Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

MBa@NL wrote:
Ceristimo wrote:[..] en nog steeds nooit een keerring van de versnellingsbak hoeven vervangen, want hij lekt niet *knock on wood*.
Het zijn dan ook niet meer de keerringen van 1991. ;) Om precies te zijn zijn degene van deze foto's erin gegaan...
Gheghe, ging er ook niet vanuit dat het de originelen nog waren. Maar heb aan beide kanten al drie keer de as eruit gehad in twee jaar tijd: valt me alleszins mee dat het nog niet lekt. Doe het wel altijd heel voorzichtig met twee personen (ik onder de auto de boel ondersteunen, en persoon 2 trekt 'm er rustig uit) en terugzetten ook met z'n tweeën en met een draaiende beweging. Gaat prima :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

Zo, het wiellager links is vervangen. Dat was weer even leuk klussen, gezellig samen met mijn broer. Het oude wiellager bleek helemaal droog te lopen; het vet was vergaan tot een soort harde korst die langs de balletjes geplet zat. Dus het is maar goed dat ik daar niet mee doorgereden heb.

Hieronder enkele fotootjes. Foto's zijn superslecht, want met mijn vette klauwen ga ik niet aan mijn goede foto-toestel zitten, dus ik heb ze gemaakt met mijn dumb-phone, en die heeft een hele belabberde camera waarbij alle foto's wazig en mistig worden. Enfin, bellen doet 'ie wel goed.
Ook heb ik maar van een paar dingen foto's gemaakt, want tijdens het klussen vergeet je het nogal gauw, maar goed: wat ik heb zal ik hier maar neerzetten, want we zijn met z'n allen altijd zo dol op foto's. :P

Het voorbereidende werk. Auto op de assteun, remklauw eraf, fusee los (doormiddel van de door mij zo geliefde sjorbandmethode :P, want dan doe je het in vijf seconden zonder enige frustratie) en aandrijfas uit de veerpoot. Aandrijfas en remklauw doormiddel van wat tie-wrapjes aan elkaar gehangen. Voor de zekerheid een lekbakje onder de versnellingsbak, maar de as is nog geen milimeter naar voren geschoven, dus had geen druppel gelekt.
Image

Vervolgens de veerpoot losgehaald. Bovenaan onder de motorkap twee kleine moertjes, en in het midden van de poot de stuurstang. Moertje los, en met de lagertrekker de constructie losmaken. En dan sta je met de veerpoot in je handen.

Zo'n stalen velg is ook goed te gebruiken als gereedschap: met de lagertrekker het lager uit de veerpoot halen:
Image


En dan bij de naaf hetzelfde:
Image

Toen bleek het toch wat lastiger los te komen dan gedacht, doordat de lagerschaal nog klemvast in de veerpoot zat.
Met een brander de boel heet gestookt om te kijken of het los zou komen:

Image

Dat bleek helaas niet zo te zijn. Dus de veerpoot bij m'n broer achterin de auto en samen naar een garage gegaan die op zaterdag nog open was, en die hebben voor ons de restanten eruit geperst (en daarvoor moesten ze de boel echt behoorlijk heet stoken, en met zo'n pneumatische hamer aan de gang...Zat echt muurvast) en het nieuwe lager erin geperst.

Thuis alles weer onder de auto gehangen, en klaar.

De AX heeft een gloedjeniew lager linksvoor.

Het goede nieuws: Het "tjilpende' geluid is nu weg.

Het slechte nieuws waar ik echt vreselijk de balen van heb: dat vreemde bierflesjes-fluitgeluid (op pagina 83 onderaan staat een filmpje waar het geluid te horen is, al is de AX in het filmpje niet mijn huidige AX) is nog niet weg. Dat kwam na een half uurtje rijden ineens weer de kop op steken.

Wat zou dat nu nog kunnen zijn? Met 100% zekerheid is volgens mij nu vast te stellen dat dat geluid inderdaad geen wiellager is.

Het bierfluitgeluid:

- Komt wanneer ik het gas loslaat, óf de koppeling indruk, óf een heuveltje naar beneden rij (dus als er geen kracht meer op de aandrijving staat) (dus tijdens het rijden op de snelweg ofzo, hoor je niets, maar als ik het gas ook maar IETSJE loslaat, hoor je het meteen)
- Begint pas na een minuut of 10 rijden de kop op te steken, maar als het er is gaat het niet meer weg, en hoe langer je rijdt, hoe sneller het de kop opsteekt.
- Is vaak weg beneden de 70 kilometer per uur, maar niet altijd. Heb het ook wel eens gehoord bij 20 kilometer per uur
- Verandert niet van toonhoogte. Het geluid is altijd hetzelfde, of ik nou 170, of 30 rij.
- Verdwijnt als ik ook maar een héél klein beetje naar rechts stuur, maar komt gelijk terug als ik het stuur centreer
- Verdwijnt als ik redelijk ver naar links stuur, maar komt bij gecentreerd stuur gelijk terug
- Verdwijnt heel even op het moment dat ik bijvoorbeeld door een kuil rij, of over een drempel ga, of knijterhard rem, maar komt daarna ook meteen weer terug
- Zit niet in de motor (doet het ook met de motor uit) en is er ongeacht of ik de koppeling ingedrukt heb of niet, en is onafhankelijk van de versnelling waarin de auto staat
- Is soms zelfs voelbaar als resonantie door de auto heen.

Wat kan dit nou in vredesnaam zijn?.....
Last edited by Ceristimo on MonMar05, 2012 9:00:31 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by joop »

als de toonhoogte niet verandert zou ik in ieder geval niet zoeken in onderdelen die draaien zoals wiellagers :P maar echt geen idee verder, wel vaag dat het zo hard is dat je het als resonantie kan voelen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Het staat volgens mij buiten kijf dat dat geluid ergens in de aandrijving zou zitten. Daaraan is het in elk geval wél gerelateerd.

Zou het dan misschien tóch de aandrijfas kunnen zijn? Die begint namelijk wel slechter te worden, en laat zit in bochten naar rechts behoorlijk horen.

Maar dat zou raar zijn. Mijn vorige AX (die in het filmpje, is inmiddels gesloopt) gaf dus precies hetzelfde geluid, en de aandrijfassen van díe AX zijn bijna twee jaar geleden onder déze AX gezet. Dus als het in de aandrijfas zou zitten, had ik het dan toch twee jaar geleden ook al onder deze auto moeten horen, omdat dit dezelfde assen zijn als van mijn vorige AX die dit euvel ook had?... Komt bij dat toen ik deze huidige AX kocht, er echt katsverotte aandrijfassen onder zaten waar bijna niet mee te rijden viel. Toch heb ik daar nog stug een maandje of drie mee door gereden (met een hoop getril, lawaai en geklapper) en die assen (die véél minder waren dan deze in huidige staat) gaven ook niet van dit rare geluid bij gas los.

Dus het kán volgens mij de aandrijfas niet zijn, ook al is mijn linkeras (waar het geluid ook vandaan lijkt te komen) niet al te best meer.

*zucht* Frustrerend hoor, dit.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Maar dat zou raar zijn. Mijn vorige AX (die in het filmpje, is inmiddels gesloopt) gaf dus precies hetzelfde geluid, en de aandrijfassen van díe AX zijn bijna twee jaar geleden onder déze AX gezet. Dus als het in de aandrijfas zou zitten, had ik het dan toch twee jaar geleden ook al onder deze auto moeten horen, omdat dit dezelfde assen zijn als van mijn vorige AX die dit euvel ook had?...
Het zóu zomaar mogelijk kúnnen zijn... Iedere auto zakt anders uit (zeker de ophangrubbers van het blok (kijk maar naar de bovenste dynamo bout, deze hoeft echt niet dóór de velsrand heen met nieuwe rubbers ;))) waarbij de aandrijfas zomaar onder een iets andere hoek komt te staan. Ik weet niet meer wie het was of wie het mij ooit verteld heeft maar iemand van binnen de club heeft ooit zijn AX wel eens verlaagt met tot gevolg dat de aandrijfassen weer als nieuw leken, geen gerammel meer in bochten de eerste maanden.
Als ik er goed over nadenk dan zou het ook nog eens kúnnen omdat er een andere kracht op de aandrijfassen staat bij accelereren of gas los.
Zit er verder nog wel vet in de gewrichten van de aandrijfassen?
Heb je de oude assen niet toevallig nog liggen om het eens uit te proberen of het inderdaad zo is?

EDIT: als ik de symptomenlijst goed doorkijk dan zie ik eigenlijk alleen maar veranderingen als de aadrijfas ook onder aan andere hoek wordt gezet... Lijkt mij geen toeval meer dus...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Nee, die oude assen waren katsverrot en zijn samen met de vorige AX naar de sloop afgevoerd.

Tja, als ik ergens goedkoop een linkerasje kan scoren, wil ik die er best nog wel even onder hangen. 'k Moet nog wel twee keer Amsterdam op en neer met de AX, en ik wil niet halverwege zonder aandrijving komen te staan....

Euhm...Iemand misschien nog een linkerasje liggen?....;)

P.S. Wellicht dat dan toch de verrotte draagarmrubbers hun bijdrage leveren aan dit geluid? De auto trekt bij hard optrekken naar links, dus dat geeft volgens mij al aan dat de hoek van de voorwielen verandert.... Bij gas los ontspant alles weer (de auto wijkt dan namelijk af naar rechts) dus....Hmm...Misschien zouden nieuwe draagarmrubbers dit geluid ook oplossen.


Maarja, ugh....Ik moet hier nog twee maanden mee rijden. Moet ik dan nog echt draagarmrubbers en een aandrijfas gaan vervangen voor een auto die ik toch maar voor drie dubbeltjes en een knikker kan verkopen, áls ik 'm überhaupt kwijt kan raken? Er is nul interesse voor een Type 1 AX tegenwoordig.....Dus nu nog geld uitgeven vind ik eigenlijk ook weer zonde van m'n centen. Wat ik er nu nog in zou investeren qua tijd en geld zie ik ook nooit meer terug. Lastig, hoor.

Nouja, drie tientjes voor een as zou ik er nog wel tegenaan willen gooien...

De huidige aandrijfassen lopen trouwens niet droog, want bij die linkeras heb ik een maand of twee/drie terug nog een nieuwe ashoes gemonteerd. Daarom is die as nu ook zo gaan rammelen, want die heeft wel een poos droog gelopen, zonder dat ik het wist. De huidige hoes lekt niet. As is ook droog, dus ik ga er vanuit (maar niet gecontroleerd) dat die tube homokineetvet die ik er destijds in leeggeknepen heb, er gewoon nog braafjes inzit. :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by joop »

voel je ook iets aan je stuur dan als het resoneert? Als je zo erg is moet je dat dan ook voelen toch?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Het stuurt trilt niet. Maar je voelt als dat geluid komt soms (dus niet altijd), een soort "zingend' gevoel door de auto gaan. Moeilijk te omschrijven, maar als ik de radio knijterhard aan heb staan en ik laat m'n gas los, kan ik soms 'voelen' dat 'ie dat geluid maakt. Het is geen echt getril....Meer te vergelijken met een telefoon met trilfunctie....Als je die trilfunctie 300% sneller zou kunnen laten gaan, is dat te vergelijken met wat je dan voelt, denk ik... :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by pocketmech »

resonerende voorvering? Heel soms bron van een fluitend/zoemend geluid. :?
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Ja, maar voldoet dat aan alle kenmerken die ik hierboven heb opgeschreven? Dat kán toch haast niet?... Bedankt voor het meedenken hoor, dat geldt voor iedereen die dit leest :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Om te beginnen: respect dat je (deels) zelf het wiellager hebt vervangen.
Zelf heb ik de garage wel 's gebeld of ik korting kreeg als ik de veerpoot los kwam brengen. Dat was zo minimaal dat ik gewoon de AX met sleutel en al kwam brengen.

Wat betreft dat geluid denk ik ook dat je het moet gaan zoeken bij een schraal lopende homokineet.
Je geeft aan dat je zelf de hoesjes hebt vervangen, misschien is het vet niet goed in de homokineet van de aandrijfas verspreid.
Het geluid zoals jij het omschrijft komt voor 95% overeen met wat ik heb meegemaakt, dat was een homokineet die zonder vet liep.
De overeenkomst is zelfs zo treffend dat het ook een witte plaisir was.
Als de klachten tot fluiten zijn beperkt kun je hier trouwens best nog wel een paar keer mee naar Amsterdam rijden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by joop »

Ceristimo wrote:Het stuurt trilt niet. Maar je voelt als dat geluid komt soms (dus niet altijd), een soort "zingend' gevoel door de auto gaan. Moeilijk te omschrijven, maar als ik de radio knijterhard aan heb staan en ik laat m'n gas los, kan ik soms 'voelen' dat 'ie dat geluid maakt. Het is geen echt getril....Meer te vergelijken met een telefoon met trilfunctie....Als je die trilfunctie 300% sneller zou kunnen laten gaan, is dat te vergelijken met wat je dan voelt, denk ik... :P
Dat is nog steeds trillen maar dan op een hogere frequentie :wink: Klinkt alsof er indd iets resoneert in je aandrijfas als je de rest leest, met aandrijving (gas) staan de krachten zó dat de onderdelen niet kunnen trillen, als je gas los laat komen ze in een iets andere stand + staan de krachten anders en kan het wel gaan trillen.

Trouwens, zoek maar eens op "homokineet zingen" met google, resultaat zat :wink:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Ja klopt, dan is het nog steeds trillen, maar dan op een hogere frequentie. Het blijft raar dat mijn vorige auto dit ook had, en dat dit dezelfde assen zijn.

Enfin, dan blijf ik nu nog even stug doorrijden, en hou ik mezelf maar voor dat dat enge geluid niets ernstigs is. Een wiellager is het in elk geval niet, dus wat het geluid dan ook is: erg gevaarlijk kan het volgens mij dan al niet zijn.

Zit er nog wel sterk over na te denken om te kijken of ik misschien goedkoop bij de sloop een aandrijfas scoren kan: of heeft iemand hier misschien nog een redelijke linkeras liggen?...:)

@Rio97
Dank je wel. Maar ik heb het niet alleen gedaan, hè. Zonder hulp van m'n broer was het mij denk ik niet gelukt. En wat dat persen betreft: Daar vroeg de garage drie tientjes voor, maar ze zijn er meer dan een half uur mee bezig geweest. Het oude lager eruit krijgen was veel meer werk dan zij gedacht hadden, dus die dertig euro is qua uurloon niets teveel betaald.

Het lager was 27 euro, en het persen koste drie tientjes, dus in totaal kostte dit wiellager me 57 euro. De garage vroeg 150 euro voor het vervangen van een wiellager (als het een uurtje werk zou zijn, dus het was waarschijnlijk duurder geworden omdat het oude lager zo vastgekankerd zat), dus een zaterdagje klussen bespaart al gauw 100 euro. Prima deal, dus. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Als ik van de week nog tijd heb ga ik toch nog even ergens homokineetvet halen, dat ashoesje even loshalen aan één kant en er nog 'ns zo tube in leegknijpen...Baat het niet, dan schaadt het niet.

Overigens, ik was ook een beetje dom: Ik las de omschrijving op mijn spuitbus WD-40, en daar stond dat WD-40 "helpt om kraken te voorkomen". Toen dacht ik: Mooi! Mijn draagarmrubbers rechtsvoor hoor ik kraken als ik over drempels rij, dus ik zal dat eens inspuiten. Misschien is dat irritante gekraak dan over.

Dat was dom. Het gekraak is nu vertienvoudigd.... Oeps. :P

Ik zal binnenkort trouwens eens wat in elkaar proberen te flansen met betrekking tot de verkoop van de AX. 27 maart heb ik mijn interview op het Amerikaanse consulaat (volgende week de medische keuring), en hoogstwaarschijnlijk zal ik 25 april definitief vertrekken. Moet zeggen: Verrekte eng idee! Helemaal nu de datum steeds dichterbij kruipt...

Maargoed, ergens in april moet ik dan dus wel van de auto af, en ik zie 't liefste dat 'ie niet naar de sloop gaat. Is namelijk nog best een prima autootje, en nog lang niet sloopwaardig. Beetje onderhoud, en je kunt er nog tijden lol mee hebben. Hij verkeert zelfs nu nog in een betere staat dan toen ik 'm kocht en ik heb er ook bijna twee jaar mee rondgetuft en 24.000 KM extra op het klokje gezet.

Kilometerstand is nu bijna 148.000.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Nou, vandaag medische keuring gehad. Ging allemaal goed. Auto hield zich prima naar Amsterdam. Heb vandaag wel officieel m'n allereerste beschadiging ooit gereden. Dat krijg je dus als je maar drie uur geslapen hebt, een drukke dag hebt gehad en vijf uur achter het stuur heb gezeten.

Vlakbij m'n ouders notabene, rij ik de AX zo met een beste vaart achterop tegen een lantaarnpaal. Bij de bank. WIlde geld terugstorten op m'n rekening. Snap er niks van. De radio viel uit het dashboard (zo hard was de klap dus wel). De achteruit is heel, alleen de kofferbak is nu gescheurd. Gadverdamme. En de omstanders die bij het pinapparaat stonden te wachten allemaal lachen natuurlijk. Leedvermaak is natuurlijk het allerleukste...Gadver.

Ik pissig! Nog nooit schade gereden. Nog NOOIT. Hoe kan ik nou in Godsnaam zo'n enorme paal NIET ZIEN!? Dus ik rij vrij ruig het plein bij m'n ouders op (dom, had ik niet moeten doen), staat daar één van de buurvrouwen me de les te wijzen over dat dat zo asociaal is. Tja, ik boos, dus ik scheld haar de huid vol en smijt de deur achter me dicht, terwijl ze me nog wat na zit te roepen.

Fijn zo. Heb mezelf weer lekker op de kaart gezet. En de auto beschadigd. k*t man. Tijd voor bier.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by pocketmech »

Wees gerust, er zijn hele volsstammen die achteruit een paal of boom hebben geraakt...Dat maakt het niet minder naadje. FF kijken of het makkelijk te herstellen is, anders verkopen met schade... :( En de buurvrouw ff een bosje van de shell :!: )
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Holländer »

Hey dat is echt super balen!

Is de achterklep helemaal gescheurd? of kun je er nog mee door blijven rijden?

verder geen schade?

Ik weet niet of je nog interesse heb, maar ik heb nog 2 oude aandrijfassen liggen die ik niet meer gebruik (begonnen ook te ratelen) komen uit een First uit '93. Ik kom binnen een maand weer eens naar Groningen, dan kan ik de linker voor je meenemen als je wilt.

Ik heb ook nog een goede linker aandrijfas, die kan je voor €20.- ook overnemen (die oude kan je gratis gebruiken om te zien of dat het probleem is of niet)

Ik heb een hele sloopauto staan, dus als je nog dingen nodig hebt moet je 't maar laten weten.
Succes met het opknappen in ieder geval!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Ceristimo »

Mwaa, die achterklep valt wel mee. Kapot issie wel, maar kan er prima mee rijden hoor. Alleen het moet nu niet regenen, want dat loopt nu zo de kofferbak in, en dat is een beetje zonde van mijn gereedschap, de versterker en de speakers die allemaal achterin liggen...

Ik heb in elk geval net heerlijk liggen slapen, dus voel me alvast weer een stukje beter en nuchterder.

Het dagje Amsterdam was erg leuk. Ik ben samen met mijn broertje naar de medische keuring gegaan. Lopend door één van de straatjes in Amsterdam Zuid-Oost kwam ik dit tegen:

Image
Image


Vond ik best 'n mooi wagentje.

Enfin, thuis moest ik dus nog wat doen bij de bank, en bij het achterruit rijden klapte ik op de lantaarnpaal die op het hoekje van het parkeerterrein staat. Ik ben er later nog even langsgelopen, en ik ben NIET de enige die er ooit opgereden is. De paal staat wat scheef (kan van mij zijn, misschien) maar hij zit vól beschadigingen op 'auto-hoogte' en de bovenkant (de kap) is eraf. Dat laatste is sowieso niet van mij, dat moet ooit eerder zijn gebeurt toen een auto 'm ramde. Dus enfin, dat maakt het voor mij een heel klein beetje beter. Zo'n ontzettende belabberde chauffeur ben ik dan dus ook weer niet.

Maar toch, flink de balen van. De schade aan de klep valt wel mee, maarja: stuk is hij wel. De uitstekende richel die een AX-achterklep heeft, is hetgene wat de paal heeft geramd. Dus geen lak- of bumperschade of schade aan de achterlichten.

De kofferklep ziet er nu zo uit:
Image

Lijkt toch wat minder erg dan het daadwerkelijk is: die twee scheuren zijn helemaal open, want als ik de kofferklep nu open heb kan ik door de scheuren heen naar de wolken kijken. En er zit een gat onder 't hoekje van de ruit. Enfin, 't is nu donker; ik ga het morgen proberen tijdelijk te kitten of the duct-tapen ofzo. Netjes hoeft dat allemaal nu toch niet meer, want die klep is zo niet meer te herstellen.

Nu heb ik in de garage nog een goede Type 1 witte achterklep liggen. Dan gelijk een vraag:

Zo'n AX-kofferklep is eigenlijk alleen de achterruit met een plastic 'balkje' waar het slot enzo op zit. Dat 'balkje' is nu bij mij dus stuk. Kan je die ook van de ruit scheiden?

Dat zou namelijk heel wat werk schelen, omdat ik vanwege de haast met demonteren van mijn sloopauto (de vrachtauto van de sloop zou die middag namelijk komen om 'm op te halen) het kabelboomje gewoon heb doorgeknipt.
Daar zou ik nu bij het monteren dus veel meer extra werk van hebben. Dát, en het feit dat van de kofferklep in mijn schuur de achterruitverwarming het niet meer doet, en van deze achterruit wel...Dus het liefst hou ik dezelfde achterruit, en zet ik alleen het plastic onderstuk over, als dat mogelijk zou zijn.

@Holländer
Ik zou graag die slechte linker-as van je over willen nemen, als dat kan. Dan kan ik testen of dat jankende geluid daaraan ligt. Zo'n as is in 45 minuten gewisseld, dus dat kan ik na m'n werk nog wel effe snel een keertje doen nu 't wat langer licht is. Dus bedankt voor het aanbod, man! Ga ik graag op in :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Mastenhose »

Of het kunststof van je achterklep los te halen is zou ik niet durven zeggen, dit zit volgens mij gekit, en dat zit vrij stevig (en al 20 jaar...). Met loshalen geen ervaring, wel eens geprobeerd, maar opgegeven.

De kabelboom is niet zoveel werk hoor, die zit gestekkerd achter je linker achterlicht, maar dat hoef je niet los te halen, gewoon je kabelboom van de achterklep losstekkeren en dan los laten hangen in de auto, klep wisselen en het handeltje weer aansluiten! (Y)
Ik zou de gehele klep overzetten, maar wat je uiteindelijk doet moet je lekker zelf weten natuurlijk!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Lager vervangen

Post by Holländer »

Ik zal de as appart voor je leggen, als ik weer naar Groningen kom zal ik 'm weer bij mijn broer achterlaten.

Tegen die tijd zal ik het je even laten weten, dan kun je het op komen halen.

ik heb ooit het achterraam van een ax eruitgeslagen (iets te hard de klep dichtgegooid)
Image

Ik moest dus het onderste randje (wat dus gekit is) ook loshalen, en het raam was al stuk maar dat was een hels karwei. Het zit écht goed vast en het is super taaie kit. Ik denk dat als je het raam er af probeert te halen dat je raam kapot gaat..

Je kan natuurlijk Carglass ofzow eens bellen om te vragen of die daar ervaring mee hebben en hoe ze het doen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Post Reply