De trainingsdag was weer leerzaam en ook weer erg gezellig Alleen liep de auto niet zo lekker. Vorige week alles gefixed, vrijdag nog mee gereden en liep erg goed. Maar zaterdagochtend, net op weg naar Lienden, ging die behoorlijk slecht lopen. Bij een benzinestation gestopt, bleek de kabel van de solenoid in de carb los te liggen. Terug geprikt. Liep weer als een trein, tenminste de eerste paar km, daarna weer slecht. Zo goed en zo kwaad doorgereden naar Lienden. Met Marc nog even gekeken en de enige conclusie was dat het hoogstwaarschijnlijk aan de brandstof toevoer ligt. Hij liep ook aardig arm. Trainingsdag gewoon gaan rijden, choke er op om het mengsel wat bij te regelen en uiteindelijk ook zo naar huis gereden. Tussendoor een paar keer gehad dat hij goed liep, maar dat was steeds van korte duur. Thuis net gehaald op de tank, rechtervoorwiel draaide de oprit op en hij viel stil en was niet meer te starten.
Ik hou van die auto, de hele dag slecht lopen, maar het wel gewoon blijven doen en ons gewoon weer thuis brengen
Vandaag de carb schoongemaakt en vd week maar een nieuw brandstoffilter halen en plaatsen. Waarschijnlijk vervang ik ook nog wat bedrading zodat de aansturing vd solenoid uitgesloten kan worden.
Ja, da's waar maar dat was een lullig pakkinkje tussen de kop en het inlaatspruitstuk. Gelukkig is Ivar heel handig en heeft hij mooie nieuwe pakkingen gesneden uit een waterpak. Die zitten er nog steeds tussen
Wat nu het probleem is, daar heb ik de vinger nog niet echt achter. Carbje heb ik nu schoongemaakt en een nieuw benzinefilter geplaatst. Morgen de bekabeling tussen de Edis-module en de Megajolt maar eens controleren. Kan best dat daar iets van een breukje in zit.
We zijn weer wat verder met het beter laten lopen van de GT. Het probleem was dat ik bij de garage de verkeerde bougies mee had genomen. (we hadden in het systeem gekeken welke bougies ik eerder gebruikt had. Alleen de factuur waar we naar keken, stonden de bougies voor de 5-deurs op ) Afgelopen week in ieder geval ontdekt dat de verkeerde bougies gemonteerd waren en dat er gaatjes in de doppen vd bougiekabels zaten bij 2 kabels. Oorzaak is dat hier de vonk over is gesprongen. Gisteren de oude bougies maar eens terug geplaatst en de auto rijdt weer een heel stuk beter. Ondertussen vandaag nieuwe bougies gehaald (nu de goede) en v/h weekend de bougiekabels maar eens goed controleren en doormeten.
Van de 5-deurs is een H4 lamp gesneuveld. Niet gewoon kapot gegaan, maar gewoon goed kapot gegaan. Gelukkig had ik nog een xenon setje liggen, dus gisteren een begin gemaakt met het monteren hiervan. Ook dat moet dit weekend maar even afgemaakt worden.
Tot slot gisteravond richting Hilversum voor de onzinnige xenon meeting die spontaan ontstaan is op het Citroën-forum. Eerst verzameld bij de Witte Bergen en vandaar naar een donker stukje Hilversum gereden om te zien hoe de verschillende xenon setjes het doen. Het was een leuke verzameling met een tweetal SM's, een aantal CX-en, een XM, natuurlijk de AX GT van mijzelf en tot slot een Talbot Tagora.
Zo, dat was een heel dagje. Veel van plan geweest en veel gedaan. Allereerst vanochtend naar de sloop in Nunspeet. Even gekeken naar wat stadslichtfittinkjes. Die van de 5-deurs zijn namelijk in vergaande staat van ontbinding. Helaas niets gevonden. Wel een paar fittingen meegenomen van een Saxo, maar ik vermoedde al dat de aansluiting anders is (en dat was dus zo).
Op de sloop stond nog een rode type 1 AX
En ook nog ander leuk oud spul
Volgende halte, ook in Nunspeet, Gooze Muscle Car Garage. Afgelopen week was ik er namelijk achter gekomen dat zij geautoriseerd MSD Ignition dealer zijn. Doordat ik wat ontstekingsproblemen had, wilde ik een nieuwe set bougiekabels in elkaar klussen. Alleen moet je dan wel de spullen hebben. Na wat zoeken op internet kwam ik bij hen terecht, blijken ze dus in Nunspeet te zitten. Hoezo om de hoek?
Kabel, bougiedoppen en de stekkers voor op de bougie hebben ze gewoon op voorraad. Ik heb alleen Ford-stekkers nodig voor op de bobine. Helaas had hij die niet op voorraad, maar hij gaat v.d. week uitzoeken of hij ze voor me kan bestellen. Ik heb al wel 4 bougiedoppen meegenomen, van de doppen die aan de kabels zaten, waren er al 2 kapot en die roze dingen die ik er indertijd bij had gekregen, die zijn spuuglelijk.
Ze hebben er ook erg leuk Amerikaans spul staan, check de auto's die te koop staan op hun website maar eens (en nee jongens, niet bij de kalenders blijven hangen )
Mocht je nog een leuke uitlaat willen fabrieken, ze hebben ook wel leuke eindstukjes liggen
Vervolgens weer richting Harderwijk. Volgende stop, de Brezan. Voor de Pressé moet er een brandblusser in de auto zitten. Vorig jaar had ik een exemplaar gemonteerd die ik van GoodYear had gehad. Deze was echter over de datum. Dus, nieuwe brandblusser op de kop getikt.
's Middags eerst maar eens begonnen met het wisselen van de bougiedoppen. Dat ziet er toch weer goed uit Alleen bleek bij het wisselen van de dop van de kabel van cilinder 1 dat deze boven de connector gebroken was Snel in de auto gesprongen en naar Nunspeet gereden, ik wist nu tenminste waar de MSD Dealer zit Daar hebben ze eerst geprobeerd om er een nieuwe connector aan te zetten. Helaas was de kabel toch niet echt lekker meer en hebben ze uiteindelijk een nieuwe kabel in elkaar gezet Hulde voor de mannen van Gooze Muscle Car garage
Thuis gekomen de kabels verder klaargemaakt, bougies gewisseld en de kabels weer gemonteerd en de auto loopt weer ouderwets lekker
En uiteraard de brandblusser gemonteerd
Toen hadden we nog wat tijd en ben ik naar Nijkerk gereden. Daar zit nl. Full Car Tuning (http://www.fullcartuning.nl/ en zij hebben gele stadslichtjes op voorraad. Kosten maar 2,50 euro per setje. Gelijk maar 4 setjes meegenomen. Ze hebben ook H4 in het geel liggen, van Nokya. Setje H4 geel kost 24,95 euro.
Tijdens het rondje door de winkel kwam ik langs de sportstuurtjes. Voor Hester zochten we er nog 1 die in de 5-deurs kan. Er hing een mooi plat (deepdish is niet echt practisch voor een daily) leren stuur van QSP. Deze dus ook gelijk maar meegenomen en een naaf besteld. Naaf is donderdag al binnen als alles goed gaat, dus dat is super.
Uiteraard was het vanavond even tijd om een proefritje te maken. De tank moest ook weer vol en ik wilde ook mijn onboard camera eens proberen. Auto rijdt weer heerlijk
Bossie wrote:
Op de sloop stond nog een rode type 1 AX
Ahh, daar is hij dus gebleven. Die AX stond altijd op de camping bij het chaletje van Romy.
Stond als sinds December 2011 al zonder APK... Beestje liep altijd wel mooi, weer eentje minder...