Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn sleutelkennis houdt op dit niveau ongeveer op.

De kop eraf halen doet mijn oom. Die laat hem vlakken en zet hem er weer op. Ik ben doordeweeks altijd pas rond 18.45 thuis. Dan moet je nog eten en heb je weinig zin en tijd om nog te gaan sleutelen.

Dus denk niet dat er nog meer foto's komen. Mocht het wel zo zijn. Dan komen ze er hier wel weer bij.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb je auto wel eens zien staan langs de kant van de weg in bodegraven. Leuk gedaan hoor!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou mijn AX doet het weer.

Nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp erop gezet.
Koelcircuit schoongemaakt. Kopbouten klein beetje aangedraaid. Kleppen gesteld. En alles weer in elkaar gezet.

En nu maar hopen dat er niks geen olierestjes in het koelcircuit meer komen. Gebeurt dat toch. Dan alsnog de koppakking vervangen.

Alles weer in elkaar gezet. Slaat opeens de radiateur fan niet meer aan. Ik een nieuwe fan erop gezet. En die deed het... 2 seconden. Multimeter erbij. 11.88 volt met motor uit. En opeens 0.80 volt. ????? Het relais hoorde je wel omslaan. En wat was het nu... De contactpunten van het relais waren geoxideert. :?

Handig om te weten... Hebben misschien wel meer mensen last van.

Maar goed. Maandag ochtend gaan we weer naar het werk. Ben benieuwd hoe die het doet. Wielkassen ook nog wat verder uitgeklopt. Dus misschien het aanloop probleem ook weg.

En dan mogen van mij de problemen voorlopig wegblijven! :D
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Handig om te weten... Hebben misschien wel meer mensen last van.


Ik heb idd ook al vaak last gehad van rotte contact-puntjes. Ook bij de koel-fan. Beetje opschuren en contactspray ertussen en klaar :P
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

master-arnie wrote:
Handig om te weten... Hebben misschien wel meer mensen last van.


Ik heb idd ook al vaak last gehad van rotte contact-puntjes. Ook bij de koel-fan. Beetje opschuren en contactspray ertussen en klaar :P


ik ga zodra ik echt tijd heb alle aarde draden proberen te vervangen.. bij mij geeft de bekabeling vaak startproblemen namelijk..

hopen dat je AX het nu blijft doen!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

JEEEE. We zijn de APK weer door.

Na de eerste poging afgekeurd te zijn op een draagarmbusrubber en de undercar neon.

Draagarmbusrubber was onterecht. Garage heeft het uiteindelijk toegegeven. Nadat ie al vervangen was en ze de oude in handen hadden. Die pas 2 jaar oud was.

Hun antwoord: Tja. Van de buitenkant kun je niet zien hoe het er van binnen uitziet.

Zaterdag ff kijken of de Neon er weer onder kan. En misschien de open uitlaat. En dan hopen dat het Zondag mooi weer is voor de meeting.

We kunnen in ieder geval weer een jaar!!!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed dat je dr doorheen bent man :D

netjes.. hopelijk ben je voor de meeting klaar.. ben wel benieuwd naar het geheel!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Jaja. Het is weer zover. Een grote Wie = Wie update.

Het hoofdverhaal is nog steeds hetzelfde gebleven. Ben tenslotte nog steeds min of meer dezelfde persoon... Maar aan de AX is na ruim een half jaar weer een hoop veranderd.

We steken af met inmiddels al weer oude foto's.


Ax Club weekend & Full Speed Rosmalen 2005

Image


En nog wat laatste wijzingen. Die inmiddels alweer niet meer recent zijn. De rode mistlichten zijn inmiddels ook in zilver.


Image


Image


En we gaan verder met het verhaal. 3 hele grote frustraties zijn hopelijk nu permanent opgelost!

1. De fittingen van de morette schijnwerpers.

Maanden naar gezocht. Nergens meer leverbaar. Maar uiteindelijk een zaakje in schotland gevonden die ze had. Dus de lampen werken inmiddels alweer de zonodige maanden. En een plezier wat je eraan beleeft. 2x100watt extra grootlicht vermogen naast de 2x55 standaard. Bizar hoeveel licht je hebt.

Ik kan niet wachten op de eerste fietser in het donker zonder licht. :D
Die gaat dan uitvinden hoeveel licht een AX kan opwekken. :D

2. De achtersideskirts.

Die dingen hebben me echt zo zwaar geiriteerd. Hoe vaak die nou wel niet los zijn gaan zitten. Hoe vaak ik die wel niet opnieuw heb vastgelijmd met alle denkbare lijmsoorten. Hopeloos. Gingen ze niet van de wind los... Was het wel van de bas.

Totdat mijn buurman me weer is zag tobben met die dingen. Hij kwam met een paar bussen kunsthars aan. Dat ik die skirts is op moest vullen. Zodat ik een groter lijmoppervlak had. Nou het was het ideale opvul goedje. En nu zitten ze muurvast met hars en sikaflex. Heb er goede hoop op dat dit voorlopig wel blijft zitten. :wink:

3. De stoelen.

Had het originele AX first interieur er allang uitgegooid voor een AX GT Chiq interieur. Opzich leuk... Maar ook van die stoelen kreeg ik rugklachten. Op de sloop het interieur van echte GTI meegenomen. Harde stoelen. Bekleding eraf gehaald. En mijn GT Chiq bekleding erop gelijmt. Heb ik toch de mooie GT Chiq bekleding op stevige GTI stoelen.

Rugklachten voorbij!!! Alleen jammer dat de leuning wat speling heeft. Maar dat gaan we nog wel een keer uitzoeken.

Wat is er nog meer veranderd in de tussentijd:

1. De Morette koplampen.
2. Nieuwe verstralers in de bumper.
3. Witte zijknipperlichten.
4. Rechte uitlaat zonder kathalysator.
5. Centrale deur + kofferbakvergrendeling op afstandsbediening van het alarm.
6. Electrische ramen met dubbele bediening.
7. Speaker panelen in de voordeuren.


Tijd voor nieuwe foto's.

Stroomdraden trekken voor de Electrische ramen. Handig dat ik alles van de ZX heb meegenomen. Ook het zekeringen kastje. Deze is groter dan van de AX. Ik kon dus mooi gewoon een stekker eronder bijsteken. En heb meteen 2x30 ampere tot mijn beschikking. Dus 2 dikke draden naar binnen. 1 voor de ramen. 1 voor allerlei andere dingen. Die ik nu van de sigarettenaansteker afgehaald heb.

Image


De oude deurpanelen. Die dingen rammelde, piepte en kraakte vrij irritant.

Image


Draadjes trekken.....

Image


Een helpende vriend. Die was heel goed in draadjes trekken. Dat scheelde een hoop werk.

Image


Het ZX zekeringen kastje.

Image


Hij is nog steeds draadjes aan het trekken. Waren er ook vrij veel. Ongetwijfeld de persoon met de meeste AX kennis zonder er zelf ooit 1 gehad te hebben.

Image


Hmm. Begon nu haast te krijgen. Want maandag moest ie toch echt weer min of meer te berijden zijn.

Image

Image


Begint er weer meer op te lijken. Onder de motorkap is alles weer netjes.

Image


Jaaa!!! Mijn nieuwe deurpanelen. Met electrische raam bediening.
Ze sluiten niet 100% lekker aan. Lijkt wel of ze iets krom zijn getrokken in de loop der jaren. Maar dat zie je amper. Ook zo'n leuk verhaal... Er zit een lijstje om je pin heen om je deur op slot te doen. En ik had er maar 1.

Gelukkig kon de dealer hem bestellen! 2 de paneel moet er dus nog op. En wat blijkt ook achteraf... Volgens mij heeft de GTI langer deurslotpinnetjes. Als ik nu van binnen mijn deur op slot doe... Kan ik niet meer bij de pin om hem open te doen. Handig die afstandsbediening. :)
(Alleen werkt die alleen als de motor uitstaat)


Image


De andere kant: :roll: Nog een klein beetje werk te doen. Maar eerst op de dealer wachten voor het "slotknoplijstje".

Image


Deurpaneel close-up. Ben wel beetje trots op de speaker panelen. Daar zat best veel werk in. Eerst de goeie vorm in MDF maken. Daarna aan beide kanten een alluminium hoekprofiel voor de stevigheid. Omdat de speaker wel ver naar de buitenkanten van het MDF toe kwam. En vervolgens het zaakje bekleed met de achterkant van de oude GTI stoel. Past mooi bij de rest van het dashboard.

Image


Zo stond de AX er vanmiddag nog bij. Dus dit is toch wel heel actueel:

Image


Van voren. Net gewassen door de hoosbuien die voortdurend langskwamen. ff wachten op een mooi zonnetje. En een foto'tje maken.

Image


En de zijkant.
Image


De toekomst plannen:

1. Taxeren.
2. Spaghetti spruitstuk.
3. Stroboscoops. (niet zeker)


Dat was hem weer. Zal proberen om het verhaal eens wat beter up to date te houden.
Last edited by Mark on SunOct02, 2005 5:10:04 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gaaf dat je 't toch ook allemaal aan de praat heb gekregen :)

Ziet er goed uit 8)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Glenn@NL wrote:Gaaf dat je 't toch ook allemaal aan de praat heb gekregen :)

Ziet er goed uit 8)


Met dat schemaatje wat je in Paint gemaakt had werd het allemaal een stuk duidelijker. Werkt alles eindelijk goed... Gaat het raam opeens alleen nog maar omhoog aan de bestuurders kant. Was de knop kapot gegaan. Hoe bizar. Gelukkig had ik er nog 6. :)

En dat deurslotlijstje... Bizar he dat de dealer dat nog kan leveren. Gewoon de doorgemaild. Kost maar 2.48 euro.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Gave bak man, hoop werk aan gehad zo te zien, resultaat is er ook wel naar, gaat dat trouwens makkelijk je achterschermen rond maken?? wil ik ook nog gaan doen maar durf het nog niet :?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Paul GTS wrote:Gave bak man, hoop werk aan gehad zo te zien, resultaat is er ook wel naar, gaat dat trouwens makkelijk je achterschermen rond maken?? wil ik ook nog gaan doen maar durf het nog niet :?


Rondmaken van die wielkassen valt wel mee. Zo precies hoef je niet te slijpen. Er valt toch een skirt overheen. Alleen ff goed tegen roest bewerken.

En die sideskirt goed vast zien te zetten. Je hebt mijn frustraties er misschien wel over gelezen. Klere ding.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Blij om te horen dat je de ramen en die ene zijskirt weer netjes hebt weten te krijgen.
Het ziet er weer heeeeeel mooi uit! :D
Chapeau
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Bedankt, ga ik van deze winter eens kijken of mij dat ook lukt, vind het net ff wat mooier staan

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Enne die luchthappers is volgens mij vrij simpel hoor alleen bij mien AX hebben ze het eerst netjes afgekit en daarna overgespoten 8) , anders moet je maar ff kijken op een meeting, ben er de volgende in Nieuwegein als het goed is bij....

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat zal ik dan zeker doen.

Lijkt me net iets wat hem bij mij van buiten afmaakt.
De motorkap is te lief zo standaard.

Maar dat gaat een projectje worden voor volgend jaar dan.
Kun je tenminste lekker buiten aan de slag.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

supergaaf Mark! ik had al een tijdje niet gelezen.. maar dit is wel een mooi bakkie :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Weer een weekendje sleutelen verder. Mijn veel pijn en moeite een spaghetti 4-1 spruitstuk erop gekregen.

Alles zou in theorie in 1x moeten passen... In praktijk viel dat uitteraard weer tegen.

Maar weer een puntje van de toekomst plannen gerealiseerd.
Nog even en hij wordt ooit af. :o

Foto's:

Het paste bij mij voornamelijk niet door de zelfgemaakte tussenpijp. Als ik een standaardpijp met kat ertussen zou hangen had ie waarschijnlijk al beter gepast.
Maar het uiteinde van de spaghetti wees bij mij te ver naar beneden. Zodat ie niet over de stabilisatorstang heen zou vallen.
Het uiteinde van die spaghetti kon los. Die hebben we dus half doorgeslepen omhoog gebogen en vastgelast.
Voordat we gingen beginnen... Hitte schild verwijderd. Ging al moeilijk want daar was een bout van afgebroken en vastgelast.

Image

Oude spruitstuk verwijderd.

Image

Zoek de verschillen:

Image

Nieuwe pakkingen. Deze zijn van alluminium. De oude schijnen niet meer verkocht te mogen worden omdat er asbest in zou zitten. Die dingen zijn trouwens vlijmscherp.

Image

Image

Ging tot nu toe nog allemaal perfect. Nog geen uur bezig...

Image

Hier kwam de eerste kleine tegenslag. Die omcirkelde tapend kwam tegen 1 van de pijpen van de spaghetti aan. Waardoor die niet strak tegen de motor aankwam.

Image

Tapend dus maar afgezaagd. Was toch lang zat.

Image

Nu dacht ik dus bijna klaar te zijn. Zij het zo dat het uiteinde van de spaghetti dus te ver naar beneden wees.

Image

Toen kwam me oom dus gelukkig langs om de zooi ff pas te slijpen en te lassen. Op deze foto dachten we dus dat alles goed zat. Alleen kon ik achteraf niet meer schakelen. De schakelstangen botsten tegen het koppelstuk aan. Nu heb ik die pijp dus verder naar de weg laten zakken zodat ik weer kan schakelen. Alleen hoge drempels worden nu ff een probleem. Moet dus nog aangepast worden.

Image

Maar uiteindelijk zit de spaghetti dus goed op zijn plek. De ringetjes achter de bouten die op de tapenden gaan pasten niet meer. Dus heb ik die maar weggelaten. De lasnaden zaten in de weg voor die ringen.

Alleen de tussenpijp moet dus nog aangepast worden. Maar het resultaat is duidelijk merkbaar. Die 7% zit er zeker wel in.

Image

De toekomst plannen:

1. Taxeren.
2. Stroboscoops in mislampen.
3. Luchthappers in motorkap.
4. Alle kabels netjes wegwerken.
5. Centrale deurvergrendeling passagiers deur fixen. (Weigert af en toe)[/b]
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat die tapend moest afgezaagt worden is trouwens normaal, bij 9 van de 10 spruitstukken is dit nodig.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:dat die tapend moest afgezaagt worden is trouwens normaal, bij 9 van de 10 spruitstukken is dit nodig.


Dat was ook het ergste nog niet. Dat was zo gebeurd.
Maar dat spruitstuk zelf aanpassen dan ie weer over de stabistang heen viel. Dat was zwaar iri.

Zeker als het uiteindelijk zit. En je niet kunt schakelen. Maar ja alles gaat goedkomen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply