Vandaag was de grote dag. De AX had een afspraak voor de APK-keuring.
Daar aangekomen begon de monteur met een remtest. Deze was prima, ik zag wel wat remverschil, maar dit bleef blijkbaar binnen de gestelde grenzen.
De verlichting was aan de beurt, linker mistlicht deed 't niet, dit kwam door een slecht contact, ff morrelen aan het kabeltje en 't werkte weer.
Vervolgens werden de banden aan een inspectie onderworpen. Geen aanmerkingen. Daarna werd de voorwielophanging gecontroleerd, fuseekogels en de stuurkogels. Meteen werden ook de remmen nog aan een visuele inspectie onderworpen.
Toen kwam het grote moment: De viergastest!
CO was prima! Maar de lambdawaarde kwam niet onder de 1,045, waar dit tussen de 0,97 en de 1,03 moet zijn. De auto op toeren zetten bood geen uitkomst. Vervolgens geprobeerd om 'm ff uit te laten (lees: ff de toerin injagen) om te kijken of dat uitkomst zou bieden.
Helaas!
De AX is vandaag afgekeurd.
Omdat ik vandaag geen tijd heb om er iets aan te doen (moet voor m'n werk naar 't buitenland, zit dus rond etenstijd in 't vliegtuig en moet nog e.e.a. voorbereiden), of om er ff mee te gaan rijden, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt voor donderdag a.s.. Ga lekker vroeg op en ga dan ff een half uur, 3 kwartier met de auto over de snelweg jakkeren! Even lekker in z'n toeren houden en vooral hopen dat dat uitkomst gaat bieden!!!
Mocht iemand nog tips voor me hebben, dan mogen deze in dit topic gepost worden!