Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by JBo »

Hee Anton,

Fijn dat je cv en electrische ramen werken, je moet je koplampverstelling toch anders inbouwen. De 2 kabels komen op de verkeerde plek binnen, waardoor ze onder een onmogelijke hoek staan om nog te werken. Je trekt het zaakje zo kaduuk, de kabels moeten zo recht mogelijk liggen, ze moeten op onderstaande plek de auto binnen komen:
Image

Kijk anders even op de site van de familie bats, dan heb je een idee hoe het moet zitten.
http://xj-79-zg.batssoft.nl/logfotview.php?id=112

Succes verder :wink: :wink:
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by Wheelnut »

Okee... ik zal eens zien of ik daar een gat vind.
Zoals de kabels er nu in zitten werken ze wel enigszins trouwens...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by JBo »

Het moet er zitten, je ziet het op die site; een 11E uit '89 had het gat al;) Ik geloof wel dat het enigzins werkt, maar de kabels gaan nog steeds te stroef waardoor je het wormwiel eruit trekt. Als ze goed liggen, zou het redelijk vloeiend moeten gaan.

Een tip is misschien nog om wat kettingolie o.i.d. in de kabels te laten lopen, dan smeert het al wat lekkerder.

Succes en houd ons op de hoogte..
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by Wheelnut »

Gat gevonden. Loopt al wat beter, maar wormwiel loopt er nog steeds uit.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by Wheelnut »

Heb m'n sporing af laten stellen. Die stond inderdaad flink naar links...
Stuur stond in "rust"stand naar rechts, terwijl de auto lichtelijk naar links trok...

En winterbandjes besteld...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie Accessoirepuzze

Post by Wheelnut »

Ik had nog wat fotootjes beloofd van m'n mystery-vogel-box, oftewel een Eagle cruise-control unit!
(nou ja, "control"... Tis een systeem dat je gaskabel in een bepaalde stand vastzet.)

Het bedieningskastje:

Image

Het gaskabeltje heb ik door m'n favoriete gat gepropt:
(Hier zitten ook de koplampkabels nog in, maar die zijn inmiddels verplaatst naar waar ze horen...)

Image

Hm... Een zakje bevestigingsmateriaal... Eens kijken of ik er wat van kan gebruiken... :

Image

Ah, verdimme! Geen van de beschreven voorbeeldjes is van toepassing...
Hoe ga ik dit fixen? :

Image

Na wat gepiel en geprobeer en getest en gevloek kwam ik er op uit dat dit het beste werkt:

Image

Dit geval vast gesoldeerd, en om de gashevel gelegd:

Image

Ik heb een klein geultje in de gashevel gevijld, de CC kabel eroverheen gelegd en vastgehaakt aan dat pootje
van de terugslag van de gashevel... (ik weet ook even niet hoe ik het beter kan omschrijven, sorry...)

Na dat bleek dat het CC kabeltje bij bruusk gasgeven uit de hevel viel (cc kabeltje trek niet erg vlot terug),
heb ik een soort van beugeltje gefabriceerd uit een bumpertje van een speelgoedautootje.
En sindsdien geen problemen meer! (geen foto van...)

Ik heb nog niet echt grote afstanden kunnen rijden met dit systeem, maar ik heb al wel vast kunnen stellen dat het systeem werkt. Het is een beetje fiedelen om de snelheid goed af te regelen, maar als het eenmaal gelukt is, dan blijft de snelheid gewoon goed hangen.

En voordat iedereen gaat schreeuwen van: "Je gaskabel vastzetten is gevaarlijk, want als je moet remmen blijft je gas open staan!",
die vlieger gaat dus niet op... Er zit een veiligheid ingebouwd die op de remlichtschakelaar is aangesloten.
Als ik m'n rem intrap, knalt m'n cruisecontrol weer uit...
Hij zit niet op de koppeling aangesloten. Dat dan weer niet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Wheelnut »

Ik had eigenlijk wel een reactie of twee verwacht op de kreet "Ik heb cruise-control!", maar blijkbaar dus niet.

Maar goed, wat ik melden wilde:

Koekblikkie staat op een setje gewieldopte stalen velgen met Vredestein Snowtracs eromheen:
Image
Image

Vreemd genoeg lijkt het sturen lichter te gaan nu, met dezelfde bandenspanning...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by gigawebs »

Leuk die cruise control, had ik helemaal gemist! Hou ons op hoogte met je ervaringen.
AXje staat er netjes bij!
ImageImageImage

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Wheelnut »

Lijkt maar zo, omdat de foto gemaakt is met m'n onwijs trage (wat ik vergeten was) crappycam, in plaats van m'n niet-helemaal-nieuwe-maar-nog-steeds-goede digitale spiegelreflex...

De cruise control heb ik nu al een tijdje kunnen proberen, en op langere afstand is het heerlijk relaxed.
Zoals ik al zei, je moet het een beetje in je vingers hebben om de snelheid op een acceptabel niveau vast te zetten (helemaal precies de snelheid die ik wil lukt bijna nooit), maar met een vaartje tussen de 95 en de 100 is het op de rechterbaan lekker tuffen. Zelf een teentje gas bijgeven een helling op, en de snelheid iets op laten lopen hellinkje af. It's all good!

Voor het geld (€30,-) vind ik het een goed alternatief voor een snelheid regelende cruise control.
Zeker omdat een snelheidssignaal voor zo'n systeem ergens vandaan vissen bij een AX vrij moeilijk gaat. Heb ik begrepen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by AlexanderB »

Is een kwestie van een module (uit een ZX of andere "hogere" modellen) tussen de tellerkabel steken, het luie alternatief is dat je het toerental-signaal pakt, dat is, zolang je niet in zn vrij of ontkoppelt bent, toch gekoppeld aan je snelheid. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Bossie »

Ik weet niet waarom je moeilijk zou doen om met "modules" uit andere modellen zou gaan werken of het toerentalsignaal. Er is gewoon een standaard aansluiting op de bak om dit signaal te kunnen krijgen. Nr. 7 op onderstaande tekening.

Image
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by AlexanderB »

Dat bedoel ik met module..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Wheelnut »

Dus ik heb voor niks zitten k*tten, bedoelen jullie?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by AlexB »

Dat cruise control setje wat jij heb heeft geen signaal nodig, die houd enkel de gaskabel vast.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Wheelnut »

Dat zeg ik toch?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Johannus »

Dat zegt Alex toch ook! ;)
Image Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Anton Keuter aka Wheelnut 1.1i FI GTnie CRUISE CONTROL!

Post by Wheelnut »

Welleke van de twee?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Schimmelbank

Post by Wheelnut »

Wat is wit en pluizig?
-M'n achterbank. Die is weer gaan schimmelen, kwam ik vandaag achter...

Dat vochtprobleem moet echt even aangekaart worden.
Eerst haal ik m'n achterbank even eruit en maak hem schoon, na de APK (vanaf 5 maart) kijk ik wel of het de moeite nog waard is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Schimmelbank

Post by AlexanderB »

Als je geen zin hebt om schoon te maken, heb ik n complete achterbank over, af te halen op de 1stvolgende meeting..
Uiteraard eerst ff checken waar het water binnenkomt.. (hint: klapraampjes, vaseline op de rubbers doen.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Wheelnut 1.1i First Impression GTnie Schimmelbank

Post by Ceristimo »

Ik heb me destijds ook rot gezocht naar de oorzaak van al dat water dat ik onder de achterbank had zitten. Ik had het op drie plekken, dus controleer dat bij jou ook:

1) De ramen achter. Ik had de klapraampjes al vervangen voor vaste, maar het lekte nog steeds. Insmeren met vaseline hielp.
2) De achterlichten. Beide units hadden een verrot rubber waardoor water in de kofferbak en onder de achterbank kwam. Beide achterlichten vervangen.
3) Kofferbakrubber die rond de opening zit. Zag er nog goed uit, maar lekte toch. Oplossing was een 'nieuw' rubber (van de sloop).

Mijn achterbank (was een half leren) toen onder de douche gezet, schoongespoeld en geborsteld en twee weken laten drogen, omdat het schuimrubber zich als een spons vol water zuigt...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply