Djoeri MB 190d '89 (AX Volcane Sold) 2011
Moderator: webmasters
Update 2010
Zo weer eens een tijd voor een update. Het was weer eens tijd voor wat liefde en aandacht voor de Ax. Ik wilde nu toch maar eens wat onderhoud (lees: achterstallige reparatie's) aanpakken. Heb er nu de tijd en het geld voor. Mijn koppakking begon al slechter te worden, lekte al op de bekende plek uitwendig en begon nu ook inwendig door te lekken naar het koelsysteem, nog niet zo extreem maar ik wilde het toch maar voor zijn. Dus koppakking en de klepsteelrubbers vervangen daarnaast ook de waterpomp, thermostaat en distributieriem vervangen en natuurlijk mijn koelvloeistof en motorolie. Ook meteen mijn aandrijfassen vervangen (moest eigenlijk v/h begin al toen ik hem kreeg). Ook maar meteen de remleiding die ik vorige apk al moest vervangen gedaan , daarnaast meteen mijn remmen gangbaar/schoongemaakt. Auto meteen apk voorgelopen daar kwamen 2 dingen uit: Draagarmrubbers voor en stuurkogels deze moet ik nog doen.
Alleen vorige week was even wat minder leuk, Ik had een cursus in Nieuwegein en op de heenweg veel file , misschien ook mijn geluk geweest. Tijdens het rijden kwam ik erachter dat mijn rempedaal steeds dieper kwam te liggen, toen ik aankwam lag het pedaal zowat op de bodem, Bleek mijn wielremcilinder linksachter lek te zijn flink balen dus. S'middags heel voorzichtig terug gereden naar huis, erg spannend. Meteen 2 wielremcilinders besteld de dag erop. Bij het vervangen bleken ze goed vast te zitten, en daarbij draaide ik rechtsachter ook nog eens mijn remleiding dol dus die moest ik ook maar vervangen. Veel gedoe met ontluchten, het apparaat wat wij hebben op het werk hebben staan stamt waarschijnlijk nog uit het jaar kruik. Het is volgensmij nog niet helemaal goed, het pedaal is soms nog wel eens hard tijdens het rijden en de remmen voor lopen weer aan, ik moet dus nog even verder kijken. Dus dat was niet zo'n leuke week.
Nu moet ik nog even kijken voor een paar raamrubbers. Die moet ik nog even regelen bij het ruitenbedrijf die bij ons de ramen komt doen
Alleen vorige week was even wat minder leuk, Ik had een cursus in Nieuwegein en op de heenweg veel file , misschien ook mijn geluk geweest. Tijdens het rijden kwam ik erachter dat mijn rempedaal steeds dieper kwam te liggen, toen ik aankwam lag het pedaal zowat op de bodem, Bleek mijn wielremcilinder linksachter lek te zijn flink balen dus. S'middags heel voorzichtig terug gereden naar huis, erg spannend. Meteen 2 wielremcilinders besteld de dag erop. Bij het vervangen bleken ze goed vast te zitten, en daarbij draaide ik rechtsachter ook nog eens mijn remleiding dol dus die moest ik ook maar vervangen. Veel gedoe met ontluchten, het apparaat wat wij hebben op het werk hebben staan stamt waarschijnlijk nog uit het jaar kruik. Het is volgensmij nog niet helemaal goed, het pedaal is soms nog wel eens hard tijdens het rijden en de remmen voor lopen weer aan, ik moet dus nog even verder kijken. Dus dat was niet zo'n leuke week.
Nu moet ik nog even kijken voor een paar raamrubbers. Die moet ik nog even regelen bij het ruitenbedrijf die bij ons de ramen komt doen
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Nee helaas niet. Vandaag stonden mijn remmen voor vast, auto tijdje laten staan en toen waren de remmen weer vrij. Volgens een collega zou dit ook aan je remslangen kunnen liggen als deze van binnen dicht zitten.
Op het werk er nog maar eens gooed naar gekeken. Geprobeerd te ontluchten met apparaat en met de hand, helaas lukte dit niet. Bleek dat de HRC lek is en nu zit mijn rembekrachtiger vol met remvloeistof. Dus moet deze nu vervangen. Ik doe voor de zekerheid beide maar.
Op het werk er nog maar eens gooed naar gekeken. Geprobeerd te ontluchten met apparaat en met de hand, helaas lukte dit niet. Bleek dat de HRC lek is en nu zit mijn rembekrachtiger vol met remvloeistof. Dus moet deze nu vervangen. Ik doe voor de zekerheid beide maar.
Nou weer een update: Na wat tegenvallers, is de Ax weer rijdbaar. Een tijdje geleden heb ik mijn hoofdremcilinder vervangen, deze is o.a. lek gegaan na mijn lekkende wielremcilinder, en mijn remslangen voor, deze zat helemaal dicht vanbinnen wat hangende remmen veroorzaakte, Het ontluchten v/h remsysteem ging erg moeilijk en duurde erg lang. Toch maar gaan proberen om er mee te rijden, helaas lag mijn rempedaal weer op de bodem, nogmaals geprobeerd te ontluchten nu maar met extra hulp gedaan. Bleek de nieuwe HRC niet goed te zijn er kwam geen vloeistof uit aan een kant. Nu weer een nieuwe gekregen en deze werkt gelukkig prima. Helaas is de rembekrachtiger nog in back order, dus ik ga het gewoon maar proberen. En mijn draagarm Linksvoor (nieuw) is ook niet goed, het fusee dan, deze komt niet vergenoeg in de veerpoot het blijkt na opmeten v/h fusee dat het gat waar de bout doorheen komt niet overeenkomt met het gat in de veerpoot waardoor deze te laag in de veerpoot komt te zitten en dus mijn wielstanden verschillen. Dus hier komt ook nog een vervangende voor, tja dat is soms een nadeel van imitatiespullen.
Ook had ik wat massaproblemen, mijn verlichting was net een disco bij het inschakelen van mijn RAW. Dus heb ik mijn massapunten maar eens opgefrist, dit helpte niet ook omdat ik mijn massaklem kapot draaide, dus heb ik een nieuwe gemaakt samen met een nieuwe kabel. Helaas had ik op het werk geen normale kabel dus het is er een van 50MM² geworden ik moet nog eens kijken voor een normale dikte. Maar de massaproblemen zijn in elk geval over, het moeillijk aanslaan is nu ook verbeterd, misschien was dit ook het probleem.
Nu nog de apk door en dan ben ik voorlopig klaar, hoop ik Alleen kwam ik er van het weekkend achter dat een deel v/d lak op het dak is gaan loslaten, ax heeft een tijd stilgestaan op het werk, onder een boom miisschien niet zo slim. Bij het wassen kwam ik erachter dat de lak losliet. Dus daar moet ik ook nog wat op vinden om dit te repareren.
Ook had ik wat massaproblemen, mijn verlichting was net een disco bij het inschakelen van mijn RAW. Dus heb ik mijn massapunten maar eens opgefrist, dit helpte niet ook omdat ik mijn massaklem kapot draaide, dus heb ik een nieuwe gemaakt samen met een nieuwe kabel. Helaas had ik op het werk geen normale kabel dus het is er een van 50MM² geworden ik moet nog eens kijken voor een normale dikte. Maar de massaproblemen zijn in elk geval over, het moeillijk aanslaan is nu ook verbeterd, misschien was dit ook het probleem.
Nu nog de apk door en dan ben ik voorlopig klaar, hoop ik Alleen kwam ik er van het weekkend achter dat een deel v/d lak op het dak is gaan loslaten, ax heeft een tijd stilgestaan op het werk, onder een boom miisschien niet zo slim. Bij het wassen kwam ik erachter dat de lak losliet. Dus daar moet ik ook nog wat op vinden om dit te repareren.
Oh ja hier nog een klein overzicht wat er allemaal vervangen is gepland/ongepland. ( je komt altijd meer tegen )
Koppakking (set)
Vlakken kop
Waterpomp
Thermostaat
Distributieset
Draagarmen voor
Aandrijfassen
Stuurkogels
Wielremcilinders
Remleiding LV
Remleiding RA
Remslangen voor
Ontluchtingsnippels voor
Grote beurt
Fusee- en aandrijfasbouten/moeren
Rembekrachtiger (Nog te VV)
Mistlampschakelaar voor (gebruikt)
Schakelhevel (gebruikt)
RAW unit RV (gebruikt)
Rubber afsrandblok motorkap (gebruikt)
Totaalprijs tot nu toe: 800€ Iets meer dan gepland/gedacht. Maar toch iets goedkoper dan een andere auto, ik weet wat ik heb aan deze.
Oh ja een nieuwe naam voor de Ax met dank aan een collega:
Koppakking (set)
Vlakken kop
Waterpomp
Thermostaat
Distributieset
Draagarmen voor
Aandrijfassen
Stuurkogels
Wielremcilinders
Remleiding LV
Remleiding RA
Remslangen voor
Ontluchtingsnippels voor
Grote beurt
Fusee- en aandrijfasbouten/moeren
Rembekrachtiger (Nog te VV)
Mistlampschakelaar voor (gebruikt)
Schakelhevel (gebruikt)
RAW unit RV (gebruikt)
Rubber afsrandblok motorkap (gebruikt)
Totaalprijs tot nu toe: 800€ Iets meer dan gepland/gedacht. Maar toch iets goedkoper dan een andere auto, ik weet wat ik heb aan deze.
Oh ja een nieuwe naam voor de Ax met dank aan een collega:
Dat is wel een hele lijst ja.
Maar nu wel een bijna nieuwe (!) AX en weet je exact aan welke onderdelen je de komende jaren geen problemen hoeft te verwachten.
Maar nu wel een bijna nieuwe (!) AX en weet je exact aan welke onderdelen je de komende jaren geen problemen hoeft te verwachten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Nog ff een update van 2010, het laatste deel: Er is weer een hoop veranderd, ik ben sinds Augustus 2010 weer terug bij mijn oude werkgever (Mercedes-Benz Bedrijfswagens) en gestopt bij Connexxion Techniek (OH/Rep van bussen), Er was weer een plekje vrij bij (MB) en hebben ze me teruggevraagd. Ik vermaak me er weer prima, de reden dat ik er weggegaan ben is er nu niet meer . Ik merk dat ik wel weer een hoop moet bijleren met al die nieuwe modellen, maar dat is een leuke uitdaging.
Maar nu weer terug naar de AX: Apk was ik een beetje laat mee, op de laatste dag , ook omdat ze bij CXX geen benzine auto's konden keuren, Bij MB hadden ze erg veel werk en helaas geen tijd voor mijn auto. Het scheelt dat ik een hoop vrienden heb die ook monteur zijn, dus een maatje gebeld en die had wel tijd op zijn werk, gelukkig in een keer erdoor heen. Een Euromaster/Kwikfit vind ik zelf nou niet echt geweldig.
Mijn Stuurkogels had ik een tijdje geleden al vv, alleen moest ik mijn fusee Lv nog vv, de nieuwe draagarm had kennelijk een andere fusee erinzitten en paste niet lekker in mijn veerpoot waardoor ik een rare wielstand kreeg, deze dus vv, en wat later had ik nog 2 nieuwe banden gemonteerd, dus werd het tijd dat de auto werd uitgelijnd, dit gedaan bij euromaster alleen bleef ik nog steeds bonkende geluiden horen: Blijkt dat mijn binnenste stuurkogels op mijn stuurhuis ook vv moeten worden , en ik kwam erachter dat ze de contramoeren v/d spoor/stuurstok niet vastgezet hadden daar was ik niet erg blij mee. De volgende keer doe ik het maar op mijn werk, sindskort hebben we eigen uitlijnapparatuur.
Ook had ik nog steeds van waterlekkage, die kwam via de klapruitjes, Ik had mazzel ze waren het magazijn aan het tellen en kwamen hoop incourante delen tegen. Er zit nu 2 nieuwe raamrubbers in van een Vito en sindsdien geen last meer van lekkage.
Alleen nog een paar puntjes nakijken die staan in de planning voor 2011:
-Dashbordverlichting nakijken
-Trekhaakstekker nakijken werkt niet
-Massapunt accu-carrosserie verplaatsen (heb af en toe nog kerstboomverlichting vooral achter)
En dan heb ik nog steeds last van het uitvallen v/d motor bij 1e koudstart in nat weer. Daar ben ik ook nog mee bezig (zie mijn andere topics)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21197
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23868
Maar nu weer terug naar de AX: Apk was ik een beetje laat mee, op de laatste dag , ook omdat ze bij CXX geen benzine auto's konden keuren, Bij MB hadden ze erg veel werk en helaas geen tijd voor mijn auto. Het scheelt dat ik een hoop vrienden heb die ook monteur zijn, dus een maatje gebeld en die had wel tijd op zijn werk, gelukkig in een keer erdoor heen. Een Euromaster/Kwikfit vind ik zelf nou niet echt geweldig.
Mijn Stuurkogels had ik een tijdje geleden al vv, alleen moest ik mijn fusee Lv nog vv, de nieuwe draagarm had kennelijk een andere fusee erinzitten en paste niet lekker in mijn veerpoot waardoor ik een rare wielstand kreeg, deze dus vv, en wat later had ik nog 2 nieuwe banden gemonteerd, dus werd het tijd dat de auto werd uitgelijnd, dit gedaan bij euromaster alleen bleef ik nog steeds bonkende geluiden horen: Blijkt dat mijn binnenste stuurkogels op mijn stuurhuis ook vv moeten worden , en ik kwam erachter dat ze de contramoeren v/d spoor/stuurstok niet vastgezet hadden daar was ik niet erg blij mee. De volgende keer doe ik het maar op mijn werk, sindskort hebben we eigen uitlijnapparatuur.
Ook had ik nog steeds van waterlekkage, die kwam via de klapruitjes, Ik had mazzel ze waren het magazijn aan het tellen en kwamen hoop incourante delen tegen. Er zit nu 2 nieuwe raamrubbers in van een Vito en sindsdien geen last meer van lekkage.
Alleen nog een paar puntjes nakijken die staan in de planning voor 2011:
-Dashbordverlichting nakijken
-Trekhaakstekker nakijken werkt niet
-Massapunt accu-carrosserie verplaatsen (heb af en toe nog kerstboomverlichting vooral achter)
En dan heb ik nog steeds last van het uitvallen v/d motor bij 1e koudstart in nat weer. Daar ben ik ook nog mee bezig (zie mijn andere topics)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21197
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23868
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Nee nog niet, maar ik moet er eerst nog eens naar gaan kijken. Dat stekkertje kan ik ook zelf wel in elkaar zetten? En die massadraad trek je door naar een massapunt in de auto? Maar de kerstboomverlichting is ook zichtbaar in mijn dashbord vooral bij het klokje, de achtergrondverlichting knippert vrolijk mee bij mijn RAW, moet je wel goed kijken.
Dashboardverlichting vv en massadraadje gemaakt achter rechter achterlicht (kleine verbetering). Trekhaak bedrading gec, is verrot moet stekker nog vv. Origineel luchtfilter gemonteerd met een nieuwe flex.buis op het hitteschild, Loopt/start tot nu toe goed.
Nog doen:
-Massakabel accu rep
-Binnenste stuurkogels vv
-Bobine vv
-Uitlijnen
-Auto poetsen
-Trekhaakstekker vv
-Koppeling nastellen
Bij de nieuwe bobine zit daar al standaard koelpasta bij? en waar moet je dit precies aanbrengen?
Nog doen:
-Massakabel accu rep
-Binnenste stuurkogels vv
-Bobine vv
-Uitlijnen
-Auto poetsen
-Trekhaakstekker vv
-Koppeling nastellen
Bij de nieuwe bobine zit daar al standaard koelpasta bij? en waar moet je dit precies aanbrengen?
Re: Djoeri (AX 1.1 Volcane '95) Update 2010 aanvulling II
Bij deze wil ik afscheid nemen aangezien ik mijn AX ga verkopen en ik dus minder hier zal zijn, ik wil wel graag lid blijven als dat mag de AX heeft toch een speciaal plekje gekregen. Ik heb sindskort een grotere auto gekocht, ook een klassieker als de AX: een MB 190D uit '89, via een collega gekocht deze heeft de auto altijd onderhouden en de eigenaar wilde de auto verkopen. Heeft aan de rechterkant wel wat schade maar een goeie speurtocht op internet zou ik wel wat moeten vinden en de auto weer netje kunnen opknappen. En als monteur bij MB moeten de delen ook niet erg moeillijk te vinden zijn. Toch moet ik er bij vertellen dat ik een hoop plezier heb gehad aan de AX en als diesel/bedrijfswagenmonteur er een hoop van geleerd heb .
Dus bij deze tot ziens
Dus bij deze tot ziens
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Djoeri (AX 1.1 Volcane '95) 2011
Gefeliciteerd met de aankoop van je klassieker, of heet dat nou youngtimer? Anyway, de 190's komen weer steeds meer in het straatbeeld voor, een hoop ervan in concoursstaat met een nieuw kenteken.
Re: Djoeri MB 190d '89 (AX Volcane Sold) 2011
Kwam vandaag een site tegen om kentekens op te vragen, anders dan de rdw, wel een grappige site:http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Al ... ?kenteken=
Toch even nieuwsgierig hoe het stond met de Ax, helaas een droevige mededeling, hij is gesloopt . Toch zonde was een leuke auto, ben best benieuwd waarom maar dat zal altijd gokken blijven.
Toch even nieuwsgierig hoe het stond met de Ax, helaas een droevige mededeling, hij is gesloopt . Toch zonde was een leuke auto, ben best benieuwd waarom maar dat zal altijd gokken blijven.
Re: Djoeri MB 190d '89 (AX Volcane Sold) 2011
Heb even al mijn autokentekens gechecked. (ja, ik weet m'n kenteken van 9 jaar geleden nog uit m'n hoofd)
Alledrie gedemonteerd... Een lot wat ook m'n huidige auto gaat overkomen, denk ik...
Alledrie gedemonteerd... Een lot wat ook m'n huidige auto gaat overkomen, denk ik...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.