Mathijs (AX, '90 1.1 TE U9, YV-70-KD)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

als ik jou was zou ik is langs de sloop gaan. kijken of er nog een rode type 1 achterklep te vinden is :P
Jouw achterklep is één van een type 2. Was me op het AX Kentekenregister ook al opgevallen toen ik wat rond zat te kijken :)

Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Punaxio wrote:als ik jou was zou ik is langs de sloop gaan. kijken of er nog een rode type 1 achterklep te vinden is :P
Of een mooie rode type 2 achterbumper scoren! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

:? Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 achterklep en achterbumper?

Overigens zou het me niks verbazen als hij er af-fabriek opzat, het is immers een type 1 van november 1991, na de overgang type1/type2 als ik me niet vergis... Snijdt dat hout :D?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dat laatste zou mij wel verbazen.
Er is ook een foto van deze auto met de originele achterklep:

Image

Zie het verschil.... :)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Juist... grappig zeg. Ik heb dus helemaal geen flauw idee van het verleden van deze auto, zal er ook wel nooit achterkomen...

Heb hem overigens gekocht in Enschede, maar daar is hij ingeruild door een stel uit Groningen. Grappig hoe hij dan weer op zijn plek komt..

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Mathijs wrote:Juist... grappig zeg. Ik heb dus helemaal geen flauw idee van het verleden van deze auto, zal er ook wel nooit achterkomen...

Heb hem overigens gekocht in Enschede, maar daar is hij ingeruild door een stel uit Groningen. Grappig hoe hij dan weer op zijn plek komt..
Als je het verleden wilt weten.. Probeer via die mensen in Enschede in contact te komen met die mensen uit Groningen. Niet geschoten is altijd mis.

Er zal ooit wel een beschadiging gezeten hebben op de achterklep dat er een onwetende een nieuwe klep op gezet heeft in de veronderstelling dat dit dezelfde zou zijn.

Het mooiste is natuurlijk een origineel Type 1 AX met ook een Type 1 achterklep. Daar moet wel aan te komen zijn :)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Het is authentieker, maar ik vind de type 2 klep mooier.

Gezien mijn geringe maandelijkse inkomsten kan ik overigens beter voor functioneel, dan voor authentiek gaan op dit moment :P

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Zo, we zijn weer eventjes verder en ik heb eindelijk een fatsoenlijke radio. Leuk tweedehands ioneertje met MP3, voor 20 euro. Netjes toch? Het geluid van de standaard Citroën boxjes valt me 1000% mee trouwens, zit best nog pit in :D.

Eerste prioriteit nu is:
- Aandrijfas links
dan:
- Kijken waarom hij olie druppelt
dan:
- Dampretourslang

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Zo, een ritje naar Friesland en een avontuurtje met een doorgeroeste einddemper verder heb ik weer wat foto's, van het interieur welteverstaan:

Image Image

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ik heb de kleppendekselpakking net vervangen. Kijken of dat het olielekken stopt. Krijg je wel smerige handen van zeg :P maar daar zijn we hier niet vies van geloof ik...

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Grrrr wilde ik net even de remmen ontluchten, pedaal kan wel ietsjes harder namelijk, wil ik rechtsachter beginnen met opkrikken, trekt het hele krikstuenpunt krom: roest.

Kan ik die krik ook iets verder naar voren (= roestvrij) onder de dorpel zetten of gaat dat niet goed?

En is dit APK-afkeur?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mathijs wrote:Grrrr wilde ik net even de remmen ontluchten, pedaal kan wel ietsjes harder namelijk, wil ik rechtsachter beginnen met opkrikken, trekt het hele krikstuenpunt krom: roest.

Kan ik die krik ook iets verder naar voren (= roestvrij) onder de dorpel zetten of gaat dat niet goed?

En is dit APK-afkeur?
hangt er vanaf, als je halve dorpel weg is is het apk afkeur

en de dorpel krikken met zo de krik er onder NOOIT doen. Ook niet de bodemplaat, je krikt er gewoon doorheen

Beste manier is je krik onder de achteras bevestiging te zetten (bout met grote ronde ring waar de krik precies oppast) en vooraan op de draagarm bevestiging.

Lukt dit niet (omdat je dat bijv precies los wilt hebben) Krik dan met een stevig groot plank hout op de krik precies langs de draagbalken onder de auto. Zodat de krachten op de hele lengte komen en niet op 1 punt van 5 bij 5 cm ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Oja, eigenlijk best logisch.

Ik zag net wel dat hij nog steeds olie lekt, vervangen van de kleppendekselpakking (ookal was die her en der gescheurd) heeft dus niet geholpen :(

Heb nu de kleppendeksel en pakking schoongeveegd, kijk ik na de volgende rit even of die weer vies is, anders ligt het aan de koppakking, ben ik bang. Het komt wel ergens boven de dynamo weg.
Maar als het de koppakking is, had ik daar dan niets van gemerkt qua stotterende motor ofzo? Het lekken is al maanden...
Last edited by Mathijs on WedJun24, 2009 11:27:31 AM, edited 1 time in total.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

lekke koppakking is meer te constateren aan sludge(mayonaiseachtige substantie in carterontluchtingsslang, op je koelvloeistofdop etc.) maar dit hoeft niet, er is nog een hele rij met andere dingen waar je het aan kunt herkennen.
moet je gewoon even zoeken op 'lekke koppakking'
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Hm, nergens mayonaise te bekennen... Bovendien verbruikt hij totaal geen koelvloeistof en met de compressie is volgens mij ook niks mis (hoe merk je dat?). Hij loopt, als hij warm is, als een zonnetje.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

kleppendeksel zelf krom?
dan helpt een nieuwe kleppendeksel nog steeds niet, en blijft ie lekken
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Dit weekend heeft Steenwiekermoat mijn aandrijfassen vervangen, door die uit zijn slopertje.

Image

Image

Rijdt een stuk beter nu ze niet piepen met de koppeling in en gas terug :D

Een van de twee tikt slechts heel licht bij gas geven in de bocht, maar voor die prijs klaag ik niet.

Nog bedankt voor de koffie en broodjes ;)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Omdat hij met koude motor echt belabberd loopt en afslaat, heb ik het injectiehuis maar eens grondig aangepakt.

Dankzij de howto van MBa@NL verliep het vrij vlekkeloos. Nu maar even een nachtje lekker opdrogen en WD40 verdampen, morgen weer in elkaar zetten en terugmonteren op de AX.

Ben benieuwd of hij er beter van gaat lopen en anders kan het vast geen kwaad dat hij nu weer mooi schoon is.

Image Image Image

Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ziet er weer mooi schoon uit (y)

slechter zal ie er ongetwijfeld niet op lopen als het goed is alleen maar beter ;) en wat ik zo zie op de foto's was het best wel een keertje nodig...

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Jullie hebben een tijdje niks van mij gehoord. Ik had het erg druk met diverse dingen, maar ook de AX had wat problemen die ik met mijn beperkte budget niet op kon lossen.

- De uitlaat bleek na de einddemper ook in de middenpijp doorgerot te zijn.
- Koppakking lek
- Spanrol of waterpomp begon te piepen
- Sleutels kwijt, reservesleutels waren al kwijt
- Auto stond in een straat die opgebroken werd, moest dus de AX openbreken om hem te verplaatsen

Ik heb er wat bruikbare onderdelen afgehaald (zie ook mijn topic in aangeboden)

Foto's:
Image Image
Image Image

Allemaal bedankt voor de vele hulp die jullie me op dit forum hebben gegeven! Ik hoop binnen afzienbare tijd nog eens een AX te kopen, zodat ik weer lekker kan scheuren en sleutelen...

Wordt dus misschien vervolgd ;)

Post Reply