Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Misschien ben ik weer een stapje verder. Stationair toerental blijft zoeken. Ik merkte tijdens een langere rit dat bij constant gasgeven het vermogen ook wisselt. Dus eigenlijk staat het probleem los van de stappenmotor. Als ik de gasklep handmatig op een stand houd hoor ik een verschil in geluid van de motor, alsof de benzine/lucht verhouding niet constant is. Ik heb geen valse lucht kunnen ontdekken en ik heb vorige keer nieuwe pakkingen gebruikt en alles netjes gemonteerd. Dit kán het gewoon niet zijn.

Dus heb ik de brandstoftoevoer gecontroleerd. Bij de brandstofpomp meet ik slechts 0,1 volt in de stekker vanaf de accu. Dit kan toch niet? Dan zou de pomp toch überhaupt niet kunnen werken?

Ik neem aan dat de brandstofpomp gewoon 12v hoort te ontvangen?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by q01z »

de pomp hoort uiteraard 12v te ontvangen;

echter! hij zit gekoppeld via het dubbelrelais, dus krijgt hij als je de auto op contact zet alleen de eerste 2/3sec stroom (12v) en daarna weer niets, totdat je motor loopt, dan krijgt hij continu 12v

dus moet je eigenlijk meten met draaiende motor, ofwel direct na het contact aanzetten

is je brandstoffilter niet enorm ranzig.. of nog leuker, verkeerdom gemonteerd? de pijlrichting moet richting het achterwiel namelijk :D
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Ik heb het niet met lopende motor gecontroleerd, ga ik morgen gelijk checken! Brandstoffilter heb ik direct vervangen, met de pijl naar achteren :) Maar met franse auto's weet je het maar nooit, ook maar even controleren voor de zekerheid.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - problemen verholpen!

Post by Jurjenz »

OORZAAK GEVONDEN :D , loopt nu stationair als een naaimachine! :D :D :D

Brandstofpomp bleek ook gewoon te werken. Injectoren had ik omgewisseld met de originele uit de 1.1. Geen verschil, bleef onregelmatig lopen.

Vandaag maar het injectiehuis er opnieuw afgehaald. Misschien lag het dan toch aan de gaskleppotentiometer:
Image

Bij de 1.4 waren de contactstroken veel meer versleten dan de origele uit de 1.1
Image

Bij de 1.1 ziet er zo uit. Zoals het hoort lijkt me, maar deze kan ik niet gebruiken vanwege de 1.4 meuk.
Image

Dit komt uit de 1.4. Als je goed kijkt zie je dat bovenste stroken zijn verbogen en er zit schraapsel op. Voorzichtig weer teruggebogen en ik heb het versleten exemplaar vervangen door die van de 1.1
Image

Loopt stationair prima, toerental wisselt misschien tussen de 10-15 toeren, maar dat mag van mij. Hij doet het weer!! :music

Maar hoeveel tijd en frustatie het kost voordat je er achter bent. Maar ik ben stiekem best trots op mezelf. Een jaar terug wist ik niet eens waar ik motorolie moest bijvullen!
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - problemen verholpen :)

Post by JBo »

Haha mooi gedaan, je ziet dat de aanhouder wint!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - problemen verholpen :)

Post by TvL »

Mooi man! :D Nu lekker probleemloos kilometers maken.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Jurjenz »

Ik snap er werkelijkwaar helemaal niks meer van. De motor loopt weer niet lekker. Ik denk dat ik alles maar weer ga terug bouwen naar 1.1. Wat een miskoop auto, zucht :evil:
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Jurjenz »

Ik heb intussen het 1.1 injectiehuis en de ECU teruggeplaatst. Eigenlijk merk ik weinig teruggang in het vermogen. Ik vermoed dat het inlaatspruitstuk dus het meeste werk doet. :) Voor een magnetti systeem lijkt me dit dus zoeiezo een handige toevoeging!

De motor loopt met het originele systeem beter, lastig uit te leggen - vooral een gevoelskwestie denk ik. Het enige wat niet goed is dat als ik het gas loslaat en de motor terug naar stationair, hij op dat moment íets te ver terug zakt in stationair (zelfs het dashboard trilt dan mee), daarna klimt hij terug naar 800(?) toeren, zoals het hoort. Weten jullie wat dit kan zijn??
Image

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Wesley »

Ik heb zelf geen ervaring met die singlepoint injectieblokken, en weet dus ook niet of daar toevallig een stappenmotor op zit die het stationaire toerental regelt? Probeer die anders eens te reinigen.
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Jurjenz »

Even een theoretische vraag:

Momenteel geen problemen met toerental :) en zit momenteel als volgt:
Ecu 1.4
Inlaatspruitstuk 1.4
Injectiehuis 1.1

De Ecu denkt nu dat er een 1.4 injectiehuis geïnstalleerd is, maar is dus niet zo. Om te komen tot de gewenste brandstof/lucht verhouding, spuit de Ecu nu niet extra brandstof in om te komen op het niveau van een 1.4? Of maakt dit geen bal uit?

Ik heb namelijk een meting gedaan: 600 km gereden op 39 liter = 1 liter op 15,4 km. Dit terwijl ik constant 100 - 110 op de snelweg heb gereden zonder rare fratsen. Ik had verwacht dat mijn gemiddelde hoger zou liggen. Met de rode haalde ik namelijk met gewoon rijden (stad en redelijk sportief) ook een verbruik van 1 op 15...

Misschien is het toch het overwegen waard om alles weer terug te bouwen naar de 1.1 systeem.

Wat denken jullie?
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Laurent »

Ik weet alleen dat ik heel veel snelwegkilometers maak en veelal tussen de 1:15 en 1:17 zit met mijn verbruik... Nu trap ik wel wat harder dan 100-110, maar toch.
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Jurjenz »

Tijd voor een update.

Ik snap er werkelijkwaar weinig meer van. Ik heb het systeem teruggebouwd naar de 1.1 en alles weer netjes aangesloten. Ben ik laatst gaan tanken, gemiddeld gebruik van 1:12,8. Hoe kan dit nu toch? De tank is voor de helft opgegaan aan stadsritjes en de rest hebben we gereden op de snelweg (100km/u) :( Iemand een verklaring voor dit hoge verbruik? Ik zit te denken aan een gare lambdasonde. Ik ga het vandaag is proberen door te meten...

Kan ik eventueel de lambdasonde van mijn andere motorblok zonder problemen overzetten?

Verder nog op de to-do list:
-toerenteller inbouwen
-Schakelen gaat stroef
-koppelingspedaal afstellen
-vervangen wiellager rechtsvoor
-raammechanisme (opnieuw, zucht) fixen bijrijderszijde
-fuseekogels zijn aan vervanging toe
-Skirtset plakken, ook nog de ronde bogen passend zien te krijgen
-Oorzaak vinden hoog benzineverbruik
-Achteruitkijkspiegel plakken
-Bodemplaatisolatie aanbrengen
-ruitenwisser terugzetten naar normaal
-achteruitverwarming fixen
-Intervalstand ruitenwisser fixen
-Mistlampen aansluiten
-Achteruitwisser monteren
-kras wegwerken bij benzine vulgat
-Uitdeuken plaatwerk
-spatlappen monteren
-Opnieuw zwart spuiten carrosserie
-weghalen stootrubbers en bestickering

Komt voorlopig nog geen einde aan.. Wel een goede manier om mijn elektrische know-how op te schroeven. Ik ben een absolute leek op dit gebied :)

Jammer dat het nu weer winter wordt, vorig jaar stond ik ook al koud op straat te beunen :lol:
Image

REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: FriOct25, 2013 9:04:43 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by REV1 »

Jurjenz wrote:Tijd voor een update.

Ik snap er werkelijkwaar weinig meer van. Ik heb het systeem teruggebouwd naar de 1.1 en alles weer netjes aangesloten. Ben ik laatst gaan tanken, gemiddeld gebruik van 1:12,8. Hoe kan dit nu toch? De tank is voor de helft opgegaan aan stadsritjes en de rest hebben we gereden op de snelweg (100km/u) :( Iemand een verklaring voor dit hoge verbruik?
Het is december en dus af en toe koud buiten.

Stadsritjes (dus koude start, motor opwarmen) hebben ook behoorlijk invloed op je gemiddelde verbruik.

Ik merk ook dat regen en harde wind invloed hebben op het verbruik van mijn 1.1.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91

Post by Jurjenz »

Ik ben bezig geweest met het inbouwen van de GTI (?) tellerbak. Inbouwen was geen probleem, het geheel werkend krijgen wel :)

Image
Supermooi dat de verlichting het weer helemaal doet. Kilometerstand ook aangepast. Alleen wil ik de volgende zaken naar werkend zien te krijgen:
-toerenteller
-motortemperatuur
-oliepeilmeter

Kilometerteller
Is niet gelukt :(. Ik heb de beschikbare how-to gebruikt en het printplaatje (DIS) aangepast, maar waarschijnlijk heb ik het verkeerd gedaan.. Heeft iemand een printplaatje liggen voor een verdelersysteem of een foto hoe ik de printplaat moet wijzigen?

Motortemperatuur
Ik heb een tweepolige sensor geplaats i.p.v. de eenpolige sensor die er al in zat. Op welke stekkeraansluiting van de tellerbak moet ik het signaal van de sensor plaatsen?
Image

Oliepeilmeter
tja, schijnt dat het lastig is om deze meter werkend te krijgen. Wat is de makkelijkste manier om het werkend te krijgen? kan ik de opening bijv. verlengen zodat de sensor er goed inpast? Just a thought..?
Image

Waar is trouwens de witte sensor voor op de onderstaande foto? Kan ik hier nog iets mee?
Image

Alvast de allerbeste wensen voor 2014! :D
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 - werkend krijgen tellerbak

Post by JPG-slalom-racing »

is die witte sensor niet het oliedruklampje?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Jurjenz »

Eindelijk!

Vandaag de GTI van Tijmen vandaag opgehaald, wat een genot om in te rijden en wat een powerr! :D Vandaag is de vervaldatum van de APK, dus morgen schorsen en komende maanden APK-afkeur puntjes fixen. Heeft geen haast gelukkig, heb er zin in!

Haar naam is Sofie :D :D

Foto's volgen snel.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by AlexanderB »

Image

Veel plezier dr mee! :) Als je nog tips nodig hebt, (Of onderdelen die ik wellicht heb), dan hoor ik t vanzelf.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Fruit »

Mooi dat ze bij een liefhebber is... Enneee waar blijven die foto's

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by Tijmen »

Veel plezier ermee Jurjen, leuk dat ze goed terecht is gekomen!

Ps. Heb je die Tjaffer nog gezien toen we richting snelweg reden op de ring van Utrecht? Leuk ding.
AX GTI '91

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jurjen AX 1.1i First '91 & GTI '91

Post by TvL »

Gefeliciteerd! Leuk om erbij te hebben, zo'n GTI 8)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Post Reply