Bart_AX_Cristal

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Ceristimo wrote:*mijmert*

En niets zo leuk als dat gechoke op de vroege ochtend. Choke uit, keertje pompen met het gaspedaal, sleuteltje om, en dan een beetje met 't gas spelen terwijl 't motortje rochelend tot leven komt.

En 't voordeel: je hoeft de auto nooit aan vrienden uit te lenen, want die kunnen 'm toch niet starten.

Plus dat lekkere rauwe geluid, met de lucht gorgelend door de carburateur terwijl je 'm, niet gehinderd door een toerenbegrenzer, naar de 100 trapt in z'n 2....

Mooie tijden...
*schrikt wakker*
Haha, en die charme van die gigantische roetplek op m'n oprit :D
Ik krijg ook telkens zo een tof gevoel als ik hem in gang krijg met veel moeite na heving gechoke :P
Zo van " 't Is me toch weer gelukt" :D

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Hoi Bart!

Hartelijk welkom

Zo'n blok moet denk ik 200E kosten, als de verkoper niet gierig is =P

Ik begrijp trouwens niet helemaal jullie choke liefhebberij.
Heb een tijdje een ouwe mini gereden en dan was het gewoon, choke uit, starten-lopen, en na 20 meter beginnen met terugduwen 5 seconde later choke in. :roll:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Een gewoon 1.4 monopoint motorblok hoeft niet zoveel te kosten hoor.
Ik was destijds voor alles inclusief rond de 250€ kwijt incl ombouw naar injectie, dus wellicht kan het nog goedkoper.

1.4 injectieblokken kan je voor 100-150€ wel vinden normaal, maar dan moet je veel meer aanpassen om het er in te hangen (benzinetank, lamdasonde, ecu...)

1.4 carb blokken zijn iets duurder normaal, maar hebben wel meer pk's (85 ipv 75), en je kan het er in principe zonder veel aanpassingen direct in hangen. De motorsteun moet een klein beetje aangepast worden, maar dat is niet zo moeilijk vind ik.
Met zo'n 1.4 wordt je ax echt snel... (misschien wel interessant om dan direct GT remmen te steken. Ik had 75pk en dat ging met de standaardremmen nog goed)

1.1-blokjes kosten niets a 50€ ofzo. Gewoon omwisselen en gaan!

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Bedankt voor alle info! :)
Ik krijg er helemaal zin van om aan m'n AXje te beginnen sleutelen!
Een 1.1 is misschien een goede overgang tot ik weer een beetje geld heb als dat echt zo goedkoop uitkomt! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

natuurlijk komen daar nog wat kosten bij van vloeistoffen en een paar kleine dichtingen etc, maar het kan nog steeds vrij goedkoop gebeuren.
Max 100€

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Olie en dergelijke hebben we hier thuis sowieso nog wel staan, voor die dichtingen weet ik niet meteen hoe dat gaat..

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Hey!
Ik heb nog wat vraagjes :)

Als ik een 1.4 (carburator) zou installeren, moet ik dan mijn remmen ook aanpassen?
Is dat echt nodig of is dat eerder handig omdat het de prestaties nog wat verbeterd (op circuit dan toch)?
(Want als ik ook de remmen moet vervangen kost het me alweer n pak extra..)

Ik zag dat de AX ook in 1.3 gemaakt is, zijn die motoren ook nog te vinden?
(Is misschien een mooie middenweg tussen een 1.1 en een 1.4 :) )

En hoe zit het met wegentaks en verzekering als je er een nieuwe motor insteekt? (1.1 - 1.4)
Gaan die dan niet omhoog?

Voor de rest @ citrofenwick :
Ik heb je project van de 1.4 injectie te installeren gezien en mijn god dat zag er niet gemakkelijk uit! :P
Ik hoop dat een gewone blok installeren een beetje simpeler is :D

En ik gok dat het toch een 1.1 gaat worden maar ik informeer me graag even voordat ik echt een beslissing neem :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ongeveer een op de 5000 AXjes heeft zo'n 1.3 blok. Die zijn nl. weggelegd voor de sport versies. Vrij zeldzaam en al met al de meest prijzige keuze.

Je moet even kijken op je kentekenbewijs of je onder 'cilinderinhoud' een streepje ziet staan. (bij mij wel) Want in dat geval kan je erin hangen wat je maar wil zonder dat het gevolgen heeft voor de belasting of verzekering.

Maar ik begrijp dat in België sowieso heel weinig mag. Dus waarschijnlijk moet je dan voor elke APK weer dat 1.0 blok terugbouwen. Maar ik kan er naast zitten hoor.

Succes iig!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Bart_AX_Cristal wrote:Hey!
Ik heb nog wat vraagjes :)

Als ik een 1.4 (carburator) zou installeren, moet ik dan mijn remmen ook aanpassen?
Is dat echt nodig of is dat eerder handig omdat het de prestaties nog wat verbeterd (op circuit dan toch)?
(Want als ik ook de remmen moet vervangen kost het me alweer n pak extra..)

Ik zag dat de AX ook in 1.3 gemaakt is, zijn die motoren ook nog te vinden?
(Is misschien een mooie middenweg tussen een 1.1 en een 1.4 :) )

En hoe zit het met wegentaks en verzekering als je er een nieuwe motor insteekt? (1.1 - 1.4)
Gaan die dan niet omhoog?

Voor de rest @ citrofenwick :
Ik heb je project van de 1.4 injectie te installeren gezien en mijn god dat zag er niet gemakkelijk uit! :P
Ik hoop dat een gewone blok installeren een beetje simpeler is :D

En ik gok dat het toch een 1.1 gaat worden maar ik informeer me graag even voordat ik echt een beslissing neem :)
1.3 motoren zijn moeilijk te vinden, maar toevallig is er net eentje te koop: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23655
Wel prijzig omdat daar dubbele carbs op staan en de cilinderkop grotere kleppen heeft. Die onderdelen zijn nogal gegeerd om op 1.4 en 1.6 motoren te zetten om pkwinst uit te halen.
(1.3-motoren hebben dankzij die cilinderkop en carbs 95pk)

Wegentaks en verzekering gaan niet omhoog, maar de reden daarvoor is omdat het in principe gewoonweg niet mag...
(tenzij je toestemming krijgt van de constructeur, maar dat is pure theorie en mag bijna nooit. De enige legale motorswap die ik ken is van een Toyoto MR2. Daar mag een turboblok in!)

Ombouwen naar injectie was idd niet makkelijk :D Nu zou het wel een stuk beter lukken, maar toen had ik ook weinig sleutelervaring.

Omdat nu ff tijd heb, hier ff op een rijtje wat moet gebeuren voor een 1.1-blok:

- De aandrijfassen (cardans) verwijderen aan beide kanten => niet moeilijk
- elektriciteit afkoppelen => ook niet zo moeilijk bij die carb-blokjes (ik zou hier bij onze cristal ff moeten kijken of die carb blokjes in een ph2 ax dezelfde kabelboom hebben als in een ph1)
- waterslangen afkoppelen => valt ook mee
- schakelstangen afkoppelen => misschien ietsje moeilijker, maar met wat proberen lukt het wel.
- uitlaat afkoppelen onderaan => niet zo moeilijk
- kilometertellerkabel losmaken => easy!
- motorsteunen => valt ook mee! Enkel de achterste is wat moeilijker.

De kabelboom past 1 op 1 op een 1.1 motortje. Er moet niets aangepast worden. Idem met een 1.4 motor.
Je koopt wel best een motortje met een verdelerkap ontsteking. Maar als je een 1.1 carb blokje koopt is dat sowieso het geval.

Als je de motor er uit haalt, haal je er ook best direct de versnellingsbak uit. Die kan je samen laten hangen tot ze naast de auto liggen.
Om het blok te verwijderen maak ik dat het volledig los is op de motorsteunen na (op die aan de achterkant na) en laat ik de ax zo laag mogelijk zakken tot het motorblok op een klein karretje of plankje ofzo kan leunen. Dan maak ik het motorblok helemaal los en krik ik de ax op waarna ik het motorblok er vanonderen trek.

Met een motortakel ben je wel makkelijker maar zo gaat het ook ;)

Ik heb dezelfde uitvoering staan, dus ik kan wel ff iets bekijken voor je moest je iets niet snappen.

edit:
en ivm je remmen:
Als je dr een 1.1 in zet moet je je nergens zorgen om maken. Ik had met de standaard remmen een 1.4i met 75pk, en zelfs op circuit ging dat nog net goed. Maar dan bespaar je best niet op banden en remblokken.

Met 1.4 carb (84pk) op de standaardremmen heb ik nog niet gereden. Als je normaal rijdt zie ik geen problemen. Als je graag erg doorrijdt zou ik de overstap naar GT-remmen overwegen.
Je kan het altijd proberen met de standaard remmen. Als ze te warm zouden worden ga je het wel merken en dan kan je nog upgraden.
Als je enkel graag nu en dan eens optrekt is het in principe niet nodig, want je standaard remmen gaan door het andere motorblok niet opeens minder hard gaan remmen.
Goeie banden zijn belangrijk.
Last edited by citrofenwick on MonJan24, 2011 8:00:54 PM, edited 1 time in total.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

degene wrote:Ongeveer een op de 5000 AXjes heeft zo'n 1.3 blok. Die zijn nl. weggelegd voor de sport versies. Vrij zeldzaam en al met al de meest prijzige keuze.

Je moet even kijken op je kentekenbewijs of je onder 'cilinderinhoud' een streepje ziet staan. (bij mij wel) Want in dat geval kan je erin hangen wat je maar wil zonder dat het gevolgen heeft voor de belasting of verzekering.

Maar ik begrijp dat in België sowieso heel weinig mag. Dus waarschijnlijk moet je dan voor elke APK weer dat 1.0 blok terugbouwen. Maar ik kan er naast zitten hoor.

Succes iig!
Hier in Belgie heb je geen kentekenbewijs, maar een gelijkvormigheidsattest:
Image
Bij ons staat de cilinderinhoud op het inschrijvingsbewijst:
Image
(ik denk vergelijkbaar met het nederlandse tenaamstellingsbewijs)

En het blok moet er niet uit hoor. Ze zien toch het verschil niet, en desnoods zet je ff de motorcode over. Bij aluminium blokken gaat dat erg makkelijk :twisted:

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Amai!
Zeer fel bedankt voor de uitgebreide uitleg! :)

Als nu ik iemand vind die mij een beetje wil helpen zou dat wel moeten lukken :) (sleutelervaring praktisch nul.. :P )
(Mijn opa kent er veel van maar die kan vooral aanwijzingen geven, want op zijne leeftijd ga ik hem niet onder die motorkap laten kruipen :D en die kameraad van de familie zou helemaal perfect zijn vermits die als garagist gewerkt heeft, maar die is nogal drukbezet.. maarja, ik wil er toch liefst het meeste zelf aan doen :) )

Nog een vraagje, waarom moet de versnellingsbak er ook best meteen uit?

Om de motor eruit te halen, ik heb toevallig een katrol aan het plafond van mijn garage hangen, boven de smeerput (of fos zoals we dat thuis noemen :P ), dus dat is een meevaller :)

Over het type blok, een 1.3 is dus al meteen uitgesloten :P
Dan gaat het nog tussen de 1.1 en de 1.4, maar ik vrees dat mijn ouders voor de 1.4 niet gaan willen betalen/bijleggen (voor de 1.1 hopelijk (waarschijnlijk) wel) dus zal ik waarschijnlijk moeten wachten met er een 1.4 in te leggen tot ik terug geld heb.. :P

Over het feit dat een nieuw blok erin leggen eigenlijk niet mag, zien ze dan het verschil ook niet tussen een 1.1 carburator en die 1.4 injectie die gij erin gelegd hebt? :shock: :D
Maar ze merken dat dus echt niet?
Want anders ben ik zwaar gekloot :D

Nog eens bedankt voor het uitgebreide antwoord! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Bart_AX_Cristal wrote:Amai!
Zeer fel bedankt voor de uitgebreide uitleg! :)

Als nu ik iemand vind die mij een beetje wil helpen zou dat wel moeten lukken :) (sleutelervaring praktisch nul.. :P )
(Mijn opa kent er veel van maar die kan vooral aanwijzingen geven, want op zijne leeftijd ga ik hem niet onder die motorkap laten kruipen :D en die kameraad van de familie zou helemaal perfect zijn vermits die als garagist gewerkt heeft, maar die is nogal drukbezet.. maarja, ik wil er toch liefst het meeste zelf aan doen :) )

Nog een vraagje, waarom moet de versnellingsbak er ook best meteen uit?

Om de motor eruit te halen, ik heb toevallig een katrol aan het plafond van mijn garage hangen, boven de smeerput (of fos zoals we dat thuis noemen :P ), dus dat is een meevaller :)

Over het type blok, een 1.3 is dus al meteen uitgesloten :P
Dan gaat het nog tussen de 1.1 en de 1.4, maar ik vrees dat mijn ouders voor de 1.4 niet gaan willen betalen/bijleggen (voor de 1.1 hopelijk (waarschijnlijk) wel) dus zal ik waarschijnlijk moeten wachten met er een 1.4 in te leggen tot ik terug geld heb.. :P

Over het feit dat een nieuw blok erin leggen eigenlijk niet mag, zien ze dan het verschil ook niet tussen een 1.1 carburator en die 1.4 injectie die gij erin gelegd hebt? :shock: :D
Maar ze merken dat dus echt niet?
Want anders ben ik zwaar gekloot :D

Nog eens bedankt voor het uitgebreide antwoord! :)
Je kan eigenlijk niet veel anders dan er direct de versnellingsbak uithalen want de versnellingsbak zit met de 'prise-as' op de koppeling (ambriage) geschoven en als je de v-bak wil laten zitten zou je dus het motorblok zijwaarts moeten schuiven, en daar is geen plaats voor.
Als je eens zo ver bent zal je wel snappen wat ik bedoel ;)

En er is niet zoveel verschil hoor tussen die blokken.
De 1.4-blokken zijn een beetje hoger, maar dat kan je op het zicht niet zien.

1.0 :
Image
1.1 (klepjes aant regelen)
Image

1.4 injectie:
Image

Zoals je ziet ziet het er gewoon origineel uit. Geen probleem dus :)

en das graag gedaan hoor ;)

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Ah ok :)
Thanks!

Maar is de motorcode overzetten toch een aanrader?
Die moet dan ingeslagen/gevijld worden ofzo?

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Problemen met m'n AX!!

Ben vandaag weer een mooi eindje gaan rijden en hij draaide gewoon vierkant!
Bij het rood licht viel ik vaak stil, eerst dacht ik dat dat was omdat hij nog koud was, maar toen hij was warmgereden bleef hij dat doen.
Ook gas geven deed hij precies een beetje haperend..
En als ik aan het rood licht wou vertrekken en m'n gas induwde deed hij niets, als ik m'n ambriage zou lossen viel hij gegarandeerd stil, dus trapte ik mijn gaspedaal maar goed door en het leek alsof ik gewoon geen gas aan het geven was, geen reactie, tot hij plots der in schoot en de motor luid begon te loeien.
Dus vertrok ik telkens ietsje heviger als normaal :P

De mogelijke oorzaken waaraan mijn vader en ik dachten zijn vuile/versleten bougies, problemen met de voorontsteking of een te lage ralenti (geen idee of dat een officiële term is, maar ik duid hiermee op het toerental dat de motor draait wanneer ik stilsta)..
Of natuurlijk een combinatie van deze.. :P

Komen er toevallig nog mogelijke opties bij iemand op?

Ik hoop dat we het rap gefikst krijgen, want donderdag ga ik voor mijn rijbewijs, dus dat is wel een groot probleem, als het dan nog niet gemaakt is ben ik praktisch zeker gebuisd (en annuleer ik dus best gewoon op voorhand)..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

vacuumlek?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Niet gewoon de choke iets te snel dicht geduwd?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Choke te snel dichtgeduwd was het niet, want hij deed het ook nog na een half uur rijden, en dan is hij normaal toch zeker warm :P

We hebben de relanti wat hoger gezet en de bougies eens goed gekuist en het probleem lijkt opgelost te zijn, hij bolt weer lekker vlotjes! :)

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Gisteren rijexamen gedaan, vandaag mijn rijbewijs gaan halen! :)
Morgen waarschijnlijk spraypaint kopen om een van dees wat esthetische aanpassingen aan te brengen op mijn AXke :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Gefeliciteerd!

Nu niet meteen je lichten gaan verduisteren....
Voor de veiligheid niet echt aan te bevelen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd, Veel veilige kilometers toegewenst vanuit het oosten ;)

Post Reply