Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

2Black wrote:
DuFF wrote:ruilen voor een zwarte furio? :roll: :lol:


Nee! Ruilen voor een grote zak euri!


oke, maar mijn furio is mijn bod voor nigeltje...

wel met het idee dat ik nigeltje nooit rustig zou laten lopen :lol:

eigenlijk een fout idee, met me furio kan ik al moeilijk mezelf aan de snelheid houden, herstel, ik hou me vaak niet aan de snelheid :oops:

laat staan hoe dat met nigel zou zijn. :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@ -Henry-

Ik wil'm ook niet kwijt... en het IS leuk speelgoed!
En er zit veel moeite en tijd in... en via via ook heel veel centjes...
Maar als er hier iemand opduikt die er veel centjes voor over heeft omdat je dan het hele opleuk-traject niet meer hoeft te doen en zich volledig op Nigels'buitenkant kan/wil storten.... dan is Nigel te koop!

En dan benut ik die centjes ogenblikkelijk om weer door te pompen naar Sophi?, de BX 19GTi 16Soupapes MkI, die ik als vooral hydraulisch geveerde Citroën liefhebber eigenlijk nog veel leuker vind dan een AX.
Kent-Cams heeft namelijk ook een nokkenas kit voor de Peugeot 405 MI16... en da's dezelfde motor als in een BX GTi 16v... :evil:

Denk erom.... ik ben een ouwe lul! Ik heb comfort nodig!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En nu even iets h??l anders....

ben zojuist begonnen met het uploaden van de foto's van het vervangen van Witje's koppeling.
Dat was een hele operatie....

Image

Inmiddels 20 foto's gedaan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

boeiend,

ik wacht alvast op de volgende fotos :oops: :oops: :oops:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Moet het blok eruit voor de koppeling?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ben benieuwd naar alle foto's Colin!
En over de verkoop van Nigel: jij krijgt spijt. Heb ik ook al een paar keer gehad.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

TwoTone wrote:Moet het blok eruit voor de koppeling?


De algemene mening is dat i.d.d. het hele blok eruit moet.
Er zal vast wel een, ingewikkelde, manier zijn om het te doen met het blok in de auto maar dan moeten er volgens mij weer andere dingen uit/af-gehaald worden.
Blok eruit halen is trouwens nieteens zo ingewikkeld... als je het al 10tallen keren hebt gedaan....
In dit geval was het ruim vantevoren gepland en was ook allang besloten om de kans aan tegrijpen om gelijk alles wat je tegenkomt als het motorblok eruit is te bekijken en/of vervangen.
Een "gewone" CX bezitter zou dit wellicht met wat meer angst en beven tegemoet hebben gezien, vooral financi?el.
De koppeling zelf zat gelukkig al bij de aanschaf van Witje inbegrepen 1,5 jaar geleden.... complete frictieset in de doos lag onder de achterbank te wachten op gebruik.

@Kevin: weet niet of ik spijt krijg...., rij dan tenslotte in een BX 19GTi 16v MkI met 158(?) pk... 0-100 in 7,8sec en een top van 218!
En Nigel staat formeel nieteens te koop..., behalve als er serieus interesse is.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een BX is geen AX.

Heb zelf even een Porsche 944S gehad... Buiten dat de onderdelenprijzen net ff anders zijn is ook dat g??n AX.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

kevin.broke wrote:een BX is geen AX.

Heb zelf even een Porsche 944S gehad... Buiten dat de onderdelenprijzen net ff anders zijn is ook dat g??n AX.


Je alfabetische kennis is uitstekend Kevin! :wink:
En een AX is zeker geen CX (een BX ook niet trouwens...) !


Inmiddels alle foto's van Witje en haar koppeling avontuur geplaatst!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als ik de laatste foto's zo zag (weet niet of het laatste uur er nog bij is gekomen) zou je bijna denken dat je rijdend naar huis bent gegaan.

leuk klusje en toch jij bij bart hebben geweest :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

kevin.broke wrote:Ben benieuwd naar alle foto's Colin!
En over de verkoop van Nigel: jij krijgt spijt. Heb ik ook al een paar keer gehad.


Tsja...eigenlijk zou ik hier even op moeten reageren...
Hoewel ik nog zeker geen spijt heb van de aanschaf van de AX( erin rijden is een sensatie ) denk ik de laatste tijd wel weer steeds vaker terug aan de 16v, die ruimte, dat comfort, de snelheid.... :oops:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Joost wrote:als ik de laatste foto's zo zag (weet niet of het laatste uur er nog bij is gekomen) zou je bijna denken dat je rijdend naar huis bent gegaan.

leuk klusje en toch jij bij bart hebben geweest :lol:


Na 2 dagen rijdend naar huis gegaan ja...
1ste dag motorblok eruit, spullen halen, dynamo wegbrengen, alle werk doen en motor terug...
2de dag motor en radiator afmonteren, dynamo weer ophalen, dynamo monteren, vloeistoffen erin, kleine dingetjes doen en rijden!

Bart (H)Ebben kom je in sommige gevallen niet omheen, Citroën zelf leverd geen krukaskeerringen, en diegenen die ze hebben doen er vaak geen afstand van.

@Nico: voor ?3000 kun je Sophi? binnenkort evntueel wel overnemen....(echt niet..) dan is ze motorisch top maar weet niet of ze voor dat bedrag ook al recht/strak is.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Nou wees gerust Collin, ik was niet van plan om ooit nog BX te gaan rijden :wink:
Heb laatst nog in een zwarte 16v mogen sturen, maar voordat ik de straat uit was wist ik alweer waarom ik zo blij ben met mijn AX :wink:

Alhoewel die 160pony's onder de kap wel geweldig zijn....

Misschien nog een keer een P309 GTI 16s voor erbij... 8)
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

of een AX 1.6 16V? ;)

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

kevin.broke wrote:of een AX 1.6 16V? ;)

Ja, of een AXO 16v ja... 8)

Maar eerst maar eens een eigen huis en gezinsdiesel :wink:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Denk dat ik gewoon ergens in de komende week Sophi? uit haar schuur haal en bij Renard achter de garage zet, kunnen we ermee aan de slag als er tijd voor is.

Verder geen nieuws... alles werkt prima, beide voitures 1 keer per week voltanken en rijden maar.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

toevallig gisteren een eind in colonne met 2 maten op pad geweest (op stap): ??n met een 405 Mi16 160pk en ??n met een BX GTI. Nou moet ik de 405 na de 80 km/h idd voorbij laten gaan, en schiet ie daarna toch wel rap uit zicht.. Ik weet wel wat er harder de hoek om gaat, en dat is niet de BX GTI of de 405 Mi16 :lol:
en ik zag bij de pomp trouwens ook wat er geen 1 op 10,5 haalt bij heavy trappen :roll:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ben benieuwd of we bij Renard, toevallig een zeer goed aangeschreven bollen-specialist 8) , nog iets kunnen aanpassen aan de wegligging...
Sowieso een tikkie verlagen wellicht, maar kunnen ook de bollendruk her en der wat aanpassen.

En een MI16 is motorisch identiek aan een GTi 16v... af fabriek 0-100 in 7,8sec en een top van 218.
Overigens heeft Kent-Cams voor de MI16 (en dus Sophi?) een nokkenas-kit (of eigenlijk zelfs meerdere) en ik weet nog iemand met groep-N software :) ...
We zullen wel zien...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Niet alleen de bollendruk maar ook de diameter van de kanaaltjes doet een hoop voor het gevoel. Een setje van een TD break voor achter en voor weet ik niet meer precies. Er zijn lijsten met de specs van die dingen. Het ging geloof ik goet met iets van een xantia. Maar het moet natuurlijk wel blijven veren in plaats van stuiteren.
P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Elke denkbare combinatie is daarin in principe mogelijk.... zolang het geen DS of C5 bollen zijn.
En dan inderdaad nog het opboren van de diameter van de LHM doorlaat of het verhogen en verlagen van de druk in de bol.
Een GTi 16v heeft overigens al heel erg weinig druk in de bollen en is dus zeer hard geveerd... voor een BX.
De CX ambulance van Renard heeft bijv. DS bollen/druk aan de achterzijde en is dus eigenlijk veel te week geveerd voor een CX Break, wel veel comfortabeler.
Elke Xantia die ik tot op heden gereden heb zou ik persoonlijk liefst voorzien van "comfort" bollen en Renards "blauwe olie", maar dat blijft een persoonlijk iets....
De Gti 16v wil ik gewoon een beetje mee gaan experimenteren om te zien of we daar het over/onder-stuur gedrag wat van kunnen bijregelen, dus alleen met de druk in de bollen spelen, niet met de diameter van de inlaat.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply