Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Mja, hij rijdt eigenlijk alleen maar in auto's die je nu nooit meer ziet. Dat is dan ook wat hij allemaal in de schuur heeft staan. Auto's die 20/30/40 jaar geleden alledaags waren en nu bijna uitgestorven. Opzich is de Type 1 AX nog net een paar jaar te 'nieuw' om daar bij te horen, maar als hij er over 10 jaar een ritje in maakt is hij waarschijnlijk bijna de enige nog in Nederland die in zo'n ding rijdt. En daar is 't hem om te doen :P.

Wat vraagprijs betreft: hij geeft er niet veel meer voor hoor.

De 'goodies' verkopen ga ik niet doen. Ik heb er de tijd niet voor (want wil idealiter tot de laatste dag in de AX rijden, zeg maar), en sowieso: teveel werk, en brengt te weinig op.

En als iemand het dan zonde vind dat alle 'goodies' zouden verdwijnen...nouja, dan koop je 'm maar. :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Zo, met het warmer wordende weer even bezig geweest met de elektrische ramen. Het rechterraam werkt weer, het linkerraam laat nog steeds onmiddelijk de zekering ploffen.

Ben er 95% zeker van dat dat aan de raammotor ligt. Had even geen zin in het loshalen van de deurpanelen, doe ik komend weekend wel, en dan zet ik er gelijk een nieuwe raammotor in (heb ik nog liggen).

Op dit moment is de bestuurderskant dus even niet aangesloten, maar binnenkort kan alles weer open zoals 't hoort (sprak hij hoopvol).

Ook even de auto op de krik gehad, en 't wiel eens wat rondgezwengeld. Er zit géén speling op het wiel, en als ik het wiel met de hand ronddraai hoor ik wel lichtjes de rem af en toe slepen, maar het wiel draait normaal rond. Als ik een vinger op de schaal van de veerpoot leg voel ik ook geen raar gehobbel. Ik hoor geen knarsende bijgeluiden. Doet me dan weer twijfelen of het überhaupt wel een wiellager is.


Link


En ja, ik weet dat de naafdoppen niet op deze velg passen, maar ben te lui om ze er weer af te halen... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Heb vanochtend de garage gebeld. Nieuw wiellager kost me 150 euro totaal. Ik denk dat ik dat ga doen. Heb het momenteel véél te druk om nog uitgebreid te gaan sleutelen, en ik moet nog twee keer Amsterdam op-en-neer met 't bakkie (en natuurlijk rij ik er in Groningen ook nog mee).

Ik wil niet het risico lopen dat dat lager straks vastloopt (als het een wiellager is, ik twijfel daar nog een beetje aan namelijk), maar aan de andere kant is 't misschien ook een beetje van de zotte om 150 euro te spenderen aan een auto die waarschijnlijk over twee maanden op de sloop ligt. Maarja, als dat lager vastloopt dan ligt waarschijnlijk niet alleen de AX in de kreukels, maar ik ook...En dat laatste wil ik niet. :lol:

Tussen haakjes: met een nieuw wiellager vind ik 250 euro meer dan gerechtvaardigd. Misschien wel wat laag nog, zelfs. Hoeven er voor de APK alleen nog nieuwe draagarmrubbertjes op, en je kunt er nog jaren mee rondrijden...:) Buiten de APK nog wel wat andere schoonheidsfoutjes aanpassen, maar enfin: als 'ie door de APK heen is heeft een eventuele toekomstige eigenaar daar natuurlijk alle tijd voor.

Maarja, ik ben zo wispelturig als maar zijn kan....Misschien dat ik in april, als ik m'n huidige werk opzeg en nog twee/drie weekjes in een bijna leeg huis zit, toch nog zelf die draagarmrubbers ga fixen. Als een soort afscheids sleuteldag. En 'm dan door de APK rammen. Gaat 'ie trouwens wel 400 kosten, als dat lukt :P
Last edited by Ceristimo on TueFeb28, 2012 4:17:32 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

[nevermind, t gaat om de voorste wiellagers, niet om die achter]
Last edited by AlexanderB on TueFeb28, 2012 4:23:18 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Geluid komt 100% van linksvoor. Áls dat vage fluitgeluid er is, hoor je ook bij lagere snelheden een soort vogel 'getjirp' onder de auto vandaan komen. Als ik dan 20 kilometer per uur rij, en ik zet de motor uit en gooi het portier open, hoor je "tjip tjirp tjirp tjirp". Best hard ook. Als de auto dan stil staat, en ik duw 'm een halve meter naar voren of naar achteren, hoor je het ook.

Maarja, op de krik hoor je natuurlijk niks, want dan staat er geen kracht op de wielen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

oh.. juist.. toch wel voor :) nja, laten we hopen dat t dan met n wiellager opgelost is...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Jup, hoop ik ook. Anders is 't een beetje sneu geld.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Goedkopere oplossing is misschien om een setje goede tweedehands voorpootjes te monteren?

EDIT: Ph.1 is miss. niet zo gemakkelijk te vinden. Ph.2 wel, dus voorpoten en dan meteen draagarmen meenemen, dan ben je klaar voor de APK... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Heb ik ook aan gedacht, maarja, waar vind je dat? Als je het van de sloop meeneemt weet je ook de staat van de lagers en de fusees niet. Rubbers kan je met het oog nog wel een beetje beoordelen.

En dat kost me weer een volle dag sleutelen en dat is tijd die ik nu eigenlijk niet heb. Dilemma's, dilemma's...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Even een heel snel vraagje, want dan kan ik het nog vóór zaterdag bestellen: Is een wiellager voor Type 1 of 2 ook gelijk?

Via Winparts voor 30 euro dit lager:

Merk: Optimal
Positie V/A: vooras
Positie L/R: links
Positie L/R.: rechts
Breedte (mm): 33
Binnendia. (mm): 35
Buitendia (mm): 72
Gewicht (kg): 0.560


Kan ik dit bestellen? Doe ik dat nu gelijk, ga ik er zaterdag een nieuw lager in porren. Lijkt ook wel van de zotte om er een garage 150 euro voor te geven, als dat met een beetje werk voor drie tientjes kan... Durf namelijk echt niet meer met de auto te rijden, hoop lawaai dat eronder weg komt. Vertrouw het niks meer. Straks loopt het vast, en dan?...Gaat natuurlijk wel om mijn veiligheid, hè...;)

En dan niet volgende week, maar de week daarna misschien ook nog de draagarmrubbers....En dan door de APK douwen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"..Welk wiellager

Post by Bossie »

Ik zie zo wel 2 type lagers, de ene is 32 mm breed en de andere 33 mm. De lokale automaterialen zaak heeft dit meestal wel op voorraad liggen, dus als je zeker wilt zijn dat je de goede hebt, eerst de oude eruit slaan en opmeten. Overigens, voor het plaatsen heb je wel een pers nodig. Eruit is wel te doen met een hamer en een beitel.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

Ik heb dus een Type 1 AX en weet de maat niet. Eruit halen kan wel, maar op zaterdag kan ik dan alleen bij Brezan terecht en daar kost het wiellager 92 euro (ander merk, KF ofzo?...)

Ik weet dus niet of de maten gelijk zijn, maar omdat mijn centrale asmoer een slagje kleiner is dan bij een Type 2 (30mm geloof ik, ipv 32mm) weet ik dus niet zeker of het lager dan ook iets kleiner zou zijn...

Zonder pers zie ik het nog wel goedkomen. Met de flex de buitenste rand van het oude lager een stukje afslijpen en die gebruike om het nieuwe lager er in te drukken. Een beetje creativiteit met de bankschroef en een hamer, en ik zie dat wel goedkomen. En anders hebben ze bij mij op't werk wel een lagerpers staan. Dus dat zou eventuee ook kunnen als 't echt niet anders gaat.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Bossie »

Je kunt natuurlijk ook gewoon beide maten bestellen en de ongebruikte terugsturen. Dankzij de wet koop op afstand mag je binnen 7 dagen (of is de langere termijn al ingegaan?) zonder opgaaf van reden goederen terug sturen.

Dat andere merk zal wel SKF zijn, dat zijn kwalitatief goede lagers. Nieuw lager bij de automaterialenzaak zou op zo'n 50-60 euro moeten komen. Je moet ook niet vergeten om om korting te vragen (ivm. autoclub ofzo)
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik zit even te bladeren op HBase (http://www.mijngrossier.nl).
Daar komt wel het beeld naar voren dat jij een lager 35 x 66 x 32 mm nodig hebt: SKF VKBA 1327.
Het lager van winparts hierboven van 33 mm is voor de type 2 GTI's en type 2 diesels.
Het 32 mm wiellager is op veel type 1 geleverd en op de 1.1 type 2 AX'jes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

Dank je wel Rio97 :). Ik had zelf ook al wat gezocht op auto-onderdelen websites, doormiddel van verschillende AX-kentekens uit het kentekenregister. Als ik een kenteken van een 1.4 GTI intikte gaf hij me inderdaad het 33mm lager. Ik heb dus een 32mm lager besteld bij Winparts.

Morgen even bellen, want op het plaatje ziet het eruit als 1 lager, maar er zit toch een lager in de veerpoot en in de naaf zelf? Dus je moet er volgens mij twee hebben. Morgen even bellen en vragen of het een setje is (en het plaatje dus onjuist) of dat ik twee lagers moet bestellen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by AlexanderB »

nee, het is 1 geheel, 1 hele brede lager. (eigenlijk, 2 lagers samen in 1 buitenste lagerschaal)

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

Aah, ik zag een plaatje hier op de AX-club van iemand die wiellagers ging vervangen en dan zie ik een ring met kogels in de naaf, en eén in de veerpoot. Deed mij vermoeden dat het om twee lagers ging.

Bedankt voor de info, Alexander! :)

(dit plaatje bedoelde ik):
Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by AlexanderB »

ja.. zo ziet t wiellager dr van binnen uit als je m uit elkaar trekt, ik snap je verwarring op zich wel :).. dan moet je nog alle losse stukjes dr uit halen.. (zie howto, enzo..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by Ceristimo »

Zo, net een mailtje van WInparts dat mijn wiellager binnen is. Morgen na het werk gelijk even richting Winneweer crossen (prachtige Groningse slingerweggetjes door de weilanden heen...Had ik nu maar een verlaagde 1.4 GTI met dikke brede banden met héél veel grip... :lol:) en het lagertje ophalen, en dan gelijk door naar de Citroën dealer waar ik 'n asmoer heb besteld. Die krijg je ook bij het lager, maar ik durf nu al bijna te wedden dat die net een slagje te groot zal zijn.

Kon de Citroën dealer dus mooi in z'n computer zien dat ik al zes keer eerder daar een asmoer heb gekocht. 'k Heb die aandrijfassen er al vaak uit gehad, en nog steeds nooit een keerring van de versnellingsbak hoeven vervangen, want hij lekt niet *knock on wood*.

Denk dat wanneer ik de voorpoot verwijder de aandrijfas met een touwtje ergens aan ophang ofzo, zodat ik 'm niet wéér uit de bak hoef te trekken. 'k Wil de goden ook niet verzoeken, natuurlijk... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - wiellager advies gevraagd :) (Type1/2 gelijk

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:[..] en nog steeds nooit een keerring van de versnellingsbak hoeven vervangen, want hij lekt niet *knock on wood*.
Het zijn dan ook niet meer de keerringen van 1991. ;) Om precies te zijn zijn degene van deze foto's erin gegaan...

Post Reply