Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou maybe is er een einde in zicht. Motor hangt nu recht. Zucht 1 motorsteun verkeerd om gemonteerd. Kon op 2 manieren. Daar heb ik dus anderhalve dag aan verkloot. Omdat de motor scheef hing werkte het schakel mechanisme ook niet goed.

Alles lijkt nu redelijk op zijn plek te zitten. Hopen dat de aandrijfassen idd hetzelfde zijn...

Motor heeft al even gelopen dmv doorverbinden van draden. Maar hij loopt nu opeens niet lekker. Buiten de auto liep ie super... En in de auto loopt ie onstabiel. Staat nu nog op een 1 bar benzinepomp. Morgen de 3 bar pomp erin zetten. Kijken of dat verschil maakt.

Maar hij staat heel erg aan de vacuumklep te zuigen van die cylinder achter je zijscherm? :? Waar komt dat nou weer door? Als je die slang losmaakt gaat ie opeens veel hoger lopen. (Beter) Vast gaat ie bijna te laag lopen en hikken. Zit toch geen verschil in een 106 tank mag ik hopen.

Waar dient die cylinder eigenlijk voor? Haalt voor het toerental heel veel uit. En die electronische klep hoor je heel erg tikken. 2 a 3x per seconde.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

Mark wrote:Motor hangt erin! Drama dagje eigenlijk dat wel.

Er zat speling op de koppelinghevel van de 1.6i bak. Moet je dat spietje eruit meppen om dat plastic busje te vervangen. Wat gebeurd er... Breekt er een heel stuk uit de bak! :evil: Das zwaar k*t.

1.6 bak naar de maan. Alleen die kraag. Geprobeerd de 1.1i kraag erop te zetten. Maar krijg hem rondom maar 5mm los. Lijkt wel offie blijft hangen op het schakelmechanisme.

Maar goed had nog bak liggen van de witte 106 rallye. Dus nu een 1.3i rally bak erop geschroeft. Tsja. Verre van ideaal. Maar heb ff niet anders.

Tevens het chassis verstevigd door een hoek in te lassen. Nieuwe motorsteun en koppelingskabel. En helaas de motorsteun onder de accubak kon niet geleverd worden. Die moet bij de dealer gehaald worden! 83 euro!

Foto's volgen nog!
welke bak heb je nodig, heb er thuis nog veel liggen, als je een code geeft.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb de bak van een 106 1.3i rallye erop gezet.

Maar de AX rijd weer! Welliswaar met alle draadjes aan tape. Maar hij kan rijden. En gaat hard. Had helaas de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd. Dus kon de vbak er weer af. Zucht. Maar je krijgt er handigheid in.

Nu maar afwachten wat er nog voor kinderziektes komen. Zit iig af en toe stationair een tikkend geluid in de motor wat me niet lekker zit. Vage is dat het niet altijd is. En buiten de auto heb ik het nooit gehoord met testdraaien.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wellicht dat die tik gewoon een bougie of injector is die niet helemaal lekker meer zit sinds de montage..
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tijd voor een nieuw onderschrift.
Netjes dat je al weer mobiel bent (Y)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Joost wrote:tijd voor een nieuw onderschrift.
Netjes dat je al weer mobiel bent (Y)
Hmzz. AL? :roll: 9 dagen van 10 uur bezig geweest. Motor eruit was een eitje. Erin kwamen we toch van alles tegen. En dan ook nog een paar eigen foutjes die 2,5 dag extra werk gekost hebben.

Maar het heeft zich nog zeker niet bewezen. Waarschijnlijk rijd Chris vanmiddag uit zijn werk even langs om ook eens te luisteren offie dezelfde geluiden als mij hoort en ze misschien kan plaatsen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Vooral de kabelboom is nu prachtig :lol: (denkt aan de first die nog met plakband aan elkaar zat in eerste instantie).

Btw zou jij me je adres nogmaal kunnen doormailen (of pm'n) ik ben in alle haast vanochtend vergeten deze in de tom tom te plaatsen :oops: .

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nog wat foto's. De per dag foto's zijn erbij ingeschoten aangezien ik nogal heel veel tegenslagen had met overbouwen... En ik ook gewoon ongeveer te moe en geen zin meer had om foto's te maken...

Gelukkig lijkt alles nu goed te gaan. En hij gaat als een raket! Nog wat iritante rammels op zien te lossen...

En de achteruitrijsensor aansluiten... De toerenteller en het ecu lampje. De rest is inmiddels gevonden. Mede door een aardige peugeot dealer in de buurd die gewoon het hele 106 boek meegaf... En de Citroën dealer die de schema's netjes kopieerde. Wat een medewerking zeg.

Steun te versteviging van het punt waar de motor op het chassis rust.

Image

Image

Image

Image

Euh.. Vloog wat in de fik tijdens het lassen. Gelukkig niet de kabels zelf. :?

Image

Koppelingskabel vervangen. Pwiew. Wat gaat alles licht nu. Nieuwe drukgroep en kabel. En plaat uitteraard. (Moet je hem vooral verkeerd om monteren. Dan kan je bak er weer af) Zucht aldoende leert men.

Image

Ontbreekt nog wat...

Image

Xenon verplaatsten. Ecu moest op andere plekkie.

Image

Anders haal je een spietje uit de koppelingshevel omdat er speling op zit.
En breekt gewoon ff alles af. Dag vbak. :x

Image

Image

Andere bak erop. 1.3i rallye. Keeringen vervangen. En die zaten VAST. Extreem vast.

Image

Maar er zitten nieuwe in.

Image

1.6i in de takels.

Image

Image

Image

Image

En op zijn plek... Achteraf zat dus de motorsteun in het midden van de auto verkeerd om. En hing de motor iets scheef. Waardoor het schakelmechanisme en andere zaken niet paste. Dat heeft me andere halve dag gekost... :|

Image

Image

Dit soort problemen krijg je met een scheef hangende motor...

Image

Image

Image

Dacht ff de benzinepomp van een 106XSI erin te hangen. Is de afdichting anders om hem op je tank te schroeven. Zucht. Hele binnenwerk van de 106 pomp in het ax huis overgezet.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Foto's van de kabelboom moet ik nog ff maken. Zal wel vant weekend worden. Heb sleutelen nu eigenlijk wel ff beetje gehad. Halve dag te slapen op mijn werk. Heb je ander halve week vrij. Ben je gewoon 10x harder aan het werk dan in een werkweek. Nu maar hopen dat alles netjes blijft functioneren en dat het het allemaal waard is geweest.

Uiteindelijk heb ik dit een halfjaar naar voren geschoven om aan mijn uitstoot te voldoen bij de !!! APK !!! Dus ergens volgende week als alles netjes zit maar weer een APK poging wagen. OWEE Owee...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

De APK moet wel goed gaan meer tegenslagen kunnen gewoon niet.

We duimen in iedergeval dat de rest goedgaat. (y)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En hij loopt prima, hoorde gisteren geen gekke dingen en alles lijkt goed te functioneren.

Ook even een testrondje gemaakt: Het is een laagtoerig blok met veel koppel, heeft niet een lange adem maar ongeacht wat voor versnelling je gas geeft gaat hij er meteen vandoor (denk aan een ax GT blok maar dan met 3x zoveel koppel). Leuk om mee te rijden, uitstekend voor op de openbare weg.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

mooi projectje! Doet me (ondanks alle problemen) ook zin krijgen om een 1.6 in te bouwen :)
Vast word je nu snel beloond met een verse & probleemloze APK 8)

Mijn '1.1' staat ook al ongeduldig te popelen om een ritje te maken met het kdy-blok, maar ik wacht nog op beter sleutelweer en onderdelen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

en dit is dus de reden dat sommige dingen echt geperst moeten worden. kl*te van je bak maar een 1.3 bak is zowiezo korter en dus sneller als die 1.6 ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

mooi dat ie nu goed loopt!
heb je dat 106 boek nog? ik heb zeer veel interesse in kopietjes!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nee boek heb ik weer terug gegeven. Helaas...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Vanmiddag de 1.6i maar eens CO gemeten. Dat zit iig goed. 0.03 stationair en 0.2 op toeren. Dat probleem is opgelost.

Nu maar hopen dat ze voor de rest opeens niks anders vinden. Woensdag gaat ie weer een poging wagen. Van te voren nog ff de uitlaat goed gastdicht zien te krijgen. Zit zo'n kl*te schuifpijp constructie op die 2 delige kat. En dat blijft iets lekken. Ongeacht de hoeveelheid klemmen. Dichtblubberen maar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

So nou ik mag mezelf AT LAST!!! feliciteren met een Nieuwe APK tot 15-02-2010 !!! :occasion5:

Mag wel zeggen dat het me nog nooit zoveel moeite heeft gekost. En dat alles voor een te hoge CO. Nu issie goedgekeurd terwijl er een half gare vbak onder hangt. :roll:

Wel humor. Type AX 1.1i op het APK formulier. Wha yeah right. :twisted:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

Gefeliciteerd!! kan 't rijden beginnen :D!

tot zaterdag cker ;)!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Gefeliciteerd.
Mooi dat dat gedeelte nu gelukt is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

proficiat :D

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Gefeliciteerd met de verse APK!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply