Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En er zijn weer wat goodies voor de 106 gehaald:

Sandler group N remschijven/Ferodo ds2500 remblokken.
Image

Goodridge omvlochten remleidingen.
Image

266mm remmen gaan voorlopig niet door, omdat het niet nodig is perse en ik de roterende massa zo laag mogenlijk wilt houden.

het remspul komt overgens van een schadeauto af.
Last edited by Drake on FriJan18, 2008 10:29:55 PM, edited 1 time in total.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ziet er goed uit!

Zal wel aardig ankeren :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

En het wordt maar beter........ :wink:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Drake wrote:......... en ik de roterende massa zo laag mogenlijk wilt houden.

Les 1 h?, "onafgeveerde gewicht dient zo laag mogelijk gehouden te worden"

Drake wrote:......... het remspul komt overgens van een schadeauto af.

Dat ziet er nog heel erg nieuw uit, is die auto verongelukt op weg naar de showroom?

En verder Chris je bent weer lekker bezig, peu'tje wordt steeds heftiger.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Precies, less=more.

Remmenspul was net nieuw op de auto gezet, heeft een half rondje ring achter de rug waarna de eigenaar de auto tegen de vangrail plaatste :( .

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Drake wrote:Precies, less=more.

Remmenspul was net nieuw op de auto gezet, heeft een half rondje ring achter de rug waarna de eigenaar de auto tegen de vangrail plaatste :( .


ik hoop niet door weigerende remmen. :lol:
Heb je ook een olietemp meter in de 106?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ja, waarbij normaal bij de ax het alleen een niveau meter is, is het bij mij ook een olietemp meter zodra de moter gestart is

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ok, ik ben wel benieuwd naar het verschil met zo'n oliekoeler, dat kan je nou natuurlijk mooi checken.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Tijd voor een flinke update, excuses voor de grote hoeveelheid in 1 keer maar dat heeft een reden gehad:

De afgelopen weken heb ik vrij genomen om onder andere de peugeot eens flink onder handen te nemen.
Helaas heb ik ook 1,5 week geen internet gehad waardoor ik geen updates e.d heb kunnen plaatsen dus het is nu nogal
een lang verhaal geworden :)

De huidige airbox beviel mij niet echt gezien ik vaak onder de moterkap zit (wees gerust gezien het meestal alleen om onderhoud of verbeteringen gaat)
was het ding erg onhandig geworden, en aangezien de orginele airbox met een aanpassing net zo goed zo niet beter werkt heb ik deze teruggeplaatst.
Op marktplaats voor 2 tientjes een nieuw vervangingsfilter van K&N gekocht om het af te maken. Het had net zo goed een OMP,Green,Pipercross e.d kunnen zijn maar 2 tientjes is niet echt veel en ze werken allemaal hetzelfde.

Filtertje plus een hele K&N propoganda,
Image

Filtertje in het doosje gezet.
Image

En alles weer netjes op zijn plek
Image

Buisje voor de airbox
Image


En we konden gaan beginnen aan de ombouw naar het AST schroefsetje!

Het opkrikken, demonteren, gescheld en gevloek heb ik maar even achterwege gelaten dit keer :) vandaar geen foto's daarvan.

Verder waren er problemen met de draadbussen die je op de veerpoten zet, sommige hadden het prob dat die niet geheel vastkonden waardoor de dempers speling hadden.Zelf merkte ik dat zodra je gewoon hardweg doordraaide dit netjes verdwijnde.

Het setje compleet gemonteerd op een veerpoot.
Image

Gemonteerd in (onder) de auto) opeens heb je heel veel ruimte daar :).
Image

Totaal kan de demper in 12 standen versteld worden, van stug, tot bottenrammelaar.
Image

Hij zakt precies 2,1 mm uit als je auto opkrikt, erg makkelijk met het wiel verwisselen gezien je niet veel hoeft te krikken.
dat je bijna geen krik onder de 106 meer krijgt na het "verlagen" is bijzaak.... :P
Image

Het verlagen van de achterkant ging wat moeizamer, het koste veel moeite om de auto precies op hoogte uit te meten en elke keer de torsie te vertellen maar uiteindelijk was alles wel gelukt (volle dag bezig geweest) en was dit het resultaat:

Voor...
Image

En achter.
Image

Zoek de verschillen :P

Om precies te zijn is de ruimte tot aan de velg iets minder dan 100mm (10cm), ja ik weet ik ben nogal een perfectionist helaas
vandaar dat het allemaal wat langer duurt :P

En de dempertjes achter (billsteins welke iets liever zijn dan de ast dempers)
Image

Hij is voor als achter 25mm omlaag gegaan, het is niet echt een verlaging meer het corrigeren van de ruimte in de wielkasten, het is meer op prestatie dan uiterlijk gericht (hoewel dat eerste ook een punt was maar dat had ik al kunnen doen met 2 goedkope veertjes).

Het was al een kart maar nu is het helemaal erg, de auto geeft bijna niet meer mee. De demping is stug, dat de veren zo groot zijn als 2 colablikjes is dat niet zo raar, maar het is absoluut geen stuiterbak geworden. De dempers doen precies wat ze moeten doen, en dat is de schokken opvangen en dit doen ze zeer goed dit was juist een van de redenen waarom ik AST wou en ze maken hier hun naam in waar. het is nu dus wel een stugge auto maar zeker niet een geheel zonder comfort (hoewel je dat niet moet gaan vergelijken met andere auto's)

En het eindresultaat:

(achter de peu mijn "tijdelijke" vervoer toen deze op kratjes stond)
Image

Image

Image

Image

Image

Het enige minpuntje is dat de auto lichtjes schuin staat (hoewel dat standaard ook zo is). Opzich staat het wel stoer en de wielkasten komen zo perfect uit maar wellicht
dat ik deze nog een tandje (0,5 > 1 cm) verzet om hem iets rechter te zetten maar voorlopig laat ik het even zo. Het is ook even afwachten hoe
de auto zich gedraagd kwa weggedrag op het circuit, en met name op de grens kwa overstuur, gezien het ding nu onderstuur vreemd is geworden.
Dat is ook een reden waarom ik de achterkant liever iets lager zie (minder kans op overstuur).

Next up zijn de voorremmen :).
Last edited by Drake on TueJan22, 2008 1:02:43 PM, edited 4 times in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Super dat alles gelukt is! Niet voor niets vrij genomen iig.
Echt apart om te zien die veertje, die diameter verbaasde me echt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dat was voor mij ook even kriebelen, echt zo van hoe in hemelsnaam kan dit de peugeot dragen? zonder dat het gewoon niet veert. Maar het valt gelukkig in de praktijk wel mee, vanavond naar amstelveen geweest en het viel of letterlijk voelde wel op, een gladde weg is prima, maar zodra er betonplaten komen merk je dat het niet zo lief is :lol: .

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

:P Netjes zeg! Hele bekende achterschokbrekers :D . Ik moest er wel ff positief aan wennen. Kan me voorstellen dat het idd een kart is nu. Misschien moet ik de voorkant ook ooit eens doen...

Peugeot 106 voordeel he. Je kan meer zonder problemen met aanlopers te krijgen. :?

Gaat het wel eens in het echt bewonderen. Moet je wielies ook nog terugbrengen. Dacht dat kan wel op de meeting. Maar las net dat je dan op het circuit aant dollen bent. Have fun!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En je kan inderdaad rustig een set grote wielen eronder proppen zonder problemen te krijgen :).

de wieltjes zie ik nog wel een keer verschijnen ;)
Last edited by Drake on FriJan18, 2008 10:32:08 PM, edited 1 time in total.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Netjes,..... niet teveel poespas... gewoon lekker strak... Ik hou ervan... :)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

H?le mooie 106 Chris! Moest alleen het zwart plastic om het achterlogootje niet in kleur..?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Het onderstel is, bijgestel om wat technische redenen en daarmee is de auto ook nog een stukje lager gezet, de set van AST heeft wat probs gegeven maar alles is opgelost en de auto rijd geweldig :D

Image

Konijnen vanger :lol:
Image

Image

Foto in actie:
Image

Mascotte :):
Image
Last edited by Drake on SatDec22, 2007 6:33:24 PM, edited 1 time in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De auto maar eens 20pk+ gegeven....... in stickers that is :P maar wees gerust ze zitten op een plek waar je ze bijna niet zult zien:

Image
Last edited by Drake on SatDec22, 2007 6:34:02 PM, edited 1 time in total.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

nice ! en wat gaat die klep toch belachelijk ver open :P

het blijft een supergaaf exemplaar Chris !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

sorry Drake dat ik je verjaardag ben vergeten.

als je een meisje was dan ............ maar nu alleen maar van harte gefeliciteerd
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Geeft niks hoor, forum werkte ook niet echt mee ben ik bang :wink:

Post Reply