Rob van der Giesen aka Kakelbont (AX 1.4 Service Diesel)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

chendy wrote:@Kakelbont: wat ben je nu in totaal kwijt voor het kitje? En is zoiets bij de APK wel goed te keuren? Ik doel dan op bv. de uitstoot.



Bovenstaande kosste me rond de 150 euro. Klinkt veel maar je moet je wel bedenken dat dit niet zomaar slijt en mee te nemen is naar een volgende auto.

Over de apk; zolang alles deugdelijk bevestigd zit (niet met een schoenveter bv) is er niets aan de hand.

De uitstoot van schadelijke stoffen is bij plantaardige olie geen probleem; die zijn er namelijk niet. Het is namelijk totaal mileu vriendelijk. (geen co2 uitstoot) en de roetuitstoot is in het slechtste geval al 50% minder.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

chendy wrote:@Kakelbont: wat ben je nu in totaal kwijt voor het kitje? En is zoiets bij de APK wel goed te keuren? Ik doel dan op bv. de uitstoot.


Als het goed is heb je dan juist minder uitstoot.
Maar de vraag is of je accijns(of hoe je het ook schrijft) moet betalen omdat je op een andere brandstof rijdt. :?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

officieel moet je elk kwartaal een formulier invullen en aangeven hoeveel liter je verstookt hebt. Je krijgt dan een rekening met de verschuldigde accijnzen. Dikke vinger daarmee dus. In duitsland ken je het zo tanken.

Maar voorlopig ben ik nog niet aan de ombouw begonnen vanwege wat probleempjes met het brandstoffsysteem;

de strijd tegen de valse lucht
En vals dat die lucht is :evil: Het kruipt overal tussendoor. Met als gevolg luchtbelletjes in de aanvoerleiding naar de pomp en een op hol slaande dieselmotor. (De regelateur merkt de lucht en 'denkt' dat er te weinig brandstof aangevoerd wordt, dus gooit de brandstofklep volledig open).

De valse lucht kwam blijkbaar langs een kapot ontluchtingsnippel bovenop het standaard branstofilter. Deze nippel vervangen door een boutje met wat loodgieterstape erom. Dat ging even prima, maar vanochtend (na ong 70km) begon de ellende weer. De diesel heeft volgens mij het loodgietertape opgelost. Vanavond effe proberen een rubber o-ringetje op te scharrelen en daarmee proberen af te dichten dus.


verder brak de vacuumpomp voor de rembekrachtiger gisteren finaal af
Lekte wat olie langs de pakking en ik deed er een dikkere pakking tussen. De bevestigingspunten op het pompje waren schijnbaar gescheurd en 1tje brak bij het aandraaien finaal af. kl*te. Maar gelukkig op de sloop eentje van een peug 106 diesel af kunnen halen. Dus dat is opgelost.


Maargoed, zulke dingetjes houd je van de straat :roll:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

je zult je in ieder geval niet vervelen :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

M'n warmtewisselaar zit aangesloten!

De aanvoerleiding met heet koelwater loopt achter de accu langs, en de retourleiding naar de kachel toe loopt over de accu heen. Dit kon niet anders en bleek achteraf wel makkelijk te zijn voor ontluchting. (retourleiding is hoogste punt namelijk).

De Aanvoerbrandstofleiding loopt op z'n normale plaats naast de accu en gaat zo de ww in. (Ik moet de leiding overigens nog wel inkorten). De 'warme' brandstofleiding loopt rechtstreeks naar de pomp toe. Ook deze leiding moet ik nog inkorten omdat hij nu een 'omweg' maakt langs het originele brandstoffilter.


Aan de Accu zie je een zwart kastje hangen. Daar zit het relais voor de gloeibougies in. Deze zit normaal tegen de zijkant van de motorruimte geschroeft maar moest verhuizen om plaats te maken voor de Warmtewisselaar.

Op deze foto is te zien dat de unit nog 'los' ligt. Inminddels heb ik 2 gaten geboord en met bout en contramoer en flinke ringen en flink wat conserveervet vastgezet op het 'vlakke' gedeelte voor de veerpoot en achter de koplamp.
Image


Op deze foto zie je dat het koelwater vanuit de wamtewisselaar de slang ingaat die naar de kachel gaat. Deze slang zit normaal rechtsreeks op het thermostaathuis. Op dat thermostaathuis zit de slang die achterlangs de accu naar de warmtewisselaar gaat:
Image

Image

Nu de 2e tank nog aansluiten :)

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Netjes! Dat word lekker goedkoop rijden!
Heb je nu weer tijd om de kway verder te strippen :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

bad_my84 wrote:Netjes! Dat word lekker goedkoop rijden!
Heb je nu weer tijd om de kway verder te strippen :wink:


Jij doelt op het leeslampje/klokje :wink: Ik heb hem al eruit. Zodra ik een doosje heb waar tie in kan stuur ik em op. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Kakelbont wrote:
bad_my84 wrote:Netjes! Dat word lekker goedkoop rijden!
Heb je nu weer tijd om de kway verder te strippen :wink:


Jij doelt op het leeslampje/klokje :wink: Ik heb hem al eruit. Zodra ik een doosje heb waar tie in kan stuur ik em op. :)

:oops:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Mooie foto van de warmtewisselaar die ik er dus in heb zitten:

Image

:)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wauw :shock:

mooie foto man!

:lol:
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

jaja, artistiek zelfs :lol:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Zo nieuwe motorolie en nieuw oliefilter zit er in (was errug nodig, loopt stuk stiller nu).

Ook heb ik de nieuwe thermoswitch geplaatst voor de radiatorfan. Deze schakelt de fan eerder in. (bij 97 graden, en koelt af tot ong 90 graden.)

Hij is dus klaar voor de apk, dat is morgen. Ik verwacht niet veel, maar toch altijd spannend. Dus: duimen maar! :roll:

Groeten,
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

waar kopen jullie goedkope plantaardige olie, en voor welke prijs?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

aldi, 59 cent de liter :lol:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Ik was bijna geinspireerd door dit mooie project dus heb ik de rdw gemaild of er ook vrijstellingen zijn.....
helaas niet:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het is momenteel niet mogelijk om plantaardige brandstoffen op het kentekenbewijs te krijgen. I.v.m. de emmissie eisen stelt de EEG richtlijn dat er een referentiebrandstof bekend moet zijn die
in een EG- richtlijn staat vernoemd. Momenteel zijn deze referentie brandstoffen er niet.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

wel erg jammer!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bovenstaande zegt niks. Op kenteken staat wat voor motor in het vooronder ligt. Een dieselmotor dus.

Plantenoliemotoren bestaan niet, dus kun je ze ook niet op kenteken krijgen. De duitsers hebben toch ook niet PPO op kenteken staan zoals diesel, lpg of benzine.

Volgens iemand anders die de douane gemaild had mocht het weer wel. Ze stelden echter wel als voorwaarde dat je elk kwartaal aangifte deed van hoeveel liters je vertsookt had. O

Er is dus totaal geen eenduidig beleid omtrend het rijden op ppo. :(
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

die aldi olie is recent van 45ct naar 59ct gegaan dan, dat scheelt nogal!

ax_mania
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 164
Joined: TueDec14, 2004 7:57:58 PM
Location: Den haag

Post by ax_mania »

maar om nou voortaan naar de aldi te gaan voor brandstof :D
en staat een beetje raar
als je je tank wil vol hebben moet je bijna 50 flessen zonnebloem olie hebben hahaha
Grtn
Sebas

-9 cm grondspeling :P
-eindelijk morrete's

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Mooie hoop afval hou je over :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

distributie is stap 2. Het is in grotere vaten te krijgen, maar dan wil ik eerst alles op orde hebben.

Heb trouwens ook al een tanksysteempje thuis van een caravan waterpompje.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply