AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oh, yay, mijn VE pomp heeft nog iets leuks, een "LFB", daarmee wordt de timing bij gas-los en <3000-ofzo rpm electronisch iets verlaat, zodat ie minder dieselig klinkt (en eenofander verhaal over NOx)... Altijd een hippe feature om te hebben, binnenkort eens uitzoeken hoe ik dat aan de praat ga maken en of het nut heeft.. :P

En n startonderbreker.. MNM weet daar alles van, haha, ik ga binnenkort ff met de slijptol aan de gang..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Start-onderbrekers zijn niet erg, zolang ze maar compleet zijn. :evil:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nah, die bus waar deze pomp uit kwam had geen sleutels, dus compleet was ie al niet.
Ik zet de slijptol in dat huisje, dr zit gewoon n stom printplaatje onder en gewoon dezelfde stop-solenoid die jij ook in je clone-pomp (licentie-gebouwde pomp dus) hebt.. :P waarschijnlijk identiek allemaal qua beveiliging.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hm, scheisse, die startonderbreker-plaat zit ook vastgeschroefd met dezelfde schroeven waar de injectorkop mee vast zit.. ik kan m nooit helemaal verwijderen, zonder de halve pomp uit elkaar te halen dus.. Als ik dan toch bezig ben, kan ik eigenlijk net zo goed n complete seal-kit dr tegenaan smijten...

Mja.. 'there be dragons' enzo, hoewel ik een hoop info heb over het openen en weer sluiten van die pompen, is het toch wel een complex verhaal, elk onderdeeltje heeft een functie, en alles zit heel precies in elkaar.. En n hoop special tools nodig...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Euh? Waarom dan de hele kop eraf halen als 't alleen maar om dat stomme plaatje gaat?
Dat hebben Kevin en ik destijds ook niet bij die Nippondenso-pomp gedaan.
Volgens mij hebben wij toen gewoon eerst de meeste bouten eruit gedraaid, toen dat plaatje uit de weg gedraaid en gevouwen, zodat er weer minstens twee bouten terug geschroefd konden worden en daarna pas de resterende bout(en) verwijderd en het plaatje helemaal weg gehaald. Zo valt de pomp ten minste niet in hapklare brokken uiteen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nja, het is meer, 1 van de bouten-zonder-kop waarmee de plaat vast zit, is ook een van de 4 bouten waar die hogedruk kop mee vast zit.. als ik die bout sloop, dan heb ik een vervangende nodig, en die zijn niet zomaar te vinden..
(nou kan ik n lompe lullo zijn en de juiste vervangende bouten op de sloop uit n pomp draaien, een handje vol schroeven zal geen haan naar kraaien en mag je zo meenemen, maar dan is die andere pomp by default geen cent meer waard, en daar ben ik te aardig voor..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Dan moet je die bout niet slopen. ;)
Gewoon met een slijptol een sleuf in de blinde kop slijpen en dan met gepast beleid de bout eruit draaien.
En dan, na verwijderen vat dat irritante kl#te-plaatje, diezelfde bout weer terug schroeven. Werkt prima: de Nissan-AX rijdt er ten slotte al 4 jaar probleemloos mee rond. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Dan hoop ik van harte dat ie los genoeg zit om met een platte schroevendraaier eruit te draaien, want meer kan ik dr dan ook niet aan doen.. :P

Ik zit ook te twijfelen aan mn keuze qua intercooler, zowel mn turbo als t blok hebben een 40mm aansluiting, de intercooler 57mm, en ik kan nergens adapters vinden van 40 naar iets anders.. De enige oplossing zou zelf van een stalen 57mm buis en een 40mm buis een adapter lassen x2, of een andere intercooler uitzoeken die 40mm aansluitingen heeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Dat laatste n'tuurlijk! Anders ziet 't er meteen weer zo "passend gemaakt" uit. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Mmja, kan de lasnaden ook gladschuren en de buisjes laten poedercoaten, dan zie je dr ook niks meer van.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

LOL

Ander argument: van 2x converteren gaat je flow naar de kl#te. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Mja, je gaat toch van 40mm naar whatever de binnen-oppervlakte van de intercooler is en weer terug.. qua formaat en montage is deze namelijk uitstekend, hij past precies samen met de radiator in de neus.. (Dan schuif ik de radiator naar de andere kant, en past de intercooler op 2/3 van de originele plek van de radiator)
Tenzij ik ook gelijk voor een grotere water-radiator ga (Waarschijnlijk niet onverstandig), dan kan ga ik mn ogen open houden voor n andere intercooler met 40mm aansluitingen.. Die zullen wel lastig te vinden gaan zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, heb een beginnetje gemaakt aan de pomp, alle externe aanhangsels die ik niet direct nodig heb/die niet nodig zijn om de pomp bij elkaar te houden dr af aan t schroeven, ik zit nu alleen nog met 1 beugel + die startonderbrekerplaat die met die afbreekschroeven vastzitten, daar moeten dus gleufjes in komen met de dremel..

en ik heb eens geteld hoeveel afstelmogelijkheden mn pomp heeft:
1 stelschroef stationair toerental warm
2 stelschroef stationair toerental koud
3 stelschroef volgas (maximale pedaalstand)
5 stelschroef gas los (minimale pedaalstand)
6 positie van de gashevel tov hevel aan de binnenkant van de pomp (heeft grof- en fijnafstelling)
7 veersterkte 'govenor' die het maximum toerental bepaalt/bepaalt bij welk toerental de hoeveelheid brandstof afneemt t/m 0 voor de toerenbegrenzer. Kan dmv een andere veer, of het toevoegen van ringetjes(=voorspanning) aangepast worden.
8 stelschroef globale hoeveelheid brandstof, heeft invloed op alle andere instellingen.
9 stelschroef voorspanning veer turbodrukdiafragma ("sterwiel")
10 keuze uit verschillende profielen voor turbodrukdiafragma ("LDA pin")
11 stelschroef eind(begin)stop turbodrukdiafragma.
12 statische timing door verdraaiing pomphuis tov distributieriem
13 solenoid om 5 graden verlating toe te voegen om stationair met warme motor stiller te zijn.
14 nog een schroef waarvan ik nog niet niet precies weet wat ie doet.
15 montagepunt gaskabel, is op te schuiven op de hevel zodat de pedaalslag overeenkomt met de volledige slag van de hevel op de pomp.

en een paar waar ik (vrijwel) geen invloed op heb.
16 camplate profiel, heeft invloed op hoeveelheid en curve van injectie
17 diameter injectieplunjer, heeft invloed op hoeveelheid maximale injectie voor een gegeven camplate.
18 de druk waarop de injectors opengaan en weer sluiten (Kan je laten veranderen, heeft weinig zin, heeft invloed op timing, atomisatie en nog wat van dat soort zaken, maargoed, gewoon afblijven)

Er zijn er nogal wat bij die op elkaar inwerken. Ik denk dat ik vooral ga beginnen met niks te veranderen, de pomp is nu afgesteld voor een 1.9L blok met 90 pk. op zich mn doel-vermogen maar bij een lager toerental.
Wat dat in theorie oplevert is dat de pomp waarschijnlijk bij lagere snelheden teveel brandstof geeft dus iets moet worden teruggeschroefd, en sowieso de toerenbegrenzer op 4500 te laag staat. Behalve het verhogen van de toerenbegrenzer, het iets terugschroeven van de brandstof op lage toeren, en het afstellen van het stationair toerental zal waarschijnlijk de instelling van de pomp al vrijwel helemaal goed zitten. Er zitten daarna nog n heleboel schroeven aan waarmee ik fijn-afstelling kan doen om de boel beter in te regelen, maar zal (waarschijnlijk) amper nodig zijn.
Last edited by AlexanderB on TueDec11, 2012 8:13:38 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Na dit voorgaande gelezen te hebben, ga ik je oprecht (lees: 100% positief bedoeld) heel veel succes wensen om dat allemaal afgesteld te krijgen strax. Ben wel benieuwd naar de resultaten. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Thanks. :) Het is voornamelijk een questie van "1 tegelijk" en heel veel testrijden. Ik heb ook een aantal extra meters straks op m'n dash die helpen met afstellen..

In 1e instantie zal ik 1,2,8,12 en 15 moeten afstellen, (niet in die volgorde) om ermee te kunnen rijden, nr 7 om niet gelijk al m'n vermogen kwijt te zijn boven de 3000 toeren / om te matchen bij m'n nokkenasprofiel. Dan rijdend en wel 8,1,2 verder afstellen. En dan komt de turbo dr op en kan ik 8,9,10,1,2 afstellen.. De overige afstellingen ga ik denk ik lekker met rust laten.. :P

Oh, en 3 en/of 8 zijn handig om te zorgen dat ze bij de APK mn kleppen niet door de zuigers heen raggen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Klinkt als veel werk, maar wel heel gaaf allemaal. Ik hoop dat het je lukt, ben erg benieuwd naar het resultaat. Weet je al wat je wanneer wil gaan doen?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik ben nogsteeds bezig om onderdelen (en informatie) te verzamelen, dus ik weet nog niet precies.. en ik heb ook niet unlimited geld om het allemaal maar te betalen, dus dat kan allemaal nog even duren..

Als ik morgen op tijd wakker ben, ga ik eens kijken of ik de garage in kan duiken om het onderstel en de uitlaat hun hoogst nodige reparaties en upgrades te geven...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad in de papieren kan lopen, we zien het wel voorbij komen :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik zou een lijstje kunnen maken, maar ik denk dat ik dr dan zelf van schrik..

Ik heb al:
- GT1544 turbo (€125)
- Bosch VE4/9 pomp met LDA (€150)
- Renault GTT intercooler (€25)
- D'riem, spanrollen, waterpomp (€100)
- Tellerbak GTI (€5)
- EGT sensor + meter + G1/8 bitje om draad te tappen in de uitlaat (€45)
- Warmtewisselaar olie --> water (€0)
- Oliekoeler (in reserve, hopelijk niet nodig/overkill) (€45)

Moet nog, + geschatte of reeds opgezochte prijzen:
- Dikwandige bochten en flenzen om een adapter te maken van spruitstuk naar turbo. (€?)
- Dunwandige bochten en flenzen om van de turbo naar de rest van de uitlaat te gaan.
- 40mm siliconenslangen van de turbo naar de intercooler naar de inlaat. (€?duur)
- Flens aan de inlaat die voor overdruk geschikt is.
- 40mm naar 57mm koppelingen om aan de intercooler te passen, of een andere intercooler. (Niet te vinden, dus zelf lassen)
- AN fittingen en leiding voor druk-olie aftap van het blok. (€50?)
- Een fitting voor in de carterpan, en een slang om de hete oliemeuk uit de turbo terug daarheen te voeren. (€30?)
- Mogelijk een grotere radiator voor de KVS. (€70?)
- Oliedruk en Boostdruk meters. (€60?)
- Een nieuwe actuator voor op de turbo, of materialen om deze aan te passen. (€50)
- Meetklokje + adapter om de pomp op tijd te zetten (€30-50?)
- Een seal-kit om de afdichtringen in de pomp te vervangen, mocht ie lek gaan of zijn. (€30-40)
- Whatever dr nog stuk gaat voor ik alles aan de praat heb.
- Voor als dat stuk gaat: stalen koppakking + upgrade kopbouten (of studs+moeren) (+/- €300)

Enzovoorts.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, garage gehuurd, beetje klussen aan de auto.
- gat zagen voor de sproeitank (check!), ff leidingkjes trekken en dan kan ik weer sproeien. :)
- Beugeltjes voor de remleidingen omlassen
- uitlaat downpipe vervangen
- uitlaat middenpijp doorzagen en anders weer vastlassen
- veerpoten/remklauwen/remschijven/stuurkogels vervangen
- koudstart-wax-ding installeren
- oliekoeler installeren
- zoeken waar ik de watertemperatuursensor heb gelaten (als we toch bezig zijn aan het KVS circuit..)

Zo maar gauw weer aan de slag.. Ik voel me echt moe :/ Maar huur die garage niet voor niks, dus moet toch ff wat bereiken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply