AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Ergens betwijfel ik dat het die paal is, die weet ik te staan, daar ga ik niet met 70 langs.. zou dr ergens nog eentje staan? (of zou ik nou echt zo dom zijn geweest?) Ik hou me op die weg altijd netjes aan de snelheid, dus blijkbaar heb ik ergens een bord 50 gemist of iets doms gedaan, want ik ben dus keurig netjes met iets minder dan 70 op de teller langs n 50 paal gereden..

Beruchte garage
Ben dr even langs geweest, paar conclusies getrokken:
- Hij is wit (scheelt n zooitje werk)
- Plaatwerk is vrij strak, op 1 roestpuntje na.
- Interieur is compleet gevult met ranzige rooklucht, boeit niet, is toch karig 1.1 interieur, weg dr mee.
- Zit een nieuwe v-snaar op, dat suggereert enig onderhoud, maar who knows met jetcars, dat dat misschien het enige recente onderhoud is.. :P
- Bodemplaat en binnenkant spatborden enzo zit geen spatje roest aan, heb denk ik nog nooit zo'n strakke AX gezien van onder.
- 1 plekje roest achter rechter achterlicht, nog niet doorprikbaar, dus dat is nog reparabel denk ik zo..
- Ooit (niet recent) schade gehad, linker kant zit net achter de koplamp n beetje krak, afzagen en n ander stukkie aan lassen als ik toch bezig ben met de gaten achter de koplampen?
- Type 1 voorbumper en type 1 grille, dat was eigenlijk al een dead-giveaway op de foto's dat t n schadebak is geweest, maar het lijkt op zich mee te vallen, alleen achter de linker koplamp is het n beetje stuk..
- Behalve voorgenoemde gaten achter de koplampen en dat plekje bij t achterlicht, heb ik geen enkele roest kunnen ontdekken.
- Voor €340 staat ie te koop, ik zou dr zelf max €200 voor willen geven, betwijfel of me dat gaat lukken..

Iemand zin om mee te gaan voor een second opinion, n proefritje met n gasmasker op, en bad cop-bad cop onderhandeling om te prijs op 200- te krijgen?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Terminal »

Hoe straks is die van onder, niet zo strak dat er net een vers busje tectiel over heen geklad is? ;)

Schade hokken roesten meestal wel sneller, maarals het netjes opgelost is kan het meevallen natuurlijk :)
Type1 bumper wil ik denk ik wel van je hebben, scheelt je alweer iets van de prijs :P
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Origineel witte type 1 bumper (laat het bieden per opbod beginnen :P)

Nee, strak als in, origineel en strak, de krikpunten zijn gewoon nog maagdelijk, en de originele undercoating is nog bijna geheel onbeschadigd aanwezig. (in mn zoektocht naar roest heb ik dr n krasje in gemaakt, lol)

Schade.. tja, het is waarschijnlijk een klein aanrijdingkje geweest, de originele motorkap zit er nog op (of iig type 2, en anders zouden ze die ook wel (perongeluk) type 1 vervangen hebben zoals de bumper) en ja, waar de schade zit, zit ook roest, de enige juiste reparatie is gewoon afzagen en de voorste 25-ofzo cm van de kreukelzone linksvoor vervangen, om de vouw en vooral de roest weg te halen..
Last edited by AlexanderB on WedAug08, 2012 7:30:29 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:Ergens betwijfel ik dat het die paal is, die weet ik te staan, daar ga ik niet met 70 langs.. zou dr ergens nog eentje staan? (of zou ik nou echt zo dom zijn geweest?) Ik hou me op die weg altijd netjes aan de snelheid, dus blijkbaar heb ik ergens een bord 50 gemist of iets doms gedaan, want ik ben dus keurig netjes met iets minder dan 70 op de teller langs n 50 paal gereden.. Beruchte garage Ben dr even langs geweest, paar conclusies getrokken: - Hij is wit (scheelt n zooitje werk) - Plaatwerk is vrij strak, op 1 roestpuntje na. - Interieur is compleet gevult met ranzige rooklucht, boeit niet, is toch karig 1.1 interieur, weg dr mee. - Zit een nieuwe v-snaar op, dat suggereert enig onderhoud, maar who knows met jetcars, dat dat misschien het enige recente onderhoud is.. :P - Bodemplaat en binnenkant spatborden enzo zit geen spatje roest aan, heb denk ik nog nooit zo'n strakke AX gezien van onder. - 1 plekje roest achter rechter achterlicht, nog niet doorprikbaar, dus dat is nog reparabel denk ik zo.. - Ooit (niet recent) schade gehad, linker kant zit net achter de koplamp n beetje krak, afzagen en n ander stukkie aan lassen als ik toch bezig ben met de gaten achter de koplampen? - Type 1 voorbumper en type 1 grille, dat was eigenlijk al een dead-giveaway op de foto's dat t n schadebak is geweest, maar het lijkt op zich mee te vallen, alleen achter de linker koplamp is het n beetje stuk.. - Behalve voorgenoemde gaten achter de koplampen en dat plekje bij t achterlicht, heb ik geen enkele roest kunnen ontdekken. - Voor €340 staat ie te koop, ik zou dr zelf max €200 voor willen geven, betwijfel of me dat gaat lukken.. Iemand zin om mee te gaan voor een second opinion, n proefritje met n gasmasker op, en bad cop-bad cop onderhandeling om te prijs op 200- te krijgen?
Ik zou me bij een auto in deze prijsklasse niet echt druk maken om de punten die je aanhaalt. Het wordt uiteindelijk toch een Dieselhok, dus het meeste dat er nu opzit, gaat er toch vanaf. Als het een zo goed als roestvrije koets is, in de kleur die je wilt en redelijk schadevrij, dan zou ik er niet zo moeilijk over doen. €200 is miss. wat hoog gegrepen, maar met €250,- kom je miss. wel weg... 't Is dat ik geen tijd heb, anders had ik wel ff mee willen gaan met je.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Ja, meeste gaat dr toch af, maar alles wat "extra" is, kan ik verpatsen om n deel van de aanschaf terug te krijgen, hier zit praktisch niks van waarde aan. (startmotor, dynamo, radiator maybe, aandrijfassen maybe, en dat was t wel zo'n beetje.. en de voorbumper natuurlijk..)

Het punt is meer dat ik me zorgen maak om die kreukel linksvoor, of dat nog gevolgen heeft gehad voor de uitlijning enzo, en/of dat de halve koets kromgetrokken is zonder dat ik dat kan zien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Kleine update, heb de auto nu 1 maand, en heb in 1 maand 3000-en-een-paar km gereden, voor in totaal net geen 200 euro aan diesel, dus zo'n 6.5 cent per km aan diesel.. (tov 13-14 benzine met de GTI) nice! :D komende maanden zal ik waarschijnlijk wel wat minder gaan rijden, zodat ik ook daadwerkelijk minder uitgeef per maand, ipv alleen 2x zoveel rij voor hetzelfde geld :P

Kilometergemiddelde zit zo rond de 1:21, hoop dat ik door technische modificatie ergens rond de 1:23 gemiddeld of beter uit kan komen zonder mn rijstijl aan te hoeven passen, 105 op de snelweg vind ik een prima snelheid, en ik rij wel gewoon vlot door in de stad.. (waarvan akte, @ politie delft)

Hopelijk kan ik nu echt even wat tijd in de auto steken, word steeds afgeleid door andere zaken..

Oh, en de auto word wel goed gebruikt, op vakantie tot het dak toe volgeladen, kreeg de klep nog amper dicht, daarna nieuwe koelkast gekocht die alleen mee ging met de rechter voorstoel dr uit geschroefd, en daarna mn oude koelkast verkocht en bezorgd.. kortom, ik rij niet voor niks auto. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by MNM(tm) »

Technische modificaties??? :shock:

't Is simpeler om je rijsijl aan te passen hoor: kost nix en je haalt er met gemak 1:25 mee! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

(Ik ga..) Toplager en aandrijfas vervangen, nieuwe banden, laten uitlijnen, kijken of ik de brandstofthermostaat in ere kan herstellen, dat soort dingen. Tja, ik ben ondertussen al van "overal maximum+10" naar "netjes snelheid, max 105 op snelwegen, veel uitrollen" gegaan, maar zie er nog niks van terug in mn verbruik...
Last edited by AlexanderB on SatAug11, 2012 12:38:25 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by gigawebs »

Lekker bezig!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Holländer »

Het schijnt dat het bij een diesel niet heel veel uitmaakt hoe je rijdt. HIj zuipt gewoon of hij zuipt niet. Met je rijstijl wijzigen bij een diesel valt er niet zo veel te winnen als bij een benzine (heb ik me laten vertellen).
Ik denk dat je bij JetCars weinig met de prijs kunt doen, maar je kunt 't natuurlijk proberen. Willen ze niet onder de 300, dan ga je gewoon weg toch?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Nou, het is meer dat MNM 1:26 dr uit kreeg voor ie de auto wegzette, en ik dr 1:21 uit krijg.. (ff gemiddeld over 4 tankbeurten, krijg m niet altijd even vol omdat t vulpistool steeds af blijft slaan, das ook vervelend..) en het grootste verschil dus mijn rijstijl (vlot..) en de omgeving.. Maar ik kan het allicht een beetje helpen door het onderhoud van "goed" naar "beter dan nieuw" te brengen? ;) want de wegen zijn hier gewoon drukker, en ik denk dat daar het grootste probleem zit, ik woon niet in de polder met uitgestrekte 80 wegen waar je niet om de 100m moet remmen voor allerlei dwaze medewegmisbruikers..
Niet dat ik klaag, 1:21 is al een hele hele stap omhoog van 1:12 met mn GT(I)

Ik heb vandaag ook uitgevonden wat het nut is van een asbak vol muntjes.. Ik heb vandaag een uur lang rondgereden op zoek naar parkeerplek, en toen ik dr een had... meter die alleen muntjes slikte en geen chipknip.. "HOE OUDERWETS KUN JE ZIJN?!" @ gemeente Den Haag..

oh, en Jet Cars reageert blijkbaar niet op biedingen op MP, dus ik ga ze nog eens bellen, maar inderdaad, boven de 300 laat ik m echt lekker staan hoor..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by NickySchelfaut »

Zou zoiezo erg uitkijken met Jet Cars, akelige zaak..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Tja, maar het is n AX en hij gaat uit elkaar voor onderdelen, what could possibly go wrong?

Ik bedoel, zolang je verstand hebt van wat je koopt (ipv consument zonder verstand van zaken die zich wat laat aanpraten) dan ben je al een heel eind, een kapotte koppakking of koppeling zou je met n proefritje dr zo tussenuit moeten pakken, en dat is het probleem, mensen laten zich een auto aansmeren met aankomend groot onderhoud, en vervolgens gaat het stuk, en geeft Jet geen garantie "want die had je dr los bij moeten nemen voor €50 per maand", en je zult ze voor de rechter moeten dagen om dan je gelijk te krijgen (want die voorwaarde is onzin natuurlijk), maar dat kost meer dan de meeste auto's die daar staan waard zijn..

[edit:]
Oh, en wisser-relais ff vervangen door een origineel relais dat ik nog had liggen, die dr in zat was nogal brak.. moet ff verlengkabeltjes maken zodat die '99 dr in kan.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Rob GT »

Jetcars is volgens mij ook van de kilometerteller terugdraaien en van twee één maken. Lijkt me toch vervelend als je ineens drie Ax-en blijkt te hebben. Waarvan twee halve.

Ik zou in elk geval nooit zaken doen met ze. Vind het überhaupt al verdacht dat ze nog steeds bestaan.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Drake »

zo'n ax is gewoon een inruilertje, het is geen amg black ding waarvan twee een gemaakt word om zo geld te verdienen.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Laurent »

An sich he, valt er aan een koets, zeker als er nog niet aan gelast is, niet veel te verprutsen. Ja, verkeerd opgeloste schades, maar die zou je wel redelijk snel moeten zien.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Mijn inspectie leverde iig op dat t ding ooit (jaren terug) tegen n andere auto of muurtje ofzo aangezet is, en dat ze netjes een ander spatbord, en een 2ehands bumper en grille gemonteerd hebben (en wss ook 1 andere koplamp, 2 verschillende merken).. onderhuids hebben ze niks gedaan, daar zit het knikje nog in de balk, precies ter hoogte van het roestgat achter de koplamp zit een knikje, waardoor er ruimte ontstaan is tussen het metaal, en er roest in is gekomen.. voor de rest is de koets vrijwel roestvrij (1 ander schaafplekje aan de achterkant, lijkt oppervlakkig maar zou ik nog eens dichterbij kunnen bekijken) als dat, en de obvious gaten achter de koplampen het enige is dat ik moet repareren, is de koets echt in zeer goede staat wat mij betreft.. het enige dat ik dus niet kan zien, is of de rest van de balk nog schade daarvan ondervonden heeft waar hij vast zit aan de rest van de koets.. (en daar maak ik me zorgen om / dat is de enige reden dat ik t ding niet allang opgehaald heb)

Aan de andere kant, een AX waar gewoon lomp mee gereden is, ondervind ook slijtage aan de koets, en begint ook overal en nergens willekeurig te roesten op (over-)belaste lasnaden.. en schaafplekken aan de onderkant.. deze was, zover ik kon zien, nog maagdelijk aan de onderkant en wielkasten, en ook niet van die plastic panelen waarachter het als een malle gaat roesten als er blaadjes en modder in komen.. leek wel of t ding altijd in een garage gestald is geweest zo netjes is ie van buiten.. :)

frustrerend, niet kunnen kiezen / durven gokken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by Laurent »

Als ik het zo hoor zou je het eigenlijk maar moeten doen. Die van jou is sowieso TL en het gaat om de koets. een 1.1i kan je ook niet zoveel aan verprutsen, dus wellicht dat je die nog kwijtraakt? Verder gewoon een hamertje meenemen en hem willekeurig een tikkie geven?

Hoe zit het met de remklauwen van die 1.1?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by AlexanderB »

Ja, hamertje mee, en gewoon gaan liggen en alles bekijken.. eigenlijk ff opkrikken zoat je verder naar het midden ook kan zien..

Remklauwen zou je de wielen dr af moeten halen om te zien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D [250d km] [koets total loss]

Post by MNM(tm) »

Holländer wrote:Het schijnt dat het bij een diesel niet heel veel uitmaakt hoe je rijdt. HIj zuipt gewoon of hij zuipt niet. Met je rijstijl wijzigen bij een diesel valt er niet zo veel te winnen als bij een benzine (heb ik me laten vertellen).
Hier kan ik kort over zijn: dat is dus gewoon NIET WAAR!
Toen ik het groene "Nissan-AX" dieseltje van Kevin (aka Kevin.Broke) overnam, haalde die AX ook maar net de 1:21. Na 3/4 jaar mijn rijstijl was dat toch al verbeterd naar 1:23,5 en daarna is het uiteindelijk naar de 1:25 gegaan.
Ook bij een diesel is het gewoon brandstof verkwisten als je plankgas geeft en er weinig toeren tegenover staan. Je gooit dan de wervelkamers vol met diesel, waarvan er maar weinig energie daadwerkelijk gebruikt wordt.

Vanmorgen getankt: ging 32,8 liter in. Met 826 km op de teller komt dat uit op een verbruik van 1:25,2. Ik mag niet klagen. :P
AlexanderB wrote:...krijg m niet altijd even vol omdat t vulpistool steeds af blijft slaan, das ook vervelend..
Daar is een simpele oplossing voor: bij de meeste vulpistolen zitten er meerdere 'steunhaken' aan de onderkant. Bij je GTI was je waarschijnlijk gewend om het vulpistool zo ver mogelijk in de vulpijp te steken; da's iets wat je bij je dieseltje niet moet doen. Laat het vulpistool met de middelste steunhaak op de rand van de vulopening hangen en je zult zien dat 'ie dan wèl pas afslaat als de tank echt vol is. Als je het vulpistool helemaal in de vulpijp steekt, raakt het afslag-systeem te snel getriggerd door de luchtbellen die opborrelen. Diesel bubbelt blijkbaar veel meer dan benzine tijdens tanken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply