Al een behoorlijke tijd kriebelt een AX heel erg.... De BX is een geweldige auto maar zuipt véél benzine, heeft hier en daar zijn/haar kwaaltjes en is toch erg duur in de wegenbelasting etc.
Na meerdere pogingen de BX proberen te verkopen ben ik vandaag op pad geweest richting het hoge noorden naar een potentiële koper. Toevallig in het gebied waar mijn familie en ik vandaan komen. Ik dacht het mooi te combineren door de BX naar zijn eventuele nieuwe eigenaar te brengen en vervolgens bij familie op bezoek te gaan in Uithuizen (GR.) en met het OV weer terug naar huis.
Letterlijk 1 km voor mijn eindbestemming ontstond er een hevig gepiep uit de motorruimte. Dit schrok de uiteraard koper af en stuurde me letterlijk de laan uit. Was niet echt een aangenaam persoon.
Geld voor de brandstof armer en met een toch enigszins depressieve stemming ben ik bij familie langs geweest en waar ik ook even de motorkap opengetrokken heb. Duidelijk komt het piepende geluid bij de distributieriem vandaan en ik verdenk een rolletje ervan versleten te zijn. Met wat WD40 was het geluid verdwenen en op goede trouw maar toch met enige angst op een distributiebreuk ben ik naar Emmen gereden toen ik onderweg een telefoontje pleegde met een Citroën handelaar in Hoogeveen waar ik vorige week een blauwe AX SPOT heb bekeken welke de beste man 1 op 1 wilde ruilen met de BX. Een goed aanbod, zou je denken ware het niet dat deze SPOT behoorlijk slecht was.
Vandaag aan de telefoon bood hij mij zijn zojuist ingeruilde rode Citroën AX 1.1TGE aan in directe ruil met de BX. Ben vanuit Groningen direct doorgereden naar Hoogeveen om het apparaat te bekijken. Verre van één van de mooiste AX'en maar zéker wat van te maken! Een proefrit was helaas nog niet mogelijk gezien het missen van een uitlaatdemper maar daar zorgt de man voor dat er een nieuwe op komt.
Na wat overleg met mijn ouders en wat tips en de visie van Michel (MBa@NL) over de telefoon neem ik sterk in overweging om morgen de BX in te gaan ruilen op de AX mits een proefrit ook goed bevalt.
Wat slechte telefoonfoto's voor een eerste indruk:

Neusje dat inmiddels is gepoetst
Wat mij opviel waar wat aan gedaan moet worden:
- Interieur stinkt en is grondige schoonmaakbeurt nodig
- Her en der op de carrosserie roestplekjes
- Her en der gebruikelijke deukjes en gebruikerssporen
- Scheur in achterbumper
- Voorbumper hangt los
- Zwarte raamranden zijn lelijk geworden en zou gespoten moeten worden
- Vreemd filtertje dat over het injectiesysteem liep, alsof er een carbfilter tussen zit.
- 12v verdeler op dashboard geschroefd (schroefgaten)
- Achterklep blijft niet goed klemmen en beweegt wat
- Voorbanden niet veel profiel meer
Nu blijft de vraag, is het reeël om mijn zwevende benzinezuipende slee in te ruilen op een klein, zuinig scheurijzer waar toch wel enigszins wat aan gedaan moet worden?
Gr.
Bas