Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
En er zitten inmiddels nieuwe bollen op?
En gelijk na die operatie kwam ze niet meer omhoog?
Dan lijkt het me niet dat het een hoogteregelaar is.
Denk dan eerder aan lucht in de leidingen voor.
Bij Renard 'gymnastieken' we nog weleens met een auto als bollen/lhm vervangen zijn. Beetje op en neer met draaiende motor terwijl de auto nog op de 2 kolommer hangt. Beetje forceren dus.
Vaak in combinatie met extra ontluchten omdat er ergens een luchtbel vast zit.
Veerpoten komt vooral bij BX'en inderdaad wel voor maar dan heb je over het algemeen al meer last gehad van dit probleem en is er meestal ook sprake van gepiep uit die poten. Blijft dan weleens 'haken'.
Succes!
En gelijk na die operatie kwam ze niet meer omhoog?
Dan lijkt het me niet dat het een hoogteregelaar is.
Denk dan eerder aan lucht in de leidingen voor.
Bij Renard 'gymnastieken' we nog weleens met een auto als bollen/lhm vervangen zijn. Beetje op en neer met draaiende motor terwijl de auto nog op de 2 kolommer hangt. Beetje forceren dus.
Vaak in combinatie met extra ontluchten omdat er ergens een luchtbel vast zit.
Veerpoten komt vooral bij BX'en inderdaad wel voor maar dan heb je over het algemeen al meer last gehad van dit probleem en is er meestal ook sprake van gepiep uit die poten. Blijft dan weleens 'haken'.
Succes!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Begin dan maar eens met het flink met bijvoorbeeld WD40 inspuiten van de hoogteregelaar(s). Kan met alle pekel van de afgelopen tijd wel zijn gaan vastzitten.
Dan proberen het hok een aantal keren van laagste in hoogste stand te laten gaan. Ook dat noemen we gymnastieken.
Als hoogteregelaars goed los zitten preventief met smeerolie (kortom, iets smerends dat blijft zitten) invetten. Die dingen gaan vol troep zitten en zeker in de winter met al dat water en zout. Moet je elk jaar eigenlijk een keer doen.
Bovenkant van veerpoten volspuiten met olie heb ik ook weleens gelezen. Maar hoe precies weet ik ook niet. Dat is mij een te specifiek probleem, heb het zelf nog nooit gehad.
Dit kunnen van die typische irritante HP-Citroën probleempjes zijn.
Dan proberen het hok een aantal keren van laagste in hoogste stand te laten gaan. Ook dat noemen we gymnastieken.
Als hoogteregelaars goed los zitten preventief met smeerolie (kortom, iets smerends dat blijft zitten) invetten. Die dingen gaan vol troep zitten en zeker in de winter met al dat water en zout. Moet je elk jaar eigenlijk een keer doen.
Bovenkant van veerpoten volspuiten met olie heb ik ook weleens gelezen. Maar hoe precies weet ik ook niet. Dat is mij een te specifiek probleem, heb het zelf nog nooit gehad.
Dit kunnen van die typische irritante HP-Citroën probleempjes zijn.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Doe je regelmatig gymnastieken (op-neer-op-neer)?
Als er iets vast zit in de hoogteregelaar (hoe oud is de lhm?) moet je 't loskrijgen of de hoogteregelaar reviseren (als je 'm eruit kan halen is reviseren een eitje.. onderdelen bestellen bij chyparse).
Veerpoten inspuiten: ik hoorde Teflonspray, omdat dit geen zand aantrekt...
Verder denk ik dat je met wachten en wat gymnastieken dit probleem wel oplost (geduld...) en misschien eens LHM verversen...
Als er iets vast zit in de hoogteregelaar (hoe oud is de lhm?) moet je 't loskrijgen of de hoogteregelaar reviseren (als je 'm eruit kan halen is reviseren een eitje.. onderdelen bestellen bij chyparse).
Veerpoten inspuiten: ik hoorde Teflonspray, omdat dit geen zand aantrekt...
Verder denk ik dat je met wachten en wat gymnastieken dit probleem wel oplost (geduld...) en misschien eens LHM verversen...
LHM blèh...
Kendall Hyken Glacial Blu oftewel blauwe olie / smurfenolie van Renard! Vooral bij koud weer véél beter, gaat langer mee én smeert beter.
Al m'n HP-citroëns rijden of reden met HGB, komt geen LHM meer in.
En zo zijn er natuurlijk inmiddels heel veel Renard klanten, er komen mensen vanuit heel europa dat spul halen zelfs...
Kendall Hyken Glacial Blu oftewel blauwe olie / smurfenolie van Renard! Vooral bij koud weer véél beter, gaat langer mee én smeert beter.
Al m'n HP-citroëns rijden of reden met HGB, komt geen LHM meer in.
En zo zijn er natuurlijk inmiddels heel veel Renard klanten, er komen mensen vanuit heel europa dat spul halen zelfs...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het gaat vooral om de vuilafstotendheid, waaronder trouwens vooral ook gewoon vocht, omdat het aantrekken/vasthouden van vuil en vocht mede veroorzaker is van de veerpootproblemen bij de BX.Punaxio wrote:maar... Alleen teflon in de voorpoten?Daar heb ik wel is WD40 ingespoten. Ik dacht: effect is vast hetzelfde.....
Teflon is een harde laag, het houdt vocht en vuil buiten het kontaktoppervlak. Die suggestie klopt dus wel.
Echter, uiteindelijk gaan je veerpoten er gewoon aan als je dit probleem echt hebt. Is gewoon slijtage, onvermijdelijk.
Heb zelf hetzelfde gehad bij mijn CX-break veercilinders achter, die bleven op een gegeven moment hangen. Na openmaken is er geen enkele zichtbare schade maar toch wil het onder druk, en de scheve belasting van zo'n veercilinder van vele jaren, niet meer verder dan een bepaald punt bewegen.
Dit komt met name omdat een veercilinder, en een veerpoot idem, 97% van de tijd binnen hetzelfde gebied beweegt. Het komt alleen maar wat verder bij inzakken als de hydraulische druk wegvalt.
BX veerpoten hebben min of meer een ontwerpfout, hoewel die relatief is want ze openbaart zich veelal pas na vele kilometers of vele jaren, waardoor ze net iets te 'besmettelijk' zijn voor vervuiling (en ook enkel water is vervuiling). Xantia's en XM'en hebben dit probleem ook weleens maar schijnt veel zeldzamer te zijn.
Hangt ook samen met het McPherson achtige systeem van de BX, dat was de eerste keer dat men zo'n min of meer 'gewoon' ontwerp gebruikten. CX, DS, SM, GS hebben een totaal andere voorwielophanging.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
Mooi dat je je BX toch houdt!!
Ik, inmiddels bijna een jaar citroenloos geweest, heb ook een BX op de kop getikt.
Een metalic grijze 1.6TGI progress (zelfde kleur als die van raoël).
Tja bloed kruipt waar het niet gaan kan:P
Ik mag m dinsdag ophalen, jeej.
greetings,
Hedzer Durksz
(die lupo 3l rijder bij het consevatiore)
Ik, inmiddels bijna een jaar citroenloos geweest, heb ook een BX op de kop getikt.
Een metalic grijze 1.6TGI progress (zelfde kleur als die van raoël).
Tja bloed kruipt waar het niet gaan kan:P
Ik mag m dinsdag ophalen, jeej.
greetings,
Hedzer Durksz
(die lupo 3l rijder bij het consevatiore)
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
Dat ding die in Hoogeveen te koop staat/stond ?durksz wrote:Mooi dat je je BX toch houdt!!
Ik, inmiddels bijna een jaar citroenloos geweest, heb ook een BX op de kop getikt.
Een metalic grijze 1.6TGI progress (zelfde kleur als die van raoël).
Tja bloed kruipt waar het niet gaan kan:P
Ik mag m dinsdag ophalen, jeej.
greetings,
Hedzer Durksz
(die lupo 3l rijder bij het consevatiore)

En de 3L dan...??
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
jep die uit hoogeveen.
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.
mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.
van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven
.
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.
mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.
van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven

VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.