Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

whaha zon auto zag ik laatst nog bij Die Ludolfs. Die haalde de 170 nog, toen viel de remdruk weg :P

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Kun je altijd nog remmen op het contactslot :wink:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Peter, ik vind het *wel* gaaf hoor! Wat is je todo-lijstje voordat je de testrit naar Nieuwegein aan kan?

En ik zat ff te googlen: als ik het goed begrijp zijn ze *allemaal* voorzien van Wankelmotor? Dan ga ik zeker "oeh" en "aaah" zeggen als ik onder de kap kijk :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

degene wrote:Kun je altijd nog remmen op het contactslot :wink:
Dat gaat hem niet worden: Half-automaat met koppelomvormer :-P.

@Raoel:
De todo-lijst bestaat in ieder geval uit het transplanteren van het motorblok in een andere RO80 die hier naast staat. Daar zijn de remmen wel goed en heeft niet zo'n last van roest, maar dat motorblok is niet goed behandeld. De rotortips zijn gewoon op en daarmee de compressie ook vrij laag. Ik schat zo rond de 5, terwijl 6.5 het absolute minimum is. Het goede blok schat ik op ruim 8, zeker omdat ie uiteindelijk in 1 klap gestart was :-D. Helaas hebben we niet de geschikte tools om de compressie van een wankelmotor te meten, werkt weer compleet anders dan een normale motor.

Ik weet niet precies wat er allemaal aan de 'nieuwe' RO80 moet gebeuren, maar denk dat de transplantatie het grootste werk is. Maar gelukkig is het maar een 1 liter blokje :-)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zo, voor de mensen die het saai vinden om naar een stel buizen te kijken, heb dit keer maar gefilmd bij het starten. M'n GTI kan er nog een voorbeeld aan nemen :roll::

http://www.youtube.com/watch?v=jSd_sf_lJ68

Altijd leuk, rest van de voorbereidingen zijn getroffen: Garage opgeruimd, alles uitgezocht en de takel maar bevestigd.

Image

Mocht er nog iemand een motorswap willen komen doen, dat kan :-). Kijken of het dit weekend allemaal aan de RO kan gebeuren :-)
Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

leuk zo'n wankelhart!

Ik heb een tijdje een typeI RX-7 gehad, met een 1.3 wankelmotor. Dat geluid is echt prachtig.
Wat voor 'merk' motor ligt er eigenlijk in de Ro80? Mazda had zijn eigen ontwikkelde machine, maar die zal vast niet in de NSU liggen.

Zo'n takeltje staat bij mij ook nog op het verlanglijstje.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

In 1x starten, altijd fijn! Leuk om te volgen, succes met de ombouw! :D

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

martie wrote:leuk zo'n wankelhart!

Ik heb een tijdje een typeI RX-7 gehad, met een 1.3 wankelmotor. Dat geluid is echt prachtig.
Wat voor 'merk' motor ligt er eigenlijk in de Ro80? Mazda had zijn eigen ontwikkelde machine, maar die zal vast niet in de NSU liggen.

Zo'n takeltje staat bij mij ook nog op het verlanglijstje.
Oeh, iemand met ervaring :-). NSU heeft de eerste wankels ontwikkeld, gezien Felix Wankel voor NSU werkte ;-). Dus het merk is ook NSU.
Meerdere dingen waren het probleem met de motor, zoals de slijtage t.o.v. een normale motor, en toen kwam ook nog eens de oliecrisis :-(.

Ik laat wel weten wanneer ik ermee op een meeting kom, zal waarschijnlijk in mei zijn ;-)
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Mooi takelding heb je hangen, En die NSU geweldige auto's 8)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

En de takel werkt ook nog eens perfect :-D

Image
De voorbereidingen...

Image
Image
Aansluiten, afmeten en testen.

Image
Takelen en goed opletten dat de koppelomvormer niet aan het blok blijft plakken.

Image
En hier nog even het verborgen deel.

Image
Image
Image
Image
Eruit! En speciaal voor jullie nog even een rondje gelopen :-)

Image
Leegte, maar die gaat opgevuld worden :-)

Image
En dan ben je klaar, gaar en moet er nog even flauw gedaan worden ;-)

Eerste deel is dus achter de rug. Nu weten we in ieder geval wat we verder nog kunnen verwachten. Uitlaat is bijvoorbeeld een ellende, moet blijkbaar eerst aan het blok voordat het blok op z'n plek wordt gezet...

Draadjes vallen trouwens juist heel erg mee, nog geen 10 in totaal :-P.

Morgen volgende blok, kijken of die meteen ingebouwd kan worden :roll:
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

leuke foto's :)

kabels, natuurlijk niet, vroeger waren kabels niet zo nodig :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Waarom niet dit blok onder handen nemen en fatsoenlijke keramische zuigerafdichtingen monteren?
Weet je zeker dat het blok weer fris is, want dát is juist het probleem bij die NSU-Wankels...
Ik heb een keer een Comotor-Wankel (NSU-Citroën) onder handen gehad, en daarvan vielen de zuigerafdichtingen gewoon uit elkaar zo bros.
Prutje, maar in die tijd had men gewoon niet beter.
Gemodificeerd met Mazda-afdichtingen (keramisch) en blok draait nog steeds nu (GSA Birotor uit '79).
Alleen verbruik hè...op z'n gunstigs gezegd 'pittig' te noemen.

Hele mooie techniek met verbluffende resultaten (een koppelkromme die dat van een electromotor benaderd zo vlak), maar helaas met ingebouwde ziektes.

Handig zo'n takel...

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ja, ben super blij met die takel! Gaat wellicht nog wel vaker gebruikt worden ;-).

Nadeel van dit blok is dat het een 1 liter blokje is (wel prettig bij het verplaatsen :-P) dus vraag me af of die seals van een Mazda-blok ook passen... Weet dat als je je Ro80 ergens in Duitsland aflevert dat je voor 2500 euro een compleet gereviseerd blok hebt waar je rustig 200.000 km mee komt.

Heb ook een keer zo'n Wankel GS gezien, hoop dat er misschien een bij CitroMobile is :-).

Verbruik ligt voornamelijk aan het in- en uitlaattraject, de RX-8 Renesis heeft een heel ander uitlaattraject waardoor het verbruik lager ligt dan m'n GTI :-P. Imagine that in een AX, dan moet het alleen wel een achterwielaandrijver worden :-D.


Hoe dan ook, de blokjes zijn gewisseld, nu nog de goeie olie, uitlaat iets verplaatsen, alle vloeistoffen inbrengen, verder alles op moment trekken en starten maar :-). Oh, en nog een stukje plaat inlijmen, dan keuren en waarschijnlijk niets meer aan de hand :roll:.

Volgende keer weer foto's, vandaag geen fotogenieke acties uitgehaald:p.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Beetje jammer van t gemist van de foto's peet ;)

Maar goed om te horen dat de wissel geslaagd is. Nu dus afmaken en starten.
Wat zal je pa blij zijn als die (weer) loopt :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Pgoddijn wrote:... Heb ook een keer zo'n Wankel GS gezien, hoop dat er misschien een bij CitroMobile is :-). ...
In het Conservatoire staat er minimaal 1 en in Zuid-Frankrijk (niet helemaal zuid, maar aan de loop van de Verdon) staat er ook 1 in een museum. Tevens stonden er nog niet zo lang geleden 2 te koop.
Image Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

@Grietje:
Hoe blij denk je dat ik dan wel niet ben? :P

@Bossie: GS Wankeltjes? 2? Hmm, eerst deze wankelaar afmaken, dan maar eens kijken naar een CitroWankel :-P.

Hoe dan ook, als het stukje plaatwerk niet lang op zich laat wachten moet deze voor CitroMobile klaar zijn! En waarom ook niet, de rest zou helemaal goed moeten zijn :-P.
Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Bossie wrote:
Pgoddijn wrote:... Heb ook een keer zo'n Wankel GS gezien, hoop dat er misschien een bij CitroMobile is :-). ...
In het Conservatoire staat er minimaal 1 en in Zuid-Frankrijk (niet helemaal zuid, maar aan de loop van de Verdon) staat er ook 1 in een museum. Tevens stonden er nog niet zo lang geleden 2 te koop.
Er is in Nederland minimaal 1 rijdend exemplaar dat zo nu en dan gewoon op straat komt.
Zo zijn er ook 1 of twee M35's in Nederland, maar die zie ik eigenlijk alleen per ambulance vervoerd worden naar Cit-meets...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Pascal wrote: Zo zijn er ook 1 of twee M35's in Nederland, maar die zie ik eigenlijk alleen per ambulance vervoerd worden naar Cit-meets...
Zijn die niet teruggeroepen en eigenlijk allemaal gesloopt, op een paar na dan natuurlijk? Vind het wel jammer, zien er goed uit!
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Het verhaal gaat inderdaad dat ze op een paar na allemaal teruggeroepen en gesloopt zijn.
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/m35/m35-1.html

In Delft is er nog een rijdende.
Maar zowel de eigenaar als deze M35 heb ik nog niet op de Citromobile gezien sinds ik er kom.

Image

Image

(Jaarlijkse tentoonstelling van oude Franse auto's bij mij om de hoek in het centrum van Delft.)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Wikipedia wrote:Citroën M35


Citroën M35 (1970)De Citroën M35 was een experimenteel model waar 267 stuks van werden aangeboden aan even zoveel uitverkozen Franse Citroën-rijders (212 stuks geproduceerd in 1970, 49 één jaar later). Die hadden als taak de auto te beoordelen over een van tevoren vast gestelde tijd om zo aldus een grote schaal van meningen te vormen waarmee Citroën inzicht kreeg in het wel en wee van dit model.

Het bijzondere van die serie was het feit dat er Wankelmotoren werden gebruikt. De carrosserie werd geleend van de AMI 8, maar dan wel sterk schuin aflopend als een soort coupé met maar twee deuren. Ieder exemplaar werd eveneens genummerd, en dit nummer werd opvallend op de zijkanten geplaatst. Na de proef werden alle M35-ers teruggevorderd om deze te vernietigen. Enkele werden toch gered en zodoende zijn deze nu het gewicht in zilver waard. Voor goud komen ze nog niet in aanmerking. Naar verluidt waren alle 267 M35's donkergrijs metallic van kleur. Er bestaan echter (zwart-wit) foto's met daarop diverse M35 in een andere tint, maar het is onduidelijk of het hier gaat om fabrieks-af origineel spuitwerk.
Overigens is er ook een GS model geweest met een wankelmotor: de GS-birotor. De vorm van de GS werd helemaal overgenomen behalve het onderstel, dit werd licht breder dan het oorspronkelijke model van de GS. ook dit model heeft de weg naar het grote publiek niet kunnen vinden, en werd al snel niet meer aangeboden. De GS-birotor werd samen met NSU ontwikkeld. NSU was immers "het merk" als het om Wankelmotoren ging. Er gaan geruchten dat de samenwerking heeft geresulteerd in het ontwerp van de auto die later door Volkswagen werd verkocht onder de naam K70. De oorspronkelijke Wankelmotor voor dit ontwerp is echter door Volkswagen vervangen door een conventionele motor. De enige andere fabrikant die Wankelmotoren gebruikt is Mazda. Mazda heeft echter het systeem van Wankel verder verbeterd en ontwikkeld zodat er tot in de negentiger jaren nog Mazda's te koop waren met een wankelmotor onder de kap.
Ik snap daarom het nummer 414 niet.

In Autotron heeft er (of staat er nog) één gestaan met een nummer uit de 60 reeks.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply