nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich voor

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

svenlindeboom
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatNov12, 2011 4:32:22 PM
Location: Den Bosch

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by svenlindeboom »

haha leuk om jullie reacties te lezen over de velgen. Spreekt tot de verbeelding!
Ik vind ze mooi bij de auto staan - ze zijn wel vrij lelijk met een spuitbusje door een vorige eigenaar bijgewerkt.
Als er weer roest "doorkomt" laat ik ze waarschijnlijk spuiten of "moffelen". Ik heb eens een setje 15" Pug Speedlines laten moffelen=spuiten+verwarmen zodat de laklaag harder wordt, het resultaat was iets gebobbeld en minder mooi dan alleen spuiten. Zit nu dus in dubio was ik straks het beste kan laten doen, alleen mooi laten spuiten?
Het zijn 13" velgen (gecheckt).

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by Mastenhose »

Is stralen en poedercoaten geen optie?
EDIT:
Wat is moffelen?
Moffelen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat betekent het nu eigenlijk?
Van Dale zegt het volgende erover:

mof·fe·len (ov.ww., ook abs.)
1 (metalen voorwerpen) lakken en in een moffel drogen waardoor een harde deklaag ontstaat
2 emailleren
3 wegmoffelen, doen verdwijnen
Laten we de 2e en 3e betekenis maar voor wat het is en concentreren we ons op de 1e. Metalen voorwerpen lakken en in een moffel drogen. Een moffel zijnde een verhittingsoven om in te moffelen.
Ofwel: moffelen is niets meer of minder dan het drogen van een lak in een oven. Deze term is dus van toepassing op zowel natlakken die dit proces moeten doorlopen (moffellak), als de poedercoatings, welke in de oven uitharden. Poedercoatings worden in de volksmond dan ook wel poederlakken genoemd.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

svenlindeboom
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatNov12, 2011 4:32:22 PM
Location: Den Bosch

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by svenlindeboom »

vraagje:
De Furio schakelt niet prettig van zijn 1 naar zijn 2.
Zeker als het koud is gaat dit bijna niet. Als de olie warmer is geworden, na ca 5min gaat het schakelen van 1 naar 2 wel beter maar nog steeds vrij zwaar en in een hoger toerengebied met een "kloek of klong" als bijgeluid.
Ik trek daarom vaker vanuit stilstand op in z'n 2. De koppeling pakt dit goed en de versnelling schiet er nooit uit.

Wat zou dit euvel kunnen verhelpen zodat opschakelen van 1 naar 2 weer 100% gaat?
Ik las dat er aparte versnellingsbak in een axje 1.4 gaat? Dus niet hetzelfde al motorolie zoals bij een Peugeot 205 1.4 wel het geval is. Versnellingsbakolie als eerste vervangen? Of andere tips?
Dank

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by pocketmech »

welkom en een heeeeeele mooie Furio zeg! Lijkt een beetje op een Volcaantje. Leuk!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by Losroyos »

Grote beurt voor de auto is natuurlijk nooit weg, versnelinsbak olie verversen is ook zeker is aan te raden. Dan van de 2 terug naar de 1 af en toe lastig gaat is bekent maar dat gaat bij lagere snelheid gewoon makelijker. maar de andere kant op zou ik het niet weten.

terug schakelen naar de 1 hoe langzamer hoe beter het gaat.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by AlexanderB »

klinkt alsof de synchromesch van de 2e versnelling stuk is.. gaat terugschakelen van zn 3 naar zn 2 ook zo beroerd? en van zn 1 naar zn 3 schakelen wel goed? tijd om een andere versnellingsbak te kopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik zou 's beginnen met de bakolie verversen.
In alle AX'jes gaat dezelfde bakolie: 75W80.

In mijn eerste AX een keer bakolie voor een 2cv in gedaan. Toen had ik precies hetzelfde.
Eventueel zou je de bakolie een klein beetje kunnen aanlengen met TriStarLube (TSL).
Dat is een olieversterker dat de wrijving enorm verminderd!
http://www.lare.nl
Wordt aanbevolen door veel revisiebedrijven.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by Ceristimo »

Mijn eerste AX (uit ' 89) had hetzelfde. Kort tandenpoetsen bij schakelen van z'n 1 naar z'n 2 de eerste 5/10 minuten na een koude start. Na bij dat ding de bakolie vervangen te hebben ging het aanmerkelijk beter. Soms poetste hij echter nog steeds tanden. Wat dan hielp was wachten tot de motor stationair liep voordat je overschakelde van z'n 1 naar z'n 2. Die manier van schakelen kan je ook eens proberen, al zal het verkeer dat achter je rijdt bij een stoplicht dat misschien iets minder kunnen waarderen omdat je dan wat langzaam optrekt (had ik altijd maling aan...)

Het betekent waarschijnlijk inderdaad een gare synchro in de bak, maar daar kan een auto nog wel oud mee worden, hoor. Ik ken iemand die een Suzuki Swift met hetzelfde euvel had (alleen dat was van z'n 2 naar z'n 3), die poetste dan iedere keer de tanden, en daar reed ie twee jaar in rond zonder dat het erger werd...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich

Post by Browny »

beetje laat, maar wekom. bakolie vervangen kan geen kwaad, misschien nog wat wd40 op de schakelstangetjes en wellicht dat het redelijk voordelig is verholpen.

Post Reply