KMvrtr (AX 1.4 GT '89)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Rob, de demper die ik verwijderd heb hing in drie rubbers.
Twee aan de kant van de bumper en ??n aan de andere kant, bij de aansluiting op de middenpijp.
Die laatste ontbreekt nu. Op de demper is bij nader inzien ook wel te zien dat daar nog een miniem stompje van het bevestigingsstangetje zit. Gisteren direct een testritje gedaan. Op een hobbelige weg bonkt de bumper nu omhoog tegen de bodem van de auto. Da's dus niet goed en wil ik ook niet hebben.
En ik vind dat er niks mis is met mijn Avatar! :twisted:
Onderstel wordt uiterlijk eind maart gemonteerd. Al hoop ik dat ik het eerder voor elkaar krijg. Ik kan nauwelijks wachten!

Bas, bedankt voor de tip. Maar ik heb nu net de 106 GTI klauwen aangeschaft. Mocht dat onvoldoende opleveren, dan is dit nog een mooi alternatief.
Erg veel lawaai maakt mijn Devil demper niet. Dat was ook niet mijn bedoeling, en daar staan ze ook niet om bekend. Voorlopig maak ik me daarover nog geen zorgen. Als het een probleem is staat er hier dan te zijner tijd een fraaie demper (met drie ophangpunten!) te koop.

Groeten,

Antoine

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

KMvrtr wrote:Oh ja, vergeet ik toch bijna het grote nieuws! Ik heb het onderstel van een 106GTI gekocht! 8) :biggrin
Zoek alleen nog even draagarmen en remschijven voor, dan is het compleet.

Nu nog even remblokken en Goodrich remleidingen aanschaffen, dan kan het er binnenkort onder. :twisted:


WICKED. Echt gaaf man Ow en maak je geen zorgen over je remmen mocht het te weinig zijn zet je er gewoon een andere rembekrachteger op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Gisteren geprobeerd om mijn ruitensproeierpompjes er in te hangen. Blijkt het ene pompje van Siem wel te passen, maar het andere (van de sloop) niet. Is n?t een milimetertje te groot. Grrr..

Toch maar geprobeerd om ze in ieder geval electrisch aan te sluiten, kijken of ze het wel doen. Niet dus... Nog even zitten krabben aan geoxideerde contacten op de pompjes, maar dat hielp niks. De stekkertjes hangen natuurlijk al maanden in weer en wind, mogelijk zijn die inmiddels ook verroest.

Verder Sparco stuurtje gemonteerd. Da's toch nog lastig. De naaf past er eigenlijk net niet op, moet net wat dieper naar achter zitten. Past pas lekker als ik het plastic rond het stuur verwijder. Dat heb ik dus maar even gedaan, maar dan bungelt de dimmer van de interieurverlichting weer los rond. Want als ik die weg haal doet de dashboardverlichting het helemaal niet.
Ik open hiervoor maar even een nieuw draadje voor tips en/of opmerkingen.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Moet je de contactjes eventjes met iets zoutzuur schoonmaken, heeft bij mij wel gewerkt. Wel oppassen dat je niet te veel druppelt op motortje ofzow, gaat door plastic heen.
succes :D


KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Zo, beetje druk gehad deze winter, maar is toch wel een en ander gebeurd.

Ik heb nog een AX GT gekocht. Deze dient als donorauto. Overtollige onderdelen worden weer verkocht, zodat de donorauto me uiteindelijk niks kost. Bovendien is het voor mij als beginnend sleutelaar bijzonder leerzaam om dat ding helemaal uit elkaar te halen. Bovendien blijft de andere AX zo in principe altijd rijdbaar.

De AX is zonder veel problemen door de APK gekomen. De ruitensproeierpompjes deden het niet en de motor moest even afgesteld worden voor de emissie-eisen.
Ook had ik voor de zekerheid even weer een gewone voorstoel gemonteerd.

Na de keuring heb ik twee Sparco Rev's gemonteerd, samen met twee setjes 4 puntsgordels. Overigens zitten de de 3 punts gordels er ook nog steeds in.
Bij ome Rens een fraai deepdish stuurtje aangeschaft. Helaas bleek bij montage dat mijn naaf voor een type 2 AX is bedoeld. Op zich scheelt het niet veel, alleen de uitsteekseltje dat de richtingaanwijzer terug laat klikken is te lang (het lag dus niet alleen aan het plastic). Daar moet ik dus een stukje van af halen.

Verder heb ik nog wat bedacht voor de kooi. Ik wil er nog een paar buizen in. Daarvoor zal ik binnenkort Erik eens bellen.

De uitslagen van de olieanalyse heb ik ook van Willem te horen gekregen. Er is, voor zover te zien, niks wezenlijk mis met het blokje. Wel blijkt uit de analyse dat het blokje hard moet werken, veel toeren en zo. Maar dat had ik zonder analyse ook wel kunnen vertellen... :-)
Omdat ik toch wat compressieverlies heb op twee cilinders ga ik rijden met een iets dikkere olie 20W50. Die haal ik binnenkort even op.
Hopelijk blijft het blok het dit seizoen nog doen. Het plan is om me daarna maar eens op het blok te storten.

Vandaag heb ik eindelijk mijn dempers en remblokjes opgehaald in het hoge noorden. Het is een setje Kayaba's geworden. Niet verstelbaar, wel heel degelijk en goed stug. De remblokken zijn van Textar. Dat zou het goed moeten doen op mijn lichte autootje. Als ze niet voldoen komt er een setje DS2500. En als ze wel bevallen misschien ook wel. Lijkt me sowieso leuk om het eens te vergelijken.
Ook nog nieuwe fuseekogels meegenomen. De kogels op mijn AX zijn kleiner dan die van de 106. Gelukkig passen de goeie kogels ook in mijn draagarmen. T'is net lego, daar bij PSA.
Nu ik er toch was ook maar direct een goeie doppenset aangeschaft. Mijn oude was van PBS kwaliteit, met als gevolg slijtende doppen en afgedraaide moeren. :-(
Verder nog remmenreiniger en goeie kruipolie ingeslagen.

Thuisgekomen direct de achterdempers op de achteras gemonteerd, die heb ik namelijk thuis liggen om de moeren dagelijks met kruipolie in te kunnen spuiten.
Na montage de oude dempers nog eens goed bekeken. Na het wegvegen van vuil en vet blijkt dat er Bilstein dempertjes onder zaten....
Als ik dat eerder in de gaten had gehad had ik nog geen nieuwe dempers gekocht. Naja, nu kan ik nog gaan vergelijken. Da's ook leuk. Hoe oud die Bilsteins waren weet ik niet, de 106 waar het onder vandaan kwam had al 117.000km gelopen.

De remschijven voor waren fors ingevreten, dus daarvoor is nu een setje ATE Powerdisks besteld.
Hopelijk heb ik binnenkort tijd om het hele onderstel te monteren onder de AX. Heb er eigenlijk niet zo'n trek in om dit seizoen nog te blijven rijden met het oude onderstel. De rijeigenschappen vertonen verdacht veel overeenkomst met die van een 2CV. Erg spectaculair, maar da's nou niet precies wat ik in gedachten had.

Groet,

Antoine

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Nou, het is gelukt! :D
Ben er alles bij elkaar ruim een week mee bezig geweest. Dat had vooral ermee te maken dat ik vooraf maar half wist waar ik mee bezig was. Ik had een heleboel gelezen, maar een hoop dingen worden pas duidelijk als je er mee in je handen staat en het wil gaan monteren.
Achteraf gezien had ik veel tijd kunnen winnen als ik tijdens de voorbereiding meer aan schoonmaken en voormontage had gedaan.
Maar goed, daar was het natuurlijk ook allemaal om te doen. Al doende leer je een heleboel.
Een geknakte remleiding rechtsvoor dwong me om ook zelf een nieuwe remleiding te trekken. Kom je er opeens achter dat dat eigenlijk ook helemaal niet veel voorstelt.
Hoop gedoe gehad met de remdrukbegrenzer op de achteras. Geen enkele PSA garage wist wat de ingaande en de uitgaande aansluitingen waren. Natuurlijk eerst verkeerd aangesloten, dus heb nog moeten klooien met verloopstukjes voordat alles werkte (twee maten wartels).

Het onderstel dat ik gekocht had blijkt al getuned te zijn met Bilstein dempers. Natuurlijk kom je daar pas achter als je zelf al andere dempers hebt gekocht (die ik niet meer in mag leveren... :( ). Achteras was al verlaagd en blijkt zo perfect te staan voor de AX.
Omdat de AX veel lichter is (een kleine 250kilo) stond ie wel met de neus omhoog. Daar was ik al voor gewaarschuwd. Voorlopige remedie was me ook al gegeven: een winding eraf slijpen. Beetje lomp, maar ach, als ze er zo rally's mee kunnen rijden dan kan het blijkbaar wel.
Helaas valt mijn ook pas op het woordje Eibach als de slijper net in de veer is gezet. Ik heb dus een setje dure Eibach verlagingsveren voor de 106 verzaagd... :? Tsja, niks meer aan te doen.
Helaas staat de neus nu nog vrij hoog, kan nog een handbreedte tussen band en wielkast. Daar moet ik dus nog mee aan de slag.
Hij staat nu op 15inch velgen met 195/50R15 banden. Echt strak rechtuit rijden was er natuurlijk niet bij nadat het hele onderstel was versleuteld.
Daarom is ie uitgelijnd bij Deni in Zwanenburg, die hebben jarenlang Cup Saxo's uitgelijnd. Moet zeggen dat ze dat prima gedaan hebben, hij reedt fantastisch daarna.
Afgelopen zondag was de shakedown voor het nieuwe onderstel. En dat rijdt echt godsgruwelijk fantastisch!!! :jump: :dance
Echt super zoals ie zich nu laat plaatsen voor een bocht. Geweldige controle en megaveel grip.
Had wel wat last van de nog te lange veerweg aan voorkant. De auto duikt iets te veel, met als gevolg iets te snel blokkerende achterwielen. Zeker als je niet niet strak rechtuit rijdt tijdens het remmen.

Ook de remmerij lijkt helemaal top! Volgens sommigen had ik ook een grotere hoofdremcilinder moeten monteren van een 106/Saxo.
Maar de combinatie Goodridge remslangen, ATE Powerdisks voor en Textar remblokken rondom lijkt dat niet nodig te hebben. Heb nog niet veel geremd vanaf een echt hoge snelheid (haalt ie ook niet), maar de vertraging is echt super.

Foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Zoals je ziet ben ik erg zuinig op mijn banden.
Daarom gebruik ik er steeds maar drie. :big

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Wat onwijs gaaf Antoine. Ook echt een retestrak bakkie zeg.

Echt onwijs mooi zeg!!! :shock:

Stoere foto's ook! 8)

Groetjes

Ohw en ik heb nog geen Dremel met flexibele hals gevonden! :cry:
AX GTi, sold!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zeeerrr vette fotos!

wel leuk dat een AX ook als driewieler gereden kan worden!
zijn dat trwns 205 velgen? echt super strak eronder zo :) wil ik ook..
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ziet er echt goed uit zo!! Maar ik heb nog een vraagje:
hoe heb je viergaats velgen op je axje gekregen(aan de voorkant), want er zit nog steeds precies dezelfde motor in toch??


Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heej das best wel lachuh. Ben je er zondag ook?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

@Sgurk1: dank je
@Sgurg2: jammer
@Qu1z: yep, tenminste daar zaten ze hiervoor onder
@axgt-er: geintje, lees de rest van het draadje even terug, dan weet je alles.
@Sander: ik hoop het, ombouwen heeft veel tijd gekost, dus ik het thuis een boel in te halen. Als ik tijd heb om 'm uit de stalling te halen zal ik zeker even langs komen, maar ik beloof niks.


Groet,

Antoine

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sodemieters, die wegligging is wel een groot verschil met eerst zeg! Eerst zag ik nog een Eend-Ax en nu is het een heuze driewieler geworden :lol:

Ziet er allemaal heel strak uit hoor, proficiat!

[Zeikmode]alleen die oranje knippers he :cry: [/zeikmode]
Freude am Fahren.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Moet je ook goed kunnen lezen, want ik heb het 3x gelezen en toen viel het stukje op:

ik heb van dure 106 eibach veren de windingen ervan afgeslepen. Betekend het nu dat je een 106 motor erin hebt liggen :twisted: ? Of lees ik nog steeds verkeerd :? 75/90/95/120 pk??

Ik heb trouwens ook nog geen ax gezien die zijn binnenwiel omhoog trok, wat toch ook wel weer een complimentje is.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

master-arnie wrote:[Zeikmode]alleen die oranje knippers he :cry: [/zeikmode]


ben ik het stiekem wel een beetje mee eens.. tijd voor witte knippers hoor!

maar toch ben ik jaloers op die velgen/wegligging damn en dat met ingekorte veren! als er echte veren opzitten moet het helemaal strak gaan!
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Hahahaha, dank je.

Die oranje pinkers interesseren mij nou weer helemaal niks.
Ik maak me dan weer (eveneens onnodig) druk over het feit dat ik liever twee sets zwarte vierpuntsgordels wil ipv een blauwe en een rode set... :wink:

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

@axgt-er: dit draadje is al iets langer. Maar je kunt het ook afleiden uit mijn vaste onderschrift bij elke post. :wink:
En nee, er zit geen 106GTI motor in (helaas, snif).

Overigens denk ik dat elke AX met een kooi een wieltje optilt in de bocht.
Dus voor niet al te veel centen kan jij dat ook hebben! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ook zonder kooi hoor. Heeft te maken met een stabilisatorstang achter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Locked