jk wrote:MNM(tm) wrote:Met een beetje geluk is de AX Micra-diesel representabel genoeg om 'm naar de meeting te sjouwen.

Vertel eens wat meer over de Micra diesel?
Correctie:
AX Micra-diesel.
Het originele blok van mijn (of eigenlijk inmiddels 'onze') groene AX was flink naar de kl*te geholpen en er was gewoon geen redden meer aan (althans, niet zonder onrealistische kosten). Kevin wist toen een ander TUD5 blok te pakken te krijgen... Bij een onderdelenboer voor Nissan! Bleek dus dat de Nissan Micra KA3 series een vrijwel ongemodificeerd TUD5 blok in het vooronder heeft hangen!
Het blok dat Kevin had bemachtigd was overigens niet geheel compleet: o.a. het thermostaathuis en het vliegwiel waren eraf. Mocht de pret niet drukken en heeft heel wat leerzaam sleutelwerk opgeleverd.
Was trouwens niet zo'n lastige klus, want we hadden eerst beide blokken los naast elkaar gezet. Meteen het vervangende blok voorzien van nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp. Ook thermostaathuis, vliegwiel en motorsteun moesten overgezet worden.
(en KOUD dat het was...

)
Het hele spul afgebouwd en al terug in de AX gehangen. En toen was het echt bedtijd.
Zo'n half jaar later... Geen vorderingen gemaakt door Kevin. Ik ben er toen nog maar weer een keer naartoe gegaan voor de nodige motivatie (volgens mij kwam ik zelfs niet eens voor de AX diesel, maar voor een andere AX met een motorprobleempje.

)
Afijn, de diesel maar eens uit de stal gerold en verder bekeken wat er nu nog aan gedaan moest worden om 't ding rijdend te krijgen.
Dat bleek nog een pittige klus (voor de slijptol!), want het was eigenlijk "alleen nog maar" de startonderbreker die op de inspuitpomp zat.
Dát was dus het essentiële grote verschil tussen een originele PSA motor en een Nissan TUD5: de inspuitpomp was geen simpele Bosch of Lucas pomp, maar een serieuze Nippondenso! En die hebben een ingebouwde elektronische startonderbreker.

En zonder Nissan boordelektronica kun je het dus echt wel vergeten om dat aan de gang te krijgen! Een collega van Kevin destijds had toevallig ook een Nissan Micra diesel en na de twee auto's met de neus (bijna) tegen elkaar te zetten en de stekker naar de startonderbreker van de Nissan aan de pomp van de AX te prikken, bleek de AX wèl te starten en te lopen! Pomp (en timing) dus oké!
Afijn, de moeilijkheid was dus het 'uitschakelen' van de startonderbreker. Op een elektronische manier was dat gewoon niet mogelijk, dus dan maar op de mechanische manier: eruit slopen dat ding!
En daar was dus een halve dag slijpen voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Maarrrrrrrr... Het is -uiteraard- gelukt en sindsdien rijdt de groene AX dus rond met een Nissan motor!

(En een fel kreng dat 't is!

(in dieselbegrippen dan))