Simon aka simsken (AX 1.4 GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Net AX-je, nu ben ik gelukkig niet de enige meer met velgen met een leeuw erop ;)

AX_Almere
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: WedMar02, 2005 8:04:55 PM
Location: Almere

Post by AX_Almere »

Welkom en veel forum plezier :D
-----> AX <-----

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

EverLiven_Almere wrote:Welkom en veel forum plezier :D


daar sluit ik me bij aan :)
Image

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Dankjewel iedereen voor de reactie's!

Valt met erg op hier op dit forum dat er een erg gemoedelijke sfeer hangt. Iedereen is ontzettend aardig tegen elkaar, en erg behulpzaam!

Ik heb eens even een beetje rondgekeken op het forum en krijg een paar leuke ideetjes voor m'n AX 8)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Leuk om te horen over je eerste indruk van onze club 8)
Verklap eens wat over je plannen
:P
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wij ZIJN aardig :D

nouja.. sommige niet dan :roll: toch Joris? ;)

maar welkom hier! :) hopelijk ga je je net zo welkom voelen als de meeste van ons, tis tenslotte een vrij hecte club aan het worden :D
Image

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Welkom! De club en vooral het forum werkt alleen ERRUG verslavend! Plus dat je alsmaar leuke dingen ziet die je nog aan je AX kunt veranderen. 8)

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Hey Simon, van harte welkom bij deze super gezellige club :) 8)
Veel plezier hier ?n natuurlijk met je AX.
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Hallo maar weer eens,

Na heel heel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niks te hebben gedaan door school, werk en andere druktes zijn we (ik en mijn broer) nu toch aan de slag gegaan met de ax.
De auto uit het hok halen was al meteen feest want we kregen hem amper meer aan het lopen. Toch naar veel moeite kwam hij er uit rijden, op 2 cilinder en met een gigantisch rookgordijn.

Eerst het ding maar eens goed gewassen want hij zat onder een hele dikke laag stof.
Toen hebben we de motor eens even goed bekeken en besloten hem er helemaal uit te halen.

Zo gezegd zo gedaan, motor er uit gehaald met bak en al (overigens nog geen 2 uur werk).
Alles zat onder de dikke vette troep dus eerst maar eens met de hogedrukreiniger het spul schoongemaakt.
Daarna dynamo, bak, drukgroep enz enz er af gehaald.
Toen de kop er af, want de koppakking was goed lek. Toen de kop er af was zagen we al steeds meer narigheid. Alles zat echt helemaal dicht gekoekt met verbrande olie.
Dus alles maar uit elkaar getrokken voor een grote schoonmaak beurt.
Op de kleppen zat al een dikke centimeter aangekoekte verbrande olie. En in alle kanaaltjes en onderdelen zat een dikke laag troep. Waarschijnlijk van korte ritjes rijden en nooit op tijd olie ververst. Ook zaten de zuigerveren helemaal vast.

Kortom, best gaar.

Dus besloten maar een grondige motorische opknapbeurt te doen, volgende wordt gedaan:
? Nieuwe zuigerveren
? Nieuwe drijfstang lagers
? Kop stralen en vlakken
? Kleppen stralen
? Klepzittingen geslepen
? Cilinderbussen honen
? Alle pakkingen en keerringen vervangen
? Nieuwe distributie
? Alles goed schoon maken
? Versnellingsbak reviseren

Ondertussen zijn we al aardig wat opgeschoten. De zuigers zitten er al weer in met nieuwe zuigerveren, nieuwe drijfstang lagers, cilinderbussen gehoond en zit het onderblok alweer in elkaar. Helaas had ik geen camera bij de hand met het demonteren en schoonmaken maar ik kon nu even de camera van de buren lenen.

De kop gaat van de week naar revisiebedrijf, waar hij voor een kratje bier (met dank aan vriend van mijn broer) wordt gevlakt, geslepen en grondig schoongemaakt.

Aan de carrosserie moet ook heel wat gebeuren, er zitten een paar flinke gaten onder de motorkap, waaronder bij de veerpoot, en daar moet dus wat nieuws in gezet worden.

Er zit nog wel heel wat werk in maar het vordert al aardig.

Hier wat foto?s, ze zijn van niet zo?n goede kwaliteit, staan niet precies in de goede volgorde en het rood lijkt wel roze, maar in het echt is het echt rood ;)


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jaloersssssssssssssssss

ziet er goed uit jongens! :D lekker bezig :)

waar hebben jullie al die troep gehaald en was dat nog beetje te betalen??
Image

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

q01z wrote:jaloersssssssssssssssss

ziet er goed uit jongens! :D lekker bezig :)

waar hebben jullie al die troep gehaald en was dat nog beetje te betalen??


Komplete pakkingsset (dus inlaat-, uitlaat-, kleppendekselpakking en rubbertjes voor de kleppen enz) en zuigerveren en lagers heb ik via revisiebedrijf besteld

Dat was totaal 165?

Daar komt nog een distributie, 2 krukaskeerringen en voor de aandrijfassen enz bij, die bestel ik via mijn vader wie bij een peugeot garage werkt. Het totaal zal iets boven de 200? uitkomen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

netjes :shock:

das echt niet duur!
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Echt goed bezig! :P
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Yeah.... keep us posted!!!

Zoveeel mogelijk foto's ... you know the drill.. Iedereeen is foto-ge?l... :D

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik kan echt uren naar dit soort foto's kijken. Dat blok van mij gaat er hoe dan ook vroeg of laat ook eens uit....

Begreep dat ik een aluminium blok heb, kan dus nooit zwaar zijn...
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

WOW zo zou iedere reparatie gedaan moeten worden :shock:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Echt heel netjes hoor ennuh leuke foto's (Y)
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

master-arnie wrote:Ik kan echt uren naar dit soort foto's kijken. Dat blok van mij gaat er hoe dan ook vroeg of laat ook eens uit....

Begreep dat ik een aluminium blok heb, kan dus nooit zwaar zijn...


uit ervaring kan ik je vertellen dat het gewicht tussen een alu en metaal onderblok niet echt heel veel is :wink:

en verder 200 euro :o , voor een gedeeltelijk gereviseerd blok

dat is niet echt veel.

vakwerk!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

mooie foto's. Dat is nog eens goed een blokje onder handen nemen.
Succes met de verdere werkzaamheden.

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Danku voor de leuke reactie's :) motiveert wel :D

De kop is vandaag naar de revisie gegaan, dus ondertussen de versnellingsbak maar eens uit elkaar gehaald want hij schakelde niet meer zo heel fijn.
Met loshalen zagen we het al gelijk, die syncro ringen van de 5e versnelling zijn helemaal uitgevreten en daarom schiet hij dus uit de versnelling. Daar zoek ik dus nog een nieuwe voor, verder heb ik de bakverhoudingen eens berekend, en volgens het Citroën boek zit er dus een 1.4i 3d +GTI '94 & '95 bak achter.
Want de 3, 4 en 5 zijn totaal anders dan een standaard AX 1.4i GT bak van voor '94
Verhoudingen van mijn versnellingsbak zijn:

1e : 3,417
2e : 1,950
3e : 1,357
4e : 1,054
5e : 0,853

Een lijstje van de 5e versnelling van andere types:
voor '94

1.1i TGE/TZX/Diesel
5e : 0,767

1.4 GT
5e : 0,836

1.4 GTI
5e : 0,854

'94 & '95
1.0i/1.4i 5d/Diesel
5e : 0,770

GTI
5e : 0,853

vanaf '95
1.5D
5e : 0,767

1.1i
5e : 0,770

1.4i
5e : 0,850

Best veel verschil dus.
Maja, weer even een paar foto's:

Image
Dit is dus kapot van de 5e versnelling
Image
Bak uit elkaar draaien
Image
Image
Image
Hier gebeurd het allemaal
Image
Pa bezig, is handig hoor zo'n brug!
Image
De kop, is vandaag weg gegaan voor revisie
Image
Blijft mooi 8)

Dat was het weer voor vandaag!

Post Reply