Roy Aka Losroyos - Citroen ZX 1.6 Image

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja hij zei dat de onderkant van mijne beter getektileerd is als andere axjes :P

Maar een lasser vindt ik wel roest was tevens geen apk afkeur. maar wel puntjes van aandacht. 8)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

"Hoe verstandig is het te gaan rijden? Auto word totaal niet warm vebruikt alleen er zit dus olie in me KVS."

Ik had in 1984 één van de eerste diesel BX II RD Estate's.
500km vanaf nieuw, ik was aan het werk in Antwerpen, startte de auto niet meer nadat hij een paar uur geparkeerd had gestaan.
Het koelsysteem bleek volledig verstopt met een olie/kvs emulsie, als een soort griizige dunne kauwgom.
Het blok bleek een gietgal te hebben waardoor olie in het koelsysteem kon komen, en is door Citroën Antwerpen geheel vervangen.

Het effect van een lekke koppakking kan hetzelfde zijn, en is dat bij jou blijkbaar.
Spoel dus je koelsysteem eerst goed door en gooi er daarna verse kvs in, en houd het goed in de gaten.
Misschien gaat het goed en wordt de motor nooit te warm, maar zeker is dat geenszins.
(De kachelradiateur kan lek zijn geraakt door overdruk in het koelsysteem via de lekke koppakking).

Jammer, maar het positieve is dat je aardig leert sleutelen, al is dat in de kou niet zo leuk.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ow en als je lampje gaat branden, ben je al te laat. :idea:

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dan heb je ook regelmatig zeker de olie gecontroleerd, aangezien er 2,5 liter in ging :roll: Het is wel zaak dat regelmatig te controleren.
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

ja ik ben me dood geschroken :oops:

Had idd de vloeistoffen iets vaker mogen controleren maar ja dat vergeet ik nu dus ook niet meer.

Zoiezo was ik van plan het systeem eerst goed schoon te gaan maken idd. zodat er geen tot zo min mogelijk olie resten achter kunnen blijven ;)

Hij moet gewoon weer beter worden ;)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ah valt wel mee :D
Dat lassen zal het meeste werk zijn...

2.5 liter is wel erg veel hoor. Houd tenminste toch het metertje op je tellerbak in het oog...

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik zou met de 2,5l olie die erin kon toch verwachten dat er een lampje zou gaan branden, er zit dan nog een liter in ofzo? Je hebt 'm toch niet tot aan de vuldop gevuld? ;)

kl*te hoor, hoop werkzaamheden... Volgende keer toch beter kijken misschien? :oops:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

lampje gaat aan als de oliedruk (achter de pomp) is gedaald tot 0.5 bar of lager. (normaal hoort dat zo'n 4 bar te zijn volgens haynes) dat wil dus zeggen dat dr effectief geen druppel meer in zit en dat de smering al langere tijd ondermaats was, oftewel, "als het lampje brand ben je al te laat" (tenzei alle olie in een paar seconden overboord gegaan is door een scheur in de karterpan of blok ofzo dan is het een mooie waarschuwing om meteen te stoppen, als het beetje bij beetje verdwijnt ben je veel te laat.)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:lampje gaat aan als de oliedruk (achter de pomp) is gedaald tot 0.5 bar of lager. (normaal hoort dat zo'n 4 bar te zijn volgens haynes) dat wil dus zeggen dat dr effectief geen druppel meer in zit en dat de smering al langere tijd ondermaats was, oftewel, "als het lampje brand ben je al te laat" (tenzei alle olie in een paar seconden overboord gegaan is door een scheur in de karterpan of blok ofzo dan is het een mooie waarschuwing om meteen te stoppen, als het beetje bij beetje verdwijnt ben je veel te laat.)
Bij mijn ZX indertijd (ook met lekke koppakking) ging het lampje als het peil onder een halve liter onder 't minimum (peilstok) kwam branden. Bij het nemen van een bocht ging het lampje dan bijvoorbeeld branden...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en dat klopt wel aardig, dan zat dr inderdaad nog een bodempje in, en als je dan een bocht maakt, loopt het naar 1 kant, en trekt de aanzuigbuis lucht, valt de druk weg, en gaat het lampje aan.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:en dat klopt wel aardig, dan zat dr inderdaad nog een bodempje in, en als je dan een bocht maakt, loopt het naar 1 kant, en trekt de aanzuigbuis lucht, valt de druk weg, en gaat het lampje aan.
Bodempje olie was wel nog ruim 2 liter in dat geval, terwijl er bij Roy 2,5 liter ontbrak (dus nog een liter in 't blok 'ergens'). Vandaar dat ik toch wel een lampje zou verwachten... :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Roy, het is balen jongen!

Maar als je die koppakking gaat vervangen doe het alsjeblieft wel goed. Dus incl. nakijken kop en eventueel vlakken en ook de bovenkant van je onderblok zo vlak mogelijk maken. Anders sta je over 2dkm weer met een lekke pakking.

Persoonlijk maak ik me nog de meeste zorgen over de roest... dat gaat met het soort winter dat we nu hebben (en de bakken pekel waar je nu al een maand doorheen rijdt) de komende tijd een forse versnelling in het rottingsproces veroorzaken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Roy roy roy...

het kan ook wel eens tegen zitten natuurlijk!
maar ach, iedereen heeft wel eens een miskoop joh! ik heb vorig jaar die grijze GT gekocht zonder proefrit omdat ik daar ff geen tijd voor had.. en ik was na aanschaf blij en verbaasd dat ik uberhaubt thuis kwam en daarna heel erg verbaasd dat de vorige eigenaar daar gewoon mee gereden heeft... kan je wel eens hebben!


wat betrefd je puntjes.. zoals door andere ook al aangegeven zijn het geen schokkende dingen!

-koppakking + driemset + spanrol/waterpomp e.d. kost je een 200,- bij Brezan en hoef je daarna nooit meer te doen
-voorbandjes, je zou kunnen kijken voor een setje velgen met banden.. soms is dat goedkoper!
-koplampen kosten 20,- ps. bij winparts.. stelmechanismes zijn zoals Mba al zegt een paar euro op de sloop (NIET bij de dealer halen! niet te betalen)
-mistlampen voor de APK demonteren en daarna eens naar kijken
-fussee's, tsja balen dat het een GTI is.. die draagarmen zijn duurder! maar je vervangt ook wel gelijk je draagarmrubbers en je auto gaat er zeker beter van rijden..
-die roest en schade is niet je probleem op het moment, wel voor lange termijn.. maar daar zou ik me NU geen zorgen over maken

alles bij elkaar zal je zo'n 500,- kwijt zijn als ik het zo gok, maar dan is het daarna ook wel in orde :)

sterkte jong!
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Losroyos wrote:Geld heb ik, kan tot 3000 uitgeven, Maar het liefst minder want het geld dat ik overhouw zou ik eventueel de hele auto een keer een grote beurt voor kenne laten geven zodat ik zeker weet dat hij goed is. en de auto lang zonder grote koste (hopelijk) kan rijden.
Gelukkig had je een behoorlijk budget. Gebruik dat nu dan om in 1x al dat (achterstallige) onderhoud te doen. Ben je er gelijk vanaf.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat betrefd die olie overigens...


bij mijn GT zat er een verkeerde peilstok in... toen het dashboard metertje halverwege stond... gaf de peilstok niets aan.. een liter later, nog steeds niets.. nog een halve liter later, peilstok droog.. meterjte op dashboard ongeveer van de schaal af! veel te veel olie erin.. :?
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja, dat was in eerste instantie wel het geval :P maar heb besloten groot deel vast te zetten. Maar goed papa is der ook nog, heb met hem een betalings regeling gesloten zodat ik hem kan laten maken.

Ga maar is goed shoppen op Ebay voor de meeste spullen.

Als jullie mij dan kunnen vertellen of het de goede onderdelen zijn zou dat fijn zijn :D

Koppakking set

Olie Filter

Fusse kogel Toch?

Ditributie set

Remcilinders via terminal

Laat maar weten wat jullie er van zeggen?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Losroyos wrote:Ja, dat was in eerste instantie wel het geval :P maar heb besloten groot deel vast te zetten. Maar goed papa is der ook nog, heb met hem een betalings regeling gesloten zodat ik hem kan laten maken.

Ga maar is goed shoppen op Ebay voor de meeste spullen.

Als jullie mij dan kunnen vertellen of het de goede onderdelen zijn zou dat fijn zijn :D

Koppakking set

Olie Filter

Fusse kogel Toch?

Ditributie set

Remcilinders via terminal

Laat maar weten wat jullie er van zeggen?
Oliefilter word neit naar nederland verzenden :) Daarbij, gewoon bij de brezan halen zijn de kosten niet.

En dat is geen fuseekogel maar een stuurstangkogel of hoe dat ding ook heet :)

Fusee kogel kun je los kopen, maar een complete draagarm is wel veel sneller werken. En nieuwe rubbers wat ook wel fijn is.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Oliefilter gewoon bij de dealer halen, net als je bougies. Remcilinders bij www.autopartsonline.nl, die hebben ook draagarmen.
Image Image Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Remcilinders zijn erg goedkoop daar, en zijn nieuw dus lijkt me ook prima :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Fusse is daar ook niet heel duur. :D

Post Reply