Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Mastenhose wrote:
Bossie wrote:^
| I'm not Stupid :evil:
|
Een beetje toch wel?
Ok, vooruit ;)

:jump:
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Okeej... Na lang twijfelen en aandringen van mede-forummers dan hier de eerste foto's...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

MNM(tm) wrote:Image

:shock: :shock: :shock: WAUW!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Jij kunt wel wat RX-5 gebruiken :shock:

Maar een leuke aanwinst, waar zo te zien nog wel wat aan gehobbyd kan worden. Succes!!!
Image Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Wat zijn de plannen? Strippen, schuren, lassen, spuiten?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

toch maar wel Marco? :P

ben je nog verder gegaan na de laatste keer sleutelen toen we de slangenrommel hebben gedemonteerd?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

raoel wrote:Wat zijn de plannen? Strippen, schuren, lassen, spuiten?
Ben ik (ook) nog niet helemaal uit.
De voorkant van de carrosserie is er echt heel slecht aan toe.
Het liefst hou ik het ding geheel fabrieks-origineel, maar ik zit er toch ook aan te denken om een EJX-rode donor-AX aan te schaffen en het hele 4x4 specifieke spul over te zetten. (Volledig interieur, incl. dash; aangepaste delen van bodemplaat, tank, bak/differentiëelhuis, complete achtertrein, cardan, ...)

q01z wrote:toch maar wel Marco? :P

ben je nog verder gegaan na de laatste keer sleutelen toen we de slangenrommel hebben gedemonteerd?
Jawel, ben eens druk bezig geweest met de voorwiel-ophanging en dan met name de remmerij. Sjeeeeeeees, wat een vreselijke roestbende was dat!

Maar 1 van de redenen dat ik het ding nu toch maar op het forum bekend heb gemaakt is eigenlijk wel dat ik -eindelijk- tot de conclusie kwam dat ik dit project niet alleen aan kan en best wel hulp nodig heb. En ja, waar kan ik die nu het beste vinden? P'sies: de AX-club! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

frikandellenmeeting? :P
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ;) ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken :lol:
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

q01z wrote:frikandellenmeeting? :P
Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'... ;)
Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ;) ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken :lol:
'sgoei. Alle hulp is welkom!

Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MNM(tm) wrote:
q01z wrote:frikandellenmeeting? :P
Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'... ;)
Waar heb je hem nu staan?
MNM(tm) wrote:
Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ;) ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken :lol:
'sgoei. Alle hulp is welkom!

Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?
Hoe is de koets verder? Dus buiten het demontabele plaatwerk? Voorkeur is natuurlijk deze restaureren. Later kan het waardevol zijn om het originele chassisnummer en bijbehorende motornummer te hebben. Dan heb je hem zo origineel mogelijk. Tenzij je hem puur hebt gekocht om mee te rijden, maar dat verwacht ik niet, dan dat je hoogstwaarschijnlijk heem 4x4 genomen.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

by the looks of it...

zoek een koets

of wat eigenlijk NOG gaver is :D bij deze alleen de APK dingen fixen.. en gewoon met zo'n verroeste koets gaan rijden.. dat vind ik wel vet eigenlijk.. rijdt hier op het dorp ook iemand met een auto die technisch perfect is maar waarje zo doorheen kan kijken op de niet-apk-relevante punten :P
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

MNM(tm) wrote:
q01z wrote:frikandellenmeeting? :P
Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'... ;)
Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ;) ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken :lol:
'sgoei. Alle hulp is welkom!

Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?

ik wil er ook wel eens een meeting aan spenderen :)

Overzetten! Kost meer tijd, maar het is ook goedkoper & leuker en je houdt er veel onderdelen aan over ;-)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Kortom, de vraag (naast de huidige staat) is wat wil jë:
- een originele gerestaureerde AX 4x4 (zo origineel mogelijk en technisch goed)
- een technisch goede 4x4 om vooral mee te rijden die niet origineel hoeft te zijn
- een 'hok' dat wel door de apk komt, maar er verder niet uit ziet (wat best stoer kan zijn)
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat ik graag wil is dat 'ie technisch zo (fabrieks-)origineel mogelijk is/blijft, maar er weer perfect uit gaat zien.
Eigenlijk wil ik 'm nog maar 1x buiten laten rijden: naar een CitroMobile evenement als show-auto. Verder hoeft 'ie nooit meer te rijden.

Dit wordt voor mij dus echt een auto "voor de heb", omdat het binnen Nederlandse grenzen een absolute zeldzaamheid is.
Ik weet inmiddels ook al een stallingsplaats voor als 'ie uiteindelijk helemaal af is, waar 'ie 365 dagen per jaar mag blijven en hooguit 2x per jaar vandaan mag om 'buiten te spelen'.

Dingen als APK en wegenbelasting enzo hoef ik me dus niet druk over te maken. De auto komt uit zuid-Duitsland en heeft ook niet eens een NL kenteken. Dat wil ik pas gaan regelen als de auto technisch in orde is (hoewel mij ook al eens is verteld dat ik dat beter kan regelen in huidige staat, omdat 't anders veel meer kost?!).

Overigens is de originele motor (gietijzer KDY) deaud (zijn ook foto's van): zelfs zonder cilinderkop erop is de krukas met de hand maar moeilijk rond te krijgen en op een bepaald punt moet je zelfs flink kracht zetten om 'm door dat punt te draaien. De koppakking was lek, er zat een superdikke aanslag op en achter de kleppen, er lag olie (en andere troep) in de cilinders, er zat een stuk slangklem in het inlaatspruitstuk, vlak voor de ingang van cilinder-3, de distributie-riem stond niet op tijd, ...)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

In dat geval zou ik, als de toestand van de body het toelaat, deze gaan restaureren.

Wij hebben onze MG ook helemaal uit elkaar gehad en kaal gemaakt. Voordeel hierbij was dat het een exemplaar uit California was en dat ze daar niet zo roesten. Echter, schades repareren ze daar niet zo mooi. Ik zal nog wel eens wat foto's opzoeken. Bij de MG hebben we ook een certificaat van de Brisish Car Herritage met daarop de productiegegevens van onze MG, incl. chassisnummer en motornummer.

Bij het Concervatoire kun je ook info opvragen. Ze gaan dan een onderzoek doen. Wat je exact voor gegevens kan krijgen weet ik niet, maar ze sturen je de gevonden fabrieksdata.

Het kan goedkoper zijn om nu een kenteken aan te vragen. Heeft te maken op welke manier je de BPM bepaalt. Vroeger kon dat alleen op basis van nieuwwaarde. Met een staffellijst werd de rest BPM bepaalt. Nu kan het ook aan de hand van de dagwaarde. Van welk jaar is hij eigenlijk? Het kan best zijn dat er sowieso niet veel BPM meer hoeft worden betaald. Je kunt dit nazoeken op de site van de belastingdienst.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

marco..
enige manier hoe je dit kan doen; huidige koets VOLLEDIG kaaltrekken.. en laten stralen

dan pas kan je zien wat er van over is..
owh en zelf heel goed kunnen lassen
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Da's wel een vereiste, helemaal kaal trekken. En er ook geen haastklus van maken. Trek er maar rustig 1 à 2 jaar voor uit. Voor laswerk mensen die goed kunnen lassen lief aankijken, of anders leren. Als er veel gelast moet worden, leer je het snel genoeg ;)

Stralen is niet direct nodig, wij hebben de MG kaal gemaakt met afbijt. Wel een takkeklus, maar scheelt wel in de kosten. Voor het spuitwerk op zoek gaan naar een spuiter die het wel in de verloren uurtjes wil doen, ook dat kan je een hoop centen schelen.
Image Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

:shock: gaaf en shocking tegelijk.
ik zou een andere carosserie nemen! eentje waar nog apk op zit :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ik zou er de tijd voor nemen. En met een paar mensen van de club kan het zoveel sneller gaan dan je misschien wel zou kunnen hopen. Sowieso is er de motivatie en ik hoop binnenkort het een en ander aan lassen te gaan leren. Kan ik je altijd helpen en koop ik er nog een Mini koets bij voor mezelf ;-)

Maar mijn persoonlijke mening ligt dus op het restaureren van het geheel, geeft het eindresultaat ook meteen een stuk meer voldoening ;-)

Wel super dat je eindelijk foto's hebt gemaakt! En succes de komende tijd!
Image

Post Reply