stukje van de wielbout nog een stukje uit, die kan je dan met een griptang (vice) proberen los te draaien.
Nope, zitten dr van achter ingestoken, zien dr ongeveer zo uit:
Image
Gaan dr uit met gepast geweld...

en de enige manier om ze dr terug in de krijgen:
Image

Wordt nog leuk, ik hoop dat ze op de fusee genoeg ruimte hebben voorzien dat de naaf niet uit de wiellager hoeft..

Je huidige situatie zou ik ook niet precies weten, maar ik zou beginnen om te zien of de multiriem niet een beetje te strak staat, en daarna de ECU resetten, die is nu waarschijnlijk een beetje van slag...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Nou je het zegt, die bouten zitten inderdaad zo.
Ik was in de war met studbouten denk ik. Of hoe heten die dubbele schroefdraad dingen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Heten ook wheel studs, maar die komen een stuk minder voor, eigenlijk alleen aftermarket, op auto's die normaal wielbouten gebruiken.. :) (Omdat studs eigenlijk wel zo makkelijk zijn, bij het snel verwisselen van wielen op raceauto's bijvoorbeeld. :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Uh, nee. Zo bedoel ik ze niet. Volgens mij heb ik ze weleens een spruitstuk vast zien houden?
Ene end schroefdraad in de kop, spruitstukje erover, moertje over ander end schroefdraad?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ja, studs.

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Dat is hoe die dingen heten die uit m'n naaf steken en waarvan er één is afgebroken. Dat noemen ze hier althans studs.

Enniewee, de Mazda staat weer in de garage. De dynamo fluit niet meer, maar laadt overigens ook niet meer. Auto loopt gewoon op de accu nu, ook al draait de dynamo netjes rond.

Zal 'm zo maar weer eens op de krik zetten en alles controleren, maar krijg het idee dat deze dynamo simpelweg niet goed is. Dat zou dus betekenen dat ik alles weer dunnetjes over mag doen, en er wéér een andere dynamo in kan zetten.

Overigens, het metalige zoem-geluid dat de auto al sinds aanschaf heeft en waarvan ik gewoon dacht dat het bij de Mazda hoorde lijkt helemaal weg te zijn. Gezien alles prima draait en er geen riem slipt lijkt het er dus op dat dat de dynamo geweest moet zijn.

Maargoed, ik ben lichtelijk gefrustreerd nu, omdat na een hele zaterdagmiddag met de dynamo te hebben geworsteld de boel nu nóg niet werkt, en ik maandag nog steeds niet met de eigen auto naar 't werk kan. Blegh...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zo, vanmiddag de nieuwe dynamo er weer uitgehaald en teruggebracht naar de automaterialenzaak. Daar hebben ze 'm op een testbank gezet, en weigerden hem om te ruilen omdat hij goed testte.

Wel potverdorie. Ik terug naar huis, en de oude dynamo er weer ingehangen. En wat denk je? Afgezonderd van een hoop kabaal van 't lager werkte dat prima. Geen accu-lampje, en overal voldoende stroom.

WTF?

Oude dynamo eruit, nieuwe dynamo erin....En dat ding weer fluiten als een idioot, en m'n interieur verlichting ineens super fel. Net of dat ding véél te veel power geeft. Ik moet nog even een multimeter kopen om één en ander te controleren, maar volgens mij poept dat ding een veel te hoog voltage uit.
Batterijlampje sprong in elk geval weer aan. Was bijna rose van kleur, zó fel. Motor dus maar snel weer uitgezet.

Automaterialenzaak gebeld en met de chef gesproken. Die bood zijn verontschuldigingen aan, en ik kan de dynamo morgen omruilen.

*zucht*

Het goede nieuws is dat ik de dynamo nu in 29 minuten en 12 seconden kan installeren (stopwatch erbij), en in 25 minuten en 37 seconden kan verwijderen. Dat kostte me de eerste keer bijna drie uur, om uit te vogelen hoe je dat enorme ding in vredesnaam overal langs kunt manoeuvreren.
Ik heb daar bij de Protege een methode voor ontdekt waarmee je niet óf de uitlaat óf de aandrijfas hoeft te verwijderen, maar waarbij het bovenlangs kan. Je moet er wel een berg aan onderdelen voor losschroeven, maar het is de veiligste oplossing.

Oh, ook die stud uit de naaf gekregen. Gewoon met beleid en een dikke hamer kom je een heel eind. De remklauw en -schijf moeten er wel vanaf. Remklauw hangt nu aan twee tie-wraps aan de veerpoot te bengelen.
Helaas gaf de automaterialenzaak me een verkeerde maat stud mee, dus kan er nu nog steeds niks mee. Heb er dus nog een extra stud uitgemept, en die neem ik morgen wel mee zodat ze kunnen vergelijken en me de JUISTE maat mee kunnen geven.

Image

Voorlopig blijft de Mazda dus nog even werkeloos op de assteunen in de garage staan.

Één van de vervelendste dingen bij zelf aan je auto sleutelen vind ik altijd het opkrikken van de auto.
Ik krik altijd veel te voorzichtig pompje voor pompje, en controleer bij iedere centimeter dat de auto omhoog komt of alles nog wel goed gaat. :roll:

In het kader van 'veilig genoeg is het nooit', heb ik de auto dus altijd zo staan:
Image

De as-steun houdt 'm in de lucht, en de garagekrik en noodkrik staan er beide onder lichte spanning er voor de veiligheid onder. M'n velg ligt er ook onder, en aan de voorkant bij de draagarm staat nog een as-steun.
En dan nóg vind ik onder een auto kruipen niet fijn, omdat ik me er continu van bewust ben dat er 1000 kilo aan staal boven m'n hoofd hangt, waar je niet levend onder vandaan kruipt als het ineens naar beneden komt... :oops:

Enfin, binnenkort nieuwe dynamo erin en dan zijn we er hopelijk klaar mee! Ben er ook wel flauw van. Dit had niet langer dan een zaterdagmiddag moeten duren.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Tja, dat zijn de gevaren van zelf op de oprit sleutelen: als je een verkeerd onderdeel meekrijgt, dan kun je weer terug naar de winkel...
Dat hebben ze bij garagebedrijven ook hoor! Alleen die hoeven dan alleen terug naar het magazijn te lopen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Al heb ik gelukkig een verwarmde garage! :). Daar ben ik zo ontzettend blij mee. Ahoewel je in theorie nu op de oprit zou kunnen sleutelen (behalve dan dat alle sneeuw in de weg ligt). Het is hier extreem warm voor de tijd van het jaar. Gisteren zowaar boven het vriespunt!
Het is december. Het zou hier nu -30c moeten zijn. 't Is momenteel -1c. Global warming FTW! :D
Last edited by Ceristimo on WedDec11, 2013 7:55:06 AM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply