Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

Gefeliciteerd :occasion9: :verjaardag

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

He Peter is jarig, gefeliciteerd van ons allebei!! :occasion5: :occasion6: :occasion9: :occasion5:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ha mensen, dank allemaal! In verband met een doordeweekse dag was het een rustige verjaardag, hopelijk kan dat dit weekend goedgemaakt worden ;-)
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Gefeliciteerd!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Allereerst... nog gefeliciteerd!

en dan..
PGoddijn m.b.t. motormanagementsmeeting wrote:Zo, staat bij mij ook in de agenda :D . Ga het straks even overleggen, kunnen we met de RO80 :)
Krijg ik die RO80 nog te zien?
Zou toch wel héél erg fantastisch zijn.... :D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Gefeliciteerd Peter! :D
AX GTI '91

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Eindelijk weer een AX-gerelateerde post.

Het is weer APK-tijd voor de TGE. En natuurlijk niet zonder de gebruikelijke problemen. Bij de aanschaf was het al duidelijk dat het tijd was voor nieuwe remblokken. Niet verwacht dat het zo hard nodig zou zijn, maar we hebben foto's :-P. In eerste instantie opengemaakt om te zorgen dat het systeem mooi gangbaar werd want de klauw wilde nog wel eens een beetje blijven hangen.

Verder einddemper vervangen aangezien de einddemper toch een fractie lekte langs de flens. Lang leve de aanwezigheid van de TRS :-P.

Blokjes vervangen dus, dat bleek toch iets minder makkelijk te gaan aangezien de pennen er geheel niet uit gingen. Uiteindelijk allemaal gelukt, maar hier even een paar foto's van de blokken naast de nieuwe:

Image

Image

Image

Bij de laatste goed te zien dat het rechts twee oude blokken op elkaar zijn? Mooi, dan is het wel duidelijk :-P.

Verder gisteravond nog de achterremcilinder links vervangen. Deze deed op de rembank blijkbaar helemaal niets. Na het verwijderen van de trommel leek dat ook wel logisch, deze was gewoon te vochtig omdat de cilinder gewoon te lek was voor woorden...
Het verwijderen van de cilinder was al niet makkelijk; imbusboutjes aan de achterkant waren vrolijk rond voordat we eraan begonnen dus deze moest er maar uitgeboord worden. Nieuwe boutjes op maat gemaakt en zat weer prachtig. Alles nieuw geplaatst, alleen nog de ontluchtingsnippel plaatsen. Geen kracht op gezet uit angst voor een doldraaiende nippel, draaien we gewoon het schroefdraad van de cilinder zelf zonder enige moeite kapot!

Blijkbaar een mooi voorbeeld van een fabrieksfout, maar goed. Gelukkig blijkt de Brezan in Amsterdam niet erg lullig, we mogen morgen een nieuwe ophalen, uiteindelijk vervangen en de gare terugbrengen.

Ondertussen rijdt de TGE lekker rond, de ontluchtingsnippel van de oude cilinder wilde wel blijven zitten zonder te lekken. Morgen nog maar een poging APK, dit keer met een waarschijnlijk werkende cilinder :-D.


Verder nog even gekeken naar de massapunten van m'n GTI. Aangepakt zijn het massapunt onder de accu (carrosserie), het massapunt op de versnellingsbak en verder nog naast de radiateur. Motor lijkt inmiddels iets beter te lopen, maar nog steeds zit er iets niet goed in de cabine.

Voor de duidelijkheid, ik zie altijd bij het remmen een kleine gloed van het accuwaarschuwingslampje afkomen. Als ik rem om af te slaan en ik doe mijn knipperlicht aan wil ik nog wel eens merken dat mijn radio daardoor even een moment te weinig stroom krijgt. Gisteravond dus op mijn oprit even wezen kijken. Als ik mijn knipperlicht via het pookje laat knipperen zie ik het voltage ernstiger varieren dan als ik mijn alarmlichten inschakel, terwijl dit laatste toch meer stroom vreet. Ook heb ik van Bossie dit plaatje gekregen:

Image

Even opgeschoond. De punten die schoongemaakt zijn: m1, m2, m3 en m4. Waar m5, m10 en m11 zitten weet ik gewoon niet. Iemand?
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Pgoddijn wrote:Image

Even opgeschoond. De punten die schoongemaakt zijn: m1, m2, m3 en m4. Waar m5, m10 en m11 zitten weet ik gewoon niet. Iemand?
M5: massapunt boven de stuurkolom achter de tellerbak.
M10: massapunt onder je dakunit
M11: Weet deze niet zeker maar ik gok ergens bij je A stijl te hoogte van het deurschakelaartje...

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MBa@NL wrote:M5: massapunt boven de stuurkolom achter de tellerbak.
M10: massapunt onder je dakunit
M11: Weet deze niet zeker maar ik gok ergens bij je A stijl te hoogte van het deurschakelaartje...
Kijk, duidelijk!

Ga ik dat meteen even verwerken, komt het mooi terug in het daartoe bestemde topic :-)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

En dus bij deze:

Image
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Pgoddijn wrote:
MBa@NL wrote:M5: massapunt boven de stuurkolom achter de tellerbak.
M10: massapunt onder je dakunit
M11: Weet deze niet zeker maar ik gok ergens bij je A stijl te hoogte van het deurschakelaartje...
Kijk, duidelijk!

Ga ik dat meteen even verwerken, komt het mooi terug in het daartoe bestemde topic :-)
Nummer 11 weet ik zoals gezegd niet geheel zeker...

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MBa@NL wrote:Nummer 11 weet ik zoals gezegd niet geheel zeker...
Kan altijd aangepast worden ;-)
Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ik kwam van t weekend een massadraad tegen bij het bevestigingspunt van het dashboard links onder het dashboard. tegen de buitenkant van de auto
dus ongeveer ter hoogte van nr 11


edit: superhandig trouwens. is er ook een m 6, 7 en 8?
Last edited by Elsje on ThuNov25, 2010 9:18:43 PM, edited 1 time in total.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Pgoddijn wrote:Image
briljant
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Elsje wrote:ik kwam van t weekend een massadraad tegen bij het bevestigingspunt van het dashboard links onder het dashboard. tegen de buitenkant van de auto
dus ongeveer ter hoogte van nr 11


edit: superhandig trouwens. is er ook een m 6, 7 en 8?
Ik zit dus ook gewoon in dubio. Ook ik heb namelijk een halve dag verspilt om een massapunt te vinden maar daar ben ik nog niet uit. Ik heb dus vrolijk mijn vloermat aan de linkerkant verwijderd om een massapunt te vinden. Helaas... Het enige wat leek op een massapunt was inderdaad de bevestiging van het dashboard. Het lijkt erop dat daar ooit een massapunt is gemaakt voor het alarmsysteem maar daar zit alleen nog een knijpstekker zonder draad eraan.

Verder nog wel vocht gezien. Ik had ooit het vermoeden dat er water naar binnen kwam via het gat in het schutbord waar ook de tellerkabel naar binnen kwam maar daar is het gewoon droog. En doormeten heeft ook niet zoveel zin, daar lijkt altijd hetzelfde uit te komen.

Als ik er echt niet uitkom en het probleem blijft ga ik als het weer wat warmer is vrolijk m'n dashboard verwijderen. Het wordt wat vervelend...

Andere massapunten kan ik ook niet echt vinden. Er zitten meer massapunten in de auto. Ik heb toevallig ooit een kopie gekregen van twee pagina's uit het werkplaatshandboek bij de Citroën-dealer (ziet er ongeveer hetzelfde uit als op dit plaatje maar dan over twee pagina's verdeeld) en daar staan alleen m3 en m9 op.

Verder alleen de ondermat onder het tapijt gehaald. Deze was compleet doorweekt. Niet zo'n heerlijke gedacht, zeker niet omdat er al wat begon te roesten bij een dop. Straks hopelijk in staat de boel weer in elkaar te zetten. En misschien kan ik nog een extra massa trekken naar het ophangpunt van het dashboard.

Ben benieuwd...
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Oh, en helemaal vergeten te melden: TGE was afgekeurd. Eerst was de remdruk links nog geen 10% van de remdruk van de rechterkant maar deze keer was het ongeveer 60%. Eerder ook op de handrem afgekeurd omdat deze dezelfde afwijking had. Inmiddels staat deze echt 100% gelijk aan de rechterkant :-). Kan ik afstellen of wat!
Vanavond heerlijk in de kou in een uurtje weer een nieuwe remcilinder geplaatst, dit keer een die nog in het zakje zat :-P. Waarschijnlijk een placebo-effect, maar het leek beter te voelen. Geen dolgedraaide nippels of wartels dus hopelijk is het nu klaar!
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

goed bezig!! (y)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Oh ja... Hij heeft APK :-P.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd ;)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Pgoddijn wrote: Het verwijderen van de remcilinder was al niet makkelijk; imbusboutjes aan de achterkant waren vrolijk rond voordat we eraan begonnen dus deze moest er maar uitgeboord worden.
Waarop Harry de Eendendokter constateerde dat het m6 boutjes zijn, een klauwhamer pakte en met een enorme ros het remcilindertje los beukte.

Mooi dat er weer apk op zit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply