Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break
Moderator: webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
jep die uit hoogeveen.
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.
mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.
van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven .
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.
mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.
van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven .
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
Na lang niets meer over de BX geschreven te hebben bij deze weer een update. Mede ook omdat er verwarring ontstond in het topic van Raôul.
2 week geleden zijn er nieuwe veerbollen op de BX gekomen! Dat zou héél lekker moeten veren maar dat valt in werkelijkheid wat tegen. Drempels gaan geweldig en neemt de BX als een échte boot maar voor de rest stuitert het af en toe.
Afgelopen zaterdag een klusmiddag met Ricardo (Terminal) bij Raôul. Draagarmen en veerpoten van AX'en gewisseld en dit was voor mij echt leerzaam. Uiteindelijk konden we weinig aan de BX repareren. De veerbol (die 2 week geleden vervangen is) moest er even af om een veerpoot te kunnen vervangen maar deze gaf niet mee en Raôul heeft er zelfs zijn oliefiltergereedschap aan kapot gemaakt.
Daarnaast was het plan om de hoogteregelaar voor te reviseren omdat de BX vaak slecht omhoog wil komen of direct na het uitzetten van de motor op de buik gaat liggen:
Raôul constateerde dat de rubbers van de hoogteregelaar slecht waren en de kans dat deze helemaal stuk zouden gaan en niet te hergebruiken zijn was te groot dus voorlopig laat ik het zo zitten. Misschien binnenkort een klusmiddag hier!?
In ieder geval de verdelerkap van de BX kunnen wisselen met een exemplaar dat Raôul nog had liggen. Helaas geen verbetering.
Foto van paar weken geleden waarop te zien is dat de voorkant niet graag omhoog wil
2 week geleden zijn er nieuwe veerbollen op de BX gekomen! Dat zou héél lekker moeten veren maar dat valt in werkelijkheid wat tegen. Drempels gaan geweldig en neemt de BX als een échte boot maar voor de rest stuitert het af en toe.
Afgelopen zaterdag een klusmiddag met Ricardo (Terminal) bij Raôul. Draagarmen en veerpoten van AX'en gewisseld en dit was voor mij echt leerzaam. Uiteindelijk konden we weinig aan de BX repareren. De veerbol (die 2 week geleden vervangen is) moest er even af om een veerpoot te kunnen vervangen maar deze gaf niet mee en Raôul heeft er zelfs zijn oliefiltergereedschap aan kapot gemaakt.
Daarnaast was het plan om de hoogteregelaar voor te reviseren omdat de BX vaak slecht omhoog wil komen of direct na het uitzetten van de motor op de buik gaat liggen:
Raôul constateerde dat de rubbers van de hoogteregelaar slecht waren en de kans dat deze helemaal stuk zouden gaan en niet te hergebruiken zijn was te groot dus voorlopig laat ik het zo zitten. Misschien binnenkort een klusmiddag hier!?
In ieder geval de verdelerkap van de BX kunnen wisselen met een exemplaar dat Raôul nog had liggen. Helaas geen verbetering.
Foto van paar weken geleden waarop te zien is dat de voorkant niet graag omhoog wil
Beetje jammer dat het nog niet helemaal naar wens werkt allemaal, maar gelukkig leer je er wel weer een hoop van zo. Misschien niet leuk dat je er steeds aan moet sleutelen, maar als je niet opgeeft wordt je gewoon expert . Zo ook 2 jaar geleden toen ik überhaupt nog niets wist van auto's en door alle ellende zoveel ervaring heb opgedaan! Ik hoop dat je onderzoekend bent ingesteld .
Succes met het vinden van de oorzaak, maar ik durf te wedden dat je bij Collin nog een hele hoop informatie los kunt peuteren
Succes met het vinden van de oorzaak, maar ik durf te wedden dat je bij Collin nog een hele hoop informatie los kunt peuteren
Nieuwe veerbollen en tóch stuiteren?
Huh?
Je hebt toch wel identieke bollen links en rechts zitten hè?
En wel bollen voor een 1600 benzine? En alle originele bollen getest op druk?
Als je er echt horendol van wordt zou ik toch maar eens een rondje Renard proberen...
Desnoods vraag je enkel of ze even willen kijken, spreek je gewoon een bedrag af via de telefoon voor even kijken, zonder reparatie. Vraag naar Nard, noem mij, benadruk dat je het gewoon niet meer snapt.
Helaas is bij de BiX kans op lamme veerpoten nogal groot.
Huh?
Je hebt toch wel identieke bollen links en rechts zitten hè?
En wel bollen voor een 1600 benzine? En alle originele bollen getest op druk?
Als je er echt horendol van wordt zou ik toch maar eens een rondje Renard proberen...
Desnoods vraag je enkel of ze even willen kijken, spreek je gewoon een bedrag af via de telefoon voor even kijken, zonder reparatie. Vraag naar Nard, noem mij, benadruk dat je het gewoon niet meer snapt.
Helaas is bij de BiX kans op lamme veerpoten nogal groot.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
De auto gaat moeilijk op en neer, Bas had zelf het gekraak van rechts aangegeven, dus waarschijnlijk is die veerpoot niet gangbaar meer.
Slechte veerpoten hoor je tegengestelde berichten over (volgens sommige is het een zeldzaamheid), maar Bas heeft een reserve-veerpoot van mij mee... Dat zelf monteren is goed te doen (vraag wel om een hulpje, omdat je altijd een hand te kort komt...).
Ik vind het echt jammer dat we zaterdag niet zo ver kwamen, maar bij een BX lijkt het bijna standaard dat het net iets moeilijker gaat.
Degene die de veerbol erop heeft gezet mag hem van mij ook eraf halen... (of een hele sterke oliefilterketting kopen.. en dan nog ga je je waarschijnlijk pijn doen, want zodra hij beweegt schiet hij opeens los, en dan hang je er net met je volle gewicht aan...).
Hoogteregelaar > revisiesetje bestellen, iets boven een 10tje geloof ik. Men zegt altijd "Chyparse", daar komt de mijne ook vandaan...
Het is mogelijk om de hoogteregelaar eruit te halen voor revisie, en het blok te laten zitten. Wel een gepruts...
En dan heeft Mecchucio hier plaatjes bij gemaakt van de revisie zelf:
http://www.mechuccio.nl/foto/Citroën/HR ... visie.html
Slechte veerpoten hoor je tegengestelde berichten over (volgens sommige is het een zeldzaamheid), maar Bas heeft een reserve-veerpoot van mij mee... Dat zelf monteren is goed te doen (vraag wel om een hulpje, omdat je altijd een hand te kort komt...).
Ik vind het echt jammer dat we zaterdag niet zo ver kwamen, maar bij een BX lijkt het bijna standaard dat het net iets moeilijker gaat.
Degene die de veerbol erop heeft gezet mag hem van mij ook eraf halen... (of een hele sterke oliefilterketting kopen.. en dan nog ga je je waarschijnlijk pijn doen, want zodra hij beweegt schiet hij opeens los, en dan hang je er net met je volle gewicht aan...).
Hoogteregelaar > revisiesetje bestellen, iets boven een 10tje geloof ik. Men zegt altijd "Chyparse", daar komt de mijne ook vandaan...
Het is mogelijk om de hoogteregelaar eruit te halen voor revisie, en het blok te laten zitten. Wel een gepruts...
En dan heeft Mecchucio hier plaatjes bij gemaakt van de revisie zelf:
http://www.mechuccio.nl/foto/Citroën/HR ... visie.html
Hé, jammer! BX APK afgekeurd!
Lijstje:
-Rechter stuurhuishoes kapot
-Rechter achterlicht geen massa
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)
Niet alles is een groot probleem en wel zelf te repareren maar die stuurhoes is een wat grotere uitdaging.
Lijstje:
-Rechter stuurhuishoes kapot
-Rechter achterlicht geen massa
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)
Niet alles is een groot probleem en wel zelf te repareren maar die stuurhoes is een wat grotere uitdaging.
-Rechter stuurhuishoes kapot
-Rechter achterlicht geen massa
Lijkt me makkelijk op te lossen met wat schuurpapier
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)De leiding zelf? of anders even de nippel wat strakker aandraaien.
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
Beetje kit of nieuwe knipper denk ik?
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
je remblokken gebruiken nog minder als 50% van schrijf even nieuwe blokken en schrijven achter.
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)
Dat is bullshit, zolang die vast zit dan is het goed. en hij zat vast, want daar twijfelde ik ook nog over
Stuurhuishoes, is die niet nog te fixen met wat kit?? Zou je even geld besparen voor een goede reparatie. Al met al valt het mee toch?
-Rechter achterlicht geen massa
Lijkt me makkelijk op te lossen met wat schuurpapier
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)De leiding zelf? of anders even de nippel wat strakker aandraaien.
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
Beetje kit of nieuwe knipper denk ik?
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
je remblokken gebruiken nog minder als 50% van schrijf even nieuwe blokken en schrijven achter.
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)
Dat is bullshit, zolang die vast zit dan is het goed. en hij zat vast, want daar twijfelde ik ook nog over
Stuurhuishoes, is die niet nog te fixen met wat kit?? Zou je even geld besparen voor een goede reparatie. Al met al valt het mee toch?
AX 11TRE 1988
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Gefeliciteerd Bas met de verse APK op je BX.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl