Joost (AX 11 FI, 2CV6, Honda CB900)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

bad_my84 wrote:
pcrodent wrote:Een Palm Zire 31 gaat als beeldscherm fungeren.


Je kunt toch ook van je palm(neem aan dat dat met elke palm gaat) een navigatiesysteem maken? gps ontvanger kopen en software downen, is makkelijker dan met een pc, voor navigatie bedoel ik dan. Kun je hem lopend ook meenemen


Klopt. Maar dan kunnen al die andere coole dingen (webcam, mp3-archief, etc) niet :)
Kijk uit, een Cactussssss

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

pcrodent wrote:
bad_my84 wrote:
pcrodent wrote:Een Palm Zire 31 gaat als beeldscherm fungeren.


Je kunt toch ook van je palm(neem aan dat dat met elke palm gaat) een navigatiesysteem maken? gps ontvanger kopen en software downen, is makkelijker dan met een pc, voor navigatie bedoel ik dan. Kun je hem lopend ook meenemen


Klopt. Maar dan kunnen al die andere coole dingen (webcam, mp3-archief, etc) niet :)


oke, das waar, maar kun je dat niet combineren?
Ik neem aan dat je de pc via een kabel met de palm verbind en een gps ontvanger steek je erin(of bij een palm niet?). Weet niet of je dat kunt combineren, dan zou het handig zijn. Anders natuurlijk de pc, das logisch 8)
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De PC gaat via een USB-kabel naar de Palm.
Op de PC komt Softick PPP 2 en PalmVNC 2 om de Palm als beeldscherm te kunnen gebruiken. Vervolgens gaat de videokaart eruit (wordt het moederbord weer lager!) en wordt in BIOS "Halt on: none" ingesteld.
In de PC komt de GPS-ontvanger. Dat wordt een zogenaamde BU-303 (~80 euro). Software erbij wordt waarschijnlijk Destinator, daarvoor heb ik al gratis kaarten gevonden.
Mocht ik er nu een webcam bij willen prikken dan heb ik een probleem, want de USB-poorten zijn op (meestal 2...). Dan zal ik een (gevoede!) USB-hub nodig hebben, of zo'n PCI-kaartje.
Verder gaat via de (onboard?) geluidskaart een kabeltje naar een FM-modulator (~40 euro). In de FM-modulator steek ik de antenne, en de FM-modulator gaat in de antenne-ingang van de radio. Ik heb namelijk geen line-in, alleen een CD-wisselaar in. Nu denk de HU als ik de PC aanzet en MP3-tjes ga afspelen dat het de radio is!
Eventueel kan er nog een WiFi-ding bij (~50 euro), dan kan ik draadloze netwerken zoeken (wardriven) en zo gratis internetten.

Conclusie: voor 100 euro (voeding) + 30 euro (oud moederbord+processor die ik op het oog heb na het overlijden van m'n eigen) + 80 euro (GPS) + 40 euro (FM-modulator) + 0 (alle dingen die ik zelf nog wel heb liggen) = 250 euro heb ik een
- navigatiesysteem
- mp3-archief, zo groot als ik zelf wil!
- nog 50 euro: gratis internet
- en het is zo uitbreidbaar als ik zelf wil, in tegenstelling tot een kant-en-klaar navigatiesysteem dat hetzelfde kost.
Tadaa!
Kijk uit, een Cactussssss

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Ik vind het een geweldig plan.
Laat me weten hoe het gaat!
Wanneer ga je het in je auto zetten?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Ik ben dit ook van plan heb al navigatie op men laptop staan en een gps muis. Alleen een laptop is een beetje groot om voorin te hebben. Zoek nu dus nog steeds naar een goedkoop schermpje.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zodra ik een moederbord heb (de mijne is jammerlijk overleden) begin ik met bouwen. Ik hoop op de meeting zondag iets werkend te hebben.
Mocht ik niet op tijd een moederbord hebben, dan wordt het de (Nieuwegein-)meeting daarna.
Als er al iets te zien is op de meeting, is het nog weinig functioneel. Dat komt allemaal nog. Over een paar _maanden_ is de behuizing af, en dan heb ik ook alle navigatiedingen etc. Voor de behuizing heb ik al allerlei originele ideeen (neon, iemand? ;)). Hij komt rechtsvoorin, bij de voeten van de bijrijder, zo dicht mogelijk tegen het schutbord.

Zodra het af is maak ik ook gelijk een how-to. En een zooi foto's uiteraard.

Maar voor nu: hopen dat er op de meeting iets werkt.... En dat vandaag die marktplaats-persoon reageert. Als ie dat doet heb ik misschien vanavond al het moederbord.... Afwachten.

Joost
Kijk uit, een Cactussssss

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Uhm ik heb nog een super socket 7 mobo met een amd k6 550 Mhz liggen geloof dat ie werkt is gewoon een at mobo met agp en een stuk of wat pci sloten en sdram sloten.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Victorie!
Ik heb zojuist een PC (zonder HDD, rest compleet) gekocht voor 20 euro.
Helaas deed Perconte's mobo het namelijk niet meer :(
Ben nu bezig er zooi op te installeren, en met wat mazzel gaat ie vanavond al in de auto.
Specs:
Intel Celeron 366 processor op mobo van dubieuze origine (geen boekjes etc)
Alles onboard behalve LAN (net wat je wilt in een auto, netwerkkabels uitrollen :roll: )
256 + 64 = 320 MB RAM
4,3 GB HDD (had ik nog liggen)
DVD-ROM-spelertje
Maar het mooiste: het moederbord is lekker klein. Dus met een paar weekjes maak ik een eigen kastje en dat spaart weer ruimte.
Foto's volgen zodra er iets interessants te zien is.
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

eigen kastje maken stelt nix voor :)
gewoon op een plank schroeven :roll: op die verhoogde schroefdingetjes dan natuurlijk!

ik heb ook een aantal maanden een eigen kast gehad.. werkt goed hoor met je diskette/usb/cdrom weggewerkt in je bureau :)

succes!1
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aargh! Alles aangesloten, autovoeding in kast gemaakt, geheugen bijgeprikt en alle onnodige zooi eruit getrokken. Windows 2000 erop gezet en de Palm-monitor werkte prima.
Ga ik 'm in de auto maken, krijg ik geen draad van de accu naar binnen. Wel een schroevendraaier :roll: maar het snoer werkte niet mee.
Overigens, ik wilde 'm door het gat bij de verwarming maken, maar daar vind ik het toch wat warm. Het wordt dus waarschijnlijk het gat waar de andere kabels ook zitten, achter de klokkenwinkel. Maar daar kan ik heel moeilijk bij.... Iemand idee?n over hoe ik daar makkelijk een snoertje bij/tussen leg?

En nog een extragratis roestplek gevonden. Gaat weer lekker. :(
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik weet niet hoe lang je kabel is maar;

ik heb m aan bestuurders zijde door de deurpost heen zeg maar.. dr zitten van die rubber dopjes en daar kan je m zo door naar buiten steken, en dan vervolgens via het zijscherm naarvoren, komtie uit achter je knipperlicht!!

makkelijkste oplossing? zeker tijdelijk ;)
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Onderin in het midden, vlak boven de vloerbedekking op de middenconsole waar bij een GT de koplampstelkabels naar buiten lopen zit als het goed is ook een rubber dop, daar zit bij mij de kabel voor de versterker en de kabel voor de mistlampen ook door naarbuiten.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

IceByte wrote:Onderin in het midden, vlak boven de vloerbedekking op de middenconsole waar bij een GT de koplampstelkabels naar buiten lopen zit als het goed is ook een rubber dop, daar zit bij mij de kabel voor de versterker en de kabel voor de mistlampen ook door naarbuiten.


Ik had je post gezien in m'n andere topicje ja, maar ik geloof niet dat ik een dergelijke dop heb. Of hij moet in de bodem zitten? De enige doppen & rubbers die ik heb kunnen ondekken zijn:
-Rechts de verwarming (warm)
-Midden de gaskabel (onbruikbaar)
-Links een moeilijk bereikbare met heel veel kabels
-Links een kleinere waar o.a. de motorkap-open-kabel doorheen gaat
Maar misschien vindt iemand 'm op de meeting :)
Ik ga morgen eens kijken hoe het met de deurpost kan, maar ik moet morgen werken dus kan pas zondagochtend knutselen. Wie weet is het een goede oplossing, of in ieder geval voor tijdelijk (die deurpost).
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het is gelukt! De draadjes zijn binnen en de computer werkt!
Ze gaan nu links door de deurpost en achter het linkervoorscherm naar de accu toe.

:arrow: Zo lag ie er thuis bij:
Image
De voeding is het ding dat bovenaan op de foto tegen de zijkant van de kast aan zit. Ik heb alle onzin uit de kast gesloopt die erin zat (een cdromspeler en een 4x-speed-brander :D, de floppydrive, de 230V-voeding) en er een eigen dvd-spelertje bij gezet en een harde schijf.

:arrow: Zo zag ie er op de meeting vandaag uit:
Image
Hij lag open om de boel goed te kunnen showen :P De Palm als beeldscherm is te zien (op de foto is de PC uit, vandaar geen beeld).

:arrow: Wat ga ik er nog aan doen?
a) Die kast is natuurlijk veel te groot en onhandig. Daar ga ik zelf iets voor maken, waarschijnlijk van hout. De nieuwe kast komt onder het handschoenenkastje of rechtsvoor tegen het voorscherm.
b) Ik wil een GPS-muis en ergens gratis software vandaan halen. Dan heb ik een navigatiesysteem.
c) Hand in hand met de GPS: geluid. Omdat m'n radio geen aux-in heeft wordt het een FM-modulator.
d) Als ik die eenmaal heb kan ik er net zo goed ook meteen een mp3-jukebox van maken.
e) En als ik ooit heel veel geld over heb komt er een fatsoenlijk TFT beeldscherm. Is makkelijker computeren en op weg naar Tsjechi? film kijken :)

:arrow: Uitleg?
a) De computer trekt de accu niet leeg
Via een instelling op de voeding onderbreekt deze zelfs het 5V-standby-signaal na 5 minuten. Als de auto 5 minuten uit is is de computer dus ook echt uit. De voeding 'weet' of de auto aan of uit is via een geschakeld signaaldraadje. Ik heb hiervoor het lampje van de sigarettenaansteker gebruikt.
b) Ook doen?
Als ie af is maak ik een howto. Denk ik. :P

Wanneer er weer iets te melden valt zal ik dat uiteraard doen :)
Kijk uit, een Cactussssss

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Netjes!

Nu nog GPS e.d.!
Ik weet niet of je al een van http://www.inkoopacties.net gehoord hebt, maar hier bestellen mensen grote hoeveelheden spullen waarmee je kortingen kunt krijgen.

Hier heb ik dus een actie gezien waarmee je kleine LCD schermen kunt bestellen, iedaal voor jou dus: http://www.inkoopacties.net/ia/nv6s1njk

Ook stond er een topic over GPS ontvangers en GPS muizen: http://www.inkoopacties.net/ia/5hqc6kng/1?g=43r4v69r

En autoalarmen: http://www.inkoopacties.net/ia/dfy9qgy4/1

Ik zal dit ook bij aangeboden plaatsen, misschien voor veel mensen handig :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Had ze gezien ja, en GPS ontvanger ga ik inderdaad daar bestellen. 60 euro is een koopje (elders meestal 80...). Die schermen vind ik nog steeds duur..... 200 euro :( Dat is meer dan de rest van de computer kostte :D Ik wacht wel tot de prijzen zakken en hou marktplaats in de gaten...
Maar bedankt voor je tips iig!
Kijk uit, een Cactussssss

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Is een Celeron-366 / 320sdr niet veels te licht om mee te kunnen navigeren? Of vergt dat geen CPU-power?
Voor DVD-playback lijkt het mij echt te weinig. Of is het alleen voor tijdelijk?

Ik heb nl. ook nog 2 pc's liggen: midi-ATX desktop P3-533 en een ATX desktop AMD 1800+. Misschien dat ik 1 van ze in mijn andere oto ga hangen als carputer. Ik vind de touchscreen Liliput wel een goede optie, maar het is zo klein. Verder wil ik helemaal geen keyboard hebben dan. Ik wacht het nog even af. Op SyS is er ook veel info te halen omtrent carputers.
klik hier
Image

AX 1.5D powered by Citroën

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Geen idee of het gaat met navigatie. Op marktplaats bood iemand een P350 aan die op 5V liep en daarvan vertelde die dat ie Route66 prima trok.
Maar als iemand het me uit ervaring wil afraden om het op C366 te proberen: please do, dat spaart me weer geld (voor nu). Ooit komt er namelijk een (iets zwaarder) Via Epia bordje in. Die trekt navigatie *zeker*.
DVD's kijken? Och, ik heb nog niet eens een scherm. Als ik dat heb kijk ik wel of ie DVD's speelt... En zo niet: dan kan ik altijd nog een ander mobo erin gooien. Probleem van een Epia bord kopen is alleen dat ik ander RAM (DDR) moet hebben. En dat is duur. En nu heb ik tenminste een fatsoenlijke hoeveelheid erin zitten...

Die AMD1800+ van je raad ik je sterk af. Die trekt veel teveel vermogen. Zelfs als je een geschikte voeding weet te vinden is het zonde van je verbruik... Plus, bij een goede CPU hoort een goede AGP-kaart, en die trekt ook weer tientallen watts.... Voeg toe een HDD, een DVD-ROM en alle randapparatuur en je hebt.... Een stroomprobleem. Denk ik.
Die P533 schijnt makkelijk te moeten gaan. Ook op de voeding die ik er nu in heb zitten.

Edit: opgezocht:
What are the minimum requirements?

Map Monkey will only function on the following operating systems:

* Microsoft Windows XP Home / Pro
* Microsoft Windows 2000 / 2000 Server
* Microsoft Windows 2003 Server
Kijk uit, een Cactussssss

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Ik kan je nu al Route 66 afraden. Heb het geprobeerd maar deze praat volgens mij niet. Geeft alleen de route aan. Ik gebruik zelf Alturion maar ik denk dat je PC daar wel te licht voor is.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

:arrow: Ik heb een kast voor de PC gemaakt
Image
Voorkant. Merk op dat de aansluitingen aan de voorkant zitten en niet, zoals gebruikelijk aan de achterkant. Verder wat feestelijke LEDjes voor de lichtshow.

Image
Achterkant. De kabel die eruit komt is om een DVD-ROM-speler op aan te sluiten. Die paste niet op een fatsoenlijke manier in de kast, dan zou ie te groot worden. De drie kleintjes zijn de kabels die de voeding van de computer van stroom van de auto voorzien.

Image
Opengemaakt. Merk op dat de voeding nu fatsoenlijk vast zit (niet meer met losse draadjes) geschroefd aan de behuizing. Merk ook de zee van ruimte op die ontstaat na het weglaten van de DVD-speler.

:arrow: Hoe heb je dat gedaan?
De bodem van de kast is het stuk metaal uit de computerkast waar het moederbord op vast zat. Zo was dat deel meteen precies-pas. Wel een uur op die kast ingeramd voor dit stuk staal eruit kwam... In de zijkant ervan (opstaande randjes!) wat extra en extra grote gaten gemaakt, en met bouten aan het hout verbonden. Het hout is MDF van 6 mm dik.

:arrow: Dimensies van de kast
Hoogte: 10 cm
Lengte: 36 cm
Breedte 26 cm

:arrow: Waar komt ie?
Hij past op twee/drie plaatsen voorin.
a) Verticaal geplaatst links bij de voeten van de bijrijder (tegen middenconsole aan).
b) Horizontaal achter de middenconsole (die wordt het waarschijnlijk). Steekt stukje uit tot achterste stuk waar de voeten van de bijrijder uit kunnen komen.
c) Schuin tegen schutbord/onder dashboardkastje. Laatste optie. Past niet echt lekker.

:arrow: Wat wordt er nog aan de kast gedaan?
Plannen die ik nog heb:
- Extra ventilatieopening in het 'dak'.
- En als ik dan toch bezig ben: een 'raam' (van plexiglas) in het dak, en een kleine neon in de kast.
- Gat erbij voor extra USB-poorten (zie hieronder)

:arrow: Wat wordt er nog aan de computer gedaan?
- FM-modulator voor geluid over alle speakers
- GPS (moet ik wel eerst software vinden)
- Webcam komt eraan
- En een USB-ding voor draadloos internet/netwerken

:arrow: "Hey, wacht eens, dat zijn meer dan 2 USB-dingen!"
Klopt. Maar op het moederbord zit een aansluiting voor extra (front) USB. Dus even wat extra USB-poortjes versieren en ik heb er 4 in totaal!

:arrow: Dit was het weer!
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply