Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
Kleine update voor de geïnteresseerden:"
Sinds het aanpakken van de massapunten loopt Mirka storingsvrij. Nu heeft ze het vaker een paar weken probleemloos gedaan, maar de afgelopen weken was het schering en inslag, en sinds de aanpak van de massapunten geen storing meer gezien. Wie weet was dit de oplossing?...
Sinds het fixen van de gasklepsensor heb ik twee veranderingen gemerkt:
1) Stationairloop is regelmatig (dat was 'ie niet)
2) Soms wanneer ik m'n gas intrapte stoekte de auto eventjes. Dat heb ik niet meer gevoeld. Zorgt ervoor dat je veel soepeler schakelen kunt.
Een probleem wat ik nu wél heb, en wat steeds erger wordt, is dat wanneer ik de auto start en weg wil rijden hij na drie meter doodvalt. Er zit totaal geen trekkracht in. Ik start de motor opnieuw, en dan doet ie het perfect.
Mijn standaardprocedure deze week is om de motor twee keer te starten zodat ik probleemloos weg kan rijden.
Dus ik start de motor, zet hem na vijf seconden uit, start hem opnieuw en kan dan goed wegrijden.
Waar ligt dat aan? Vacuumvervroeger? Dit is ook niet ideaal, want de motor krijgt nu twee keer zoveel koude starts te verduren dan normaal...
Maarja, zolang ze maar storingsvrij rijdt, dat vind ik al heel wat...
Sinds het aanpakken van de massapunten loopt Mirka storingsvrij. Nu heeft ze het vaker een paar weken probleemloos gedaan, maar de afgelopen weken was het schering en inslag, en sinds de aanpak van de massapunten geen storing meer gezien. Wie weet was dit de oplossing?...
Sinds het fixen van de gasklepsensor heb ik twee veranderingen gemerkt:
1) Stationairloop is regelmatig (dat was 'ie niet)
2) Soms wanneer ik m'n gas intrapte stoekte de auto eventjes. Dat heb ik niet meer gevoeld. Zorgt ervoor dat je veel soepeler schakelen kunt.
Een probleem wat ik nu wél heb, en wat steeds erger wordt, is dat wanneer ik de auto start en weg wil rijden hij na drie meter doodvalt. Er zit totaal geen trekkracht in. Ik start de motor opnieuw, en dan doet ie het perfect.
Mijn standaardprocedure deze week is om de motor twee keer te starten zodat ik probleemloos weg kan rijden.
Dus ik start de motor, zet hem na vijf seconden uit, start hem opnieuw en kan dan goed wegrijden.
Waar ligt dat aan? Vacuumvervroeger? Dit is ook niet ideaal, want de motor krijgt nu twee keer zoveel koude starts te verduren dan normaal...
Maarja, zolang ze maar storingsvrij rijdt, dat vind ik al heel wat...
Als je de motor nu eens 10 of 20 of 30 seconden stationair laat lopen voordat je wegrijdt en zo de electronica zich laat stabiliseren terwijl de cilinders een beetje warm worden?Ceristimo wrote:Kleine update voor de geïnteresseerden:"
Een probleem wat ik nu wél heb, en wat steeds erger wordt, is dat wanneer ik de auto start en weg wil rijden hij na drie meter doodvalt. Er zit totaal geen trekkracht in. Ik start de motor opnieuw, en dan doet ie het perfect.
Mijn standaardprocedure deze week is om de motor twee keer te starten zodat ik probleemloos weg kan rijden.
Dus ik start de motor, zet hem na vijf seconden uit, start hem opnieuw en kan dan goed wegrijden.
Waar ligt dat aan? Vacuumvervroeger? Dit is ook niet ideaal, want de motor krijgt nu twee keer zoveel koude starts te verduren dan normaal...
Maarja, zolang ze maar storingsvrij rijdt, dat vind ik al heel wat...
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
@Losroyos
Nee, verzuipt niks. Loopt prima stationair. Lijkt mij meer een ontstekingsprobleem.
@JK
Werkt niet. Zelfs niet als ik 'm een halve minuut lichtjes op het gas trap en 'm (op gehoor) rond de 2000RPM houdt. Als ik wil wegrijden slaat 'ie af. Totdat ik 'm een tweede keer start. Doet ie 't perfect.
Eigenwijze #*@$$( auto....
Nee, verzuipt niks. Loopt prima stationair. Lijkt mij meer een ontstekingsprobleem.
@JK
Werkt niet. Zelfs niet als ik 'm een halve minuut lichtjes op het gas trap en 'm (op gehoor) rond de 2000RPM houdt. Als ik wil wegrijden slaat 'ie af. Totdat ik 'm een tweede keer start. Doet ie 't perfect.
Eigenwijze #*@$$( auto....
Zoiets heet 'karakter'Ceristimo wrote: @JK
Werkt niet. Zelfs niet als ik 'm een halve minuut lichtjes op het gas trap en 'm (op gehoor) rond de 2000RPM houdt. Als ik wil wegrijden slaat 'ie af. Totdat ik 'm een tweede keer start. Doet ie 't perfect.
Eigenwijze #*@$$( auto....
Kan het zijn dat door het gaspedaal in te trappen (waardoor hij afslaat) je iets losmaakt dat bij koude start een beetje blijft kleven oid en daardoor te langzaam werkt?
(Zoals de gasklep in een carburateur die in de wand is ingesleten en daardoor niet loskomt).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
Mastenhose
- profiel verwijderd

- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
De problemen zoals jij beschrijft had ik ook, welliswaar in iets andere vorm... (Aanslaan, meteen daarna afslaan en dan opnieuw starten en geen probleem meer hebben).
Was opgelost na het vervangen van de bougies en het schoonmaken van het injectiehuis (kan natuurlijk een gelukstreffer geweest zijn...)
Was opgelost na het vervangen van de bougies en het schoonmaken van het injectiehuis (kan natuurlijk een gelukstreffer geweest zijn...)
Klinkt met het huidige tropische weer inderdaad als een typisch monopoint kwaaltje.raoel wrote:en dan nog even ECU resetten, die is natuurlijk wat in de war geweest de laatste tijd...
Bij een koude start zet de ecu het benzine/lucht mengsel tamelijk rijk (afgelopen winter heeft de ecu "geleerd" dat de motor daar bij de koude start goed op loopt).
Nu is het zo'n 25 a 30 graden warmer dan afgelopen winter. Geef je dan gas om weg te rijden, gaat de lambdasensor zeuren dat het mengsel te rijk staat, snapt de ecu het niet meer en slaat af.
Start je nu opnieuw, stelt de ecu het mengsel blijkbaar af op het laatste signaal van de lamba en loopt prima.
Ik zou even goed resetten. Je hebt het wel over een computer uit 1990 of 91, die moet je af en toe een beetje helpen
Mijn plaisir heeft exact hetzelfde gehad.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Stationairloop is goed hoor. Hij draait stationair rustig, niet op 2000RPM. Ik bedoelde, als ik 'm met m'n voetje een minuutje warm laat lopen op 2000RPM, slaat 'ie nog af.
Vanavond ECU gereset en weer opnieuw in laten regelen. Benieuwd of ik morgen in één keer weg kan rijden...
@Mastenhose
Juist, nieuwe bougietjes er maar in. Had ik toch al op 't lijstje staan. Kost geen drol, en kan nooit kwaad.
Vanavond ECU gereset en weer opnieuw in laten regelen. Benieuwd of ik morgen in één keer weg kan rijden...
@Mastenhose
Juist, nieuwe bougietjes er maar in. Had ik toch al op 't lijstje staan. Kost geen drol, en kan nooit kwaad.
Ook na het resetten van de ECU blijft het probleem bestaan.
Het is gewoon belachelijk. Ik kan 'm vijf minuten warm laten draaien, maar hij slaat diréct af als ik weg wil rijden. Ik start hem daarna meteen weer, en ik rij probleemloos weg.
Dat lijkt me haast overduidelijk een probleem met een sensor, of een waarde die de ECU eerst verkeerd inleest. Maar welke sensor? Lambda?
Het is gewoon belachelijk. Ik kan 'm vijf minuten warm laten draaien, maar hij slaat diréct af als ik weg wil rijden. Ik start hem daarna meteen weer, en ik rij probleemloos weg.
Dat lijkt me haast overduidelijk een probleem met een sensor, of een waarde die de ECU eerst verkeerd inleest. Maar welke sensor? Lambda?
Ik zie Mirka liever niet naar de sloop gaan...Geloof het of niet, ondanks al het gezeur met mijn Plaisir gaat me dat toch aan het hart. Echt waar.
Dus daar moet ik nog iets op verzinnen....
EDIT:
Volgende week maandag haal ik de Plaisir van Punaxio op. De vrijdag daarop demonteren we Mirka.
Restant gaat mee met oud ijzer, meeste meuk zet ik te koop, aandrijfassen, uitlaat en schakelstangen en dergelijke moeten onder de Plaisir van Punaxio.
Mirka kan best leerzaam zijn. Ik wil de hele auto uit elkaar. Behalve de motor, die is niets meer waard.
Dus daar moet ik nog iets op verzinnen....
EDIT:
Volgende week maandag haal ik de Plaisir van Punaxio op. De vrijdag daarop demonteren we Mirka.
Restant gaat mee met oud ijzer, meeste meuk zet ik te koop, aandrijfassen, uitlaat en schakelstangen en dergelijke moeten onder de Plaisir van Punaxio.
Mirka kan best leerzaam zijn. Ik wil de hele auto uit elkaar. Behalve de motor, die is niets meer waard.
@Johannus
Da's een verloren strijd....
Tenzij ik iemand kan vinden die 't wil proberen....Maar ik ga niet eens de moeite doen 'm te koop te zetten denk ik. Er is toch geen hond die die auto hebben wil...
Ik bedoel, de olie zijkt door de gril naar buiten. Ik zou 'm momenteel ook links laten liggen.
(toch rij ik er nog 200 a 300 kilometer per week mee)
Da's een verloren strijd....
Tenzij ik iemand kan vinden die 't wil proberen....Maar ik ga niet eens de moeite doen 'm te koop te zetten denk ik. Er is toch geen hond die die auto hebben wil...
Ik bedoel, de olie zijkt door de gril naar buiten. Ik zou 'm momenteel ook links laten liggen.
(toch rij ik er nog 200 a 300 kilometer per week mee)







