Martie, AX GTI 1992

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

True. Moest met de caddy3 van mijn bijbaantje zelfs naar de dealer om een achterlampje te laten vervangen.. Ik schaamde me er een beetje voor, maar de monteur stelde mij gerust toen hij mij vertelde dat hij er ook ruim 45minuten mee bezig zou zijn!!!!


Nieuwe auto's zijn een drama om aan te sleutelen, maar een AX komt aardig in de buurt :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als we nou toch offtopic zijn (:oops:);
meest hopeloze van een Caddy3 vind ik persoonlijk de deurgreep constructie.. die moet ik er op de zaak nogal vaak uithalen als we een auto aan het beplakken zijn (zodat we er mooi onder door kunnen), maar je krijgt het eigenlijk nooit fatsoenlijk terug.. en 1 in de zoveel flikkert uit elkaar, waarna je je halve deur uit elkaar kan halen..

en een deurpaneel in een caddy zit;
-met een aantal schroefkes, waarvan 2 verstopt achter de handgreep.. die je niet netjes zonder te beschadigen eraf kan halen..
-daarna met 2 plastic pluggen die je kapot moet knijpen
-met een aantal grote popnagels waarmee ook je raamgeleiding vast zit...
Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Gisteravond het eerste rondje in de AX gereden!!!!!


Nieuwe waterpomp gehaald, bij thuiskomst de distributieriem + spanrol + waterpomp gemonteerd. Paar rondjes met de hand draaien om te kijken of het goed voelde.

Daarna zonder V-riem/kapjes/koelvloeistof de auto gestart om te kijken of dat goed zou gaan.

Klik, paar slagen, Vroem!!! Heerlijk soepele start, viel mij heel erg mee.
Motor direct uit gezet, en de boel gaan afmonteren.

Kapjes/poulie/v-riem/KVS/ECU netjes aangesloten en een eerste proefrondje gereden.
Als de motor warm is, en stationair 800rpm draait joelt de distributie OF de dynamo nog iets.. Of de dis-riem staat te strak, of de lagertjes in de dynamo zijn niet fris meer.

Verder moet ik het koelsysteem nog goed afvullen, op 1 of andere manier kreeg ik daar maar 1 litertje in. Nog even kijken hoe je dat bij een AX moet doen (ontluchten e.d.).

EDIT: Found, moet allerlei ventieltjes losdraaien.. Ingewikkeld hoor :D , bij de golfjes mik je het er in en het ontlucht zichzelf wel!!


Komende zaterdag een MIG lasapparaat ophalen, heb ik voor mijn verjaardag aangeschaft :D Kan de gatenkaas in de kofferbakbodem ook netjes worden hersteld :twisted:

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Zaterdagochtend en zondagmiddag nog weer wat bereikt:

*Distributieriem iets slapper gezet = weg gejoel!
*Koelsysteem ontlucht
*Lasapparaat gehaald (binnenkort de roest te lijf gaan!!)
*Electrische ramen werken L+R (loshalen stekkers/inspuiten met contactreiniger en weer vastzetten!)
*Centrale vergrendeling werkt weer! (zelfde verhaal)

De ECU is nog wat van slag, de motor loopt nog niet heel rustig stationair. De auto heeft meer dan een jaar stilgestaan en ik heb er nog geen lang stuk mee gereden (geschorst).

To Do:

Vervangen klepdekselpakking ivm lekkage
Schoonmaken motorruimte/ loshalen stekkerverbindingen en controleren op corrosie/vettigheid
Herstellen roest in kofferbakbodem
Herstellen roest binnenschermen achter koplampen
Vervangen achterlichtunits
Drogen koplampen (vocht)
Repareren mistlichten (branden niet)

APK

Monteren RVS pijp met katvervanger en group N chip

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Gistermiddag op de sloop een prachtige Furio zien staan in.......

ZWART :shock:

Helaas was de auto nog niet geschikt bevonden voor demontage :? (misschien export...). Nu maar hopen dat de auto alsnog gedemonteerd gaat worden en ik er de deur/spatborden/motorkap en achterklep af mag halen. Altijd handig, plaatwerk in kleur op reserve!!

AX'je zal nog wel even moeten wachten, heb een projectje tussendoor gekregen. Een belastingvrije golf, waar ik motorcarbs op gebouwd heb. De eigenaar wil er van af, ik kan hem voor een leuke prijs kopen. Auto netjes maken, carbs goed afstellen en verkopen. Dan heb ik weer wat extra Euro's om in de AX te steken :twisted:

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dat vraagt om foto's :wink:

btw die slooperij in de joure al gebeld? stond immers laatst ook nog een zwarte vulcane
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Joure nog niet gebeld nee.. Ik was gisteren op de sloop om wat deeltjes voor de golf te scoren, toen zag ik de AX staan.

Volgende week gaan ze het plein met auto's verwerken/sorteren, dan krijg ik te horen of de auto gesloopt mag worden of niet. Volgens mij zijn alle auto's wel zonder kenteken, kans op demontage is vrij groot.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Foto's zijn welkom,

Toch lijkt me het beste leuk een keer zon golfje.

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Golfje is niet echt mijn ding, ik hou meer van compacte snelle autotjes. Vandaar dat hij ook snel weer verkocht zal worden. Een belastingvrije Golf2 3-drs is vrij populair, staat in de Top5 van meest aantrekkelijke Youngtimers die nog belastingvrij worden.

Foto zal ik binnenkort wel maken. Eerst het e.e.a. vervangen (heldere achterlichten/embleemloze meuk G60 bumpers :oops: ..)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

laat hier nou net een wegenbelastingvrij golf 2 staan :lol: .. alleen die is vanavond net telefoonisch verkocht :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Hulde aan mijn broertje. Hij kent iemand die bij de sloop werkt.

Resultaat : Plaatwerk van de AX Furio staat aankomende donderdag klaar!
Deurtje en 2 zijschermen, misschien dat ik ook de achterklep er nog even uit haal.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Netjes hoor! Goed zwart plaatwerk valt niet mee, om dat te vinden...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

nieuw plaatwerk incl. pakezel :D Het is echt in hele goede staat, en ligt nu droog op zolder, totdat het gemonteerd kan gaan worden.

Image

Mijn wagenpark, exclusief de Panda pakezel:

Image

Gisteravond nog een ritje in de AX gemaakt. De schakelstangen en gewrichten zijn echt aan vervanging toe, het is 1 grote gevoelloze brei :x

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

martie wrote: ..... Het is echt in hele goede staat, en ligt nu droog op zolder, totdat het gemonteerd kan gaan worden .......
Laten we maar hopen dat dat nog een tijd mag duren :P tis niet de bedoeling dat je hem in de prak rijd :P

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

het is eigenlijk de bedoeling dat het over niet al te lange tijd op de auto komt, omdat de deur en scherm aan de rechterkant niet heel mooi meer zijn (weggewerkt slot, krassen/bijgewerkt hoekje bij knipperlicht).

Maar: eerst lassen, dan APK, dan pas cosmetisch werk.

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Succes met het lassen.

Ga je ook foto's maken van je herstelwerkzaamheden?
Ben wel benieuwd hoe jij het allemaal aanpakt aangezien wij een zelfde soort project hebben. :)

Goed dat je nieuw plaatwerk hebt, daar knapt de AX heel erg van op.

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Zal het wel proberen als ik de camera bij de hand heb. Zal sowieso nog een tijdje duren voordat ik begin, heb het op het moment erg druk met mijn werk. Daarnaast moet eerst de golf afgemaakt worden en verkocht worden. Daar ben ik de afgelopen dagen zo nu en dan mee bezig.

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

106 XSI velgjes zijn ook wel interessant vind ik. Heeft iemand een foto van een AX GTI met de 14" XSI velgen?

Wat voor bandje past daar mooi om? 185/50/14 of smaller??

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

kijk HIER eens...

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

thanx! Ben nog niet zo thuis op het forum, wist wel dat er iemand was die ze onder een AX had zitten.

Ik denk dat het onder een zwarte GTI ook mooi staat, al is de mijne niet zo laag 8)

Post Reply