Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Hilko »

verkeerd om doet zo'n filter vooral niet waarvoor ie bedoeld is: filteren. ben benieuwd of dit het stotteren verholpen heeft, maar het zou mooi zijn.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Oke! Ik was even heel vrolijk, de eerste paar kilometer met een goed gemonteerd brandstoffilter! Hartstikke snel, stottert niet over het gehele toerbereik niet. Maar de motor wordt wat warm, ik rijd wat langer, en het gestotter begint weer. En het wordt met de kilometer erger.
Nu staat de AX weer stil en over een paar uur zal 'ie hetzelfde doen. Eerst lekker soepel en daarna weer stotteren...

Wat kan het nu nog zijn? Op dat bougies na dan, dat ga ik eerst volgende keer doen dat de winkels weer open zijn.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Pgoddijn »

Vloeistoffen had je waarschijnlijk al gecontroleerd, oververhitting kwam bij mij dus door de bougiekabels. Luchtbel? Doet de ventilator het als de auto warm wordt? Doet de ventilator überhaupt wat?
Image

XBXG
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 136
Joined: TueDec12, 2006 12:58:27 AM
Location: Haarlem

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by XBXG »

Heeft jouw AX een map-sensor? Dat wil bij BX'en wel eens het euvel zijn.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Pgoddijn wrote:Vloeistoffen had je waarschijnlijk al gecontroleerd, oververhitting kwam bij mij dus door de bougiekabels. Luchtbel? Doet de ventilator het als de auto warm wordt? Doet de ventilator überhaupt wat?
Vloeistoffen inderdaad gecontroleerd en de ventilator werkt! Had is gelezen over een tempratuursensor (o.i.d.) dat als die stuk is een auto best beroerd kan lopen.

XBXG wrote:Heeft jouw AX een map-sensor? Dat wil bij BX'en wel eens het euvel zijn.
Zou het niet weten, Wouter. Denk het wel gezien het dezelfde motoren zijn alleen kleiner cilinderinhoud.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Losroyos »

Lekker bezig geweest :D

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Hilko »

Het gestotter is er met name warm, is het niet? En je hebt een blok met verdelerkap, dus geen DIS-bobine.
Ik verdenk dan de ontstekingsmodule en/of de bobine. Twee echte Citroën-kwalen :D

[edit] een MAP-sensor heeft je AX niet, dacht ik.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by raoel »

ik weet het wel zeker dat ie die niet heeft :)

(ipv luchtweger oid heeft de AX een gaskleppositiesensor... )

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Kijk aan bedankt voor de reacties!

Bobine vervangen voor een exemplaar van de sloperij dan maar, dinsdag. Maar onstekingsmodule moet toch op tijd gezet worden met een stroboscoop? Of heb ik het nu mis. Zo niet dan weet ik wat dinsdag kan doen, als de autosloperij weer open is.

Sinds vandaag, na het resetten van de ECU loopt hij ook bijzonder hoog stationair. Ik gok een 2000, 2500 tpm. Zodra je hem start loopt ie wat laag, iets te laag. Geef je gas dan gaat 'ie verder met op 2000 tpm lopen. Stappenmotor?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Inmiddels heb ik begrepen wat het ontstekingsmodule is! Dacht dat jullie de stroomverdeler bedoelden.
Ben ook maar een amateur, haha.

Ga het dinsdag direct proberen! Dank iedereen!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Terminal »

Mocht je het probleem vinden hea, meld het even de mijne doet het al tijden precies wat jij noemt ;).

Ontstekingsmodule en bobine probeer die als set van een auto af te halen. Mocht er een van de twee slecht zijn willen ze elkaar nog wel eens om zeep helpen.
Mocht het allemaal niet helpen probeer eens je kabelboom door te meten... misschien dat er daar wat fout in zit.
AX 11TRE 1988

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Denk nu meer dat er een probleem in een vacuumslang zit. De motor loopt belachelijk hoog stationair nu en bij het afremmen en het intrappen van de koppeling gaat 'ie zelfs zingen in de toeren.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Terminal »

Temperatuur sensor dan?
Van een lek vacuum gaat die meer laag in toeren lopen en heel variabel.

Temperatuur sensor is wel makkelijk te testen ook, motor laten lopen en de stekker er even vanaf trekken :) Zou je wel verschil moeten horen.
Meet anders ook even wat de weerstand is van de massa naar het blok/chassis en kijk even of je bekabeling naar je temperatuur sensor nog heel is, die wil vaak nog wel kapot zijn/slecht zijn.
AX 11TRE 1988

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by MBa@NL »

Terminal wrote:Van een lek vacuum gaat die meer laag in toeren lopen en heel variabel.
Daar dachten mijn AX met een lekke vacuüm vervroeger en de AX van JBo met een lekke inlaatvoetpakking toch anders over...

Zoals ik tegen Bas via WLM al heb gezegd... dop je slangetje op de vacuümvervroeger een af en kijk wat er gebeurd... En is je tussenpakking (van gasklephuis en injectiehuis) al weer heel?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Terminal »

Oke, mijn ervaring is jusit laag toerig en heel variabel. Maar, de mijne loopt uberhaupt nooit zo mooi...

Kwam nog wat tegen; http://link.marktplaats.nl/443129630 De BX :P
AX 11TRE 1988

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Terminal wrote: Temperatuur sensor is wel makkelijk te testen ook, motor laten lopen en de stekker er even vanaf trekken :) Zou je wel verschil moeten horen.
Dit had ik getest, en gaf geen verschil bij het lostrekken ervan. Maar ga het morgen is proberen met een andere van de sloop!
Terminal wrote:
Kwam nog wat tegen; http://link.marktplaats.nl/443129630 De BX :P
Had het ook gezien. Een totaal onrealisitische vraagprijs maar voel me daarom wel een beetje 'genaaid' en werd er een beetje moedeloos van. Maar ik ga gewoon blij zijn met het rode monstertje en ik zorg er gewoon voor dat het een leuk bakkie wordt!

MBa@NL wrote: En is je tussenpakking (van gasklephuis en injectiehuis) al weer heel?
Daar zeg je wat! Dankje! Die was ik vergeten dat die gebroken is! Morgen direct doen!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Terminal »

Toen ik de advertentie vond stond die op gereserveerd.
Aan de hoge kant inderdaad, maargoed iemand die niks van een BX of uberhaupt auto's afweet ziet alleen een net uitziende auto en kent de achtergrond verder niet.

Die sensor kun je beter nieuw kopen, 15euro ofzo... niet heel duur iig.
AX 11TRE 1988

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Bossie »

Punaxio wrote:
Terminal wrote:
Kwam nog wat tegen; http://link.marktplaats.nl/443129630 De BX :P
Had het ook gezien. Een totaal onrealisitische vraagprijs maar voel me daarom wel een beetje 'genaaid' en werd er een beetje moedeloos van. Maar ik ga gewoon blij zijn met het rode monstertje en ik zorg er gewoon voor dat het een leuk bakkie wordt!
Niet verder naar kijken, kijk naar wat je hebt en niet naar wat je niet (meer) hebt. Daarnaast weet je niet voor wat voor prijs hij uiteindelijk verkocht is (marktplaatsbiedingen hebben 0,0 waarde), je weet niet wat er aan de auto gedaan is (wellicht is de spanrol en de distributieriem vervangen) en tot slot, het is een autobedrijf, die moeten leven van o.a. de handel in auto''s. Vergis je niet wat een geld er gaat zitten in de voorraad auto's, kosten van het pand en personeel en ga zo maar door. Tot slot, je was nu natuurlijk wel erg makkelijk van je BX af, je hebt hem zelf geprobeerd te verkopen, maar dat was ook geen succes.

Nu heb je een leuke AX. Ok, wel wat probleempjes, maar die los je wel op. Auto is een stuk zuiniger, goedkoper in de wegenbelasting en het scheelt je misschien ook nog het nodige in de verzekering. Dus niet lopen treuren, maar problemen oplossen en genieten van de AX.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Mastenhose »

@ Bossie: AMEN!
Geheel mee eens! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Voor de tweede keer deze week ben ik het ook eens met Jan. Denk alleen te erg na er over. Beter van niet! Haha.

Het hoog stationair lopen heb ik vandaag opgelost! Vacuumslangetjes vervangen en vervolgens ECU gereset.
Nu nog het stotteren maar daar ga ik morgen weer mee verder. Moet zo weer voor school naar Zwolle.

Overigens wordt de piep in de 5e versnelling steeds iets hoger en hoor ik ook een schrapend geluid bij wat harder optrekken. Zeer binnenkort de versnellingsbakolie maar is bijvullen aangezien 'ie lekt bij de aandrijfas.

Post Reply