JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Post by JPG-slalom-racing »

Weer een paar vraagjes. Ik kan vrij goedkoop een spruitstuk en dubbele carburators van een AX Sport (eigenlijk van een Peu 205 Ralleye) de kop tikken...
Past dit op een GT-motor Ph 1?
Wat zou het effect zijn?
Wordt de motor in de toekomst beter of gemakkelijker op te kietelen?
Tips and tricks?

bedankt op voorhand

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren

Post by citrofenwick »

Officieel past het niet, maar ik heb eens zo'n spruitstuk gepast op een niet-sportkop en volgens mij is het gemakkelijk pas te maken met een beugeltje.

Pkwinst zal er zijn, maar volgens mij niet extreem veel. Het is interessanter om er dan een sportkop op te zetten.
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:
JPG-slalom-racing wrote:
De stabilisatorstangen moeten ook worden overgebouwd op de Spot. Ik denk dat er inderdaad gaatjes zijn voorgeboord (om op de koets te plaatsen), maar er zit geen schroefdraad in. Alle tips zijn welkom! (moet ik zitten peuteren in die gaatjes waar je de draagaren in het interieur lost?)
Eh, geen idee, dacht dat daar standaard schroefdraad in zat..?
Hoi mede-AX liefhebbers.
Ik ben vandaag eens even in detail het probleempje van de stabilisatorstangen aan het bekijken geweest.
In de Sport zitten inderdaad gaatjes met schroefdraad voorgeboord. Alleen, Op de GT cup, zijn dat twee gaatjes M8 (hetzelfde houdertje als op de ophangdriehoeken), in de Spot: drie gaatjes M10 ?.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren

Post by Johannus »

Voor zover ik weet zijn die beugeltjes ook anders, en heb je voor beide type stabilisator stangen een andere set gaatjes nodig.

Heb ik ook gehad toen ik de GTI ophanging op de First plaatste. Maareh, als het goed is heb ik daar nog wel ergens foto's van, zal wel ff voor je zoeken.
Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren

Post by q01z »

het ph2 beugeltje is inderdaad anders op de koets en voorzien van grotere (torx) schroeven,
je zou dus eigenlijkj een ph2 stabilisatorstang moeten regelen, inclusief beugeltjes, dan werkt het wel!
let wel.. er zijn verschillende diktes van de stabilisatorstang.. en jij wil DIK of eigenlijk nog dikker
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren

Post by JPG-slalom-racing »

Hoi, weer een klein verslagje (sorry deze keer geen fototjes, te guur weer) van wat ik de laatste sleuteluurtjes heb gedaan:

de volledige voorophanging zit er nu in, veerpootstang en draagarmstang inclusief. Het aantal stuuromwentelingen is verminderd tot ongeveer 1,8, en dit op de manier zoals ik reeds had aangegeven (herboren van de gaatjes voor de stuurstangkoppen). Enkel een test zal moeten uitwijzen of het effectief stevig genoeg is, maar alleszins was het precisiewerk nog vrij eenvoudig). Ik heb ook direct een stop gemaakt om de wielen nu niet te ver door te laten sturen, kwestie van de kardans een beetje heel te houden. Voor de stabilisatiestang heb ik maar gaatjes geboord, een adapter maken zat er niet in. Ging erg goed, en dan ik de vloerplaat een klein beetje meer uitgeslepen om aan de moertjes te kunnen.
De motorruimte heb ik wat afgewassen met thinner, is geen showbeest, maar nu wel schoon om verder te werken.
Vandaag heb ik gewerkt aan een bak, om het racetankje in te stoppen (moet volgens de regels hermetisch afgesloten zijn van het interieur), daarvoor heb ik 1,4m op 35cm uit het dak van de donorax geslepen. het is wat meer werk, maar elke Euro telt, dus waarom niet recycleren ? :-)
Volgende keer heb ik (eindelijk :-)) wat helpende handen, dat zou goed moeten zijn om de achteras over te bouwen, de motor uit de donor te halen, een paar gaatjes dicht te lassen, die bak verder af te werken, en hopelijjk al wat fwerken in het interieur.
Alles komt zeer langzaam op zijn pootjes. de werken aan de motor, en het klaarstomen van het elektrisch gedeelte baren me wel nog zorgen (wegens echt weinig ervaring voor toch de belangrijkste werken...
vele groeten , hopelijk volgende keer terug wat foto's

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele sleuteluurtjes verder

Post by JPG-slalom-racing »

Hoi weer wat gesleuteld. het ging ons niet zo goed, een zieke, en het was berekoud in de garage, dus enkel de achteras overgebouwd...

maar! toch wat fototjes:

zo was ie toen ik pas de wielkast had uitgesneden:
Image

en zo staat die met de viergats achteras. laag he!
Image

ook de vooras zit er onder: een een sfeerbeeldje
Image

nog wat sfeer
Image

en het stuurwiel onlangs nog wat gesleteld, en geindigd op tien centimeter meer in't interier dan origineel
Image

zoals steeds: sorry voor de wazige fototjes, ik neem het goeie fototoestel moest ie ooit klaar geraken...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by citrofenwick »

Goed bezig en lekker laag :)
Wat is jullie programma dit jaar? misschien kom ik wel eens langs.
Of als deelnemer misschien. Ik heb er een vergunning voor.
(ook al je nieuwe vergunning?)
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:Goed bezig en lekker laag :)
lekker laag inderdaad : toch ongeveer 15cm tov. een originele :-)
Wat is jullie programma dit jaar? misschien kom ik wel eens langs.
Of als deelnemer misschien. Ik heb er een vergunning voor.
(ook al je nieuwe vergunning?)
het volledige slalomprogramma van 2013=

Datum plaats organisatie
24/03/13 Oostende VASAF
14/04/13 TVC- Tienen VASAF
20/05/13 D'Abolens – Hannut VASAF
09/06/13 Zaventem VASAF
16/06/13 Les Volants ASAF
23/06/13 Houthalen VASAF
30/06/13 Cahottes VASAF
07/07/13 Collines VASAF
14/07/13 Houtlandslalom Torhout VAS
04/08/13 Slalom d'Hannut VASAF
11/08/13 Bietenslalom – Tienen VAS
15/08/13 Marchin ASAF
18/08/13 Zonhoven VAS
01/09/13 Gitterslalom – Landen VAS
08/09/13 Marc Pascual VASAF
29/09/13 Balen VASAF

Normaal gezien volgen we de volledige kalender, op een uitzonderinetje na. Heb me net mijn vergunning voor 2013 geregeld.
Ik ben wel bang dat ik hem echt niet ga klaarkrijgen...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by q01z »

heeeeerlijk die Cup-achteras eronder! DAMN! :D
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by citrofenwick »

Haha, Marc is jaloers :P

En Oostende en Torhout zijn redelijk in de buurt. Ik zal toch mn uiterste best doen om er bij te zijn :)
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:Haha, Marc is jaloers :P

En Oostende en Torhout zijn redelijk in de buurt. Ik zal toch mn uiterste best doen om er bij te zijn :)
Je bent meer dan welkom, als toeschouwer of als deelnemer. Oostende gaat 99% zeker met de blauwe worden gereden...

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Post by JPG-slalom-racing »

Image
Nu heb ik pas echt problemen. Als plan B kwam ik vandaag te sleutelen aan de blauwe AX. Diegene die met gebroken cardan uit de laatste wedstrijd is gevallen... Ik haal die cardan eruit, en die lijkt me toch in orde te zijn (alhoewel dat de mof over de binnenste tripoide verdaaid is)... om zeker te zijn, snij ik die mof er af : geen enkele inwendige schade te zien...). Ik duw even een andere cardan in het differentieel, en kan deze (1 wiel op de grond, versnellingsbak in een versnelling) gewoon met de hand draaien... Ik denk : als het de bak is, dan moet ik toch enige weerstand voelen, en met enkel de koppeling volledig stuk, moet ik al met de hand wat meer weerstand voelen ( er draaien dan toch de asjes in de bak mee?). ik denk dus dat het differentieel eraan is? Om me te verzekeren ben ik nog naar de schakelstangen op zoek geweest, die zijn erg versleten, maar de asjes die in de bak gaan, gaan net even ver als op de gele, waar ik mee vergeleken heb... Nu : Plan B is kort maar krachtig in de vuilnisbak geworpen, en nu voel ik me een geweldige druk om de witte af te krijgen...

eventueel iemand ervaring met een gebroken differentieel? zit ik juist met de diagnose? past bak met differentieel van een 1996 954cc Spot (5 bak), op een 1360 cc monopoint?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by Wheelnut »

Met een wiel geblokkeerd en een versnelling ingeschakeld, dan zou je volgens mij het wiel niet eens moeten kunnen draaien.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by q01z »

Die bak zou moeten passen!



En die diffs, die gaan indrdaad stuk ;-)
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by citrofenwick »

Het kapotte diff van stuart op Malmedy een paar jaar terug maakte wel vieze geluiden ook :)
Maareuh, klinkt idd als een kapot diff. Normaal moet als je de neus opkrikt en aan het ene wiel draait, het andere wiel in de andere richting draaien.
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by JPG-slalom-racing »

Hoi, donderdag heb ik een sleuteldagje vrij genomen, om de swap te maken met de versnellingsbak die uit de witte is gekomen. We hopen hiermee resultaat te hebben, immers heeft deze toch al een 200K gelopen... Bedankt voor de reacties, ik laat het jullie weten...
Nog een laatste vraagje: ik heb meen onlangs een post gezien te hebben met een overzicht van de bak en eindverhoudingen er type? (of heb ik gedroomd?)

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by JPG-slalom-racing »

Swap almost finished. alles uit elkaar : een uurtje, dan vier uur aan het sukkelen geweet om de boit er onder te krijgen (man man man ), en nadat die al eens op mijn hoofd was gevallen, lukte het toch... enkel niet genoeg tijd meer om hem helemaal af te werken, dat is voor het weekend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by JPG-slalom-racing »

En verloren... je kan de koppeling maar half laten opkomen voor de wagen luid begint te kraken en uit versnelling springt... ik vrees, (aangezien de koppelingsvork toch in een iets andere hoek staat dan bij wat ik op de motor van de gele zie, dat bij het monteren het druklager en de work niet juist zijn komen te zitten... nu moet ik al dat werk opnieuw doen... ik werk alleen nog aan de witte. kammeniet schele hoeveel wedstrijden ik ga missen, ik concentreer me vanaf nu enkel nog hierop (had ik het geweten, had geen twee sleuteldagen verloren...)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by Browny »

http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... egory_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply