Nou snap ik dat het hier
extreem koud is, maar volgens mij gaat er qua warmte met de Mazda iets niet helemaal goed. Mijn verwarming werkt nog steeds niet goed en heeft het eigenlijk van deze auto nooit goed gedaan.
Waar je het in de Toyota altijd lekker warm kunt stoken (ook bij -30), blijft het in de Mazda altijd koud omdat de ventilatieroosters alleen wat lauw-warme lucht blazen bij deze temperaturen.
Nu heb ik de kachelradiator schoon laten spoelen (dat kon ik destijds zelf niet doen vanwege het niet hebben van stromend water in de
cabin), maar dat heeft geen zak geholpen. Ik heb nog steeds geen goeie verwarming.
Nu reed ik vanmiddag naar huis bij -30 (de eerste keer dat het weer zo koud is sinds de zomer), en verdraaid: mijn motor koelt dus doodleuk langzaam af tijdens het rijden.
Ik zie de temperatuurmeter dalen. Hij stijgt bij langdurige stationair-loop, maar daalt iets als ik rij en staat iets beneden z'n normale punt. Tsja, nogmaals: de temperatuur is natuurlijk extreem koud te noemen, maar volgens mij zou hij niet af mogen koelen.
De radiator heb ik vorige week al volledig geblokkeerd met een stuk karton (voor de volle 100%, daar kan geen lucht meer doorheen stromen)...Vorig jaar koelde de Mazda ook al af wanneer de buitentemperatuur beneden de -30 komt...
Zou dan toch de thermostaat niet helemaal lekker zijn? Ik krijg het idee dat die lauwe verwarming gewoon komt doordat de motor niet warmer wordt...
Helemaal open staan doet 'ie in elk geval niet niet, want dan zou de motor volgens mij volledig koud worden, en zou ik er ook bij warmere temperaturen (-5c ofzo) last moeten krijgen...Maar zolang het niet te ver beneden het vriespunt komt lijkt alles te werken. Het wordt pas echt merkbaar bij -15 en lager.
Bestaat er zoiets als een thermostaat die een beetje open blijft hangen?...
