Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

Image

Uiteraard zit die niet alleen vast met die touwen! en er zit een dikke carrosserie ring onder de moer aan de binnenkant van de motorkap. Ook heb ik 't gat geboord op een verstevigd stuk motorkap, zodat je 'm door 2x blik heen moet trekken om los te krijgen. prettig gestoord ja, maar 't moet wel (een beetje) veilig zijn! De hele motorkap zal niet zo snel loskomen, gezien die achter met 4 bouten vastzit (de scharnieren zelf ieder met 1 bout aan de carroserie van de auto) en voor heeft die een dubbele beveiliging. 't kan natuurlijk altijd, maar als de aanrijding zo hard is dat de hele motorkap eraf komt, dan zijn er denk ik ernstigere dingen om je eerst zorgen over te maken :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Rock's »

citrofenwick wrote:Ik vrees dat het wiel, en zelfs eventueel de gehele motorkap los zouden kunnen komen bij heftige frontale aanrijding. .
Ziet de tegenligger opeens een zwarte "airbag"op hem af komen :lol: :roll: :|


De aanhanger ziet er een stuk beter uit met de vlakke voorzijde.

Goed bezig :)

Het terreinwagenconcept is absoluut leuk om te doen (ik heb ook veel plezier gehad met mijn X-TR project) ... maat mijn smaak is het niet helemaal :dontknow: ... tis allemaal een beetje te grof naar mijn smaak :) maar mogelijk veranderd dit nog als het project klaar is en alle elementjes als een puzzel in ekaar vallen :D
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

[quote="Rock's" ... tis allemaal een beetje te grof naar mijn smaak :) [/quote]

Ja dat heb je wel bij een offroad look. En vandaag heb ik er nóg een schepje bovenop gedaan om 't lekker te overdrijven. uit mijn "ik ga lampen op mijn skelter bouwen"-tijd had ik nog 2 schijnwerpers liggen, en ik was nog steeds niet van mijn scheepstouw af. Dus het was tijd om weer wat te klussen

Eerst de bumper maar verwijderd, deze wil ik netjes houden. Ik gebruik uiteraard de oude bumper van Mr. Krabs
Image

Zoals je kunt zien is het standaard stangetje om je motorkap open te houden vervangen voor een stuk hout. Met de velg erbovenop gaan de plastic houdertjes 't niet houden!
Dus tijd om de lampen op te bouwen
Image

Dat was zo gebeurd. Ook direct even (met de oude kabelboom van Mr. Krabs) een fatsoenlijke kabelboom gemaakt. Wat is het heerlijk om donorspullen te hebben liggen! :D
Image

De lampen worden uiteraard geschakelt via een knopje op 't dashboard (geen foto van sorry)
Daarna wat scheepstouw opgemaakt.
Image

Ook aan de zijkanten van de bumper (slecht te zien op de foto's) nog wat touw gebruikt, vondt 't nog wat kaal 8)
Image
Image

De aanhanger heeft weer reflectoren achter en voor, met bouten vastgezet ipv met tape. Hier heb ik nog geen foto's van.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Losroyos »

Ik zie hier een opvolger van mijn Rattie ontstaan :D

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

Whaha ja 't lijkt er wel een beetje op hea ;-)

ach ja, alles is ook al eens gedaan met een ax bij deze club (behalve dan er een aanhanger van maken die helemaal af is ;-)
't een lijkt snel op 't ander.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Losroyos »

Holländer wrote:Whaha ja 't lijkt er wel een beetje op hea ;-)

ach ja, alles is ook al eens gedaan met een AX bij deze club (behalve dan er een aanhanger van maken die helemaal af is ;-)
't een lijkt snel op 't ander.
Ja ik bedoelde meer Rat-look in het algemeen, Niet dat jij de dingen doet die ik deed. Dit lijkt helemaal nergens op.

Naja op de manier dat het nooit eerder gedaan is he, Niet dat het lelijk is. Al is het aanzicht wel even wennen.

De lampen (verstralers) passen wel mooi.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

Ik denk dat 't er nog beter uit ziet met het dakrek erbij. Maar ja, dat moet nog even wachten. Moet daar ook nog een pot zwarte verf voor halen, heeft nu verschillende kleuren, ziet er ook niet uit. Maar eerst maar eens afmaken. VOorlopig geen tijd :(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by NextGenAX »

Ik zoek nog steeds een spoilertje in die mooie mint groene kleur, jij toevallig nog wat gespot de laatste tijd??! :oops:
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Laurent »

Hoe heb je die lampen geschakeld? En zijn het verstralers of breedstralers.
AX 1.1i Volcane Rood

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

Laurent wrote:Hoe heb je die lampen geschakeld? En zijn het verstralers of breedstralers.
ik denk dat het gemakkelijker is om een spoilertje in een andere kleur te kopen en gewoon een busje Motip te kopen op 't in kleur te spuiten. Kan 't kleurnummer zo voor je opzoeken. Zo hebik het ook gedaan :wink: wachten op onderdelen in deze kleur vraagt heeeel veel geduld!
Laurent wrote:Hoe heb je die lampen geschakeld? En zijn het verstralers of breedstralers.
Ik heb de lampen op een schakelaar gezet die in het dashboard zit. De + is rechtstreeks aangesloten op de accupool (dit omdat het toch maar kort zou blijven zitten). Ik heb er aan gedacht om ze op het groot licht te schakelen (groot licht aan is lampen aan) maar dit leek me toch niet praktisch.
Het zijn denk ik breedstralers, geen verstralers (je ziet er niet veel verder door als je ze aanzet). Om 't zeker te weten zou ik even naar de lens moeten kijken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

Gistermiddag na mijn werk stond er een Suzuki Swift met pech langs de weg. Omdat ik toch altijd gereedschap bij me heb (en zelf ook vele malen zo heb gestaan) ben ik even gestopt om te zien of ik 'm kon helpen. Hij vertelde het verhaal: "Ik gaf gas en toen gaf de auto geen gas meer, ik keek naar de temperatuur meter en die stond in het rood. Ik heb 'm dus aan de kant gezet, en even laten afkoelen. Daarna water uit de sloot gehaald (hij had niets anders) en hiermee de radiateur weer gevuld, deze was helemaal leeg. Daarna geprobeerd te staren, en weer vullen, starten, vullen, enz. nu is mijn accu leeg, kun jij helpen?"

uiteraard kon ik dat :D naast gereedschap ook altijd startkabels in mijn auto (voor mijzelf nog nooit nodig gehad trouwens). Dus de ax ervoor, kabels ertussen en starten maar. De motor wilde wel, maar niet genoeg om op eigen kracht te lopen. En elke keer nadat hij had gedraaid kon er weer ruim een halve liter water in de radiateur. Zo hebben we een half uur geprobeerd het ding te starten, totdat het water uit de uitlaat begon te lopen...

Ik heb 'm verteld dat z'n koppakking naar de k**te is. Dat vond hij erg jammer (uiteraard), vooral gezien hij de auto afgelopen zaterdag had gekocht...
Hij wilde (na een telefoontje met een maat die verstand van auto's heeft) de auto naar de sloop brengen, want hij was immers stuk.

Daarop zei ik (omdat de sloop al dicht was) dat ik de auto ook wel wilde hebben, als hij er echt vanaf moest. dus de auto moest naar mijn huis gesleept worden (nog ong 5km). Maar ik had geen sleepkabel... Gelukkig had ik wel een offroad look waar veel touw in gebruikt was :D Is het toch nog ergens goed voor geweest! Dus een touw uit mijn bumper gesloopt en de Swift naar m'n huis gesleept (met 50km/h want het is een automaat :evil: ) Vanmiddag de auto overgeschreven, dus nu ben ik naast 1.5 ax ook de (niet zo trotse) eigenaar van een Suzuki Swift 1.0 AUT (3 cilinder :? ).
Wat technische gegevens:
bouwjaar is 1997, 53Pk :twisted: , electrische ramen, stuurbekrachtiging, automaat dus, heeft 93xxxkm op de teller, maar heeft geen tonteller, dus mss wel 193xxx of 293xxx...

ff een fototje:
Image

Koppakking en oliefilter zijn besteld, rekbouten niet want die zijn niet leverbaar (althans, niet bij verschillende leveranciers (niet bij Suzuki geprobeerd). Ik ga 'm budget opknappen (gewoon weer rijdend maken) en dan waarschijnlijk verkopen. Tenzij die heel goed bevalt, dan hou ik 'm misschien wel, maar dat zou betekenen dat de ax weg moet. Denk toch niet dat die tegen de ax op kan ;-)

Binnenkort meer foto's van de koppakking wissel
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by NextGenAX »

Ziet er op de foto keurig uit...leuk dat je qua kleur toch weer "hetzelfde" hebt gevonden hahaha!
Hier vlakbij staat dr ook zo'n swift te koop, leuke bakjes!!! :D

Succes met het opknappen man!!!

Wanneer ben je weer in Grunn?
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Spitfire »

hopen dat je kop niet krom is..
Alles of niks

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Ceristimo »

Een Swift is een fantastisch leuk bakje! Zo te horen heb jij het luxe model, met alles elektrisch en zelfs stuurbekrachtiging! 't Is een GLS, denk ik?
Als ik nog in NL was geweest en mijn AX niet meer door de APK zou zijn gekomen, dan was ik ook voor een Swift gegaan. Ook al kan een AX wel wat harder door de bocht, want zo'n Swift is een tikkeltje onderstuurd.

Zo'n 1.0l 3-cilinder is niet vooruit te branden, dat is wel jammer. Zit totaal geen pit in. Voordeeltje is dan wel: Superzuinig! Vriend van mij had ook zo'n Swift, 1.0 3-cilinder met handgeschakelde 5-bak, liep moeiteloos 1:17. Ding hebben we vorig jaar gesloopt, en hij heeft er nog heimwee naar.

Roesten doen ze overigens prima, die Swiftjes. Ik vind 'm mooi!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by MNM(tm) »

Ceristimo wrote:Roesten doen ze overigens prima, die Swiftjes. Ik vind 'm mooi!
Dit is echt dé uitspraak van de week! :lol:

Ik kan me overigens niet voorstellen dat een setje rekbouten erg duur zal zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Als de koppakking opgeblazen is omdat er zonder kvs gereden is (op een 100 weg) dan kun je er vanuit gaan dat de kop wel krom is. Maar die kunnen we gewoon laten vlakken natuurlijk. kost €30,-.

Rekbouten zijn ook niet erg duur, maar er is gewoon slecht aan te komen. Imitatie bestaan ze niet (omdat de koppakkingen van de Swift niet zo gevoelig zijn als die van de ax, waardoor er geen markt is voor imitatiespullen). Ik zal nog bij de dealer informeren, ben er zelf ook niet helemaal happy mee dat ik rekbouten moet hergebruiken (ze zitten overigens maar met 75Nm vast).
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Terminal »

Zijn het dan wel rekbouten? Vaak als ze met 75Nm vast moeten, en niet op een aantal graden zijn het normale bouten :)
Rekbouten altijd vervangen, ook al lijken ze nog goed, een losgelopen cilinderkop is niet geinig ( been there, college done that :P )

Vlakken zal inderdaad nodig zijn, en voor 30euro je de moeite besparen van het kreng helemaal schoonkrabben zou ik doen haha. Die swiftjes zijn geniale hokjes, en mocht die tegen de tijd weer goed lopen mag je best even een PM sturen als je er vanaf wilt...
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Tsja... ik was er vanuit gegaan dat alle koppbouten rekbouten zijn, maar dat is dus niet het geval? Als het gewone bouten zijn dan gebruik ik ze gewoon nog eens.

Ik heb al een afspraak gemaakt voor het vlakken, en die 3 tientjes kunnen er wel vanaf. En met alleen schoonkrabben kom je er ook niet denk ik. Het lijkt mij dat de kop behoorlijk krom getrokken is. We gaan het binnenkort allemaal zien!

(het is de bedoeling om de Swift te gaan verkopen, ik zal je een PM sturen tegen de tijd dat die weer loopt)

ik zit nu ook op het Suzuki tuning forum (tsja da's de enige die over de oude Swift gaat) maar da's wel andere koek hoor! in 2 dagen 2 reacties gehad... :? als je eens buiten de deur gaat kijken zie je pas wat voor mooi clubje wij toch hebben hea :love7:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by gigawebs »

Mooi verhaal!Wat zijn we als "AXclubbers" toch ook behulpzaam he... Romy (Grietje) en ik zagen laatst ook een paar gasten onderweg naar Lowlands met hun oude oude Swiffer langs de weg staan met kokende motor. Ook gestopt en even geholpen, we mochten de auto niet meenemen maar kregen wel een sixpakje bier van ze mee. ;)

Gefeliciteerd met de Swift!
ImageImageImage

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by JBo »

Inderdaad leuk verhaal, gefeliciteerd met je aankoop ;) Ik ben benieuwd naar het reparatieverloop.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Post Reply