Jeroen's AX16v

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jeroen M
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJul15, 2005 8:19:20 AM
Location: Amstelveen

Jeroen's AX16v

Post by Jeroen M »

Hallo mensen, ik ben Jeroen Mantel, 22 jaar en woonachtig in amstelveen. Sinds kort ben ook ik besmet geraakt met het AX virus :)

Mijn auto historie :

VW polo 1.0
Peugeot 205 1.9 Gti Rood
Peugeot 106 Rallye 1.3 Rood
Peugeot 106 Rallye 1.6 Blauw
Fiat panda 1000 Rood
VW polo G40 Genesis
Fiat Panda 1000 Blauw
Suzuki Swift 1.3 Gti Zwart
Peugeot 106 Rallye 1.6 Wit (later met ombouw naar 1.6 16v)

Al met al was ik het meest te spreken over de 106jes Rallye, en omdat een AX over vrijwel dezelfde rij-eigenschappen beschikt, ook een TU motor heeft, maar dan nog een stukje lichter heb ik mijn laatste 106 Rallye 16v helemaal gestript en de lege carroserie verkocht.

Het gaat om een fase 3 AX 1.1i spot uit 1996, ik kocht de auto volledig orgineel, maar we zijn al druk bezig met verbouwen.

Het doel is een zo licht mogelijke auto met een hoog vermogen en een dijk van een wegligging.

Als eerst hebben we de wielkasten achter uitgezaagd (gewoon met een decoupeerzaag :D ,daar moet nog een AX GTI skirtset op die ik al heb liggen. Maar eerst met de auto technisch af zijn dus heb ik het onderstel van de Rallye overgezet ,dus de Veerpoten met orginele S2 Rallye veren en dempers ,stabilisator stang voor (met powerflex rubbers) ,schijven + klauwen ,de hele achteras (met schijven) en ivm viergaats ook de orginele Witte S2 Rallye steelies.
Hierdoor rijdt en remt echt een heel stuk beter, eigenlijk nog beter als de Rallye naar mijn idee.

Op dit moment zijn we bezig met het reviseren van de motor ,een TU5J4 ,deze is afkomstig uit een 106 GTI 16v.

Het volgende is nieuw of is gedaan
-Koppakking vervangen
-Klepseals vervangen
-kleppen opnieuw ingeslepen
-Kop bewerkt en ge-glasparelstraald
-Onderblok weer netjes zwart gemaakt
-Koppelingset (plaat ,drukgroep en druklager) orgineel nieuw peugeot
-Waterpomp
-Distributie riem + span en loop rollen
-Thermostaat
-alle vloeistoffen

specs van de motor:

-1.6 16v dohc
-kop bewerkt
-supersprint spaghettie spruitstuk
-supersprint kat en middendempder vv
-raceland airbox
-Chip op maat (bij de ringsleutel)

-146 pk bij 6850 rpm
-181 nm bij 5000 rpm

De versnellingbak is de orginele van de S2 Rallye

wat wordt er verder nog overgezet van de Rallye:

-Hele kabelboom (hoop werk)
-Dashboard
-Stuur
-Voorstoelen
-Brandstofpomp

Qua uiterlijk :

Mooi knallend oranje rollen (is best netjes te doen)
Gti skirtset monteren
De achterbank gaat er uit en er komt een rolkooi in.

Daarna gaan we er eerst een tijdje mee rijden om te kijken of alles zich goed houd en uiteindelijk moet de auto bij de RDW gekeurd gaan worden (wel zo verstandig)

volgende week update qua motor inbouw !

Groeten, Jeroen

Image
Last edited by Jeroen M on SunJul06, 2008 10:49:58 AM, edited 1 time in total.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Jeroen welkom, we zijn heel erg benieuwd naar je project en de daar bij behorende foto's.

Veel succes gewenst.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mooi project :D , kleine tip, bewerk en las de carroserie van een ax door.

het grote verschil van een 106 t.o.v een ax is de carroserie stijfheid als je b.v de bevesteging van het subframe naar de draagarmen e.d kijkt is dat enorm veel zwakker, verder missen er een paar dwarsbuizen op de ax (waaronder 1 die door het dashboard loopt.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

welkom! leuk project..
wel grappig dat je een rijdende 106-ombouw stript om alles in een AX te hangen.. dat doen niet veel mensen :D
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dik project kerel!

Kleine tip: Even contact opnemen met Peter hier op het forum. Hij heeft ook een AX 16v en wil gaan omkeuren, misschien kunnen jullie samen de kosten drukken?

Verder: Probeer zoveel mogelijk onderdelen via Peugeot te kopen, die zijn gek genoeg vaak goedkoper dan de Citroën-onderdelen :roll:

Wat betreft wegligging: Veerpootbrugje is heerlijk, draagarmbrug maakt m mij toch wat te listig voor straatgebruik..

Laatste idee: Dash en interieur van je 106 Rallye passen vrij eenvoudig en zijn mooier dan wat er nu in zit...

...en mocht je nog een GTI-voorbumper nodig hebben dan heb ik er een over :D

Succes!

Jeroen M
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJul15, 2005 8:19:20 AM
Location: Amstelveen

Post by Jeroen M »

Volgende week komen er meer foto's.

Chris tnx voor de tip ,maar op welke plaatsen moet ik precies lassen ?

@ q01z ,ja het was best zonde van de 106 maarja ,het is de bedoeling om naast het AX project nog een 106 GTI of 306 GTI-6 te kopen als daily cruiser

Trouwens ,volgens mij zijn jij en grietje ooit nog bij mijn garage geweest om mijn oude 1.6 8v rallye motor te kopen :)

Ja veerpootbrugje moet ik nog kopen/maken ,sparco draagarmbrug heb ik al.

GTi voorbumper heb ik wel intresse in.


Jeroen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

haha serieus, ben jij dat Jeroen :D cool!

dat blok loopt nog steeds hoor.. en lomp hard! :D
zit nu in de auto van Aad (Rocks op het forum)

wat betrefd dat 106 dash.. vergis je niet, dat gaat niet zo makkelijk als gezegt wordt.. ik had het in mijn racer, het past niet mooi en sluit niet zo lekker aan op het raam, laat staan dat je op een fatsoenlijke manier je kachelhuis passend krijgt :roll:

ik heb nog wel de draadschema's van een 106dashboard liggen mocht je toch gaan ombouwen :D
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:wat betrefd dat 106 dash.. vergis je niet, dat gaat niet zo makkelijk als gezegt wordt.. ik had het in mijn racer, het past niet mooi en sluit niet zo lekker aan op het raam, laat staan dat je op een fatsoenlijke manier je kachelhuis passend krijgt :roll:

ik heb nog wel de draadschema's van een 106dashboard liggen mocht je toch gaan ombouwen :D
hmm, zag dat er toch eenvoudiger uit dan dat het in werkelijkheid was :roll: Heb hem er naast gehad, uiteindelijk toch het AX dash teruggebouwd na het vervangen van de kachelradiator in de GT :)

Overigens: Als hij het dashboard en de complete motor overbouwt, waarvoor zou je dan nog een draadschema nodig hebben? :wink:

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Intressant project! Suc6 met al je plannen ben zeer benieuwd :)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Erg leuke historie voor iemand van 22 :shock:
Flink wat auto-tjes versleten al.

Succes met de werkzaamheden, wordt vast iets moois.
Ik lees wel meer verhalen over zo'n op maat chip bij de ringsleutel en dat haalt er toch een partij extra vermogen uit zeg!
(misschien binnenkort ook maar eens langsrijden)

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Welkom

Post by MrBBQ »

Hallo Jeroen,

Welkom bij de club !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier en erg mooi project.
Blok ziet er alvast bijzonder goed uit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Jeroen M wrote:Volgende week komen er meer foto's.

Chris tnx voor de tip ,maar op welke plaatsen moet ik precies lassen ?

Pfoei ligt er aan waar je wilt beginne, infeite zou je de bodemplaat als eerste kunnen aanpakken en die doorlassen (dus alles wat onder de vloerbedekking zit.

Nee om het simpel te houden, de 106 gti heeft boven het subframe een soort draagarmbrug, die zou ik overzetten of namaken. De dwarsbalk in het dashboard word een lastige, infeite is het meest eenvoudige een goede rolkooi te plaatsen, daar zal de auto al een stuk stijver van worden.
Ik zie liever een snel ax project dan een vergelijkbaar 106 project ivm het bij een ax een stuk lastiger is en daardoor bijzonderder.

De ax mag dan wel lichter zijn dan een 106 maar structureel zijn ze behoorlijk zwak, het gewicht moet ergens vandaan komen ;). Gelukkig is alles wel aan te passen en is het een leuke uitdaging.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Welkom en succes de 16V's leven in het noorden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Joost wrote:Welkom en succes de 16V's leven in het noorden
Amstelveen is niet echt noordelijk hoor :lol:

Jeroen, succes! Het is een mooi project, en gezien je het al rijdend in een 106 gehad hebt moet het niet een heel groot probleem worden om dat ook in de AX voor elkaar te krijgen. Het is best wel snel :D
Mijn AX staat nu geschorst, en waarschijnlijk laat ik hem ergens volgende zomer omkeuren bij de RDW.
Bij mij is trouwens de hele motorruimte doorgelast, verder niet, en hoor soms angstaanjagende geluiden ergens ter hoogte van de voetenruimte van de bijrijder. Echt aan het lassen gaan dus!
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

peter wrote:
Joost wrote:Welkom en succes de 16V's leven in het noorden
Amstelveen is niet echt noordelijk hoor :lol:
!
Alles boven de rivieren is Friesland hebben ze mij geleerd :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Joost wrote: Alles boven de rivieren is Friesland hebben ze mij geleerd :lol:
ZEG! :evil:
AX GTI '91

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

en alles onder de rivieren is belgie dan :P

8) gr
Electra is drama!

Post Reply