Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Het rare is dat er op die plek niet echt veel roest aan de uitlaatlijn zat. De middendemper en het eerste stuk pijp waren eigenlijk beiden nog in vrij goede staat.
Maar dr is wel al eerder aan die uitlaatlijn gebeund geweest. Waarom weet ik niet. Ik denk dat er iig niet de juiste einddemper onder zit.
Misschien komt er wel nog een nieuwe lijn onder, maar dan volledig van voor tot achter.
Deze heb ik nu gelast omdat het nog prima kon, en eerlijk gezegd ook omdat ik liever de centen nog wat houd. Zeker gezien de kosten die ik er net aan gespendeerd heb.
(en ook van deze moet nog eens een krukaskeerring vervangen worden, maar dan aan de bakkant. Maar als ik die doe, haal ik het ganse blok er wellicht meteen uit voor een grondige aanpak.)

Anyway, de pics!
Image

Ik weet dat mn laskunsten niet zo goed zijn, maar ik ben een absolute beginner. Normaal last Stino altijd. (bedankt voor het gebruik van het lasapparaat)
Image
(ook aan de buis hangt het goed vast hoor)


Ik ben al gaan rijden, en het is nog niet opnieuw kapot. Dus dat is goed.

Wie weet trouwens waarvoor dat plaatje (op extra sterkte na) dient? :P
Dit is trouwens ook vaag:
Image

Dat bijgeboord gat, waar blijkbaar gedurende lange tijd iets op heeft gezeten. (idem aan andere kant)
Ik zou denken aan een carterplaat, maar ik twijfel omdat het niet echt past bij de staat van de rest van de auto qua koets etc.
vaag :s
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

dat extra plaatje is voor als je, zoals bij mijn vorige GTI, elke drempel, die je tegenkomt precies met de voor-rand van de middendemper aantikt.. dat extra plaatje is n soort van mini-skidplate.. :P

de rest.. geen idee :) vaag inderdaad, die 2 montagerondjes.. (nu ik daar zo eens over nadenk, als je uitlaat een skidplate heeft, waarom de motor dan niet? ;) zou op zich best kunnen dus..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

klopt!

En met deze heb ik het normaal niet nodig hoor. Ik wilde enkel eens iets proberen. (en oefenen in lassen) Met deze rijd ik vrij normaal. Beetje sportief, maar ik ga er niet mee beginnen snijden enzo.
Met het rallyhok doe ik het misschien ook wel nog. Maar daar hangt al een dikke 6mm skidplate onder het motorblok :P
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by q01z »

ziet er wel weer goed uit hoor Fenwick! laswerk is zo slecht og iet toch? ik doe het je niet na ;)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

citrofenwick wrote:klopt!

En met deze heb ik het normaal niet nodig hoor. Ik wilde enkel eens iets proberen. (en oefenen in lassen) Met deze rijd ik vrij normaal. Beetje sportief, maar ik ga er niet mee beginnen snijden enzo.
bij mij tikte ie al heel iets de grond aan als ik naar de winkel reed om boodschappen te doen, (want daar liggen hele vervelende drempels) maargoed, hij was dan ook 5 of 6 cm verlaagd ofzo voor, en 4 achter, dus dat was ergens ook wel logisch..

heb 1x echt n probleempje mee gehad, einddemper bleef hangen achter iets op een gravelweggetje en sloeg tegen de bodemplaat, en zo het hele schakelmechanisme uit zn verband.. (1 schakelstangetje los, en de plastic kogel was ook omhoog geschoten, pook stond ineens 10 cm hoger dan normaal) dusja.. (ohja, mijn downpipe miste dus dat beugeltje, anders was dr waarschijnlijk iets anders stuk gegaan :roll: )

Iig voor mijn volgende auto geen verlaging meer, en dingen als uitlaat moeten ook zo strak mogenlijk tegen de bodemplaat.. :D dan kan ik nog eens revange gaan nemen op dat ene gravelweggetje..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Gewoon een dikke carterplaat eronder en gaan!! Mn rallyhok is 2cm verlaagd en ik ben er al zonder problemen aan meer dan 100 mee door slechte gravelweggetjes geweest.

Als je/iemand het wil maak ik wel wat foto's van hoe ze bevestigd is. Aan de koets moet niets worden aangepast.


En dankje Marc. Ik heb nog een weg te gaan voor het echt 'goed' is, maar ik begin het al een beetje te kunnen. Bij de buis zelf mocht het wel nog wat beter.
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by q01z »

ik wil eigenlijk ook zo'n carterplaat...
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Bossie »

:withstupid:

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel of dat het kost.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

ergens tussen de 50 en 100 euro aan materiaal, plus zelf lassen dus.. (ff dr vanuitgaande dat de dikste staalplaat waar ik direct over kan beschikken, drie milimeter, iets van €31 per m² kost).. misschien is 3mm wat dun, maar ik zou dr zelf liever wat ribben op lassen, dan een idioot dikke plaat hebben.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Ik probeer dit weekend wat foto's te maken van hoe die van ons bevestigd is. Of ik maak er een snelle howto van.

Voor gewoon op de weg is 3mm misschien voldoende, maar ik heb al spijt van mn 6 mm. Had ik het geweten, ik had minimum 7-8mm genomen. Die van mij hebben we al terug wat mogen richten omdat ze krom was.
Zo'n alu plaat is trouwens niet enorm goedkoop.

Staal moet je niet nemen :P

Wat ik wel nog aan kan raden, is om er dunne alu stroken op te lassen onderaan. Als je vaak de grond raakt op de plaat, raakt ze wat ingesleten. Als je er die stroken op last, sleep je eerst die stroken er af voor je je carterplaat kapot rijdt. Ze geeft ook veel extra sterkte aan het chassis.
De bouten zijn bij ons telkens kapotgeslepen, dus daar gaan we nog een oplossing voor moeten zoeken. (verzonken imbus is ook niet echt de oplossing omdat daar dan allemaal viezigheid inzit als ze er eens snel af moet)
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Ziezo, ff snel een howto in elkaar geflanst:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=26088

Zaterdagmiddag ook nog even aan de pimp gebeund. Ging niet erg lekker eigenlijk.
Eerst heb ik wat meer sterkte gestoken in de steun van de hydraulische handrem. Dat ging goed!

Dan ben ik begonnen met mn 4-gaats 1.4 106-achteras. De trommel aan de ene kant wilde er maar moeizaam van, en ik heb een en ander kapot gemaakt daarbij :$
Maargoed, het komt in orde.
De andere kant ging vlotjes.

Dan ben ik verder beginnen ontroesten aan de onderkant. Nu alles zowat verwijderd is achteraan, en ik er goed aan kan, wil ik het toch wel deftig doen zodat deze ax nog een tijdje op de baan kan blijven.
Hoe zouden jullie dit deftig ontroesten en behandelen? Met een staalkom en schuurpapier is er lastig bij te komen. De flits doet het wel iets erger lijken dan het is. Het is zeker nog niet krokant.
Ik heb een zandstraalpistool en heb het even geprobeerd op onze 7-bar compressor, maar dat was blijkbaar veel te weinig. Dat ging niet goed. Een goeie compressor zou nu wel erg nuttig zijn...
Image
(Dit is bij de achterasophanging)

Hierachter zit ook een beetje roest:
Image

Ik ben al bezig geweest:
Image

(mn remleidingen heb ik ff terug losgemaakt)

Hier is er weinig aan de hand:
Image

Ook in de kofferbakhoeken en er boven is hij helemaal goed.
AX-kopen is verslavend.

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by NextGenAX »

Ben zelf een behoorlijke leek, maar moet zeggen dat dit er nog wel netjes uit ziet...lijkt me nog prima wat aan te doen!
Ben benieuwd naar de vervolg stappen! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Terminal »

7Bar zou voldoende moeten zijn, heb je wel genoeg lucht naar het pistool toe dat is meestal belangrijker dan de druk.

Mooi om te zien hoe je ermee bezig bent zo, zit er zelf ook aan te denken maar zie er nog wel flink tegen op om de bodem te moeten strippen.
AX 11TRE 1988

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Ik snap het niet goed. Mn pistool heb ik gehaald uit mn kleine cabine, waar je onderdeeltjes mee kan doen met afzuiging enzo. Onderaan hangt een slang die je in het zand moet houden.
Die heb ik voor 1 keer in een pot zand gestopt. Ik neem er anders nog eens foto's van. Er komt wel zand uit, maar bijlange niet genoeg...

En dankjewel.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

gebruik je zo'n gekrulde slang om het pistool aan de compressor aan te sluiten? die geven niet genoeg lucht door, je moet zo'n rechte slang hebben die lijkt op een tuinslang..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

het is een korte, dikke tuinachtige slang :)
ik probeer thuis eens. Daar heb ik 10 bar denk ik.
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Maar eerst even het rallyhok door de keuring halen voor nog een jaartje...

Na naar een garage te zijn gereden om de koplamen af te regelen ben ik vol goede moed vertrokken naar een keuringsstation hier in de beurt. De keuring verliep vlotjes, maar een achterlichtllampje breek gesprongen. En gisteren nog niet *-) Ook mijn goodridge rvs-remslangen vonden ze alweer niet fijn. Na nog een woordenwisseling keurde mijn keuringskaart toch rood ipv groen.

Dus de remslangen ff terug omwisselen, dat lampje omwisselen en opnieuw gaan keuren.

Het kon slechter. De remslangen waren te verwachten, en het lampje is pech, maar niet lang werk om te fixen.


En nog iets helemaal anders. Stino en ik zijn naast het AX-rallyproject nu ook begonnen met een Saxo-rallyproject. De auto is bij Pedro gekocht.
Het is de bedoeling dat hij tegen de zomer 2013 klaar is voor zijn eerste wedstrijd hier in Staden. Ik heb er al zin in :)

Image

Meer volgt binnenkort :)
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by q01z »

wauw! dat klinkt als een nobel streven! een 2e rally auto opbouwen is natuurlijk wel heel leuk om te doen :)

keuring valt ook alles mee he....
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

tja, toch maar gewoon zwarte krimpkous om die remslangen heen trekken? ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Ja, de keuring kon nog slechter. Ah, komt goed :)

En voor volgend jaar gaan we toch voor zoiets kijken ja AlexanderB.
AX-kopen is verslavend.

Post Reply