Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Wat een enorm verschil tussen de nieuwe en oude dempers! Het was even beunen om de moeren los te krijgen, maar uiteindelijk prima gelukt. Rechts zie je de originele demper uit '91. Zit geen enkele demping meer in en de stang blijft precies zitten daar waar je hem indrukt.. :roll: Dus zeker geen overbodige luxe geweest om ze te vervangen :)
Image
Image

Ook bezig geweest met de kachelradiateur. Was vrij eenvoudig te verwijderen mits je de buizen doorzaagt.. Maar wat een prutswerk om de nieuwe buizen te plaatsen. Kostte meer tijd dan ik dacht. Anyway, ik hoop dat het nu goed zit aangesloten. Radiateur zit vast met 1 boutje, nja, moet voldoende zijn :)
Image
Image

Roestgat ter grootte van een vuist ook weggewerkt in de hoek in de kofferbakruimte. Nog 1 gat fixen bij de brandstofleidingen en dan hebben we dit hoofdstuk ook klaar!! :D :D
Image

Trommelremmen ook klaar:
Image

Volgende week prutsen met het andere roestgat en misschien een start maken met de D-riem..

Ik wil ermee rijden!!!!!!!! :D :) :wink: :lol:
Image

Bikkel73
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: MonOct18, 2010 11:19:07 PM
Location: (Z-H)

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Bikkel73 »

Goed bezig!!! :wink:
Drive like you stole it.......

Morron at the wheel, with shoesize...46...

***Loved by few, Hated by many!***

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by JPG-slalom-racing »

Die wordt volledig nieuw, aan dit tempo! :-)

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Ik vrees dat bij Heidi (de witte AX) de koppakking de brui er aan gaat geven, zucht... Echt niks wil met deze auto vlotten en ik wil er eigenlijk ook geen cent meer aan spenderen. Achteraf is dit gewoon een domme koop geweest..
Ik zit er daarom ook sterk te denken om Heidi de deur uit te doen als Sofie (GTI) helemaal klaar is. Maarja, een auto te koop zetten met een aflopende APK en zorgwekkende koppakking, is niet goed voor de prijs ondanks de legio nieuwe onderdelen...

zucht :(
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Helaas camera vergeten dus geen foto update. Maar ik heb vandaag een hoop kunnen doen!
-Distributieriem, waterpomp en spanrol vervangen. Zag er op het oog nog wel goed uit, maar bij het ronddraaien van de oude waterpomp en de spanrol hoorde ik de lagers. Prima moment om te vervangen.
-Koelsysteem is ook klaar en netjes gevuld met verse koelvloeistof. Het ziet er spik en span uit!
-Roestgat achter de vulpijp is ook gemaakt. Plaatje gelast en afgewerkt
-Inlaatspruitstuk zit ook weer op zijn plaats
-Veerpootbrug van Heidi heb ik overgezet op Sofie. Kwam er achter dat ik hem opnieuw moet loshalen anders kan ik de luchtfilterbehuizing niet plaatsen..

Klusje wat erbij is gekomen zijn de zijsteunen voor het voorscherm. Moet ik even wat op verzinnen.

Volgende keer alles goed nalopen en dan kan ik hem proberen te starten, ik ben benieuwd!! :D :D
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

:D

Image

Prettige is dat de chip in een aparte ecu zit. Dus erg praktisch voor het verwisselen tbv APK.
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by joop »

nice!! Al gestart ermee ook??

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Nee nog niet gestart. Ik hoop haar aanstaande vrijdag voor het eerst te starten. Ik ben benieuwd! :D
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Aangenaam verrast dat ik zomaar een type 1 in mijn wijk spot:
YK-47-XS (juni 1990)

Ik had helaas geen camera bij me. Algehele staat niet al te best. 95.000 op de teller. :wink:
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Hoog tijd voor een wat uitgebreidere post :)

Vorig week ben ik een lang weekend naar Berlijn geweest (1200 km). Heidi (de witte) liep gemiddeld 1 op 11, de dag voor ons vertrek toch maar even gekeken wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Stationair was erg hoog dus de stekker van de temperatuursensor losgetrokken. Vervolgens ging het stationair hoorbaar terug naar hoe het zou moeten. Gelukkig had ik nog een temperatuursensor liggen en deze geplaatst. Een legio problemen zijn nu verholpen! Rijdt nu gemiddeld weer 1 op 16 (snelweg) en geen stotteren meer bij wegrijden uit koude start. Jeej! Koppakking heeft zich ook goed gehouden en geen verdere olieverbruik. Ook tijdens de rit geen problemen ondervonden :D

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LXAiWgaFrmw[/youtube]
(totaal niet boeiend filmpje eigenlijk.. :P )

Berlijn, wat een fantastische stad! Aardige mensen, bier drinken op straat is legaal, op elke hoek van de straat kan je lekker eten en we hadden fantastisch weer. Heerlijk! Slechts twee AX'jes kunnen spotten..
Image
Image
Image

Één BX gespot.
Image

Andere rariteiten :)
Image
Image
Image

Intussen in mijn vrije week ontzettend druk met de GTI. Laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze, nou, dat klopt helemaal! Ik hoop dat Alexander mijn telefoontjes intussen niet zat is, maar zonder zijn hulp was ik niet ver gekomen. Het starten van de motor bleek problematisch:
-benzinepomp kreeg geen voeding: bleek een losgeschoten stekkeraansluiting onder de ECU.
-benzinedrukverdeler op de injectorrail bleek niet geborgd. 90% kan dat ik dit vergeten ben te doen, maar kan de borging (?) nergens meer vinden en kan me het ook niet herinneren dat ik hem eraf gehaald heb tijdens het reinigen van de injectoren. Nja, ik heb het intussen gefixed.
-Motor sloeg vervolgens wel aan maar liep ontzettend beroerd en niet stationair. Wederom Alexander gebeld - luchttemperatuursensor geef geen weerstand: nieuwe besteld bij de dealer. Hier was ik nooit achtergekomen!

Maar hij loopt tenminste! Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej :D
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GEFtKi2MmHg[/youtube]

Wat is intussen allemaal gebeurd aan Sofie:
-Roestplekken & gaten verholpen en gelast
-nieuwe schijfremmen, blokken & montageset
-nieuwe remvoering & montageset trommelremmen
-nieuwe trommelrem
-nieuwe handremkabels
-nieuwe fuseekogels
-nieuwe stabilisatorstangetjes
-nieuwe aandrijfassen
-draagarmen opgekuist
-nieuwe einddemper
-nieuwe achterdempers
-nieuwe D-riem - spanrol - waterpomp
-nieuwe kachelradiateur (NEVER NOOIT MEER, wat een schijtkarwei - bleef maar lekken :evil:) Intussen gefixed, pffff
-nieuwe radiateur
-hier en daar reparatiewerk kabelboom
-nieuwe tellerkabel
-verse vloeistoffen
-Vloermat gewassen

Volgende stap is om eerst de motor goed aan de praat te krijgen. Ik hoop dat ie nu wel goed loopt met de nieuwe sensor - fingers crossed. Dan kan het opbouwen weer beginnen. Ik kan ook niet wachten om Sofie weer op de wielen te zetten dat ik haar eens goed kan wassen. Het is een stoffige boel daar in de werkplaats. Wel alvast een start gemaakt met de schoonmaken van de bodyparts.

Image

Beetje een bende :)
Image

Was ie weer!
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by j0achim »

Goed bezig, je gaat sneller dan ik! 1 top voor alle tupperware op je auto:
http://www.owatrol.com/index.php?langue ... s-polytrol" onclick="window.open(this.href);return false;
Een klein blikje kost ongeveer 15 euro, en is genoeg voor al het plastic.
Het plastic goed schoon maken en 24 uur laten drogen.
Gewoon met een kwast aanbrengen en na 5 minuten met een droge nawrijven zodat je de laag overal even dik is.
Dan lekker laten drogen en je plastic is echt als nieuw! Ik heb met een klein potje jouw eerste first gedaan en mijn GTI, en ik heb nog over, dus dat is ruim voldoende.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by AlexanderB »

Jurjenz wrote:Intussen in mijn vrije week ontzettend druk met de GTI. Laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze, nou, dat klopt helemaal! Ik hoop dat Alexander mijn telefoontjes intussen niet zat is, maar zonder zijn hulp was ik niet ver gekomen. Het starten van de motor bleek problematisch:
-benzinepomp kreeg geen voeding: bleek een losgeschoten stekkeraansluiting onder de ECU.
-benzinedrukverdeler op de injectorrail bleek niet geborgd. 90% kan dat ik dit vergeten ben te doen, maar kan de borging (?) nergens meer vinden en kan me het ook niet herinneren dat ik hem eraf gehaald heb tijdens het reinigen van de injectoren. Nja, ik heb het intussen gefixed.
-Motor sloeg vervolgens wel aan maar liep ontzettend beroerd en niet stationair. Wederom Alexander gebeld - luchttemperatuursensor geef geen weerstand: nieuwe besteld bij de dealer. Hier was ik nooit achtergekomen!

Maar hij loopt tenminste! Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej :D

Link
Ja, precies tijdens de les bellen, erg handig. :lol:
Ik weet ondertussen het een en ander over kabelbomen, dus "geen 12v op de benzinepomp" is snel genoeg gevonden.
Zonder benzinedruk doet ie 't ook niet nee, zeker als het dan benzine regent.
Die laatste heb je zelf gevonden toen ik zei dat je eens moest kijken of er niet nog ergens een stekker verwisseld zat.
Wat dr precies met de temperatuursensor gebeurd is weet ik ook niet, maar met 0Ohm doet ie 't niet. en zonder sensor is noodloop, maar dan doet ie 't wel. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Motor loopt nu prima stationair! :music :music

Alles onder de motorkap zit nu weer netjes. Man man, wat ben ik blij nu :D

Ik heb nog 1 dag nodig voor het terugbouwen van het interieur en andere kleine dingetjes. Dan de wielen weer bevestigen en voorzichtig een rondje rijden - spannend!

Vraagje, tot hoeveel toeren is een standaard ECU begrensd?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by AlexanderB »

7000 geloof ik. (en 8000 voor grpn)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Aah oke, als ik namelijk handmatig gas geef (tot een flinke hoeveel toeren) begint de motor te 'bokken', dan zit ie dus tegen de begrenzer aan?
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Johannus »

Jurjenz wrote:Ik heb nog 1 dag nodig voor het terugbouwen van het interieur en andere kleine dingetjes. Dan de wielen weer bevestigen en voorzichtig een rondje rijden - spannend!
Hij gaat dus mee naar CitroMobile dit weekeind :) ;)

Maareh, goed bezig! Super vet :)
Benieuwd hem in het echt te zien!
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Nice, motor startte nu zelfstandig. Begint bij 1500 toeren en loopt dan terug naar 1000. Ik heb geprobeerd om de motor ook in de versnelling te zetten, maar dat levert een raar gebonk op in de homokineten van de aandrijfassen. Ik hoop dat het aan de hoek ligt waarin de assen nu verkeren. Bij het naar buiten rollen van de wagen hoorde ik echter niks. Ik heb er nog geen rondje mee gereden. Afwachten dus.. :roll:


Link


Voelde trouwens fantastisch om Sofie is een goed wasbeurt te geven na al die tijd in de stoffige loods!
Image
Image
Image

Motorcompartiment ook lekker schoongemaakt :D
Image

Wat trouwens wel weer kl*te is dat ik bij de onderrand bij de achterklep een krokante korst ontdekt heb. Ik vrees dat ik wederom moet gaan lassen. Had toch zo gehoopt dat dat hoofdstuk gesloten was.. grrr.

Morgen naar Citromobile en zondag dan de eerste proefrit!

Stomme vraag maar hoe krijg ik youtube videos hier zichtbaar? URL tussen de youtube tags werkt niet?
Last edited by Jurjenz on FriMay02, 2014 9:53:44 PM, edited 1 time in total.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Losroyos »

Lekker bezig hoor.

Dat van youtube, welke link/url heb je gebruikt?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Ik heb de link geprobeerd in de browser en de afgekorte url.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by AlexanderB »

De youtube link die je gebruikte had vooraan https staan, en de youtube tags op het forum werken alleen met de http link. :) even s'je weghalen, en het werkt wel. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply