[OUD] Kevin aka kakanox (AX GT 1.6 8V '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kakanox wrote:hahah.. ik vind een 1.6 juist fijn omdat ze vooral ook veel koppel hebben en ik dus met een redelijk toerental (zeg 4k/min) 140-145 kan rijden op de snelweg.. wil dan niet al aan de 6k zitten :P



150 @ 5200 toeren 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Joost wrote:
kakanox wrote:hahah.. ik vind een 1.6 juist fijn omdat ze vooral ook veel koppel hebben en ik dus met een redelijk toerental (zeg 4k/min) 140-145 kan rijden op de snelweg.. wil dan niet al aan de 6k zitten :P



150 @ 5200 toeren 8)


Bij 5200 rpm rijd ik ongeveer 160+ :D ...maar dan heb ik nie zoveel trekkracht meer over met mn 1.1i-tje

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ok!!! Hier komen na morgen foto's in van My Big Job! Ik ga hier binnenkort iedereen die me geholpen heeft met informatie, onderdelen, whatever, even bedanken (hoop dat ik niemand vergeet..)

Heb nu alweer een schema te danken aan IceByte.. vanavond vanalles ophalen van een GTI van Racing Care.. een blok via-via (dankzij Joost).. Robert als persoonlijke taxi/vervoersservice.. enzovoorts :-)
Last edited by kevin.broke on MonJun27, 2005 4:52:16 AM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zo! Net thuis van een avondje bij Racing Care... was best spannend onderweg, de auto begon uit het dashboard te roken - bleek een probleempje met de ventilator ;) toch maar gewoon doorgereden.

Vervolgens best gezellig staan babbelen, en uiteindelijk meegenomen:
- voorpoten (compl. met racedempers+veren+schijven)
- versnellingsbak AX GTI
- koppeling compleet
- afgedraaid vliegwiel
- originele GTI computer
- Cup-computer voor een XSI 1.6
- GTI benzinetank met slangen
- draagarmen LV + RV
- onderste veerpootbrug
- bovenste veerpootbrug
- complete kabelboom AX GTI
- kapje voor boven de motorkap (waar de ruitenwisser inzit)

geslaagde avond dus!

Morgen blok ophalen en dan bouwen. Vrees op dit moment nog voor een probleempje met de aandrijfassen, maar dat zien we dan wel weer.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik hoop echt dat dit DE uitkomst voor je is en dat alles goed gaat werken,..... ik zou het kl*te voor je vinden als dit achteraf niet zou werken.

(er lijkt en vloek te heersen op bepaalde clubleden :? :wink: )
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Zo Kevin! Als dit er allemaal inzit is ie weer als nieuw joh! Cool! Hoop echt dat je nu wel de mazzel hebt dat alles goed blijft gaan want als iets irritant en frustrerend is, is het wel een auto die steeds stuk gaat.

Succes met inbouwen!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Thanx.... k*t wat is 't vroeg zeg.. :?

Zo, ff douchen en dan KNALLUHHHHHH! 1-2-3-MARS! :lol:


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

bijna... grapjas ;) tot straks misschien! :D

ff tussendoor.. binnenkort hebben we misschien een AX racer erbij.. zomeravondcompetitie ofzo.. Robert speelde al eerder met plannen om te gaan racen met een BMW E30 o.i.d., maar was gisteren al flink onder de indruk bij Racing Care.. moest nog ff in Den Bosch iets afhalen en ben dus nog ff in slakkentempo bij Joost door de straat gereden (Sorry voor de dieselbrom midden in de nacht! heb 't zo kort mogelijk gehouden :) ).. toen was ie helem??l onder de indruk.. als 't vandaag een beetje lekker loopt koopt ie ook een AX binnenkort, twijfel ik niet aan :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Succes ermee, we kunnen dit wel beschouwen als een goede come-back! 1.6!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Dat word ook een nieuw dashboard dan. Want het signaal van een mpi krijg je niet op een type 1 spi klokkensteje :wink:
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zeker een goede comeback. Helaas liepen we tegen een heleboel problemen aan vandaag.

Sowieso (w??r eens) een raar geval: Ik haal een 1.6-blok op dat uit een 106 XSi van '95 komt, en wat komt eruit...? Een NFZ in plaats van een NFW! 90 pk dus. Wat blijkt nu? 3 v/d 4 gesloopte 106 XSi's bevat een NFZ-blok (volgens het motornummer, op de voorkant rechts op het blok). Het is dus de vraag of Peugeot te weinig NFW onderblokken heeft gehad en maar gewoon een NFW kop + vliegwiel op een NFZ onderblok heeft gebouwd (de enige interessante verschillen zitten in een hogere compressie, een iets lichter vliegwiel en een scherper afgestelde ECU, die er niet toe doet in dit geval), en daarmee dus 105 pk NFZ's op de markt heeft gebracht, of dat ik gewoon een 90 pk NFZ heb en er in '95 iemand afgezet is met een XSi 1.6 met slechts 90 pk :-)

Iig op ons dooie gemakje vandaag de spanrol + distributieriem van de 1.6 vervangen, een poging gedaan om de GT-bak zo te modificeren dat deze op de 1.6 NFZ zou passen is helaas mislukt. Er zit nl. tussen een paar aansluitpunten nogal verschil, en een forse klem onder het carter zou aanpassingen aan uitlaatspruitstuk, stabilisatorstang en nog wat andere grappen met zich meebrengen. Dus geen optie.
Vervolgens even aan het passen en meten geslagen met de cup-voorpoten: Blijkt nu dat alles een beetje in het gedrang komt door de onderste brug - er kan nu geen uitlaatspruitstuk op en we zijn bang dat dat toch teveel herrie maakt... :P Om het eens rigoreus aan te pakken is het de bedoeling de uitlaat te modificeren (spaghetti > rechte pijp met knikje schuin omhoog, dan weer naar linksonder, en dan rechtdoor), een tussendemper ertussen, dan een einddemper en een eindstuk erop.

Vervolgens ontdekt dat ik een kortsluiting in m'n kabelboom gehad heb en dus een heleboel mag gaan vervangen, daarna wat liggen vechten met een GTI bak waar we een modificatie aan moesten verrichten voor die op het blok wilde passen en toen de boel de boel gelaten na 10 uur hard werken...

Het was overigens wel vette-auto-dag vandaag! Van mensen die zijn komen helpen (en waar binnenkort ook foto's van online komen):
- Opel Kadett C 2-deurs Sedan met opgevoerde 2.2 injectiemotor;
- Opel Corsa A 1.6 GSi 8V (licht getuned);
- Chevrolet Camaro Z28;
- Opel Astra F 1.7 DTL met een fors soundsystem achterin;
- Audi A4 1.9 TDI van '04;

...voelde me erg klein worden met m'n AXje :?

P.S.: Arnie: Heb de kabelboom reeds zo aangepast dat m'n toerenteller het lijkt te gaan doen. de spie van de snelheidsmeter is voorlopig meer een probleem; volgens mij gaat m'n teller veel te weinig aangeven, denk nl. dat de GTI-bak een andere eindoverbrenging heeft...
Last edited by kevin.broke on MonJun27, 2005 3:42:47 AM, edited 1 time in total.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Potvolblomme! Jammer dat je zo ver weg woont. :( Anders zou ik nu zeker regelmatig even langs komen. 8)
Als dat met je toerenteller gaat lukken hoor ik graag hoe je dat gefikst hebt, want daar zit ik ook nog mee. :?:

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Nou snap ik dat je niet gebeld hebt... :wink:
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

CitRoel wrote:Nou snap ik dat je niet gebeld hebt... :wink:


jah.. sorry man.. :-) ga ook alvast m'n nieuwe voorruit monteren morgen!

overigens heb ik nu EINDELIJK ontdekt wat de trillingen en problemen met het allereerste blok veroorzaakte.

En het is... de motorsteun RV! Wat bleek nu? Ik heb het blok er gisteren eens op een andere manier uitgehaald, nl. naar boven toe met een hangende lier (onderlangs gaat overigens wel sneller, maar ik dacht probeer het eens)

Daarbij viel het ons op dat de motorsteun RV scheeft staat. Dit lag overigens niet aan de motorsteun zelf, maar aan het feit dat het plaatje met de steunrubber eromheen het gat niet in het midden had! Zodra ik een nieuw "steunrubberplaatje" probeerde (omdat het rubber op de oude kapot was) ontdekte ik dat dit niet eens over de motorsteun te duwen viel, z? scheef stond deze (dik 5 mm.. dat ik dit niet eerder gezien heb is r??r) Dit is er waarschijnlijk voor gaan zorgen dat de boel is gaan wringen en trekken en zo kwam het dat de bak zich telkens losdraaide van het blok.
Toen we dit ontdekten hebben we het originele blok ook maar eens helemaal uit elkaar gedraaid, en wat vind ik? Overal stukjes aluminiumslijpsel, dat uit de startmotor blijkt te komen. Door het wringende blok is de bak langzaam steeds verder losgedraaid, misschien wel een cm... Als je gasgeeft in de versnelling wordt het blok omlaag gedrukt door de bak, en hierdoor blijft de startmotor pakken in de starterkrans van het vliegwiel! Doordat de bak juist naar boven begint te drukken als je achteruit rijdt staat dan het blok ineens te schudden als een idioot, en dat gebeurde dus ook. Zodra ik de versnellingsbak weer aangedraaid had was het even over, en vervolgens kwam het weer terug...

Verklaart dus ook waarom Joost de opmerking maakte: "dat heeft ie al niet meer gedaan sinds ik de nieuwe bak eronder gebouwd heb" >> waarschijnlijk heeft onze gespierde webmaster de boel erg stevig aangedraaid, en heeft Dominique er vervolgens heel netjes in gereden, terwijl ik de GT als ie warm is nog wel eens stevig op z'n staart trap ;)

Finally opgelost dus! Wat we er verder aan doen: Nieuwe motorsteun RV juist monteren, vantevoren lassen we ook hier en daar de naden door om te zorgen dat dit niet nog eens gaat gebeuren.

Als er tijd voor is halen we ook even de koplampjes eruit om de gaten achter de koplamp dicht te lassen, en kijken we even naar een paar andere roestplekjes. Heb ook al zitten denken over een oplossing om te zorgen dat de roest onder de motorkap niet terugkomt (plastic beschermplaten?). Dan gaat het blok erin (waarschijnlijk a.s. woensdag) en ga ik de nieuwe kabelboom (die ik de komende avonden ga maken) monteren - hoop dat 't in 1x goed gaat met m'n eigen brouwsel :P Speel nog met het idee om m'n accu naar achteren te verplaatsen zodat ik meer ruimte heb voor m'n luchttoevoer - die ligt nu (zoals bij alle AX'en) achter het (veel te warme) motorblok. Ook kan ik dan kortere kabels naar m'n versterkers leggen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

KMvrtr wrote:Potvolblomme! Jammer dat je zo ver weg woont. :( Anders zou ik nu zeker regelmatig even langs komen. 8)
Als dat met je toerenteller gaat lukken hoor ik graag hoe je dat gefikst hebt, want daar zit ik ook nog mee. :?:


regelmatig hoeft niet hoor.. een weekendje helpen is ook goed :lol: :P

overigens ben ik van plan om het complete schema van m'n kabelboom hier te plaatsen als 't goed werkt (dus wat je waarop aan moet sluiten om een MPI-computer werkend te krijgen in een SPI-auto)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

blij te horen dat het probleem nu echt boven water is.

ben ik wel benieuwd wat voor schade dit aan versnellingsbakken levert aangezien ik de oude bak nog heb liggen.

Die zat overigens zo ver ik weet en voelde vast in zijn 5
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Joost wrote:blij te horen dat het probleem nu echt boven water is.

ben ik wel benieuwd wat voor schade dit aan versnellingsbakken levert aangezien ik de oude bak nog heb liggen.

Die zat overigens zo ver ik weet en voelde vast in zijn 5


je trekt de as van de bak die de motor ingaat krom. de tandwielen in de bak worden daardoor omlaag gedrukt en uiteindelijk zullen ze idd vastslaan. denk dus dat de vertanding van jouw bak ver heen is. de mijne deed het eigenlijk nog prima, denk niet dat ie heel veel geleden heeft omdat ik het vaak aandraaide. Zou je de jouwe eens open willen draaien? Wil de binnenkant ook wel ff bekijken eigenlijk... vooral ook omdat ik vrij goedkoop aan een vertanding van een 306 S16 kan komen en ik erg benieuwd ben of het mogelijk is om er een zesbak van te maken!

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

6 bak lukt je denk ik niet, is een hele andere bak namelijk.

en als het wel lukt kun je niet eens meer normaal sturen, de 6de versnelling zit naast de 5, dus de bak is nog langer.

en een s16 heeft geen 6 bak, een 306 gti-6 heeft alleen een 6 bak.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:6 bak lukt je denk ik niet, is een hele andere bak namelijk.

en als het wel lukt kun je niet eens meer normaal sturen, de 6de versnelling zit naast de 5, dus de bak is nog langer.

en een s16 heeft geen 6 bak, een 306 gti-6 heeft alleen een 6 bak.


Hmm, dan heb ik verkeerd gekeken achterop die auto :) die gozer sprak ik zaterdagnacht nl., heeft een racevertanding gekocht!

maar 't kan niet dus? dan begin ik ook niet met proberen ;)

Post Reply