Zeker een goede comeback. Helaas liepen we tegen een heleboel problemen aan vandaag.
Sowieso (w??r eens) een raar geval: Ik haal een 1.6-blok op dat uit een 106 XSi van '95 komt, en wat komt eruit...? Een NFZ in plaats van een NFW! 90 pk dus. Wat blijkt nu? 3 v/d 4 gesloopte 106 XSi's bevat een NFZ-blok (volgens het motornummer, op de voorkant rechts op het blok). Het is dus de vraag of Peugeot te weinig NFW onderblokken heeft gehad en maar gewoon een NFW kop + vliegwiel op een NFZ onderblok heeft gebouwd (de enige interessante verschillen zitten in een hogere compressie, een iets lichter vliegwiel en een scherper afgestelde ECU, die er niet toe doet in dit geval), en daarmee dus 105 pk NFZ's op de markt heeft gebracht, of dat ik gewoon een 90 pk NFZ heb en er in '95 iemand afgezet is met een XSi 1.6 met slechts 90 pk
Iig op ons dooie gemakje vandaag de spanrol + distributieriem van de 1.6 vervangen, een poging gedaan om de GT-bak zo te modificeren dat deze op de 1.6 NFZ zou passen is helaas mislukt. Er zit nl. tussen een paar aansluitpunten nogal verschil, en een forse klem onder het carter zou aanpassingen aan uitlaatspruitstuk, stabilisatorstang en nog wat andere grappen met zich meebrengen. Dus geen optie.
Vervolgens even aan het passen en meten geslagen met de cup-voorpoten: Blijkt nu dat alles een beetje in het gedrang komt door de onderste brug - er kan nu geen uitlaatspruitstuk op en we zijn bang dat dat toch teveel herrie maakt...

Om het eens rigoreus aan te pakken is het de bedoeling de uitlaat te modificeren (spaghetti > rechte pijp met knikje schuin omhoog, dan weer naar linksonder, en dan rechtdoor), een tussendemper ertussen, dan een einddemper en een eindstuk erop.
Vervolgens ontdekt dat ik een kortsluiting in m'n kabelboom gehad heb en dus een heleboel mag gaan vervangen, daarna wat liggen vechten met een GTI bak waar we een modificatie aan moesten verrichten voor die op het blok wilde passen en toen de boel de boel gelaten na 10 uur hard werken...
Het was overigens wel vette-auto-dag vandaag! Van mensen die zijn komen helpen (en waar binnenkort ook foto's van online komen):
- Opel Kadett C 2-deurs Sedan met opgevoerde 2.2 injectiemotor;
- Opel Corsa A 1.6 GSi 8V (licht getuned);
- Chevrolet Camaro Z28;
- Opel Astra F 1.7 DTL met een fors soundsystem achterin;
- Audi A4 1.9 TDI van '04;
...voelde me erg klein worden met m'n AXje
P.S.: Arnie: Heb de kabelboom reeds zo aangepast dat m'n toerenteller het lijkt te gaan doen. de spie van de snelheidsmeter is voorlopig meer een probleem; volgens mij gaat m'n teller veel te weinig aangeven, denk nl. dat de GTI-bak een andere eindoverbrenging heeft...