Okee, het roer is compleet omgegooid bij mij.
Compleet AX-loos, Citroënloos, TU-loos, zelfs PSA-loos.
Wel zo'n andere Franse auto...
Ik was van plan om de klepstoters en versnellingsbak te laten doen, en toch nog een jaartje door te rijden in de Saxo, maar het heeft niet mogen zijn.
Op weg naar PPR, net toen ik de A15 afgedraaid was bij Kapel-Avezaath (twee straten bij Patrick vandaan dus), begon de motor hevig te sputteren, op drie poten te lopen, en gewoon geen vermogen meer te geven. Bougie 4 (distributiezijde) had de draad uit de kop gestript. Oei.
Revisiekosten voor de kop, klepstoters, versnellingsbak, en nog wat andere kosten dreven de prijs zo ver boven de dagwaarde dat het mij toch te gortig werd.
Dus Patrick maar de opdracht gegeven om een nieuwe eigenaar te zoeken. En dat is sinds een week geleden dus het geval. Nog voor een redelijk bedragje ook. Als je je bedenk dat de Saxo een non-runner was.
De AX was ik gewoon zat. Ik had er een hekel aan omdat hij mij meer stress opleverde dan ontspanning, zelfs na een jaar van rondhannesen.
Kletsnat, roestig, koppeling greep slecht aan, motor liep op een of andere manier niet lekker, remde gewoon eng, maakte tigduizend bijgeluiden, etcetera, etcetera. Dus ondanks de zonde mijn verlies genomen en als sloopauto ingeruild op deze:
Een Renault Clio 1.4 MEXX uit 1997 met 122.000 kilometer op de klok.
Centrale vergrendeling mét afstandsbediening, Stuurbekrachtiging, Elektrische ramen vóór, Hoogteverstelling en verstelbare lendensteun op de bestuurdersstoel, Trekhaak, Airco, en een 3-trapautomaat.
Op een paar kleine dingetjes na is het een prachtauto. Uitlaat is keihard, onderkant zit onder de tectyl, blok is kurkdroog, zelfs een vrij nieuwe aandrijfas en startmotor. Bakje spoelen en aircootje vullen, en er is niks mis mee! Helemaal niet slecht voor een Fransoos van bijna 20 jaar oud.
Het betekent wel dat ik nog minder actief ga worden dan ik de laatste tijd al was. Sorry daarvoor.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.