AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

Klinkt duidelijk, en ook wel noodzakelijk ;-)
Maar hebben (deze/oude) diesel blokjes niet zo'n lang leven omdat ze maar relatief lage toeren draaien? Hoe meer beweging hoe meer slijtage toch? De opgefokte motoren van een motorfiets (echt opgefokt, maar wel fabrieks-af) zijn soms na 50.000km al aan revisie toe. Deze draaien dan natuurlijk ook meer rond de14.000RPM en geen 5.700, maar toch. Heb je al een toerental waar je naartoe wilt gaan? Is het ook zo dat als je te hoog in toeren komt dat je klepveren je kleppen niet snel genoeg kunnen sluiten en je blok hierdoor in de soep loopt? Of zijn er nog andere factoren waardoor je motor bij te hoge toeren dood gaat (te weinig koeling, te weinig smering, etc.)?

Vet project verder. Al enige vooruitzichten wanneer de turbo geinstalleerd gaat worden?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Met 3 ton op de klok en geen noemenswaardige olieconsumptie lijkt het blok me nog prima in orde. :)

Ik wil in principe gewoon bij de standaard-toerentallen blijven, 5700 kom ik in principe nooit, omdat de toerenbegrenzer al veel eerder het vermogen terugneemt..
Als ik straks meer koppel heb ga ik wel overwegen om een iets langere versnellingsbak dr achter te hangen, dus minder toeren op de snelweg, en bij maximum belast toerental een hogere snelheid. :)

Qua toerentallen, het valt eigenlijk best mee, wat heel erg telt is de snelheid die de zuiger maakt langs de wand, daarom draaien grote scheepsmotoren langzaam, en motorfietsen snel. De motor waar ik het injectiesysteem af heb heeft meer inhoud en dus een lager maximum toerental. (iets van 4800 onbelast, 3500~3800 bij belasting.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oh, enneh:

Image

Tijd voor een feestje ofzo? :)
Last edited by AlexanderB on ThuJan15, 2015 4:29:19 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Fruit »

Foto werkt niet?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hmm, blijkbaar werkt Dropbox ook niet handig als foto-host.

Nu op Imgur, zou nu wel goed moeten werken. :) De rest van de foto's in m'n topic komen dr aan..

En vandaag de brandstof-lekkage opgelost. Had nog wat voeten in de aarde, omdat ik de govenor-veer in de pomp niet terug op z'n plek kreeg. Maar het is gelukt. :)

Nou nog ff hopen dat die veer heel blijft, sinds ie afgebroken en gelast is, is ie ondertussen ook een beetje krom geworden. En anders moet ik een andere kopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Hmm, blijkbaar werkt Dropbox ook niet handig als foto-host.

Nu op Imgur, zou nu wel goed moeten werken. :) De rest van de foto's in m'n topic komen dr aan..

En vandaag de brandstof-lekkage opgelost. Had nog wat voeten in de aarde, omdat ik de govenor-veer in de pomp niet terug op z'n plek kreeg. Maar het is gelukt. :)

Nou nog ff hopen dat die veer heel blijft, sinds ie afgebroken en gelast is, is ie ondertussen ook een beetje krom geworden. En anders moet ik een andere kopen..
Image

Zal die intercooler setup zo uitzien als die klaar is? :P
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Liever geen TMIC, want dan kan ik (zoals in dit voorbeeld) straks niet eens meer bij de olievuldop zonder de intercooler dr af te halen. Dan blijven dr nog een paar opties over:
-geen intercooler, alleen water-methanol spray. Heeft veel voordelen, met als enige grote nadeel regelmatig reservoir bijvullen.
-intercooler voor de radiator ("FMIC" (veel gedoe om in te bouwen)
-air-water intercooler ("AWIC" (is een klein blokje) en met een tweede water-radiator voor de gewone radiator geplaatst om dat weer te koelen. (dure onderdelen)
-intercooler naast de radiator "SMIC", mistlamp vervangen door luchtinlaat (veel gedoe om in te bouwen voor minder resultaat)
-intercooler op de plek van de accu, accu achterin (liever niet)

Dus voorlopig blijf ik ff bij watermethanol als alternatief voor een intercooler..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Is dat watermethanol dan een systeem wat in- en uitschakelbaar is?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Klopt, en door dr wat sensoren aan te hangen kan je de boel automatiseren. :) Bijvoorbeeld gaspedaal-positie, en de temperatuur van de lucht die uit de turbo komt..
Daarmee kan je bijvoorbeeld inregelen dat ie alleen voorbij een bepaalde gaspedaalstand activeert of meer in gaat spuiten bij meer gasgeven / hogere inlaattemperatuur, en dat ie bij koude motor of stationair draaien niet inschakelt nog, etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

Wil dat zeggen dat je watermethanol inspuit en dit ook daadwerkelijk door je motorblok gaat? Waar spuit je dit in? Heeft dit geen nadelige gevolgen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep, gaat door de motor. :)
Voordelen:
-De portie die vloeibaar de verbrandingskamer bereikt, verdampt daar, en zorgt voor meer expansie, dus meer koppel, dus meer arbeid uit de ingespoten hoeveelheid brandstof.
-De portie die al in het inlaattraject verdampt, trekt daar warmte uit, a-la intercooler
-De methanol-portie verbrand, meer brandstof is meer energie. Het werkt ook met alleen water, maar dan sla je die stap over.
-Water dempt de explosie wat (vooral bij benzine) een anti-detonatie effect heeft. Bij diesel maakt dat dan weer niet zo veel verschil.
-Doordat een deel van de energie verbruikt is om water van vloeibaar naar gas om te zetten, zal de uiteindelijke uitlaatgastemperatuur (de limiterende factor voor de uitlaatkleppen en turbo) lager zijn.
- Minder NOx
- Minder roetuitstoot
- Beter brandstofverbruik
Nadelen:
- Nog een tank die bijgevuld moet worden.
- Kan teveel water in de inlaat terechtkomen als het ding niet stopt met sproeien als de motor stilstaat.

Het is uitgevonden in WW2 voor gevechtsvliegtuigen, en de eerste commerciële turbo-auto had het ook, maar omdat "niemand" zin heeft om het tankje steeds bij te vullen, is het niet echt een ding in normale auto's. Wordt nog wel gebruikt in race-wagens, zeeschepen, en (experimenteel) vrachtwagens. En je kan 't altijd combineren met een intercooler, het is natuurlijk niet of-of. :)

Euh, ja, het water gaat gewoon in het inlaattraject. Na de turbo, dat wel, want als je 't voor de turbo doet, gaat ie kapot.
Ik zat te denken aan direct na de turbo, zodat het nog een stukkie inlaat heeft om al vast een beetje te verdampen. Aan de andere kant, ik kan ook vlak voor de inlaatklep 4 gaatjes boren in het inlaatspruitstuk. Ik ben dr zelf nog niet helemaal over uit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

Als ik je verhaal zo lees, en je wilt t gebruiken voor koeling van je uitlaatgassen, dan zou je het zo dicht mogelijk bij de turbo moeten inspuiten. Als je het juist meer wilt gebruiken om minder diesel te verstoken, dan zo dicht mogelijk bij je motor. Klinkt wel goed moet ik zeggen, ben benieuwd naar t resultaat! Enig idee wanneer t ingebouwd gaat worden?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eerst maar eens zorgen dat het injectie-gedeelte draait zoals ik het wil, want ik heb nog een paar klachten.
-max 140 kmh / 4000 rpm onder belasting. Meer gas, en dr komt alleen maar een hele dikke roetwolk uit, dus denk dat het probleem nu bij de timing ligt.
-Denk dat ik ergens een lekkage heb, want af en toe slaat de auto (na lang stilstaan) vlak na het starten spontaan weer af en dan is ie niet meer aan te krijgen tot ik eerst met het balgje pomp, dus dat wijst op lekkage? I dunno.
En ik ga straks ff langs de sloop om een pomp van een 106/saxo te vinden, en dan zet ik de turbo-onderdelen daarop over, dan is het timing en rpm probleem alvast opgelost. :)

Verder, als het injectiesysteem goed werkt, wil ik de komende tijd gaan werken aan de inbouw van de turbo. Ik bouw 'm eerst gewoon in met 0.4-0.5 bar turbodruk ofzo, en dan ga ik daarna experimenteren met de waterinjectie en hogere boost-drukken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

AlexanderB wrote:En ik ga straks ff langs de sloop om een pomp van een 106/saxo te vinden, en dan zet ik de turbo-onderdelen daarop over, dan is het timing en rpm probleem alvast opgelost. :)
Mocht je niets kunnen vinden, ik wil best langs de sloop 'franse auto's in Groningen rijden.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Vandaag geen tijd meer gehad, misschien dat ik morgen voor/na m'n tentamen nog ff dr langs kan, en anders wordt het zaterdag. (hmm, idee: morgen ff bellen en horen of ze dr uberhaupt een hebben staan.)

Als ze niks hebben, dan graag. :) Moet wel een Bosch zijn, van een 1.5D van na.. 2001 ofzo? Het verschil kan ik evt met een foto laten zien als 't nodig is? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

AlexanderB wrote: ..., en (experimenteel) vrachtwagens.
Oh, zoals dat adblue spul op Mercedes trucks?
AlexanderB wrote: ... balgje pomp, dus dat wijst op lekkage?
Terugslagklepje defect, waardoor de brandstof terugzakt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Wheelnut wrote:
AlexanderB wrote: ..., en (experimenteel) vrachtwagens.
Oh, zoals dat adblue spul op Mercedes trucks?
Euh, ja en nee, dat is in water + eurea mengsel dat ná de motor, voor de katalysator wordt ingespoten, ook voor NOx en roet-reductie, maar niet op dezelfde manier.

Wat ik bedoel is anders, kan het nieuwsbericht zo 123 niet vinden, maar het idee was dat een van de oliemaatschappijen een manier had gevonden om iets van 10-20% water op te lossen in diesel zonder dat het door filters of lang bewaren weer uit de oplossing zou komen. Dat zouden ze dan voor 20% lagere prijs gaan verkopen aan de pomp, (want op water zit immers geen accijns) terwijl de vrachtwagen wel ongeveer vergelijkbare km/l zou halen met het het totale mengsel, maar dus 20% minder brandstof en 20% goedkoper zou rijden. :) (en als extra voordeel, inderdaad net als bij dat andere gebeuren een reductie in NOx en roet.)

Voor de scheepvaart is het wat simpeler, daar hebben ze een apparaat wat het water vlak voor de injectorpomp door de brandstof mixt, dan is het al ingespoten in de motor voordat het kans heeft om zich weer te scheiden.

Als je dr meer over wilt weten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emulsified_fuel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_inje ... 8engine%29" onclick="window.open(this.href);return false;
:)
Wheelnut wrote:
AlexanderB wrote: ... balgje pomp, dus dat wijst op lekkage?
Terugslagklepje defect, waardoor de brandstof terugzakt?

Zou niet moeten, want in dat balgje zitten natuurlijk 2 terugslagkleppen, en die werken, anders zou ik dr niet mee kunnen pompen.. Ik vermoed dat er ergens tussen het balgje en de brandstofpomp een klein lekje zit. (waar lucht naar binnen kruipt, de brandstof niet naar buiten, want zie nergens vlekken. Neem aan dat de brandstof dan verder loopt, via de retour terug naar de tank.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Heb 't gat gevonden hoor, de brandstof-thermostaat die ooit al eens lek was en door de vorige eigenaar (MNM) is gerepareerd met een plastic dop, lekt langs die plastic dop..
Wil dus (blijkbaar) zeggen dat de brandstof doorloopt via de brandstof-retour (kortste weg naar een lager punt), en door het lek lucht naar binnen zuigt. Als ik in de balg knijp, komt de lucht dr weer naar buiten.. Eens die dop dr af trekken en de O-ring vervangen, dan is het probleem permanent opgelost. :)

En ondertussen dient het volgende probleem zich aan, m'n snelheidsmeter doet 't niet meer, vermoed dat de kabel gebroken is, want hij zit nog op z'n plek maar de meter draait niet meer mee als de auto rijdt. Ga denk ik gelijk maar die elektrische tellerbak die ik van een 106 heb dr in bouwen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JSP »

AlexanderB wrote:Heb 't gat gevonden hoor, de brandstof-thermostaat die ooit al eens lek was en door de vorige eigenaar (MNM) is gerepareerd met een plastic dop, lekt langs die plastic dop..
Wil dus (blijkbaar) zeggen dat de brandstof doorloopt via de brandstof-retour (kortste weg naar een lager punt), en door het lek lucht naar binnen zuigt. Als ik in de balg knijp, komt de lucht dr weer naar buiten.. Eens die dop dr af trekken en de O-ring vervangen, dan is het probleem permanent opgelost. :)

En ondertussen dient het volgende probleem zich aan, m'n snelheidsmeter doet 't niet meer, vermoed dat de kabel gebroken is, want hij zit nog op z'n plek maar de meter draait niet meer mee als de auto rijdt. Ga denk ik gelijk maar die elektrische tellerbak die ik van een 106 heb dr in bouwen. :)
Hier is de foto vd tellerbak :D

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Thanks. :)

Oh, en de topsnelheid is ondertussen ook gefixt, ik reed een paar dagen terug 161 op de GPS. :) Das harder dan dat ie met de Lucas pomp deed, dus ik zeg "goed genoeg". :)
Nou eerste de openstaande reparaties doen, en dan verder met de turbo-installatie. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply