Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
-RdV-
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunAug26, 2007 11:32:35 AM
Location: Emmercompascuum
Contact:

Post by -RdV- »

hej ik heb ook een ax en een mr2 sw20 in combinatie,

ideaal. 1: 15 in de ax en 1: 8 in de emmer.



t was vandaag echt een targadok dag. nadat ik van mn werk thuis kwam in mn ax :lol:
Nee dit is een ombouw kit voor mijn mr2 :S

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De ax heeft wat probs door de montage van een verkeerde aandrijfas dus die is de baan niet opgeweest. Hele verhaal komt later heb ik het de afgelopen 2 weken met de vakantie en alles megadruk gehad.

En ik heb een foto van de 106 grappig detail is dat ik de foto niet zelf heb gemaakt :lol: .

Image

na de vakantie kwamen we langs Adenau en dus de ring dus toch maar even een rondje gemaakt ermee en het ding is echt heerlijk om over de ring ermee te gaan.

Het "unpimpen" is ook al bijna klaar alleen de koplampen moeten nog orgineel gemaakt worden.

en nog een 2e foto gevonden:

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

en om het af te maken nog eentje gevonden:

Image
Last edited by Drake on TueMay06, 2008 7:20:47 PM, edited 3 times in total.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

laatst geposte foto doet 't bij mij niet, maar ik vind 'm wel vet, die koplampen hebben wel iets, niet té, maar ook niet lelijk, gewoon netjes. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Laatste doet het inderdaad niet meer ..

Koplampen zijn niet heel erg maar de orginele gaan wel weer terug, net even de orginele tankdop er weerop gezet nu alleen nog maar de airbox en de lampen.

Eerdaags gaat het dingetjes de bank op, schijnt dat deze een 130pk versie moter hebben, geloof er zelf nog niet veel van maar we zullen wel zien.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wat een plaatje chris!!!
Drake wrote: Eerdaags gaat het dingetjes de bank op, schijnt dat deze een 130pk versie moter hebben, geloof er zelf nog niet veel van maar we zullen wel zien.
Dan zou dat toch ook wel op het kenteken moeten staan?
Volgens rdw gewoon 87 kw = 116,6 pk = op z'n frans afgerond 120pk.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Nee is een geintje van peugeot, blokken hebben meer vermogen dan opgegeven om zo de verzekering goedkoper te maken, supersprint heeft op hun website met een stock exemplaar ook 130 pk neergezet. Maar het schijnt per exemplaar te verschillen.

Ik zie het wel, voor mijn gevoel heeft het ding ongeveer 125 pk maar soms zit ik er wel naast, deze heeft veel meer koppel dan de rode waardoor het lastig is om te voelen of deze nu wel of niet harder bovenin trekt. Deze heeft b.v een oliekoeler en de rode had die niet (wat uitstekend werkt gezien de olietemp veel lager blijft dan bij de rode)

De huidige airbox is knudde en vies dus wellicht dat een ander boxje al veel gaat schelen.

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

mooie fotos, mooie wagen

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mooie auto idd Chris!
En heb jij dan niet gewoon de TU5JP4S met de verkeerde tekst erop...?

Sowieso is het wel algemeen bekend dat een gezonde Saxo VTS 16V vaak eerder 126-127 pk levert dan 120... Zal bij de 106 GTI niet anders zijn?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Geen idee wellicht dat ze dat hebben gedaan (125pk versie dus van de c2) maar ik denk het niet.

Is bij de gti ongeveer hetzelfde ben nu een mail wisseling aan het maken met de ringsleutel om even een mooie vermogensdraai te maken. merk wel dat dit exemplaar het vooral van veel koppel moet hebben daardoor rijd hij wel erg lekker.

Leuke mod is overgens een kop van de 110 pk met deze nokkenassen dan krijg je 140pk en 180nm. wellicht iets voor in de toekomst maar gezien het blokje nog lekker fris is haal ik hem niet uit elkaar.

Hoe dan ook hij bevalt mij erg goed, zo goed zelfs dat ik nu de ax een beetje aan het vergeten ben maar dat komt eerdaags weer goed, de ax gaat zaterdag een correcte as krijgen en ga ik lager inspecteren in hoever deze schade heeft.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:Leuke mod is overgens een kop van de 110 pk met deze nokkenassen dan krijg je 140pk en 180nm. wellicht iets voor in de toekomst maar gezien het blokje nog lekker fris is haal ik hem niet uit elkaar.
Die kende ik al, al kwamen wij net over de 130 met verder alles standaard.
Met chipje, open luchtfilter, spaghetti en EPS-pijpje ging het hard richting 150. Erg nette prestatie voor verder standaard blok...

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Laatst nog even met wat licht lopen spelen, en met een groene gloed geeft dat een leuk effect :)
Verder is de auto weer kwa uiterlijk 100% orgineel zoals het hoort.
Image

En het interieur welke bijna smetteloos is en nog steeds naar nieuw ruikt :P
Image

De eerste echte update kan ik meteen plaatsen:
Vrijdag is hij bij de Ringsleutel op de bank geweest, na wat opstartproblemen (iets met warme lucht en daardoor 10pk minder leverd dan normaal, de fan voor rijwindkoeling was niet aanwezig/defect?) kwamen we uit op een 125pk en een kleine 160nm op een bijna standaard blok met nu 32d k op de klok (enige echte aanpassing die vermogen geeft is een supersprint uitlaatspruitstuk wat het extra koppel verklaard). Zoals verwacht loopt hij heerlijk schraal zoals de meeste 106 gti's dat vaak doet (en daardoor in frankrijk op de lange afstand de 1 op 16 had gehaald), dit kan ook een oorzaak zijn van de slechte remap maar daardoor is er nog zat winst te halen in het inspuiten van brandstof alleen.

De ecu bleek amper aangepast (wat volgens de vorige eigenaar wel gedaan was en ook de reden waarom ik hem op de bank wou hebben, ivm ik wel eens wou zien wat er gedaan was. Ik vond hem kwa vermogen vrij standaard op het lompe koppel voor een 1.6 16v na dan en dat bleek ook te kloppen) en de toerenbegrenser bleek op 8400 rpm te zitten wat gezien de powerband (1500-6600) compleet nutteloos is, besloten was de boel nog niet aan te passen ivm niet alle modificaties die ik wil doen erop zaten. De ecu is via ODB te remappen en dus zeer simpel te doen.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Dat 130 pk verhaal is een onzin stukje ;)

Een fabeltje wat ooit iemand de lucht ingeholpen heeft.

Je kan het snel zien, je hebt de zogenaamde 2prong head (is in engeland ontstaan het fabeltje).

De oude tu5j4 hadden geen recirculerende luchtpomp, latere modellen wel deze hadden op de kop een potje gemonteerd welke op het uitlaatspruitstuk aangesloten waren en dmv een pomp werd er dan lucht in het inlaatspruitstuk gepompt om de kat snel op temperatuur tekrijgen.

Het tussenmodel voor de pomp echt doorgedrukt werdt had op de kop wel 2 bevestigings nokjes aangegoten om dat potje op temonteren maar verder niet het systeem in de auto zitten.

Nu is er ooit een 106 of saxo met zo'n kop op de rollenbank geweest die 128 pk oid had. En toen was het fabeltje geboren. Een bekend tuner heeft die koppen van de 3 uitvoeringen (zonder, met bevestigingspunten, met punten en lucht systeem) nagemeten en ze waren alle 3 gelijk.

De tu5jp4 kop op de tu5j4 onderblok is in engeland al onderuit gehaald, een goed geflowde originele kop haalde een stuk meer vermogen dan een zelfde geflowde tu5jp4 kop ! Enigste verschil is grotere kleppen maar de kanalen zijn niet zo mooi gericht als de originele kop.

Veel mensen denken dat de TU5jp4 een mooie vervanger is voor de TU5j4 alleen is de TU5j4 echt voor sport doeleinde opgebouwd (materialen en uitwerking is beter als de TU5jp4 motor die voornamelijk voor comfort gebouwd is).

In engeland zijn ze veel verder met tuning van die motoren dan in nederland ;)
Image

My Cars <98>.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kijk daar is info waar ik wat mee kan :wink: , dat 130pk verhaal was inderdaad vaag en ik geloofde er ook zelf weinig van, in de tend van eerst zien en dan geloven en bij deze :wink: .oja die pot zit aangesloten op de zijkant van de kop en niet op het uitlaatspruitstuk wat veel denken.

Het ding is dan ook zeer simpel te verwijderen, gewoon een klein plaatje ervoor doen aan de zijkant van de kop (maar je wint er niks mee ivm het ding alleen de eerste 30seconden aan staat bij het starten).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ach, 130pk of een beetje minder...
't doet sowieso geen afbreuk aan 't feit dat je een mooie wagen hebt!
Leuk ook, die actiefoto's op de ring!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En stap 1 van mijn DIY airbox is klaar :)

Image

Waarom de box aangepast moest worden?:
De trottlebody is 62mm terwijl de ingang bij de airbox slechts 50mm was, op een standaard blok zal je weinig merken maar bij een aangepast blok gaat dit zeker vermogen schelen. Zodoende moest het complete stuk bovenaan verwijderd worden en vervangen door een stuk buis met een grotere diameter. Verder is natuurlijk nog het cosmetische aspect en het feit dat het ding wel iets meer geluid mag maken in acht genomen.

Aanpassingen die gedaan zijn:
-Verbindingstuk voor op de trottlebody ingekort tot ~40mm.
-Elbow aangepast en ingekort aan bijde kanten.
-Orginele verbindingstuk airbox verwijderd en een gat gemaakt
-afdichtingsrubber gemaakt van een.... ashoes :)
-Houder voor de airbox 20mm naar voren geplaats en 10mm naar rechts.

Dit is in princiepe stap 1, stap 2 houd in dat de voorkant van de box opengaat en er een soort ram air systeem van word gemaakt, het ram air princiepe zal geen extra vermogen geven maar er komt makkelijker koude lucht bij het filter wat gunstig is en het traject is meteen een stuk korter en heeft minder weerstand.

Momenteel maakt het ding iets meer geluid, zodra de voorkant open is zal dat een stuk meer worden maar het blijft beschaaft (verwacht geen brulding). Of het extra vermogen geeft? geen idee, mischien iets maar dat zullen we wel verder zien als hij weer de bank opgaat.Als ik hier een kwart of een halve pk mee heb gewonnen en een gunstigere koppelverloop dan ben ik al blij (alle kleine dingetjes moet je uiteindelijk bij elkaar optellen als totaalplaatje).

Al met al lijkt het vrij simpel maar ik ben er nog steeds een lange week mee bezig geweest (het is allemaal meet en handwerk), maar ik ben erg tevreden met het resultaat tot dusver.Soms was het ook meer een puzzel zoekende naar de juiste oplossing en dit kost al veel tijd (het is niet een kwestie van ik pas een paar buizen en zie wel waar ik eindig).

Knelpunt was het zoeken naar een geschikt rubber voor de elbow, maar een ashoes bleek perfect te zijn hiervoor(de elbow moet vrij kunnen bewegen maar toch luchtdicht zijn en kon dus niet met een rubber direct vast gezet worden in de airbox).

Binnenwerk van de airbox, onafgewerkt gelaten gezien de binnenkant niet te zien zal zijn.
Image

Bovenste deel van de airbox met het rubber nog niet afgewerkt.
Image

Aangepaste houder voor de airbox, dit is gedaan om maximaal ruimte te creeren zodat de elbow makkelijker te plaatsen was,de accu past ook net aan ertussen, voordeel is wel dat de accu niet meer kan bewegen.
Image

Detail van de elbow in het verbindingstuk, gelijke slangenklem komt nog ;)
Image

Totaalplaatje van opzij, lijkt aardig orgineel zo :)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Haha... Ik zeg: NETJES!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik zeg: redelijk netjes. Als je het helemaal perfect wil hebben zorg je dat je een expansiekamer maakt ipv een vierkante ruimte met een buis erin. Doordat er nu lucht min of meer stilstaat rondom de buis rem je de lucht die erin moet nl. af.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ziet er goed uit!
Leuk gevonden met dat ashoesje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kevin.broke wrote: Doordat er nu lucht min of meer stilstaat rondom de buis rem je de lucht die erin moet nl. af.
Heb ik aan zitten denken en komt wellicht in de toekomst, maar echt veel zal het niet schelen. Voor nu was dit al veel werk.

Post Reply