Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

TTF wrote: henry, marc en.Bas!
goedzo :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hahaha, was het maar zo ver. Bij mij duurt het nog wel even hoor. Aangezien het vandaag nog niet opgehouden is met regenen gaat er niks gebeuren vanavond. En dan nog; het blokje moet er nog uit, de kop nog gereviseerd, de kop op het 1.6 onderblok, bak ervoor, compleet blok in de AX klussen.

Voor dat laatste heb ik pas over twee weken een geschikte sleutelruimte. Daar gaan auto en blok gescheiden heen, maar ze komen er als één weer uit. (verrek, wat diepzinnig 8) )
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

En ik maar denken dat het Sportje verlaagd was :( Hij staat er een beetje verloren bij nu, zo hoog op z'n pootjes aan de voorkant.....

En waarom? Nou, het blokje is eruit!!! Ik heb vandaag zelf eerst eens rustig de sport op blokken gezet en ben maar eens begonnen met het demonteren van wat kleine onderdelen en het luchtfilterhuis enzo. Dat lucchtfilterhuis was me een pokkewerk, volgens mij was dat ding er in 19 jaar niet af geweest. Hij wilde niet bepaald gemakkelijk afscheid nemen van de sport.

's Avonds ging alles eigenlijk vrij snel. Onverwacht snel. We hebben er met z'n tweeen een kleine anderhalf uur over gedaan om het blok er uit te krijgen.

Hieronder wat foto's:
Sportje op blokken
Image
Accu en luchtfilterhuis eruit
Image
Aandrijfassen en fusees eruit
Image
Image
Radiateur eruit + slangen los
Image
Image
Image
Image
Image
En het blok er onderlangs uit :D

Het ging allemaal erg goed eigenlijk, zelfs nog even een motortakel (en iemand met kar die 'm ff bracht) kunnen regelen waardoor het blok er nu direct al uit kon. :D :D :D

Morgen netjes het blok en alles schoonmaken, donderdag de blokken naast elkaar zetten om te kijken hoe we alles aan gaan pakken.
Last edited by Tijmen on TueOct02, 2007 11:37:01 PM, edited 3 times in total.
AX GTI '91

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Netjes! Lekker bezig zou ik zeggen :D En man, wat ben je strax trots als de auto snort als nooit tevoren ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Lekker bezig geweest, 't is eigenlijk net LEGO, maar dan nog veel leuker :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

lekker bezig geweest! Succes met het blokje inbouwen straks.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Je hoort er bijna niet meer bij hier als je nooit 'n blokje hebt omgehangen :shock:

succes!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nee glenn, je hoort er niet bij als je een blok hebt omgehangen wat alsnog geen echte vermogenswinst opleverde! ;) :lol:

netjes Tijmen! :D
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

hallo.. 20% marc :P hoeveel vermogens winst heb jij dan met je 1.4 naar 1.6??

ontopic :D

hoeveel vermogenswinst levert deze ombouw op tijmen ? :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Glenn@nl wrote:hallo.. 20% marc :P hoeveel vermogens winst heb jij dan met je 1.4 naar 1.6??

ontopic :D

hoeveel vermogenswinst levert deze ombouw op tijmen ? :lol:
alstie goed naar Eric luisterd moet er 140pk uit te persen zijn? :)
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:
alstie goed naar Eric luisterd moet er 140pk uit te persen zijn? :)
als ie er 20 paarden voor tuigt ja. nadeel van een 1.6 zonder 16 kleppen is dat je je verversing niet zo goed krijgt. je krijgt er een goed leuk koppel bij maar pk's valt vaak zeer vies tegen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Mooi werk :) Volgens mij een goede keuze, zo'n 1600 + sportkop :)

Als ik je voor wil blijven zal ik maar eens aan t tunen moeten :oops:
Image

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Lekker bezig zo te doen. Hopelijk werkt na deze motorwissel de Sport helemaal perfect :). Het is je gegund!!
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

peter wrote:Mooi werk :) Volgens mij een goede keuze, zo'n 1600 + sportkop :)

Als ik je voor wil blijven zal ik maar eens aan t tunen moeten :oops:
Zal meevallen hoor ;) met je 16 klepper kan je hem wel voor blijven. Zit op het engelse rallye register en je moet al een stevige 8 klepper hebben om een 16V voor teblijven.

Zoals eerder al gezegd werdt, pk's vallen vaak vies tegen als ze op een goede manier getest worden (en dan geen pret bank zoals je op meetings altijd ziet).
Image

My Cars <98>.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

q01z wrote:
Glenn@nl wrote: hoeveel vermogenswinst levert deze ombouw op tijmen ? :lol:
alstie goed naar Eric luistert moet er 140pk uit te persen zijn? :)
Ik begreep ergens dat Eric er inderdaad 140 pk uitperst, maar ik heb ergens begrepen dat dat aan het vliegwiel is. Ik gok dat je dan op een 110-120 pk op de weg uitkomt dan..... (just a guess!)

Ach, ik zie het ook wel. Er komt in ieder geval een spaghetti achter en dat soort fratsen. Als er daarna nog wat leuks voorbij komt, komt dat dan wel weer. Morgen gaan de blokjes naast elkaar, kijken wat past en niet past en in welke staat de kop, koppeling enz is.

En mij bijhouden? Doe geen moeite om harder te willen, je gaat waarschijnlijk toch harder met je 16 klappert. Zal me een rotzorg wezen, zolang ik de gemiddelde pauper-golf maar voorblijf bij het stoplicht 8)
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

-Henry- wrote: En mij bijhouden? Doe geen moeite om harder te willen, je gaat waarschijnlijk toch harder met je 16 klappert. Zal me een rotzorg wezen, zolang ik de gemiddelde pauper-golf maar voorblijf bij het stoplicht 8)
je hebt toch al een 1.1?:lol:
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

q01z wrote: je hebt toch al een 1.1?:lol:
Klopt, daarmee trap ik er een plaatselijke pauper-205 uit. Die gast heeft er allemaal 'stoere' stickers op, ding is verlaagd, stoer bumpertje erop, maar opschieten doet ie niet. Leuk hoor, dat soort mensen er finaal uit trappen met je 1.1 :D
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Je kan er héél veel uittrappen met een 1.1 hoor. En met een gezonde 1.6 kan je een Golf VR6 het leven zelfs zuur maken! (zolang je zorgt dat je binnen een paar honderd meter weer een stoplicht hebt trouwens :lol: )

Overigens zijn alle vermogensopgaven DIN pk's aan de krukas. Als je 140 pk aan het vliegwiel hebt heb je in een Sport dus 47,5% winst!

Maar met spaghetti, 1.6, gevlakte en geflowde sportkop en verder goed afgesteld maar geen spectaculaire wijzigingen: Reken op tegen de 120 pk.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zonder gelul, ik had vandaag toch ff een AX 2.4 16 klepper :shock:

Kijk maar:
Image

Bij gebrek aan een aanhangertje moest het maar even zo, wat er ook allemaal niet in een AX past :D De 1.1 was wel enigzins verlaagd trouwens.....

De Sport staat ondertussen motorloos achterin de straat, de twee blokken staan naast elkaar bij haazzpaazz thuis. Vanavond zijn we ook al begonnen met het uit elkaar halen van het Sportblok. De meeste onderdelen zagen er nog aardig (soms zo goed als nieuw) uit. Hier gaan we later wel weer mee verder, ook eerst maar eens kijken hoe de kop er aan toe is.
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zo, vanavond maar weer eens aan de blokjes aan het klussen geweest. En dan bedoel ik dat we (haazzpaazz en ik) vooral bezig geweest zijn met uit elkaar halen van beide blokken en onderdelen passen.

Meevallertjes:
- de sportkop ziet er nog goed/redelijk uit
- distributiehandel is op beide blokken zo goed als nieuw
- waterpomp is op beide blokken net nieuw
- motorsteunen gaan passen (overzetten)

Het nieuwe blok is ERG netjes, heeft net voor de sloop een flinke beurt gehad zo te zien. Er zitten veel gloednieuwe onderdelen aan. De Sportkop, kleppen en klepseals zien er redelijk goed uit, met een goede revisie is de kop waarsschijnlijk weer goed bruikbaar.

Tegenvallers?
In de cilinderwand van één van de cilinders van het Sportblok zit een schraap. Geen wonder dat ie olie verbruikte....
Owja, en sommige bouten werken wat tegen. Die gaan echt moeilijk los!
AX GTI '91

Post Reply