Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ik moest ook meteen aan jouw geval denken, had dat ook een keer gelezen. Jij had hopelijk een nieuw ringetje?
Ben nog even onder de auto doorgelopen en ben met een doek even wat druppels wezen wegvegen. Maar met mijn wazige hoofd dacht ik eerst even dat m'n nieuwe Koni links vrolijk aan het lekken was :-P. Lekker wakker weer...

Had niet bijzonder veel tijd om het grondig te doen dus nu lekt er ook een beetje olie door. Zat eerst vloeibare pakking tussen (ouwe pakking lek?) en heb het niet goed weggehaald. Kijken of ik morgen een drastische oplossing kan bedenken :-)
Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Pgoddijn wrote:Nice!!!!! Wanneer rijden we? :-D
ja, ben jij ook op twee wielen?


wat een verhaal van die versnellingsbak :(
bizar.
bij een bakwissel altijd goed op letten dus
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Had niets met een bakwissel te maken schat ;-). Maar goed. We hebben nog een motor in de tuin staan (misschien leuk om die op te lappen?) maar heb nog wel motorrijlaarzen, moeten maar wat vaker gebruikt worden ;-).
Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Pgoddijn wrote:Had niets met een bakwissel te maken
weet ik
maar als dit blijkbaar rottige schade oplevert zou het goed zijn als dit meegenomen wordt in elke 'how to' over een versnellingsbak ;-)


rijdt die motor? en wat is het er voor een?
lachen man. gewoon een beetje proberen. dat kan wel als ie er anders toch alleen maar staat te staan (en te verroesten?)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Als ik aan die motor ga klooien wordt ik waarschijnlijk vermoord door m'n zus (haar motor, uberhaupt al een gevoelig onderwerp (en niemand weet waarom :?) )..... Hoe dan ook, weet niet of dit in een how-to moet, ben geloof ik de tweede naast Rogier. En die had geen bijgeluiden trouwens, dat kwam gewoon uit het niets.

Wel heb ik trouwens het vermoeden dat de borgring al los lag. Nadat de bak geklapt was hoorde ik nog steeds rare dingen, na het vervangen niets meer eigenlijk. Denk dat bij Rogier de borgring is losgeschoten en meteen daarna de gewone ring, bij mij is de laatste waarschijnlijk om een of andere reden nog een paar weken blijven zitten :-P. Misschien mazzel mee gehad, had hem toen iets harder nodig dan nu eigenlijk...
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Aangezien ik nog steeds een baklek heb (niet goed maar snel gedaan), gaan we er nu wat aan doen.

It begins.....
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Fail...

Extreme bakwissel is een beetje mislukt, startmotor slaat niet aan.
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ok, misschien niet helemaal volledig geweest...

Dat ik bezig was met een bakwissel klopt niet helemaal... Dat moet gewoon Motorwissel zijn :-P.

In verband met mijn luiheid had ik geen zin om de versnellingsbak onder mijn auto vandaan te halen om er een ander op te zetten. Ook had ik geen zin om de koppeling te doen, de startmotor te vervangen en andere dingetjes bij te werken...

Dus, dan doe je maar een motorswap. Was nog met een ander bezig maar ivm de kapotte versnellingsbak moest dit maar even tussendoor...

Het motorblok dat erin is gehangen: Oude blok van Jordi (Happytree). Deze had sowieso een andere nokkenas, maar ook een Devil spruitstuk. En eigenlijk was alles dat erop zat goed, behalve de STARTMOTOR!

Ben je dus ongeveer klaar voor een teststart, slaat de startmotor dus keihard vast! Hij zit al niet op zo'n lekkere plaats, ik was de problemen met m'n ouwe startmotor allang zat (niet meer pakken bij een warme motor).

Naja, dan maar een ander op de kop tikken, evenals een nieuwe schakelstang (de lange was gaaaaar en ik had hem nog even iets gaarder gemaakt :-P).

Naja, uiteindelijk werkt het inmiddels prima, ben nog een klein beetje voorzichtig met het gas maar daar komt nog wel verandering in :-).

Het verschil? Ik denk iets eerder koppel en daardoor een vloeiender lijntje naar boven. Misschien bijna saai :-P.

Ik ben nog aan het tweaken, foto's zijn niet bijzonder boeiend denk ik, maar zal er later een paar neerzetten...
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zo, even een foto voor de kenners:

Image

Is dit normaal voor stationair? Of misschien wat veel?

Zodirect een kleine fotosessie van het swappen ;-)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Naja, hier dus wat foto's van de swap:

Image
Hier nu dus het begin: Motorkap eraf. Het enige verschil is dat er nu dus een benzinedrukmeter in zit en dat een deel van het luchtfilterhuis (onderkant) verdwenen is :-). Oh, en heb toch maar weer m'n veerpootbrug geplaatst. Staat toch weer wat completer :-P.


Image
Leeg motorruim, rechtsonder in de hoek kun je nog net het oude blokje zien staan...


Image
Auto in de takels, had ik van tevoren eigenlijk niet zien aankomen (dacht weer vrolijk alles via de bovenkant eruit te halen... :-P


Image
En hier weer alles op z'n plaats! Zo vervang je dus je versnellingsbak :?


Image
En deze staat hier even in een hoekje te wachten tot ik de boel even een klein beetje ga aanpakken :-). Startmotor ligt klaar, nu nog wat andere kleine dingen en een auto waar deze in mag :-)


Image
En het eindresultaat. Naja, heb inmiddels de bougiekabels overgezet, evenals het kleppendeksel (wil nog een keer een nieuwe pakking), oliefilter moet nog worden vervangen en tegelijk de plaatsing van een adapterring voor oliedruk en olietemperatuur :-).

Oh, en was nog bezig geweest met een halfbakken systeem voor een open luchtfilter. Het systeem wat er op zat beviel me niet helemaal, carterontluchting vind ik persoonlijk bijzonder belangrijk! Dus dat is nu in orde ;-).

Foto's volgen later, het werkt maar staat niet zo mooi nog...
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

er zat pas 6dkm 5w40 vol syntheet van kroon in dus opzich nog prima, oliefilter had ik natuurlijk mee vervangen.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

er zat pas 6dkm 5w40 vol syntheet van kroon in dus opzich nog prima, oliefilter had ik natuurlijk mee vervangen.

Verder wens ik je veel plezier boven de 4.5k :twisted:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

netjes Peter :D goede bakwissel ;)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Happytree wrote:er zat pas 6dkm 5w40 vol syntheet van kroon in dus opzich nog prima, oliefilter had ik natuurlijk mee vervangen.

Verder wens ik je veel plezier boven de 4.5k :twisted:
Ha, dank! Ben benieuwd hoe het loopt. Maar zal nog eerst een paar goeie checks uitvoeren op de brug (lijkt me met mijn relatief korte ervaring wel een verstandig idee). Heb hem nog niet vol open getrokken.

Hoe zit het overigens met de benzinedruk?

Adapterring wil ik er trouwens wel onder, olietemp meter staat naar links en de oliedruk meter naar rechts :-P. Staat wel ok verder, maakt het symetrisch :-P.
Distributieriem is van september, toch? ;-)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zou rond de 2-2.5 bar moeten zijn en bij belasting tot max ~3 bar.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Mooi, moet hier wat aan gedaan worden, anders gaat het iets te hard met de benzinekosten :-P
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zo, ben nog niet bezig geweest om een oplossing te bedenken voor de benzinedruk van de GTI. Dus zal hij niet zuiniger worden, maar dat geeft niet. Andere oplossing:

Image
Niet het beste kleur-idee, maar ongeveer...


Image
Stukje duidelijker :-)


Image
Hmm, merk er niets van :-P


Image
Deze striping nooit eerder gezien, vind het wel wat hebben. En ja, da's een 306 in de weerspiegeling...


Image
Flinke bast in de ruit, maar ook niet helemaal goed te zien. Loopt ook een deel horizontaal, recht voor je ogen. Resultaat is een directe weerkaatsing van licht door de barst, recht in je ogen :?. Dan maar m'n zonnebril opzoeken...


Image
Vaal dakje, ben benieuwd wat polijsten voor effect zal hebben.


Image
En de tellerbak. Lage km-stand (da's 128819, niet 428819 ;-)). Alleen hoe krijgt het klokje het voor elkaar om uit elkaar te vallen?


Hoe dan ook, dit is het vervangende vervoer van m'n TRS (de witte uitleen auto die heen en weer pendelt naar de crèche). Die heeft behoefte aan een koppakking, kabelboom, nieuwe aandrijfassen, meer staal (zoals vroeger) en minder roest. Oh, en de skirts moeten weer een keer volledig geplaatst worden. Dat staat ook weer heel netjes :-).

Geen nood, de TRS blijft zolang het mogelijk is! Heb niet extreem veel geld te besteden maar ik blijf m'n best doen om de TRS op de been te houden. Daarnaast is de vrouwelijke bestuurder van de TRS er alweer een beetje behoorlijk aan verknocht (ze was bang dat de TGE de TRS ging vervangen en direct gesloopt ging worden).

Deze loopt aardig, hoewel ik nog even wil kijken of alles wel helemaal in orde is. Injectiehuis snel nog even schoon gespoten maar het kan beter. Wel ben ik behoorlijk te spreken over het uiterlijk! Eigenlijk geen deukjes zoals je normaal verwacht, eigenlijk alleen roest gevonden achter de koplampen ("echt waar?") waar een paar zwarte plaatsjes overheen waren gepopnageld :-P en in de achterbak in de puntjes (zo ook bij de TRS maar laaaaaang niet zo erg :-). En wederom een trekhaak! Meteen maar een witte kentekenplaat bestelt en dan wou ik morgen meteen kijken of hij de drempels in de buurt van Tijmen aan kan :-).

Goed, ik ga onderdeeltjes verzamelen om deze mooie 5-deurs beter mee te kunnen conserveren :-).
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Leuke aanwinst :D

Dat klokje is wel heen erg bizar... Als je nog een tellerbak met klokje nodig hebt... ik heb hier ergens nog een VDO bak slingeren...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

leuk karretje :)
Ideaal om dagdagelijks mee rond te snorren.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

@MBa@NL:
Ben momenteel aan het valsspelen:

Image

Misschien is het een Jaeger, maar alleen het plaatje (net overget). Grappig, Jaeger is net iets groter. De VDO plaat kon ik er ongeveer afblazen, de Jaeger plaat zat nog als een gek geplakt :-). Die kan weer een paar jaar voort volgens mij.

@Fenwick:
De auto wordt wel bereden, alleen stottert ie nog een beetje. Weet niet precies wat, injectiehuis zal wel een oorzaak zijn, maar wellicht zal ik eens bougiekabels overzetten...

Heb wel bougiekabels van een GTI liggen, maar dat gaat vast niet passen. Het is geen dis.
Image

Post Reply