AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Eindelijk de knoop doorgehakt? :D
Image
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Sweet, een Hello Kitty VIP-style interieur..!

Maar eeuh, nee, niet dat. Het is iets wat aan de buitenkant niet te zien is.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Sweet, een Hello Kitty VIP-style interieur..!

Maar eeuh, nee, niet dat. Het is iets wat aan de buitenkant niet te zien is.. :)
Anderzijds, met spiderman kan je ook wel je inspiratie vinden?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oke, ik zal t maar verklappen dan.. :P Ik ga proberen een standkachel in te bouwen, het voordeel daarvan is dat de motor sneller warm is bij wegrijden, en dat ik lekker warm kan instappen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Gaaf! Heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik woon 5 hoog. Een stekker ergens insteken lijkt me dan lastig.

Als ik dit filmpje bekijk moet dat prima te fixen zijn op een tu blok.

http://www.youtube.com/watch?v=ghdtB2HK6L8" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik woon ook op de 5e, dus ik ga voor dieselgestookt, webasto kacheltje zoals die ook in Volvo's en Mercedessen zitten.. :) Daar worden ze gebruikt om de motor sneller op te warmen (emissie redenen, door bij te stoken is de motor sneller warm waardoor ie netto minder verbruikt)
Alleen voor sneller opwarmen, tenzij je ook de "optie" laat aanzetten in de boordcomputer om 'm voor het starten al aan te zetten.. Erg handig van die 2 merken om dingen gewoon in te bouwen, maar mensen geld te vragen voordat ze dr gebruik van kunnen maken, nietwaar? ;)

Dan kijk ik daarna wel ff of ie ook op een apart tankje met sla-olie van de aldi loopt,of op rode diesel ofzo.. bestaat niet meer..
Want zolang het niet voor de voortstuwing van de auto is, hoef ik dr ook geen accijns over te betalen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Well, heb ik ff vet pech, die Webasto die ik op de kop getikt heb blijkt echt grondig gesloopt te zijn, de electronica (a €250) is afgefikt, en de dieselpomp (a €100) zit dr niet bij. Verder zit bij deze uitvoering blijkbaar ook geen circulatiepomp (a €100), dus die moet ik dan zelf ook nog kopen..

Ben nou met veel moeite de zwaar verroeste schroeven aan het verwijderen om te zien of de mechanische delen nog te redden zijn, dan kan ik dr misschien met een zelfgebouwde printplaat en wat losse (niet-officiële) onderdelen nog wat van bouwen voor weinig geld..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, ff wat anders, heb de auto laten uitlijnen, verbazingwekkend genoeg stond, na vervanging van stuurkogels, draagarmen, veerpoten enzo, de toe in/uit nogsteeds vrijwel perfect. 2 nadelen: ik heb dus nogsteeds niet uitgevonden waar nou ineens die enorme toename in brandstofverbruik vandaan komt nadat ik die voorpoten dr onder heb gezet, wellicht de voorremmen? En ik ben dr achtergekomen dat m'n achteras behoorlijk speling heeft aan 1 kant. het resultaat is dus dat m'n rechtgezette stuur, dus meteen bij het wegrijden van de garage alweer scheef staat. :/

Anyway, checklijstje voor de komende tijd:
-Rubbers invetten en de auto nog eens stevig laten luchten, de kofferbakmat was nat, en de auto vochtig van binnen.
-Achterverlichting ff nakijken, en de bedrading van de trekhaak fixen (zodat ik verder kan met m'n verhuizing.. :))
-1 losgeraakt skirtdeel weer ff vastlijmen
-Gloeipluggen verwisselen
-Voorverlichting bedraden en de morettes installeren
-Laatste laklaagje op de nieuwe velgen, en dr onder zetten
-Die achteras die ik nog heb liggen uit elkaar slopen, die heeft nog geen ingesleten hoofdbuis en dan daar de viergaats armen op overzetten.. ofzo.
-Naar de remmen kijken, die piepen bij lagen snelheden en trillen bij hogere snelheden en moeten nogsteeds een remdrukverdeler. :(
-Motor nog eens goed nakijken, ruik af en toe een vlaag diesel, dus denk dat ie ergens een beetje diesel zweet uit een van de vele slangetjes.. (Het is ook 1 grote vette meuk daar, dus dat zou me niks verbazen..)
-Donormotor/bak kopen uit saxo/106, zodat ik een passend bosch-injectiesysteem heb die ik dan kan voorzien van LDA en 9mm pomp-kop, en dan bolt-on vervangen op m'n auto. :)
-De auto nog eens opschuren en voorzien van een extra laagje witte lak. Als het weer lente is, denk ik..

Hm, kan je eigenlijk die viergaats trommels overzetten op een driegaats as (als je de achterplaten mee overzet) of zijn de aspennen anders?

[edit:] ff paar torx bitjes in de maat voor m'n slagschroevendraaier geregeld van ebay, dan kan ik volgende week ofzo ff proberen die reserve-as uit elkaar te slopen.. begin morgen wel ff aan het kruipolie toevoegen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

de aspennen zijn ook anders... maar ook die kunnen er uit!

maar als je zelf al aangeeft dat de achteras speling heeft...
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nja, ingelopen op de hoofdbuis aan 1 kant, wat ze "allemaal" doen.. :/ Dusja, dan kan ik:
of de viergaatas remmen op m'n in goede staat zijnde driegaats GT-as schroeven,
of nog een viergaats as kopen en hopen dat die wel goed is,
of gewoon de viergaats armen in z'n geheel overzetten op de buis van de driegaats as, mits die armen niet ook beschadigd zijn door het inlopen..
(of gelijk upgraden naar schijfremmen, mja, die zijn duur overal waar ik ze te koop vind, ga geen 300-500 euro aan een achteras uitgeven)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by kick-it »

Ik heb nog een schijvenachteras liggen van een Saxo VTR, 180k gelopen.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

PB. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Recentelijk gepasseerde mijlpaal

Image
Zo reed ik eergisteren rond. Om 80~90 vast te houden was 3/4 gas in z'n 4 nodig (5 zakte ie teveel terug in toeren), zoveel luchtweerstand heeft zo'n bak, maar het is wel verrekte handig met verhuizen. En hij mag precies achter een AX. :) (Oke, bijna dan, bak is maximaal 740 kg incl eigen gewicht, en ik mag 700 trekken. Ik beroep me op een paar % coulance.. :P)

Na de verhuizing ga ik weer dingen van de to-do afstrepen.. Oh, en een schijvenas ophalen bij kick-it (Auke)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Nieuwe woning dus? :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yeps, 2x zo groot voor hetzelfde geld per maand, en ik ga dr samen wonen met m'n vriendin, dus ook nog eens de huur /2.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

AlexanderB wrote: En hij mag precies achter een AX. :) (Oke, bijna dan, bak is maximaal 740 kg incl eigen gewicht, en ik mag 700 trekken. Ik beroep me op een paar % coulance.. :P)
Gewoon niet te vol stouwen, met de nieuwe RBW B regels gelden voor jou altijd de gunstigste situaties.
Last edited by Laurent on FriJan24, 2014 8:15:14 AM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Jep, ik zou gewoon een aanhanger met een laadvermogen van 2 ton mogen trekken, maar dan blijft dr weinig over, want die wegen meestal wel 500+ kg leeg..

Misschien dat ik met een setje grotere remmen (en meer vermogen + koeling) meer trekvermogen kan lospraten bij de RDW? Ik acht de kans echt 0,0
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Het gaat niet alleen over het trekvermogen. Ik heb zelf zo'n boedelbak achter mijn 16v gehangen, en ik trok nog steeds sneller op dan het overige verkeer.
En nog steeds mag er maar 700 kilo achter. Ondanks dat hij een dikke 100 kilo zwaarder is dan een AX.
Het gaat ook over de sterkte van de koets, en het gewicht ervan. Een te zware aanhanger scheurt je auto in tweeën...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Dat laatste zou niet de bedoeling zijn nee.. :)

Image
Voorste zitten dr onder, nou nog ff de achterste (en het reservewielrekje verbreden zodat het nieuwe reservewiel dr ook in kan)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JPG-slalom-racing »

naais! :-)

Post Reply