Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Ceristimo »

Laurent92 wrote:(...)
Onlangs heb ik ook gemerkt dat er sporen zijn van olie aan de hoeken van het kleppendeksel, dus ben er vrij zeker van dat de pakking vervangen zal moeten worden, al rijd ze eigenlijk goed.
Ik heb nog meer foto's, die volgen zodra ik mijn Usb kabel terug heb gevonden.
Een AX zweet eigenlijk altijd wel hier en daar, en vaak verliezen ze ook wel 'ns een drupje olie. Dat is eigenlijk nooit spannend.
Niet vergeten dat die mooie automobiel van je inmiddels al 22 jaar oud is! Als die sporen rond de kleppendeksel bestaan uit verse motorolie, dan inderdaad de pakking vervangen (15 euro ongeveer). Als 't echter oude aangekoekte motorolie is (dat noemen we 'zweten'), dan zou ik 't er bij laten.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

Ceristimo wrote:
Laurent92 wrote:(...)
Onlangs heb ik ook gemerkt dat er sporen zijn van olie aan de hoeken van het kleppendeksel, dus ben er vrij zeker van dat de pakking vervangen zal moeten worden, al rijd ze eigenlijk goed.
Ik heb nog meer foto's, die volgen zodra ik mijn Usb kabel terug heb gevonden.
Een AX zweet eigenlijk altijd wel hier en daar, en vaak verliezen ze ook wel 'ns een drupje olie. Dat is eigenlijk nooit spannend.
Niet vergeten dat die mooie automobiel van je inmiddels al 22 jaar oud is! Als die sporen rond de kleppendeksel bestaan uit verse motorolie, dan inderdaad de pakking vervangen (15 euro ongeveer). Als 't echter oude aangekoekte motorolie is (dat noemen we 'zweten'), dan zou ik 't er bij laten.
Thx, morgen maar eens heel goed kijken of het verse olie is of niet :wink: Klinkt wel niet zo duur om te vervangen.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Laurent »

Ach, het is even werk, maar dan heb je straks weer een motorisch goede AX. Ook erg prettig!
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Laurent92 »

Daarnet nog eens goed onder de motorkap gekeken en het ziet er inderdaad tamelijk aangekoekt, maar ook vochtig uit. Dus kan niet echt zeggen of het verse olie is of niet.
Laurent wrote:Ach, het is even werk, maar dan heb je straks weer een motorisch goede AX. Ook erg prettig!
Inderdaad :) het ziet er ook niet moeilijk uit om zelf te doen, maar ik neem aan dat ik dan een momentsleutel nodig zal hebben?

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Laurent »

Volgens mij wel. Zelf heb ik mijn kleppendeksel nog niet los gehad.
AX 1.1i Volcane Rood

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Rio97 »

Kleppendekselboutjes zitten met 20 MN/dinges vast, dat is vrij licht.
Zelf doe ik altijd nog een kwartslag aandraaien vanaf het punt dat je (een beetje) kracht moet gaan zetten.
Als je ze los draait zou je ook moeten merken dat deze vrij licht vast zitten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Jurjenz »

Dit was mijn kleppendekselpakking avontuur:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 7&start=80

Eigenlijk een simpel en leuk klusje om te doen. Het kleppendeksel zit vast met 2 bouten. Het kabelhoudertje van de bougiekabels moet je ook losmaken. Vervolgens kan je voorzichtig het kleppendeksel eraf pakken. De pakking zit aan het deksel, dus deze komt ook mee. Mijn kleppendekstel was behoorlijk vies met aangekoekte olieresten en witte smurrie. Succes! (en maak foto's! :-))
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Laurent92 »

Rio97 wrote:Kleppendekselboutjes zitten met 20 MN/dinges vast, dat is vrij licht.
Zelf doe ik altijd nog een kwartslag aandraaien vanaf het punt dat je (een beetje) kracht moet gaan zetten.
Als je ze los draait zou je ook moeten merken dat deze vrij licht vast zitten.
Thx voor de info Rio :wink:
Jurjenz wrote:Dit was mijn kleppendekselpakking avontuur:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 7&start=80

Eigenlijk een simpel en leuk klusje om te doen. Het kleppendeksel zit vast met 2 bouten. Het kabelhoudertje van de bougiekabels moet je ook losmaken. Vervolgens kan je voorzichtig het kleppendeksel eraf pakken. De pakking zit aan het deksel, dus deze komt ook mee. Mijn kleppendekstel was behoorlijk vies met aangekoekte olieresten en witte smurrie. Succes! (en maak foto's! :-))
Dat ziet er helemaal niet ingewikkeld uit :) De kleppen zullen er bij mij niet anders uitzien denk ik, aangezien de oude olie ook zo zwart was toen ik ze ververste.Wat de foto's betreft, die staan op mijn gsm waarvan het Usb kabeltje sinds kort spoorloos is, maar ik vind wel een andere manier om ze hier te plaatsen :wink: de olie aan de hoeken van het kleppendeksel ziet er net hetzelfde uit zoals het bij jou was.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.4

Post by Laurent92 »

Hier een paar foto's over de huidige situatie van de pakking:
Image
Hier wat minder olie:
Image
Hier lekt er altijd een beetje meer olie, vermoedelijk uit de slang van de carterontluchting, die nochtans goed is aangesloten:
Image

Verder merk ik ook een piepend geluid aan de linkerkant bij lage snelheden, wat volgens mij wijst op een versleten wiellager? Ook na het poetsen van het interrieur gisteren is mijn zetel totaal niet meer instelbaar, nu schuift ie heel moeilijk naar voor of achteruit en klikt ie niet meer in positie.

Nog wat foto's:
Image

Image
Ook de voorbumper schreeuwt echt om een nieuw laagje verf:
Image
En heb mij ook het 1:43 schaalmodel aangeschaft :D :
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Ceristimo »

Op de foto's lijkt dat ouwe aangekoekte olie te zijn. Zou me er niet te druk om maken. Misschien de carterontluchting eens losmaken en controleren dat die slang niet verstopt zit. Met veel kleine, korte ritjes wil er wel eens witte smurrie in gaan zitten. Ik heb de ervaring dat AX-blokjes met korte ritjes nogal snel smurrie geven, ook al is de koppakking prima.
De rest van de auto is wellicht ontworpen voor korte boodschappenritjes, maar 't motortje mag graag wat langer draaien.

Heb je voor het schoonpoetsen van het interieur de stoelen verwijderd? Soms willen ze dan wel eens uit de slede lopen, heb het bij mijn AX ook meer dan eens gehad. Nu is 't al een jaar geleden sinds ik voor 't laatst een AX heb gezien, maar als je met je kop onder de stoel gaat zitten dan zie je het 'haakje' wel die de stoel moet vergrendelen. Die zit nu als 't goed is helemaal naar achteren, dus even met een schroevendraaier omhoog pielen en tegen de stoel aan schuiven. Aangezien 'ie moeilijk schuift kan 't ook zijn dat de stoel niet meer helemaal recht in de slede hangt of dat er misschien iets tussen stoel en slede zit?

Als je er echt helemaal niet meer uit kunt komen, gewoon even de vier boutjes waar de sledes mee aan de vloer van de auto zitten zitten losdraaien, de hele stoel met sledes eruit pakken en eens op je gemak naar kijken. Erg ingewikkeld is 't allemaal niet.

Een wiellager kan inderdaad een fluitend/piepend geluid geven. Toen de wiellagers bij mij versleten waren gaven ze een schurend geluid, dat vooral buiten de auto goed te horen was.
Om te controleren of het je lager is: Auto aan de kant waar je het gefluit hoort opkrikken, assteun onder de draagarm en dan eens flink aan je wiel gaan trekken. Als je speling op je wiel voelt ben je inderdaad aan een nieuw lager toe.
Zou ik niet te lang mee wachten, een versleten wiellager kan ineens vastlopen. Die kans is niet groot, maar ik zou er geen risico's meenemen.

Een nieuw lager kost ongeveer drie tientjes. Ik heb toen zelf de voorpoot verwijderd (draagarm losmaken, stuurstang, en onder de motorkap die drie boutjes, NIET de middelste!) en met de veerpoot op de bagagedrager van de fiets naar een garage gegaan waar ze 't nieuwe lager er voor twee tientjes hebben ingeperst. In totaal voor vijf tientjes klaar.


Trouwens, wat een ontzettend gaaf schaalmodel! Waar koop je die, hoeveel kost dat, en zou iemand die dit leest dat voor mij op de post kunnen drukken, uiteraard vooraf betaald?... :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by JPG-slalom-racing »

Ceristimo wrote: Trouwens, wat een ontzettend gaaf schaalmodel! Waar koop je die, hoeveel kost dat, en zou iemand die dit leest dat voor mij op de post kunnen drukken, uiteraard vooraf betaald?... :D
Op dat modelletje wel ik ook wel een beetje jaloers :-)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Laurent92 »

@Ceristimo, witte smurrie heb ik nog niet gezien bij mijn AX, maar bij veel auto's komt dat inderdaad door veel korte ritjes te maken. De bestuurderszetel ga ik zeker eens moeten losmaken want iedere keer als ik optrek schuift ie naar achter. Met het wiellager ben ik ook niet van plan nog heel lang mee te wachten.
Bedankt voor de tips! :wink:
JPG-slalom-racing wrote:
Ceristimo wrote: Trouwens, wat een ontzettend gaaf schaalmodel! Waar koop je die, hoeveel kost dat, en zou iemand die dit leest dat voor mij op de post kunnen drukken, uiteraard vooraf betaald?... :D
Op dat modelletje wel ik ook wel een beetje jaloers :-)
Het schaalmodel heb ik gevonden op ebay, de fabrikant is IXO, nu en dan duikt er wel eentje op :wink:

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Wheelnut »

Die witte smurrie komt door condensvorming in het carter.
Bij korte ritten vormt zich dat door de opwarmende motor, maar het heeft geen tijd om volledig te verdampen, waardoor het condenswater zich met de olie mengt.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Laurent92 »

Zo, de zetel is (voorlopig) weer in orde, na er even aan te wikkelen hoorde ik ze mooi klikken. Zoals ze nu staat staat ze goed en ze verschuift niet meer :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Ceristimo »

Zo simpel kan 't soms zijn, hè. Mooi dat de stoel weer goed vergrendeld. Is toch wel zo veilig tijdens het rijden...;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update foto's p.5

Post by Laurent92 »

Heb zondag eens de carb laten afstellen, met CO tester. En heb ook weer een paar foto's gemaakt, met de gsm:
Image

Image

Ook de gele lampen zijn vandaag gearriveerd en zitten er inmiddels op, en ze doen het :) En normaalgezien heb ik binnenkort een AX GT(I) in mijn bezit.
Ceristimo wrote:Zo simpel kan 't soms zijn, hè. Mooi dat de stoel weer goed vergrendeld. Is toch wel zo veilig tijdens het rijden...;)
Inderdaad, ben blij dat het zo gemakkelijk is gelukt :wink:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by citrofenwick »

loopt hij nu beter? :)

Ik ben benieuwd naar de GT(I) ! Soms toevallig geen rode uit Zolder?
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by Laurent92 »

Ze loopt nu toch al veel soepeler dan voordien, toen schokte ie soms na dat ik terugschakelde in z'n 2de om bijvoorbeeld ergens in te slaan. Blijkbaar was ie afgesteld voor iemand die zeer rustig rijdt, en draaide te hoog stationair.
citrofenwick wrote:Ik ben benieuwd naar de GT(I) ! Soms toevallig geen rode uit Zolder?
Het is een witte, staat momenteel in Beernem. De motor zou nog prima lopen. En ook de zijskirts, wielkast verbreders en GT bumper zijn nog aanwezig. Wat goed uitkomt aangezien ik besloten heb de wielkasten van de mijne rond te zagen :wink:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by citrofenwick »

gaaf! ben benieuwd!

Slopertje dus?
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.5

Post by Laurent92 »

citrofenwick wrote:gaaf! ben benieuwd!

Slopertje dus?
Dat weet ik niet echt zeker. Ik zou hem nog kunnen opknappen, al is er op de plaats waar normaal de achterbank zit wel behoorlijk veel roest. Het is een phase 2 trouwens, de reden waarom ik ze ga aanschaffen is inderdaad voor de onderdelen, o.a. het blokje, bumper en skirts en er zijn ook 4 13" GT velgen bij die ik kan opknappen. Dezelfde als mijn standaard stalen velgen maar iets breder. Mijn 5 spaak velgen zijn door omstandigheden nog steeds niet af, heb er 1 die ik serieus ga moeten aanpakken ivm de reactie op de grondverf. De andere 3 zijn bijna af :)

Post Reply