In de vakantie die ik nu eindelijk wat tijd en ben ik naar Groningen gereden om droog te kunnen klussen aan Mr. Krabs. Het lang verwachte onderhoud was aan de beurt!
Hier heb je tenminste ruimte en geen last van de wind & regen
Ik ben begonnen met de 5 versnellingsbak te monteren, omdat ik daar het minst zin in had. Dit ging niet al te makkelijk, 3 van de 4 grote imbusbouten zaten zo vast dat ik de bouten stuk draaide (het binnen zeskantje draaide stuk). Daarom heb ik met een haakse slijper de versnellingsbak los moeten slijpen... Niet echt een fijn klusje met al die kabels enzo er bij in de buurt. Maar het is gelukt! toen de bak er af was kon ik de restjes van de bouten er met de hand uitdraaien... gewoon te vast gezeten???
en zo had ik 2 versnellingsbakken naast de auto liggen.
Alle dingen die niet op de "nieuwe" bak zaten heb ik overgezet, en uiteraard nieuwe keerringen gemonteerd.
Toen de bak weer klaar was moest die er weer onder... En ik had geen brug, geen takel, het zou puur handwerk worden. Gelukkig was mijn broer er wel om me te helpen, dat scheelde al. Alsnog een hels karwei om dat ding er weer goed in terug te krijgen... Maar na 10 min ofzow schoof de bak er weer goed in, en konden de nieuwe zeskant bouten (ff snel bij de Citroën dealer gehaald) er weer in. Daarna meteen de lamda maar gewisseld, die van mij zat zo beunerig aangesloten.
De lamda zag er wel heeeel anders uit dan die uit de sloop ax: (rechts is uit de sloop ax, links is die van mij)
Ook de stekker van de ontsteking vervangen, want daar lagen werkelijk alle koperaders van bloot! Uiteraard de assen er weer in en goede versnellingsbakolie gevuld (75W80)
Toen was de D-riem aan de beurt. Eerst de motorsteun maar gedemonteerd, want anders is het zo'n gekloot met dat kapje en ook de waterpomp zelf. Dit gaat mooi wat ruimte, en ik kon mijn blok iets omhoog en naar beneden krikken om er ideaal bij te kunnen (voor zover dat kan met 5cm ruimte tot je chassis

) Op aanraden van forumleden ook de waterpomp maar vervangen, was ook wel nodig! Ook de spanrol meteen gedaan uiteraard, en alles weer goed op spanning gebracht. Kapjes er weer op en het klusje leek geklaard. Totdat ik alles weer gemonteerd had, en kvs ging vullen...
Dat stroomde (niet druppelde, echt stroomde) er evenhard weer uit bij de waterpomp...

Kon ik Wéér alles loshalen!
eerst even afgereageerd op wat lege jerrycans

en toen maar weer bezig gegaan. Daar zag ik het probleem: Franse ontwerpers!
De waterpomp zit vast met (maar) 2 boutjes. Die hebben ze niet recht onderelkaar gedaan, maar 1 zit een beetje scheef. Normaal draai je iets dat met 2 boutjes vastzit om-en-om vast. Dus niet het eerste boutje helemaal vast, en dan pas de andere (omdat het dan kan breken) Dit had ik hierbij dus ook gedaan. Maar omdat het ene boutje (de onderste) scheef zit, trekt die de hele waterpomp scheef, en half uit het gat...Daardoor was die dus gaan lekken. De oplossing: eerst het bovenste boutje helemaal vast draaien, en dan voorzichtig de andere. (daar zit dan nog bij dat de D-riem ook nog eens kracht uitoefend in de verkeerde richting, ook de richting waarop die de pomp eruit wil trekken

)
hoe dan ook, het is gelukt en ook die doet het weer goed. was ook wel nodig. Deze foto behoeft een uitleg welke de nieuwe en welke de oude is
Nog even klepjes gesteld (was trouwens nauwelijks nodig) de eerste start. SPANNEND!
maar starten deed die niet... ik zoeken bij de startmotor, vergeten een moertje goed vast te draaien, dus slecht contact.
Deze vastgedraad en de startmotor deed het weer

maar de auto wilde alleen op benzine lopen. Op LPG sloeg die binnen 2 sec af...
Ik zoeken en zoeken, vanalles uitelkaar gehaald, draadjes nagelopen... ik kwam er niet uit. Totdat ik het stekkertje van de hoofdafsluiter van het gas zag... Die was eraf, maar zat zo (door het gevormde kabeltje) dat je dat bijna niet zag. Stekkertje erop en hij liep weer als een zonnetje!
ondertussen was het hard gaan regenen en stormen, waardoor ik binnen ongeveer even nat werd als buiten..
De motor ontlucht en even goed warm laten lopen, en toen de motorolie en filter nog even vervangen. Mr. Krabs moet er weer even tegenaan kunnen nu!
Tot slot nog even het gat achter het achterlicht dichtgelast. Een stukje gegalvaniseerde 2mm plaat netjes op maat geslepen en vastgelast.
Het weer was gister té slecht om het ook dicht te kitten (geen tijd om te laten drogen) dus dat moet binnenkort nog even als die een paar dagen niet rijd.
Het rare stationair lopen is ook over, en hij rijd een stuk lekkerder. De bak gaat wel iets stroef in en uit z'n 2 (en soms ook de 1 en 3) maar dat loopt wel los.
alleen op de 300km snelweg die ik gisteravond terug heb gereden (met max 105km/h) liep die 1:11... met de 4 bak reed die 1:12 of 1:13... Nou was het weer ook wel HééL slecht gister, wel volle stormwind tegen gehad, en de auto zat écht vol...
nog maar eens een paar weekjes proberen hoe zuinig die nou echt rijd... ik kan in ieder geval weer rondrijden in een ondertussen redelijk betrouwbare auto.