Nog maar effe een update-je doen dan
Deze keer geen brand-new story over de AX maar een ander leuk avontuur
wat ik deze week heb meegemaakt samen met garagemaat Bjorn Beeksma.
Al enige jaren staat er een Citroën ZX 1.9 Volcane binnen bij het garagebedrijf
waar Bjorn werkt. Deze prachtige auto heeft slechts 44.000 km's op de teller
maar heeft van de voorkant in elkaar gezeten. Dit is vakkundig hersteld maar
de laatste jaren staat de auto alleen maar stof te happen.
Tot vorige week...
Er was tijd over en er werd besloten om eens te kijken of de Volcane nog
wel weer wilde lopen. Dus even overstarten en jawel hoor...
Het 1.9-blok werd uit zijn winterslaap gehaald en startte mooi vlot.
Helaas liep het beestje niet bepaald regelmatig en dus werd er besloten
om op zoek te gaan naar een tweede Volcane, voor onderdelen.
Vrijdagavond waren Bjorn en ik weer eens aan het sleutelen aan ??n
van de vele auto's van Bjorn, deze keer de Xantia. Tijdens de pauze werd
er een belletje gedaan richting de eigenaar van een ZX 1.9 Volcane uit
1992 die de auto op marktplaats had staan.
Volgens de advertentie ging het om een schade-auto met als vraagprijs ?250,-
Na een kort gesprek bleek het slechts te gaan om een rechter voordeur
die behoorlijk toegetakeld was en de rechter achterdeur zag er ook niet
helemaal strak meer uit. Motorisch zou de auto prima zijn.
Het blok was volgens het verhaal ongeveer een half jaar geleden
gereviseerd en dat was nou n?t hetgene wat nou zou belangrijk was.
De auto had nog gewoon APK en er kon wel mee naar huis gereden worden.
Dus meteen maar een een afspraak gemakt voor afgelopen maandag om
de auto rond twee uur uit Margraten op te halen.
Maandagochtend zitten Bjorn en ik al vroeg in de auto richting het verre
zuiden des Nederlands. Na drie pis-stops komen we dan eindelijk aan in Margraten
waarnaar we met behulp van onze vriend Tom
(Tom)de auto al snel vinden.
Aangezien de auto al lang stil stond moest hij even overgestart worden
maar daarna kwam het 1.9-blok lekker los. Stationair liep de motor prima,
ook reageerde hij goed op het gas. Helaas heeft de rechter buitenspiegel
het ook moeten ontgelden dus de besturing daarvan moest afgeknipt worden.
Met nog een laatste (lees: beste) slok olie in het blok is de auto uiteindelijk
voor ?175,- van eigenaar gewisseld en kon er begonnen worden aan de
lange maar vooral drukke terugreis.
Bjorn heeft de tank maar meteen goed vol gegooid van de ZX want 1:15
loopt die auto gewoon niet. Onderweg helaas meerdere malen file gehad
maar dat mocht onze pret niet drukken. Ik met de Xantia voorop en Bjorn achter mij aan.
Halverwege de terugweg stopten wij bij een tankstation. Het eerste wat Bjorn
zegt is: "oow deze auto wil echt heel erg graag harder dan de 130 km/u"
die ik aardig constant probeerde aan te houden.
Onderweg hebben we dan ook maar effe een paar fotootjes gemaakt:
In Maastricht bij het MVV-stadion:
De Xantia 1.8 van Bjorn, mijn auto voor de terugweg:
En gaaf dat Bjorn het vindt...
Filerijden:
Na terugkomst kon er alw??r getankt worden met de Xantia:
Zo, dat was het wel weer effe voor vandaag...